Met salmiak een aquarium biologisch starten in 3 tot 4 weken.


Aan het eind van de middag weer getest. Niet of nauwelijks verandering: ergens tussen 1 en 1,5. Vervolgens naar Ocean & Lake gereden en een flesje Microbe Lift Special Blend gehaald. Volgens gebruiksaanwijzing 50 ml gedoseerd. Meer is ook niet wenselijk, want het spul stinkt best wel.

Morgenochtend weer testen.
 
Doe jezelf eens een plezier en voeg even niets meer toe. Meet ook eens het nitrietgehalte, pH en kH.

Staan je planten er overigens al in inmiddels?

Volg eventueel je nitrietgehalte en ammoniakgehalte eens gedurende enkele dagen op (zonder zelf iets te doen). Ik ben benieuwd hoe de trends onderling al dan niet verschillen.

Heb je van zodra het veilig kan overigens de mogelijkheid om je vissen gespreid te introduceren? Welk visbestand beoog je?
 
de stank is afkomstig van SRB sulfaat reducerende bacterieen.
In principe kun je bacteriën NIET overdoseren, ze delen zo vaak zolang er voeding is.
Echter als je teveel nu erin doet kan een zgn bacteriebloei ontstaan, een enorme delingspiek die zelfs het water troebel maakt.
ReneL volg gewoon de richtlijnen, ga niet opeens naar aanleiding van andere meningen afwijken en van alles proberen.
Het kan een tijdje duren en als de activiteit start gaat het opeens snel, echter voor een fatsoenlijk opgebouwd proces heb je gewoon 1 maand nodig.
 
Ik had al mijn bedenkingen bij het toevoegen van Dr. Tim One & Only voor zeewater, ik vermoed, dat de meeste bacteriën uit dat flesje de klap van osmotische druk niet hebben overleefd. Daarom toch besloten om Microbe Lift toe te voegen.

De gemene deler uit jullie adviezen is 'geduld' en dat ga ik nu een paar dagen uitoefenen.

Straks aan het eind van de middag zal ik naast ammoniak ook het nitriet, KH en pH weer testen.

Tot zover maar weer, ik hou jullie op de hoogte.
 
Er zit beweging in :). Gistermiddag 0,27 g salmiak toegevoegd na NH4 meting 0,6 mg/l aangaf. Na een uur weer gemeten en uitkomst was 1,5 mg/l. Vanochtend gemeten, 1 mg/l. Net weer gemeten, 0,2 mg/l. Vervolgens 0,3 gram salmiak toegevoegd (ben nog even voorzichtig).

Morgenochtend weer meten.
 
Vanochtend was NH4 rond de 1 mg/l. Vanavond was deze gezakt naar 0,2 mg/l. De ammonia naar nitriet omzetting lijkt nu op gang te komen. Daarna nitriet gemeten en daar werd ik door verrast.

Ik gebruik de testsets van JBL. Voor de NO2 test doe je 5 druppels van beide flesjes in 5 ml water. De kleur wordt in mijn testbuisje diep bloedrood. Echter, de kleuren op de testkaart lopen van lichtgeel naar een soort van aubergine, geen bloedrood dus. Om zeker te zijn, dat ik niets fout had gedaan, deed ik de test nog maar een keer over met hetzelfde resultaat. Moet ik nu aannemen, dat het gehalte aan nitriet zeer hoog is? En wat is de beste actie? Deels waterverversen of afwachten tot het zakt?
 
verversen, nitriet piek werkt remmend op de ontwikkeling van bacteriën die ammonium omzetten naar nitriet....de natuur remt zich zelf.
Ter info : de meeste bacteriepreparaten bevatten hoofdzakelijk stammen die ammonium omzetten, de stammen die nitriet omzetten zijn bijna nooit aanwezig in die flesjes.
Reden is dat deze veel lastiger "houdbaar" zijn.
Je ziet dan ook bij gebruik van flesjes dit soort pieken...als de ammoniumoxidatie aanslaat gaat het ook sky-high met nitriet want die is nauwelijks ontwikkeld.

Neem nu rust met toevoegen van ammonium, ververs en hou nitriet op concentratie rond de 0.5

1617011015804.png
 
Ik heb gisteravond toch maar besloten tot een 50% waterverversing. Daarna weer op nitriet getest en het resultaat was nog steeds te rood. Vanochtend nogmaals 50% ververst en nu kom ik uit op 0,6 mg/l. Nog steeds veel. Weer wat salmiak toegevoegd om de nitrosomonas niet te laten verhongeren.
 
@janjdk Onze berichten kruisen elkaar net :).

Nitriet is in ieder geval nog hoger dan 0,5 mg/l, ik ga dus nog maar een waterverversing doen straks.

De kleuren op jouw kaart komen dichter in de buurt van wat ik mijn testbuisje zie. Zeker een drukfoutje. Ik heb zo'n JBL testkit gekocht met zo'n mapje met kaarten.

Geen salmiak toevoegen, verhonger ik dan de nitrosomonas niet?
 
Eindelijk, na een aantal fikse waterverversingen, zit het NO2 gehalte op 0,4 mg/l. Dat er zoveel nitriet in het water zat, verbaast me toch wel, want zo bijzonder veel salmiak heb ik niet toegevoegd. NH4 heb ik niet eens meer gemeten, daar kan niets meer van over zijn na alle waterverversingen.

De bron van aanvankelijk het hoge ammonium en later het nitriet is me onduidelijk. Het lijkt haast wel of één van de preparaten, die een bacteriecultuur zouden moeten stimuleren, dit heeft veroorzaakt.

Vanavond maar weer een complete meting doen (pH, KH, NH4, NO2)
 
Met een 'bloedrode' uitslag van de nitriettest weet je niet veel. Verdun voortaan het staal eens (bijvoorbeeld 1 ml + 4 ml gedemineraliseerd water), test opnieuw en vermenigvuldig het resultaat met de verdunningsfactor (in dit voorbeeld 5). Dan kan je er al een waarde op plakken. Volgende stap is om dagelijks op te volgen. Je wilt weten of het nitrietgehalte toe- of afneemt. Dan heb je een vollediger beeld van wat er (al) aan de hand is en is het eenvoudiger conclusies te trekken en (gepaste) actie te ondernemen.

Die nitrietpiek is niet verbazingwekkend gezien je hoge ammoniumwaarden van een tijdje terug. Het is duidelijk niet alleen het toegevoegde ammoniumchloride dat bij jou heeft bijgedragen aan deze waarde. Hou er ook rekening mee dat per ppm ammonium je 2,6 ppm nitriet mag verwachten. Als ik de gemeten waarden die je afgelopen dagen hebt gedeeld bekijk werd er minstens 6 ppm ammonium omgezet (en wsl veel meer tussen het meten en het toevoegen door). Dat komt dus overeen met 16 ppm nitriet. Als je kleurschaal slechts tot 1 ppm nitriet gaat is dat bloedrode dus inderdaad aannemelijk. Als je nu echter maar op 0,6 ppm zit na 2x 50% verversen moet je oorspronkelijk op zo'n 2,5 ppm. Dat betekent dat er dus ook al 13,5 ppm nitriet verwerkt moet zijn. Dat kan deels door eerdere waterverversingen, maar verklaart dat nooit helemaal. Je zit dus heel waarschijnlijk al in het dalende deel van je nitrietpiek (er van uitgaande dat je dit proces niet te sterk hebt gestoord met je laatste verversingen). Maar meet eens na om daar zeker van te zijn. Als je metingen dit bevestigen ben je er bijna. Nog even geduld.

Wat je afweegt aan ammoniumchloride, los je dat trouwens eerst op om gericht te kunnen doseren? Anders is het vermoedelijk te onnauwkeurig afgewogen en dat zou de hoge sprongen ammonium na doseren kunnen verklaren. Een andere mogelijkheid is dat je iets anders toevoegd dan salmiak. Het kan anders niet dat je 0,07 gram ammonium toevoegt aan een aquarium van 200 liter en je meer dan 0,35 ppm stijgt.
 
Met een 'bloedrode' uitslag van de nitriettest weet je niet veel. Verdun voortaan het staal eens (bijvoorbeeld 1 ml + 4 ml gedemineraliseerd water), test opnieuw en vermenigvuldig het resultaat met de verdunningsfactor (in dit voorbeeld 5). Dan kan je er al een waarde op plakken. Volgende stap is om dagelijks op te volgen. Je wilt weten of het nitrietgehalte toe- of afneemt. Dan heb je een vollediger beeld van wat er (al) aan de hand is en is het eenvoudiger conclusies te trekken en (gepaste) actie te ondernemen.

Die nitrietpiek is niet verbazingwekkend gezien je hoge ammoniumwaarden van een tijdje terug. Het is duidelijk niet alleen het toegevoegde ammoniumchloride dat bij jou heeft bijgedragen aan deze waarde. Hou er ook rekening mee dat per ppm ammonium je 2,6 ppm nitriet mag verwachten. Als ik de gemeten waarden die je afgelopen dagen hebt gedeeld bekijk werd er minstens 6 ppm ammonium omgezet (en wsl veel meer tussen het meten en het toevoegen door). Dat komt dus overeen met 16 ppm nitriet. Als je kleurschaal slechts tot 1 ppm nitriet gaat is dat bloedrode dus inderdaad aannemelijk. Als je nu echter maar op 0,6 ppm zit na 2x 50% verversen moet je oorspronkelijk op zo'n 2,5 ppm. Dat betekent dat er dus ook al 13,5 ppm nitriet verwerkt moet zijn. Dat kan deels door eerdere waterverversingen, maar verklaart dat nooit helemaal. Je zit dus heel waarschijnlijk al in het dalende deel van je nitrietpiek (er van uitgaande dat je dit proces niet te sterk hebt gestoord met je laatste verversingen). Maar meet eens na om daar zeker van te zijn. Als je metingen dit bevestigen ben je er bijna. Nog even geduld.

Wat je afweegt aan ammoniumchloride, los je dat trouwens eerst op om gericht te kunnen doseren? Anders is het vermoedelijk te onnauwkeurig afgewogen en dat zou de hoge sprongen ammonium na doseren kunnen verklaren. Een andere mogelijkheid is dat je iets anders toevoegd dan salmiak. Het kan anders niet dat je 0,07 gram ammonium toevoegt aan een aquarium van 200 liter en je meer dan 0,35 ppm stijgt.
Dat verdunnen, dat is een goede tip!

Ik zag het ammonium steeds heel langzaam dalen waaruit ik de conclusie trok, dat er nog weinig omzetting naar nitriet plaatsvond. Daarom heb ik ook een poos geen nitriet gemeten. Er is kennelijk meer omgezet dan ik dacht.

Mijn scheikundige kennis is beperkt, je informatie over hoeveel nitriet er uit ammonium ontstaat en zo is me zeer welkom.

Ik weeg de salmiak af op zo'n heel klein digitaal weegschaaltje, dat honderdste grammen aangeeft. Toegegeven, dat zegt niet veel over de feitelijke nauwkeurigheid van zo'n apparaatje. Een oplossing maken en daar het juiste deel van toevoegen is wederom een goede tip.

Overigens, het schema van janjdk heeft het over 0,7 gram salmiak op 180 liter, niet 0,07. Wat is de juiste waarde? Als het 0,07 gram salmiak had moeten zijn verklaart dat de hoge pieken.
 
Met 0,07 gram ammonium refereerde ik naar de 0,2 gram salmiak die je laatst had toegevoegd. 0,2 gram salmiak bevat 0,07 gram ammonium.
 
Met 0,07 gram ammonium refereerde ik naar de 0,2 gram salmiak die je laatst had toegevoegd. 0,2 gram salmiak bevat 0,07 gram ammonium.

In een heel grijs verleden kon ik dat zelf uitrekenen, maar dat is inmiddels 50 jaar geleden. Daarna nooit meer nodig gehad. Toch eens zien of ik die kennis nog weer wat kan ophalen.
 
Aangezien ik ook net begonnen ben met Salmiak aan het opstarten, een vraag:
in het schema staat voor dag 1: Start, 0.7 gram ammonium toevoegen per 180 liter aquariumwater
betekend dat dan 2 gram salmiak per 180 liter?
Dat was mij nog niet duidelijk
 
@janjdk

Geen salmiak toevoegen, verhonger ik dan de nitrosomonas niet?
echt niet, die kunnen best een weekje of 2 zonder hoor....ze stoppen gewoon met delen, en sterven niet zoals wij mensen.
Dat is juist de meest gemaakte fout bij velen, ze denken dat bacteriën zich gedragen als mensen en dieren....was het maar zo, kon je ook snel en simpel doden.
 
Aangezien ik ook net begonnen ben met Salmiak aan het opstarten, een vraag:
in het schema staat voor dag 1: Start, 0.7 gram ammonium toevoegen per 180 liter aquariumwater
betekend dat dan 2 gram salmiak per 180 liter?
Dat was mij nog niet duidelijk
In de handleiding staat "Wij starten met 1.2 mg/liter ammonium NH4 in het water, dat is dan 0.7 gram ammoniumchloride poeder uit het potje. " per 180 liter.

Dag 1

We lossen 0.7 gram ammoniumchloride op in 500ml lauw water en gieten dit in het aquarium. Doe een NH3 meting en noteer de aantal mg/liter. Zal rond de 1.2 liggen

Vanaf nu volg de tabel en vul de gemeten waarden dagelijks in bij de kolom.
 
Dag 1

We lossen 0.7 gram ammoniumchloride op in 500ml lauw water en gieten dit in het aquarium.

Zo doe ik dat ook. Maar als je ervan uitgaat, dat het makkelijker is om bijvoorbeeld 7 gram af te wegen en je lost dat op in een liter water, dan zou je 100 ml kunnen nemen en zo 0,7 g toevoegen. Echter, ik vertrouw, dat kleine weegschaaltje wel en zelfs al zou daar een kleine meetfout inzitten, dan zou dat nog niet tot enorme pieken moeten leiden.

Ik het zojuist gemeten en al mijn water verversen heeft er toe geleid. dat er geen NH4 meer wordt gevonden en er nog slechts NO2 0,2 mg/l te vinden is. Ik heb daarna 0,2 g salmiak toegevoegd en test over een uurtje weer om te zien wat hier het effect van is. Ik ben wat voorzichtiger geworden, liever later op de avond nog iets toevoegen dan weer door die pieken te verrast.
 
In de handleiding staat "Wij starten met 1.2 mg/liter ammonium NH4 in het water, dat is dan 0.7 gram ammoniumchloride poeder uit het potje. " per 180 liter.

Dag 1

We lossen 0.7 gram ammoniumchloride op in 500ml lauw water en gieten dit in het aquarium. Doe een NH3 meting en noteer de aantal mg/liter. Zal rond de 1.2 liggen

Vanaf nu volg de tabel en vul de gemeten waarden dagelijks in bij de kolom.
Moest alles 3 keer nalezen, ik heb het nu door, thx
 
die kleine weegschaaltjes zijn verassend genoeg erg nauwkeurig...je kunt ze zelfs ijken.
Tuurlijk is verdunnen handig, maar omdat ik eigenlijk rekening hield met een marge en achteraf meten maakte ik het niet zo spannend.
De meting is leidend, en een deel van het leerproces dat onderschat wordt....zker als jee het mooi dagelijks doet en noteert.
Waar die pieken vandaan komen....geen idee. Kan wel van alles roepen maar of het zinvol is ? en wat bereik je ermee ?
Meten is weten, en van daaruit sturen. Langzaam opbouwen en straks compleet klaar.
Vind het al super dat jullie voor deze methode kiezen ipv dat kruimelen en dom wachten en aftellen.
 
In de tabel staat voor dag 22:
Meet NH4 en NO2 in de avond, beiden zullen nu 0 moeten zijn. Is dit niet het geval voeg nogmaals een flesje bacteriepreparaat toe en ga naar dag 12. Is wel alles 0 volgt er een waterwissel van 80% en kan er gestart worden met toevoegen van planten en vissen. Plantenbestand mag in 1 keer toegevoegd worden maar begin rustig met aantal verlichtingsuren.
Vis bestand rustig opbouwen, doe niet meer dan ¼ van je gewenst bestand per 2 weken en pas 14 dagen na plaatsen van de planten, dit omdat de planten zich eerst nog moeten aanpassen.

Alvast vooruit lopend op dit moment:
Gesteld dat NH4 en NO2 inderdaad 0 zijn, en de planten toegevoegd worden,
moet ik nog salmiak, of voedingsstoffen voor de planten toevoegen totdat de vissen 2 weken later toegevoegd worden?

ik zit nu op dag 8, en meet sinds gisteren Nitriet, voorlopig gaat het goed :)
 
In de tabel staat voor dag 22:
Meet NH4 en NO2 in de avond, beiden zullen nu 0 moeten zijn. Is dit niet het geval voeg nogmaals een flesje bacteriepreparaat toe en ga naar dag 12. Is wel alles 0 volgt er een waterwissel van 80% en kan er gestart worden met toevoegen van planten en vissen. Plantenbestand mag in 1 keer toegevoegd worden maar begin rustig met aantal verlichtingsuren.
Vis bestand rustig opbouwen, doe niet meer dan ¼ van je gewenst bestand per 2 weken en pas 14 dagen na plaatsen van de planten, dit omdat de planten zich eerst nog moeten aanpassen.

Alvast vooruit lopend op dit moment:
Gesteld dat NH4 en NO2 inderdaad 0 zijn, en de planten toegevoegd worden,
moet ik nog salmiak, of voedingsstoffen voor de planten toevoegen totdat de vissen 2 weken later toegevoegd worden?

ik zit nu op dag 8, en meet sinds gisteren Nitriet, voorlopig gaat het goed :)
Absoluut geen salmiak gebruiken bij planten en licht....je bak wordt groen, groener van de algen.
Planten komen er eerst in, hoe rekening ermee dat deze zich gaan aanpassen aan het onderwaterleven, lees de meeste laten hun bladeren vallen.
Pas als je nieuwe bladeren ziet zou ik beginnen met vissen.
 
Al wat foutjes gevonden en opgelost. Kon de eerste helaas niet meer verwijderen.
Ik denk dat ik nog een fout gevonden heb, in de originele tabel staat bij dag 17:


Inmiddels moet er een balans zijn dat NH4 en NO2 dalen.
Voeg 0.7 gram ammoniumchloride in de ochtend toe en meet in de avond. Is NH4 dan kleiner dan 0.5mg/ltr mag er avonds weer 0.7gram toegevoegd worden.
In de ochtend dag 18 weer 0.7 gram toevoegen.

In je excel salmiakstart.xlsx staat bij dag 17:

Inmiddels moet er een balans zijn dat ammonia en nitriet dalen.
Voeg 0,72 gram salmiak in de ochtend toe en meet in de avond.
Is nitriet dan minder dan 0.05 mg/ltr mag er avonds weer 0,72 gram salmiak toegevoegd worden.
In de ochtend dag 18 weer 0,72 gram salmiak toevoegen.

nitriet dan minder dan 0.05
had moeten zijn:
NH4 dan kleiner dan 0.5mg
 
Misschien dat het niet zo goed overkomt.
maar vanaf die tijd ( eigenlijk al eerder) vind ik NH4 dalen vanzelfsprekend, ik kijk vanaf die tijd meer naar de daling van Nitriet...en die is nu leidend geworden !!
Goed dat jee aandachtig meeekijkt.
 
De bacteriën lijken zich eindelijk aan het vermeerderen te zijn. Vorige week constateerde ik een heel hoog nitriet gehalte, zo hoog, dat ik meerdere malen fikse waterverversingen moest uitvoeren om het niveau rond de 1,5 mg/l te krijgen. Vervolgens de bak zo lang met rust gelaten tot NH4 en NO2 praktisch 0 waren. Dat was vanochtend. Ik heb rond 9 uur 0,4 g salmiak toegevoegd op ca. 160 l water. Vanavond weer gemeten en NH4 waren beide 0,4 mg/l. Kortom, de bacteriën doen hun ding, moeten nu alleen nog wat groeien :).
 
Waarom ik het zeg... heb een emmer met sponsfilters staan draaien... en ik had exact hetzelfde.

emmer incl 18 liter water + sponsfilters en verder niks, geen bacteriën, geen bodem ect ect.

0.07g salmiak toegevoegd en bam 5> mg/l NH3/4.

Vraag mij toch af of iemand hier nog een verklaring voor heeft.
 
Vraag mij toch af of iemand hier nog een verklaring voor heeft.
In principe is het simpel...er was voeding aanwezig anders kan het niet.
Het kan een foutje zijn geweest in afwegen, foute aanduiding balans, ophoping van NH4 en dan aanslaan van het proces.
Bedenk ook dat je meer Nitriet krijgt dan dat je meet ammonium toevoegd, het is niet 1 nh4 is 1 NO2 en dan 1 NO3.
 
Dag 17, Nitriet wordt minder, nitraat stijgt :cool:
de eerste 10 dagen, wachten tot nitriet duidelijk begon te stijgen, en de afgelopen dagen wachten totdat Nitriet zichtbaar/meetbaar begon te dalen waren spannend, ik zit redelijk goed op schema.

Ik ben verschrikkelijk blij met deze meetbare manier van opstarten, grote dank aan @janjdk en alle anderen die hun steentje bij gedragen hebben aan dit onderwerp hier.

Deze week wordt weer spannend, zit ik eind van deze week op 0 NH4 en 0 NO2? We gaan het zien.

En dan komt de gewetens vraag, met een (ooit) volledige bezetting van vissen van maximaal 5 a 6 cm, met uitzondering van een paar L nummers van 10 cm en een groepje Bujurquina oenolaemus die max 11 cm worden,
kan ik vanaf eind deze week planten erin doen, en 2 weken later de eerste groep vissen toevoegen?
Is mijn bak dan ver genoeg om een aantal vissen van ca 10 cm toe te voegen, en een kleine school andere vissen?
Of toch doorgaan met het schema en gaan voor een betere/dikkere biofilm>
 
Nog 1 extra vraag, de NO3 is nu 40, en zal de komende dagen verder oplopen, waterwissel is daar niet voor nodig?
 

Terug
Bovenaan