Meubel versterken?


JoostG

Well-known member
Lid geworden
20 december 2020
Berichten
54
Leeftijd
33
Onderstaand meubel heb ik de afgelopen week in elkaar gezet. In eerste instantie zou hier een Fluval Flex van 53L op komen te staan als tijdelijk bakje, terwijl ik spaar voor de grote bak die uiteindelijk in de woonkamer komt. Maar na wat overleg vinden we dit toch wel erg klein voor een relatief groot meubel. Plan is daarom nu een 90x45x45 bij van Wolferen te bestellen. Dan kan ik de komende tijd daar een beetje mee klooien.

Maar hierdoor vraag ik mij af of die bak gecentreerd op dit meubel kan staan zonder dat ik bang hoef te zijn dat het multiplex gaat doorzakken. Afmetingen zijn 120x45x90 (bovenplaat is 122x46). De vier hoekpoten en de middelste poot is 44x44 vuren, rest van de panelen is 15mm multiplex. Achterwand en middenpoot zullen gewicht dragen maar de zijkanten niet/minder. Ik kan er met mijn 110 kg zonder problemen op zitten, maar zo een bak zal toch al snel 250 kg wegen met wat stenen etc.
Een 120 bak is geen optie i.v.m. additionele kosten (geen ruimte voor groter filter, dus dan moet je er al twee etc) maar ook door zonlicht dat dan in de bak zal vallen.

Ik denk zelf dat het wel goed zal gaan maar ben toch benieuwd naar wat anderen denken. Bovenkant is al verlijmd maar ik zou eventueel hoeken uit de 3 voorste poten kunnen zagen en daar een 44x44 balk overdwars in kunnen lijmen. Zal super veel gedoe zijn om strak te krijgen dus ik doe het liever niet als het niet nodig is.

IMG_20210204_103038.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je zou erover kunnen denken om tussenwanden te maken midden in het meubel. Voor ook ondersteuning in het midden. Dat is het principe van veel kantklare onderkasten voor aquariums. En dat terwijl zij veelal geplastificeerd meubelplaat als materiaal gebruiken.
 
mijn 2 centen zonde dat je geen 120 bak kan plaatsen is nu ben ik bang 2 keer geld uitgeven.
daarnaast heb je een rede dat je dit zo opgebouwd hebt of wel wil nog ander spullen in het kast je leggen
zo niet dan heb je beter voor een ander ontwerp kunnen maken met drie standers bv had je gelijk ruimte gehad voor een filter.
Wel top dat je het meubel zelf hebt gemaakt (y)
 
mijn 2 centen zonde dat je geen 120 bak kan plaatsen is nu ben ik bang 2 keer geld uitgeven.
daarnaast heb je een rede dat je dit zo opgebouwd hebt of wel wil nog ander spullen in het kast je leggen
zo niet dan heb je beter voor een ander ontwerp kunnen maken met drie standers bv had je gelijk ruimte gehad voor een filter.
Wel top dat je het meubel zelf hebt gemaakt (y)
Er komt sowieso een 160x60x60 bak met een 2 jaar (als de kinderen wat groter zijn en ik 5-7k opzij heb gezet voor bak + techniek). Dit meubel is gemaakt op een muur tussen twee raampartijen, dat stukje muur is 122 breed. Dit meubel blijft daar ook staan. In eerste instantie was een nano bakje het idee, dat had ook sowieso gekund. Maar nu het meubel af is vinden we een nano bak toch wel erg klein. Een bak van 90x45x45 vult de ruimte mooier en kan daarna naar zolder (mijn werk plek). Ben je ook met een paar honderd euro klaar, wat ik acceptabel vind voor een tijdelijke bak. 120x45x60 kan niet zomaar naar zolder en is ook een te dure tussenoplossing.

@benvo over het middenstuk maak ik mij niet zo druk, die 44x44 balk draagt voldoende, een dwarsschot zal weinig toevoegen. Waar ik over twijfel is of het multiplex gaat doorhangen op de hoekpunten van de bak als ik deze gecentreerd op het meubel zet, omdat hier geen steun onder zit. Oplossingen zouden zijn:
- Bak niet gecentreerd plaatsen maar laten steunen op een hoekpunt van het meubel en op de middenbalk.
- Hoeken uit de 3 voorste poten zagen en daar een dwarsbalk op monteren om doorzaken van het multiplex te voorkomen.
- Twee dwarsbalken op maat zaggen tussen de middenpoot en de hoekpoten en deze verlijmen en vanaf de buitenkant met 1200x60 schroeven vastzetten. Dan hebben ze niet heel veel draagkracht maar voorkomen ze wel doorzakken van het multiplex zelf.

Nu ik er over nadenk is mogelijkheid 3 hierboven relatief eenvoudig en volgens mij ook effectief, denk dat ik dat maar gewoon doe.
 
Laatst bewerkt:
Heeft de achterkant ook een poot in het midden?

5-7K is trouwens pittig veel voor 160x60x60..
Of word het zoutwater?
Was voor mijn 200x70x70 ongeveer 4-5K kwijt zonder ergens op te bezuinigen
 
Heeft de achterkant ook een poot in het midden?

5-7K is trouwens pittig veel voor 160x60x60..
Of word het zoutwater?
Was voor mijn 200x70x70 ongeveer 4-5K kwijt zonder ergens op te bezuinigen

Nee, achterkant draagt over de hele lengte op de 15 mm achterwand. Aan de onderkant van de kast zit wel een poot in het midden, hij steunt daar dus wel op de grond.

160x60x60 optic white met meubel en lichtkap en bezoring (1250-1500) + 2x biomaster 850t (600) + daytime matrix verlichting met controller (1200) + CO2-art co2 installatie met 10kg hervul fles (550) + inrichting, vissen en toebehoren (evt. glazen in en outlets, skimmer etc). Denk dat 5k inderdaad voldoende is, met een klein buffertje is 5,5 -6k denk ik een mooi target.
 
Nee, achterkant draagt over de hele lengte op de 15 mm achterwand. Aan de onderkant van de kast zit wel een poot in het midden, hij steunt daar dus wel op de grond.

160x60x60 optic white met meubel en lichtkap en bezoring (1250-1500) + 2x biomaster 850t (600) + daytime matrix verlichting met controller (1200) + CO2-art co2 installatie met 10kg hervul fles (550) + inrichting, vissen en toebehoren (evt. glazen in en outlets, skimmer etc). Denk dat 5k inderdaad voldoende is, met een klein buffertje is 5,5 -6k denk ik een mooi target.
Dan gaat het wel goed komen qua ondersteuning.

Zou persoonlijk denk ik gaan voor bioloog voor een 160x60x60.
Ik heb voor mijn aquarium zelf het meubel bekleed en de lichtkap gebouwd, dat zal allicht wel gescheeld hebben.
CO2 fles moet je niet kopen maar kijken of je een statiegeld fles kan krijgen..
Ik heb €120 statiegeld betaald en betaal per vulling €47 (10kg)
CO2art regulator heb ik custom laten maken en koste mij €150 dacht ik, klein beetje pvc erbij voor de reactoren en klaar.
 
Dan gaat het wel goed komen qua ondersteuning.

Zou persoonlijk denk ik gaan voor bioloog voor een 160x60x60.
Ik heb voor mijn aquarium zelf het meubel bekleed en de lichtkap gebouwd, dat zal allicht wel gescheeld hebben.
CO2 fles moet je niet kopen maar kijken of je een statiegeld fles kan krijgen..
Ik heb €120 statiegeld betaald en betaal per vulling €47 (10kg)
CO2art regulator heb ik custom laten maken en koste mij €150 dacht ik, klein beetje pvc erbij voor de reactoren en klaar.

Dankjewel voor je terugkoppeling, ook goede tips voor de grote bak! Biotoop ga ik mij nog op inlezen, in eerste instantie leken twee potfilters mij stiller. Zo weinig mogelijk geluid is een harde voorwaarde van mijn vriendin ;)

Ik ga doen wat ik hierboven noemde, de makkelijke oplossing voor de zekerheid; twee dwarsbalken op maat zagen tussen de middenpoot en de hoekpoten en deze verlijmen en vanaf de buitenkant met 1200x60 schroeven vastzetten en aan de middenpoot met deuvels. Dan hebben ze niet heel veel draagkracht maar voorkomen ze wel doorzakken van het multiplex zelf.
 
Denk dat het wel goed komt. Mijn Rio180 staat op de standaard kast van hun en die heeft ook platen van 15mm en staat daar ook op. (4x breed en 1 in de lengte achter). Verder ook nog een bodemplaat van hetzelfde. En jou suggesties van in het midden verstevigen is wellicht nog wel handig. Daarnaast ga je toch al je je bak hebt eerst vullen voordat er vis e.d. in komt dus dan zie je het gauw genoeg of de plaat doorbuigt of niet. Zou wel nog even testen of je kast geen water meer opneemt, anders kun je hem nog een laag geven, al dan niet met speciale verf of plastic. Ikzelf heb namelijk geregeld als ik onderhoud doe dat er wat druppels tegen m'n kast komen. Succes, wel leuk trouwens zelf maken.

Gr
Stefan
 
staat op de standaard kast van hun en die heeft ook platen van 15mm en staat daar ook op. (4x breed en 1 in de lengte achter). Verder ook nog een bodemplaat van hetzelfde. En jou suggesties van in het midden verstevigen is wellicht nog wel handig. Daarnaast ga je toch al je je bak hebt eerst vullen voordat er vis e.d. in komt dus dan zie je het gauw genoeg of de plaat doorbuigt of niet. Zou wel nog even testen of je kast geen water meer opneemt, anders kun je hem nog een laag geven, al dan niet met speciale verf
Maar het grote verschil met de standaard aquariameubels is dat de bak daar even lang is als het meubel. De bak steunt daar dus altijd op de opstaande panelen aan de zeikanten, die vergroten de draagkracht vele malen t.o.v. een horizontale plaat.

Meubel zit nu alleen in de eerste laag grondlak. Komt nog een laag grondlak op en vervolgens nog twee lagen aflak :)
 
Maar het grote verschil met de standaard aquariameubels is dat de bak daar even lang is als het meubel. De bak steunt daar dus altijd op de opstaande panelen aan de zeikanten, die vergroten de draagkracht vele malen t.o.v. een horizontale plaat.

Daar heb je gelijk in. Gewoon verstevigen en t.z.t even testen als je bak binnen is. Kun je de kast altijd nog aanpassen als je denkt dit vertrouw ik niet.

Gr
Stefan
 
Daar zou ik nog eens goed naar kijken zelf vind ik deze filters nou geen toppers qua stroming en filtering
Wat raad je dan aan? Hoofdrede dat ik deze filters wil is dat ik de ingebouwde verwarming ideaal vind. Ik kan zelf geen fatsoenlijke inline-heater vinden die geschikt is voor grotere bakken. Een bioloog is absoluut een optie, zolang deze maar stil is.
 
Eheim fluval jbl
Wat de verwarming betreft kan je hier eens naar kijken https://www.jbl.de/nl/producten/detail/8744/jbl-protemp-e500
Heb er nu twee in gebruik een 500 op de 250 en 300 op de rio240 beide bakken blijven prima op temperatuur 25 graden
de 250 staat in de kamer dus daar is de omgevings-temperatuur zon 21 graden
de rio 240 staat op de werk/slaapkamer en daar is de temp gemiddeld zon 17.5 graden en ook daar blijft de bak mooi op temperatuur.
 
Eheim fluval jbl
Wat de verwarming betreft kan je hier eens naar kijken https://www.jbl.de/nl/producten/detail/8744/jbl-protemp-e500
Heb er nu twee in gebruik een 500 op de 250 en 300 op de rio240 beide bakken blijven prima op temperatuur 25 graden
de 250 staat in de kamer dus daar is de omgevings-temperatuur zon 21 graden
de rio 240 staat op de werk/slaapkamer en daar is de temp gemiddeld zon 17.5 graden en ook daar blijft de bak mooi op temperatuur.
Heb in het verleden altijd JBL pompen gehad en die waren op zich prima. Ook wat ervaring met eheim en die waren niet super, ondanks dat het toch een gerenommeerd merk is. Fluval wou ik eigenlijk graag maar een FX4 en FX6 vallen af in verband met de geribbelde slangen, dat geeft veel gedoe met inline heaters en CO2 aansluitening.
Die inline heater ben ik inderdaad tegen gekomen maar vind ik een hoop ellende over, schijnt ook een white label SunSun heater te zijn.

Over de biomasters vind ik vrijwel geen slechte reviews. Jij bent eigenlijk de eerste die ik hoor die niet tevreden is. Over het algemeen is duits spul gewoon erg goed, wil daarom de biomaster zeker een kans geven. Ik zal pech gehad hebben met mijn eheim pomp. De eheim pro 5 600t is twee keer zo duur en valt daarom af voor mij. De extra functionaliteit die hij bied zal ik nooit gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel voor je terugkoppeling, ook goede tips voor de grote bak! Biotoop ga ik mij nog op inlezen, in eerste instantie leken twee potfilters mij stiller. Zo weinig mogelijk geluid is een harde voorwaarde van mijn vriendin ;)

Ik ga doen wat ik hierboven noemde, de makkelijke oplossing voor de zekerheid; twee dwarsbalken op maat zagen tussen de middenpoot en de hoekpoten en deze verlijmen en vanaf de buitenkant met 1200x60 schroeven vastzetten en aan de middenpoot met deuvels. Dan hebben ze niet heel veel draagkracht maar voorkomen ze wel doorzakken van het multiplex zelf.
1200x60 schroeven noemen we gwn m60 draad eind hoor XD
Maar bioloog is net zo stil zo niet stiller dan een potfilter
 
1200x60 schroeven noemen we gwn m60 draad eind hoor XD
Maar bioloog is net zo stil zo niet stiller dan een potfilter
Ik heb mij inmiddels een beetje ingelezen (o.a. dit topic https://aquaforum.nl/threads/het-bioloog.158579/) en ik denk toch dat het twee potfilters worden. Bak wordt een aquascape/planten bak die bomvol komt te staan met groen. Planten voeren de boventoon en er komen relatief weinig, en kleine, vissen in. Op basis van wat ik lees hebben potfilters de voorkeur voor dit type bak. Ook als ik naar de inzendingen van de internationale wedstrijden kijken worden er praktisch geen biologen gebruikt op dit formaat bakken.
 
ik zou op de bovenplaat nog een plaat van 15mm lijmen nadat je daar eerst de verf afgeschuurd hebt.
en bij de muddenpoot onder de plank ook een 44*44 doen zodat je de poot in het midden nog even goed vast kan maken

met die aanpassingen kan die kast het prima hebben
 
Hoe dik is die bovenplaats waar de bak op komt?

Biotoop ga ik mij nog op inlezen, in eerste instantie leken twee potfilters mij stiller. Zo weinig mogelijk geluid is een harde voorwaarde van mijn vriendin ;)

Heb hier een bioloog op de 230x70x70, en dat is stiller dan welke potfilter ik ooit heb gehad (oké wellicht de JBL E401 uitgesloten).
Kwestie van de constructie goed uitdenken en een DC pomp nemen i.p.v. 1 direkt op 230v
 
ik zou op de bovenplaat nog een plaat van 15mm lijmen nadat je daar eerst de verf afgeschuurd hebt.
en bij de muddenpoot onder de plank ook een 44*44 doen zodat je de poot in het midden nog even goed vast kan maken

met die aanpassingen kan die kast het prima hebben

Dit vind ik ook nog wel een goed idee. Maar dan lijm ik er meteen een 18mm bovenop. Je tweede opmerking snap ik niet helemaal, kun je die iets toelichten?
 
Hoe dik is die bovenplaats waar de bak op komt?



Heb hier een bioloog op de 230x70x70, en dat is stiller dan welke potfilter ik ooit heb gehad (oké wellicht de JBL E401 uitgesloten).
Kwestie van de constructie goed uitdenken en een DC pomp nemen i.p.v. 1 direkt op 230v
15 mm.

Probleem is dat ik nog nooit met een bioloog heb gewerkt, en ze ook nog nooit in het echt heb gezien. Het wordt dus heel lastig om dat goed uit te denken omdat ik simpelweg de ervaring niet heb. Kennis ontbreekt ook maar daar kun je je nog een beetje op inlezen.
 
15 mm.

Probleem is dat ik nog nooit met een bioloog heb gewerkt, en ze ook nog nooit in het echt heb gezien. Het wordt dus heel lastig om dat goed uit te denken omdat ik simpelweg de ervaring niet heb. Kennis ontbreekt ook maar daar kun je je nog een beetje op inlezen.

Had ik ook niet voor ik ermee ging werken :))
En je bent altijd welkom om te komen kijken.

Zit even te denken of dit niet gewoon goed genoeg is wat je nu hebt... als je kijkt naar de constructie waar mijn 2x 180x50x50 bakken opstaan:
IMG_0735.png
15mm betonplex, 2x 44x44 liggers & geen tussenstaander (constructie wel van hardhout) en dat is het.

Jouw bak komt natuurlijk wel wat meer van de rand van het meubel af te staan, maar heeft daarintegen wel een tussenstaander aan de voorkant en 15mm multiplex over de gehele achterwand.. als je het mij vraagt zie ik geen probleem in je kast zoals die nu is.
 
Bedankt voor je terugkoppeling. Erg knappe bak! Zou heel graag een keer komen kijken hoe een bioloog werkt, zal je een PB sturen.

Je raad in een ander topic trouwens een bioloog eigenlijk aan voor enorme vervuilers, dat is hier dus absoluut niet het geval ;)
 
Bedankt voor je terugkoppeling. Erg knappe bak! Zou heel graag een keer komen kijken hoe een bioloog werkt, zal je een PB sturen.

Je raad in een ander topic trouwens een bioloog eigenlijk aan voor enorme vervuilers, dat is hier dus absoluut niet het geval ;)

Gaf aan dat het stiller is dan welke potfilter ik ooit heb gebruikt :)) of ik het ook zou gebruiken voor een bak van 160x60x60 (met jouw beoogde bestand ect) is een andere vraag.
Of het moet? nee zeker niet, potfilters zullen (meer dan) prima hun ding doen, maar de optie is er zeker en hoeft dus geen herrie gedoe te zijn :))
 
Vraag is wat mij betreft beantwoord. Ik verlijm er een 18mm plaat bovenop, die zet ik ook nog vast met 4 deuvels op de hoekpunten, en dan ben ik er eigenlijk wel zeker van dat het geheel niet zal doorbuigen.
 
hier een 44*44 onder de tussenplaat lijmen een doorschroeven
dan schroef je ook een lange schroef door de 44*44 vanaf de voorzijde
door de lengte waarin dit balkje kan buigen te halveren wordt hij veel sterker


1612455893454.png
 
Top, ga ik doen! Ben het spul nu aan het bestellen.

Geld dan trouwens wel voor de bovenste plaat, bak komt er bovenop te staan :)
 
De versterkte variant. Heb het advies van @bart125 gevolgd en de dwarsbalk geplaatst en er een 18mm multiplex plaat bovenop gelijmd ter versteviging.
IMG-20210207-WA0037.jpeg
 
Zeer fraaie kast!!

Zeker met de midden ondersteuning moet het plaatsen wel goed gaan.

Ik zou zelf aan de onderkant van de poten nog dwars balkjes erin zetten.

2 balkjes erbij en dan heb je het zekere voor het onzekere genomen.


Verder suc6 met uw project
 

Terug
Bovenaan