Meubel met vocht


ChrisN

Well-known member
Lid geworden
10 maart 2014
Berichten
105
Goedenavond,

Bij het eraf halen en verplaatsen van een 200cm evasion van adm zie ik dat er op de bovenplaat van het meubel, rondom een aantal schroefgaten / schroeven bollingen zijn ontstaan door vocht wat er schijnbaar is tussengekomen in de afgelopen jaren. Ik weet dat dit aquarium word gedragen door een omlijsting en niet door een glazen onderplaat maar je zou zeggen dat deze onderplaat w�l wat naar beneden gaat uitzetten door het gewicht, waardoor je wellicht drukpunten kan krijgen op de plaatsen van de bollingen. (Of is dat niet zo?)

Wat raden jullie aan:
1-Niets doen, het kan geen kwaad
2-Nieuwe plaat proberen te krijgen van adm
3-Meubelplaat bij de bouwmarkt op maat maken en plaatsen
4-De bollingen vlak schuren (de grootste staat slechts een millimeter 'omhoog' en het geschuurde deel opnieuw conserveren.
5-Iets anders?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Grotefoto-FN7DF7VK.jpg
 
Vlak schuren ,conserveren.
Desnoods een wbp plaat erop .
Komt de condens niet meer op de kast.
 
Bertus, bedankt,
Conserveren, zou je dan bij voorkeur het gehele oppervlak opnieuw lakken of slechts beperken tot de vlakgeschuurde delen? Ideeen wat betreft de te gebruiken lak (of andere methode?) Natuurlijk moet het volledig waterdicht zijn, al is het natuurlijk niet de bedoeling om er uberhaubt water tussen te krijgen.
 
Plaatselijk aflakken.

En dan zorgen dat er geen vocht meer bij kan.

IK heb er zelf bubbeltjes folie met alu onder.
Gebruiken ze op de camping.
 
Zou me niet verbazen als dit zwaar geperst spaanplaat is met een kunststof melamine laag. Die bult ga je er niet uit krijgen. Misschien eerder er voor kiezen een plaat eroverheen te doen, met eventueel bij de bult(en) een uitsparing. om dat op te vangen.
 
Ja,dat kan het zijn.
kan weggeschuurt worden,of schaven.
En plaat erop.
 
Echt hout zet niet op deze manier uit met vocht, dus vandaar dat ik gok dat het een geperste plaat zal zijn.
 
Kan idd weg worden geschuurd, alleen zou ik deze nadien goed laten uitdrogen en bijplamuren met een epoxyplamuur.
Deze dan een beetje opschuren en een nieuwe wbp plaat erop leggen.
 
Allemaal alvast bedankt voor het meedenken!
ik heb wat nieuwe ontwikkelingen die ik zou willen delen:

Ik heb iemand gesproken die in de keukenbladen zit en hij kan het volgende:
-0.5 mm van het gehele plaatoppervlakte halen (hebben ze plc gestuurde reuzenvlakschuurmachine voor), hiermee zijn de bobbels gelijk weg.
-Gehele plaat voorzien van een laag (waterdichte) HPL

Dan, natuurlijk, voordat het aquarium geplaatst word de schroefgaten volsmeren met siliconenkit om herhaling te voorkomen.

Klonk mij prima, zien we iets over het hoofd?
 
Tja, net wat je wilt.
IK zou daar niet aan beginnen.
Afvlakken,gaten afdichten, en een plaat erover.
 
Bertus, niet aan beginnen omdat het (t�) veel werk is? Of omdat het minder safe is?
 
Omdat het geen nut heeft.
Je gaat helemaal een halve eraf schuren(zwakker) en een hele plaat eroverheen.

HPL Platen


Wat is HPL? HPL is de afkorting van High Pressure Laminate,ook wel laminaat of
kunststofplaat genoemd. High Pressure Laminate (HPL) is een combinatie van ...
www.hpl-plaat.nl/

Wat ik nog ken,is Formica.
Heb ik vroeger veel mee gewerkt.
Als dat hetzelfde is,kan je er over nadenken.
 
Bertus, en anderen,
Alweer bedankt! Plan C word het na jouw advies ook niet.
Het word dus lokaal vlak schuren en opknappen zoals eerder genoemd of, een nieuwe bovenplaat bestellen, want ik wacht momenteel op een prijs en levertijd en als dat meevalt, vind ik dat ook prima natuurlijk!
 
Nieuw leven!
Bertus en anderen, het gaat op vrijwel zeker het eerste idee van Bertus worden.
Vlak schuren, conserveren, gaat lukken.
Dan de volgende vraag die hieruit komt: Je zegt: Eventueel een wbp plaat erop. Is dat sowieso aan te raden? Hoe dik mag deze nog zijn? Zou ik dan ook bijvoorbeeld een meubelplaat kunnen pakken? In hoeverre moet deze plaat eigenlijk waterdicht zijn, want ik heb eigenlijk geen idee hoeveel condens / spat er tussen de platen / aquarium komt gedurende de tijd. En hoe maak je deze plaat dan het best waterdicht?

Veel vragen, sorry, maar ik heb de kans om het 100% goed te doen, dus dat wil ik dan ook zeker doen.
 
Meubelplaat zou ik niet nemen.
Zijn geschuurde latten ,met weerszijde dekplaten.

Zou het toch op WBP .houden.
 
Update:
WPB plaat is onderweg. Bollingen zijn vlak geschuurd en opnieuw gelakt.
Vraag: (@Bertus): De bovenplaat van de meubel is overal recht. op 1 plek echter, waar de grootste bolling stond, loopt hij iets krom. Als ik een rij / rechte plank aan de onderkant van de korte zijde leg, dan zit er in het midden (van de 60cm totaal) pakweg een millimeter ruimte. Word dit straks opgevangen met de extra wbp plaat + gewicht aquarium, of zou ik tussen het meubel en de nieuwe plaat nog iets van een dun laagje foam moeten leggen?

op de foto loopt de linkerkant iets naar beneden zeg maar.

Grotefoto-ZDYURF6H.jpg
 
Met bubbeltjes foam kan je dat opvangen.
Bij de bult wordt het meer ingedrukt.
Ziet er verder goed uit.
 
Update:
Wbp plaat is binnen, aan alle kanten waterdicht gemaakt.
Dus: Meubel, daarop een laag absorberend spul (bubbletjes of laminaatvloer-onderleg) en daarop de nieuwe wbp-plaat. Zou ik deze nieuwe plaat nog vast moeten zetten aan de plaat eronder? (om hem perfect strak te trekken) Of gewoon los erop leggen?
 
Iemand nog ideeen mbt mijn laatste vraag?
Vanmiddag ga ik aan de slag.
 
Gewoon los er op zetten,Chris.
Eenmaal op zijn plaats komt het wel goed.
 

Terug
Bovenaan