Meten is weten.


iTom

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
13 april 2020
Berichten
285
Leeftijd
77
Locatie
Dordrecht
De temperatuur in mijn bakken staat ingesteld op 25C.
Dat is al een hele toer om ze in iedere bak/bakje zo in te stellen.
Ik dacht van de week bij een waterwissel dat het water uit de kraan inmiddels wel wat koeler was geworden dus dat maar even meten.
Bleek dat het nog steeds rond de 25C was dus kraan open en vullen maar.
Ik zag echter bij het water vullen de temperatuur in de bak zelf naar beneden lopen en dacht dat die nieuwe precisie thermometer waarmee het kraantjeswater was gemeten niet zo heel precisie was.
Dan maar eens kijken hoe het met de andere meters was, ijken van een thermometer is lastig maar vergelijken moest dan de oplossing zijn.
Nou, daar valt nog wel iets van te zeggen.
Op de ene met de gele achtergrond gaven de meeste wel dezelfde temperatuur aan die ook de digitale meter aangaf.
Iets afwijken kan het altijd maar bijna 5 graden C vond ik wel wat veel.
Kijk de verschillen en huiver. :DD



_DSC9869.JPG

_DSC9870.JPG
 
Zit nogal verschil in maar ik dacht dat Antje in het verleden met een stuk of 10 had getest en die weken ook flink af.
 
Dat is nogal een verschil zeg,
ik heb die uiterst rechtse,
maar heb altijd problemen om het af te lezen wat er op staat,
mss ook maar eens een digitale aanschaffen.
 
Het verschil is te groot en dan zou zo'n meter niet in de handel mogen zijn.
Ik ga niet aangeven welk merk het is want de fabrikant kan zich niet verdedigen, neem het wel op met de leverancier waar ik de gele heb gekocht.
Eigenlijk zou je een dergelijke met moeten kunnen ijken maar ja, het gaat om hobbygebruikers en dan vind men het minder erg.
Maar o wee als het KNMI zulke metingen zouden doen dan zijn de rapen gaar.
 
Ik heb van die opplakthermometers. Afgezien van het feit dat ik ze af en toe lastig af te lezen vind, zijn daar verder ervaringen mee?
 
Ik ben bang dat alle hobbymeters wel afwijken. Dus ook de electronische en dat heb je met weegschalen ook. Het UMCG hier weegt Jurgen af en toe en geeft zelf toe dat als ze hem op 10 weegstoelen wegen dat het telkens anders zal zijn (grote kans in elk geval).
 
Jeetje dat is nog al een verschil ja! Dan heb je zn fijne lange thermometer en dan klopt er geen meter van! Zouden ze van colombo zijn daar hebben ze ook al van die geweldige bekertjes met maatstreeptjes die vrezelijk afwijken. Blijf daar ook maar van weg Tom dat is echt een nachtmerrie voor je, jou kennende 😂 ik gebruik met me druppeltesten een weegschaaltje waarmee ik tot 10 microliter kan afmeten. Ik begrijp je wel dingen moeten goed zitten dat is veel meer bevredigend!
 
  • Haha
Waarderingen: iTom
1696774693762491333394.jpg
€15
1696774840509283092309.jpg
aquabestendig van min 40c tot boven 200c kan ook in je vlees en wijken ook af😎😣toch iets accurater wellicht. Geen hanna maarja , geen geld voor.
 
Ik snap dat er verschillen kunnen zijn maar 5 graden.
Je hebt vissen die van nature op 25 graden gewend zijn en dan blijkt later dat het water maar 20 graden is.
ZIJN WE ALLEMAAL WAKKER.

Dat er enkele verschillen in mijn meters zitten is begrijpelijk, we denken dat we een precisie meter kopen voor onder de €5,- maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
Over het geheel denk ik dat de temp. in mijn bakken wel rond de 25 graden zit want als 4 van de 5 meters +/- 25 graden aangeven stelt mij dit wel gerust.
Die gele meter zal ik in het rariteitenkabinet bewaren. :S
 
hebt vissen die van nature op 25 graden gewend zijn en dan blijkt later dat het water maar 20 graden is.
Dat zou ik snel gevoeld hebben. Vergeleken met 25 graden is 20 gewoon echt koud. Ik voel echt een gigantisch verschil tussen mn 2 aquariums van 23 graden en 25 graden
 
Mensen maken zich soms veel te druk om cijfertjes. Neem de thermometer die volgens je zelfs de beste waarde aflevert en hou je verder niet bezig met vergelijkingen. De dingen in aquaria zijn meestal niet de nauwkeurigste. Maar gelukkig is dat ook niet nodig.
 
Dat zou ik snel gevoeld hebben. Vergeleken met 25 graden is 20 gewoon echt koud. Ik voel echt een gigantisch verschil tussen mn 2 aquariums van 23 graden en 25 graden
Klopt want de huid voelt dergelijke verschillen goed aan.
 
Mensen maken zich soms veel te druk om cijfertjes. Neem de thermometer die volgens je zelfs de beste waarde aflevert en hou je verder niet bezig met vergelijkingen. De dingen in aquaria zijn meestal niet de nauwkeurigste. Maar gelukkig is dat ook niet nodig.
Tja, waarom zouden we ons er ook eigenlijk druk om maken.
Je steekt gewoon je vinger in het water en als dat goed voelt pleur je gewoon een zooi Discussen er in. :stom:
 

Een persoon met 1 horloge weet de tijd.
Een persoon met meerdere horloges zal altijd blijven twijfelen.
Die persoon zal twijfelen of het wel goede horloges zijn, koop dan een radio controlled horloge wat altijd automatisch de tijd bijstelt.
 
Die persoon zal twijfelen of het wel goede horloges zijn, koop dan een radio controlled horloge wat altijd automatisch de tijd bijstelt.
Ik kijk meestal naar de zon! Mn klok staat al een jaar stil en mn telefoon heb ik ook de halve dag van me weg liggen omdat ik er anders niet vanaf kan blijven 😂 ik zie wel wat komt en gaat. Dan kijk ik de lucht in en ik schat in hoeveel daglicht ik nog heb. ik eet ook niet op vaste momenten dat scheelt. Kzie wel wat wanneer en hoe. Regels zijn er om te meten, niet om voor te leven maar om na te leven
 
  • Leuk
Waarderingen: iTom
Oktobergrapje: geen geld voor een thermometer, mn vinger maar geamputeerd die laat ik in het water drijven. "Natte vingerwerk"
 
TJa als we 9 jaar verder zijn dan heb je een probleem want dan zijn je vingers op:DD
Groeit dat niet bij jullie terug aan?
NOu ja als je koorts hebt dan is het soms wel fijn als je op de thermometer kan vertrouwen;)
Dat is niet wat hij bedoelt natuurlijk 😂 maar 5 graden verschil voor een aquaruim vind ik te groot, 1 graden vind ik al te groot en met de technologie van vandaag zou een foutmarge eigenlijk gewoon al niet eens mogelijk hoeven zijn
 
Dat is niet wat hij bedoelt natuurlijk 😂 maar 5 graden verschil voor een aquaruim vind ik te groot, 1 graden vind ik al te groot en met de technologie van vandaag zou een foutmarge eigenlijk gewoon al niet eens mogelijk hoeven zijn
Dat is ook zo en ik had niet voor niets een knipoog achter de post staan Don.
Maar in het algemeen denk ik dat veel weegschalen en thermometers afwijken van elkaar en in dat opzicht heeft Ben gelijk. Gebruik er een die je vertrouwd en waarbij het goedgaat in je bak.
 
NOu ja als je koorts hebt dan is het soms wel fijn als je op de thermometer kan vertrouwen;)
Maar zonder gekheid is dit wel iets wat ik meen nav de post van Ben over de cijfertjes maar dan met name als we het hebben over een thermometer voor ons als mens. Voor de bak zal het weinig uitmaken of er een graad verschil inzit maar als je niet lekker bent of ziek dan kan 1 graad veel uitmaken voor de medici. Zo hoeft Jurgen door zn aandoening niet getest te worden op Covid als de temp beneden de 39 garden blijft.
Heb je dan een thermometer die 1 graad teveel aangeeft dan zou hij al moeten testen met 38 graden want 1 graad verschil kan op de display dan al 39 zijn.
Maar goed we weten denk ik allemaal dat er geen twee gelijk zijn en al helemaal niet voor onze hobby.
Maar dat Ben doelde op de thermometers voor de hobby dat was me ook wel duidelijk hoor.
 

Terug
Bovenaan