Met de dag groeiende aanslag


MiKeZZa

Well-known member
Lid geworden
26 februari 2005
Berichten
212
Ik heb elke dag flinke aanslag op mijn achterwand, hout, planten enz. Ik heb al de nodige middeltjes geprobeerd, net als het terugbrengen van de lichtintensiteit.

Stuk voor stuk doet het iets, maar het lost het niet op.

Ik poets nu elke dag alles af met een tandenborstel en heb de planten gekortwiekt (die gingen er toch aan), maar niets helpt.

Wie o wie kan me helpen? Bijvoorbeeld om te beginnen met het identificeren van de boosdoener?

zfau.jpg
 
Ik zou er wat algeneters / mooie slakken in zetten die lusten dat wel of anders die grote japonica garnalen.

Soms is dat eenvoudiger dan uit te vinden wat en aan te pakken.
 
Volgens mij blauwalg (een bacterie).
 
Ik heb het idee dat dit blauwe alg zou kunnen zijn. Heb je waterwaardes ?? NO3, PO4 ??

En ik zie dat ik niet de enige ben met dat idee :rolleyes:
 
Ik vind het niet slijmerig eruit zien plus je zou blauwalg moeten ruiken.
 
Lijkt mij geen blauwalg hoor. Ik kan er uiteraard naast zitten.
 
Waterwaardes kan ik later nog even verschaffen maar het is op de planten aardig slijmerig, op de achterwand totaal niet, dan is het hard poetsen geblazen.
 
Wat zijn je waterwaardes? Weet je die niet, dan zsm (laten) meten met een druppeltest.

Kan je een totaalfoto van je bak hier plaatsen?

Kan je de alg zo wegvegen met je vinger?
 
Waterwaardes:

PH tussen 7,5 en 8
GH +/- 9
KH +/- 3
NO2 rondom 0
Temperatuur 23 en een beetje

Totaalshot:
l8sr.jpg
 
Snelgroeiers is het eerste wat bij mij te binnenschiet. Omdat ik die totaal niet zie.
 
Tja als het na het poetsen binnen 1 dag terug is dan zou ik ook zeggen blauwalg.
ik twijfelde tussen blauwalg en groene alg, maar de groene is niet zo snel terug.
De oorzaak kan een no3 tekort zijn (klopt wel met je no3 waarde) of een opeenhoping van vuil ergens.
 
Wat bedoel je met snelgroeiers?
 
Snel groeiende planten. Vaak beter bekend als zuurstofplanten. Omdat ze zo snel groeien nemen ze veel stoffen uit het water die de algen ook nodig hebben. Waardoor algen minder snel groeien. Dat is althans te theorie ;)
 
Ok, ik heb in het verleden wel de nodige planten gehad, ook sneller groeiende, maar alles bezweek onder de alg...

Zodoende ben ik nu wat huiverig om planten te kopen en weer alles verrot te zien gaan.
 
Ik mis bij je waterwaardes 2 hele belangrijke in dit geval namelijk NO3 en PO4. Kan je die eens (laten) meten ?
 
Op dit moment is dat nog even niet zo te regelen...

Is dat absoluut noodzakelijk of kan het stappenplan uit het blauwalg topic sowieso een poging waard zijn?
 
Zijn WEL zo belangrijk.
Zonder deze 2 groeit er niets in je bak.
O,toch wel,Blauw alg.
 
Vind het heel normaal dat je in dit aquarium algen hebt.
Wat is je verlichting (lampen en wattage) en hoe lang brand deze?
Welke en hoeveel plantenvoeding?
Bezetting en filter?

Je kan veel drijfplanten gaan gebruiken en/of veel meer planten erin zetten.
Veel licht en weinig planten geeft nu eenmaal meer kans op algen.

Ik denk dat je grotendeels groene algen hebt en geen blauwalg.
Komt het ook even snel terug op de ruiten?
Last van een kaamlaag?
 
MiKeZZa zei:
Op dit moment is dat nog even niet zo te regelen...

Is dat absoluut noodzakelijk of kan het stappenplan uit het blauwalg topic sowieso een poging waard zijn?

Tja, dan wordt het gewoon gokken he, en daar heb ik een hekel aan. Ik kan hier nu wel in het wilde weg iets gaan roepen maar daar heeft niemand iets aan. En ik blijf bij mijn mening dat ik in ieder geval op de planten sporen van blauwe alg zie. Dat spul heb ik te vaak gezien om me te vergissen. Alleen met de juiste waterwaardes kan ik een fatsoenlijk antwoord geven
 
backplay zei:
Vind het heel normaal dat je in dit aquarium algen hebt.
Wat is je verlichting (lampen en wattage) en hoe lang brand deze?
Welke en hoeveel plantenvoeding?
Bezetting en filter?

Je kan veel drijfplanten gaan gebruiken en/of veel meer planten erin zetten.
Veel licht en weinig planten geeft nu eenmaal meer kans op algen.

Ik denk dat je grotendeels groene algen hebt en geen blauwalg.
Komt het ook even snel terug op de ruiten?
Last van een kaamlaag?

Verlichting: +/- 10 uur met 2 lampen van 45 watt per stuk
Geen plantenvoeding
Bezetting; op het moment een flink onderbezetting; op 120 liter iets van 10 tetra's, 6 roodkopzalmen, wat corydoras en 1 bijlzalm.

Planten leggen tot op nu toe elke keer het loodje.. Vandaar dat ik nu even niets gekocht heb tot ik wat meer duidelijkheid heb.

Alg komt ook redelijk snel op de ruiten terug (nu een aantal dagen niets gedaan en ruit zit er goed onder.

Kaamlaag heb ik in beperkte mate maar is fors meer geweest...

AquaVISie zei:
MiKeZZa zei:
Op dit moment is dat nog even niet zo te regelen...

Is dat absoluut noodzakelijk of kan het stappenplan uit het blauwalg topic sowieso een poging waard zijn?

Tja, dan wordt het gewoon gokken he, en daar heb ik een hekel aan. Ik kan hier nu wel in het wilde weg iets gaan roepen maar daar heeft niemand iets aan. En ik blijf bij mijn mening dat ik in ieder geval op de planten sporen van blauwe alg zie. Dat spul heb ik te vaak gezien om me te vergissen. Alleen met de juiste waterwaardes kan ik een fatsoenlijk antwoord geven

Inmiddels kans gehad om een test uit te voeren; NO3 zit op iets van 35 mg en PO4 zit op +/- 4 mg.
 
Juist.
No3 mag naar 10.
En po4 naar 1,
Doe eens een verversing met 50%.
Kom je op de helft.
No3 17 ong.
En PO4 2.


Doe je morgen nog eens, 30 %.
 
Heb gisterenavon 50% ververst. Kan vandaag nog eens 30% doen, maar dat is feitelijk maar 15% dan (want ik ververs ook 50% van het nieuwe water)...

En mijn vraag is nu; wat moet ik nu gaan doen:

Vissen wel/niet voeren
Verlichting wel/niet terug
Alg wel/niet weghalen
Aquarium wel/niet verdonkeren
Wel/geen planten kopen (wil liever niet voor veel geld planten kopen en alles binnen een week verrot door alg)
enz...
 
-ik heb geen verklaring dat je zo'n hoge no3/po4 hebt met onderbezetting(ofwel voer je extreem veel)

al de rest geeft als grootste oorzaak je grote hoeveelheid licht boven je aquarium ,met 90watt op 120liter word het zelfs voor de plantenexperten moeilijk om zo'n aquarium stabiel te krijgen.
-als je een ph-kh tabel naziet ga je merken dat er weinig tot geen co2 aanwezig is(grootste oorzaak teveel licht)

enkele mogelijke oplossingen voor je aquarium

-op zo'n sterk verlicht aquarium hoort eigenlijk een goede co2 instalatie+ een plantenvoedingsschema waardoor je 2x per week groot deel van je planten zal moeten snoeien(duur en veel snoeiwerk)

een andere oplossing is
-je aquarium verduisteren door drijfplanten en enkele flinke bossen snelgroeier die je laat luifelen om de verlichting te dempen.
+de verlichtingsperiode enorm kort maken als je zonder co2 gaat werken (3a4uur ja echt zo kort)

-ga je bio-co2 in combinatie met easy carbo gebruiken zal je +- het dubbele kunnen verlichten (6a8uur)en het bij een wekelijkse snoeibeurt houden
 
Volgens mij voer ik niet extreem veel.

Kan ik er ook voor kiezen om 1 van de 2 lampen uit te doen �n er flinke drijfplanten in gooien?

CO2 installatie is niet de planning namelijk.
 
als je de lampen apart kan schakelen lijk me dit een zeer grote verbetering

bio-co2 kost je enkel wat suiker en gist en wat knutselwerk
 
Ik kan 1 van de 2 lampen er uit draaien...

Dit in combinatie met snelgroeiers �n drijfplanten �n de lampduur terug naar 8 uur.



Is dat een aardig plan?
 
Als dat gaat met je kap.
Kan je apart schakelen dan?
Meeste niet. 1 uit.alles uit.

O,staat er al.
 
De genoemde verversingen uitgevoerd en zit nu op NO3 van 10 mg/l en een PO4 van 2 mg/l.

Lampen kunnen inderdaad toch niet los... Nooit geweten.

Dus de vraag; kan ik het redden met veel nieuwe planten (snelgroeiers e.d.) �n drijfplanten en terug naar 8 uur verlichting ben ik dan op de goede weg of ga ik het daar niet mee redden?
 

Terug
Bovenaan