Mesonauta Egregius


crazy fish

Well-known member
Lid geworden
26 februari 2010
Berichten
198
Locatie
Leidschendam
Ik vroeg mij af of ik een koppel Mesonauta Egregius in een Juwel Rio 240 kan houden.
Ze zullen hier dan de hoofdbewoners worden en de rest van het bestand wordt er dan omheen gebouwd.
Of is 120�40�50 te klein?
Ik vind namelijk veel verschillende minimale maten varierend van 1m tot 1,5m
 
Hou ze zelf al jaren en vind 120 net een twijfelmaat... het zijn dan wel geen actieve zwemmers, maar ze worden redelijk massief.

Het zou misschien net gaan maar, persoonlijk zou ik een grotere bak proberen aan te schaffen.
 
Een grotere bak gaat niet lukken, waarschijnlijk pas als ik op mezelf woon :).
Hoe gedragen ze zich tegenover de andere vissen?
En welke vissen heb jij erbij zitten?
 
Zijn redelijk vredelievend... alleen tijdens een nestje wilt het een keer jagen maar dat is normaal.
Ze zitten bij mij op het moment bij wat zalmpjes meervallen en Guianacara. maar hebben ook gezeten met Heros, Crenicichla en Geophagus. Ze lieten alles met rust...

Wellicht dan even uitstellen tot je wel een grotere bak kan/mag aanschaffen, zodat de dieren niet minimaal gehouden hoeven te worden.
 
Dat is inderdaad wel een beter idee.
Bedankt voor je advies en ervaringen :)
 
Je kunt beter kiezen voor een kleiner blijvende mesonauto zoals de mirificus. Die is meestal lastig te krijgen, maar momenteel is er heel mooie f1 te koop in een winkel in Veenendaal.
 
Dan moet het ook nog daadwerkelijk om de Mirificus gaan. Bij het geslacht Mesonauta heerst extreem veel onduidelijkheid en word dan ook veel verhandeld onder de verkeerde naam.
 
Op het www zijn tekeningen te vinden van het streeppatroon van de mesonauta. Die tekeningen worden internationaal als juist gezien. Volgens mij is er eerder op dit forum ook al naar verwezen. Als ik daar naar kijk en kijk naar de streeptekening die mijn meso's bij stress laten zien, is het 100% zeker de mirificus.
 
emve zei:
Op het www zijn tekeningen te vinden van het streeppatroon van de mesonauta. Die tekeningen worden internationaal als juist gezien. Volgens mij is er eerder op dit forum ook al naar verwezen. Als ik daar naar kijk en kijk naar de streeptekening die mijn meso's bij stress laten zien, is het 100% zeker de mirificus.
Dan kun je daar wel een foto'tje van laten zien toch? Want als je het juist hebt zou Crazy fish daar misschien behoorlijk mee zijn geholpen :)

crazy fish zei:
Een grotere bak gaat niet lukken, waarschijnlijk pas als ik op mezelf woon :).
En andere cichliden, trekken die een beetje je aandacht? Biotodoma cupido, Cleithracara maronii, Laetacara thayeri, om eens drie soorten te noemen?

~ Ivo
 
emve zei:
Op het www zijn tekeningen te vinden van het streeppatroon van de mesonauta. Die tekeningen worden internationaal als juist gezien. Volgens mij is er eerder op dit forum ook al naar verwezen. Als ik daar naar kijk en kijk naar de streeptekening die mijn meso's bij stress laten zien, is het 100% zeker de mirificus.

Ben bekend met de streeptekeningen ;)
Dan nog is het niet zo makkelijk... je hebt namelijk riviervarianten die andere tekeningen vertonen, maar toch dezelfde soort zijn. Met name de strepen van de Egregius en de Mirifucus verschillen zeer weinig... en laat de Egregius nu regelmatig in de handel opduiken ;)

Allereerst zou het mij verbazen dat het Mirificus zijn... dit alleen al omdat ze op de site staan als Acora ;) Verder kan ik niet oordelen omdat het geen eigen foto's zijn.
 
welke site bedoel je?

op de site van de lfs waar ik ze vandaan heb staan ze toch echt als mirificus.... Op de stocklist staan 2 andere soorten meso's, voor heel andere prijzen. Kijk ook maar eens op de facebookpagina van deze lfs.

het is 100% mirificus!
 
Die bedoel ik inderdaad. Voor de liefhebber een link naar meer info en een filmpje: facebook

Je bent welkom om bij mij of in die lfs te komen kijken. Dan zul je meteen horen wat de bron van die vissen is, bij wie ze vandaan komen (niet uit die lfs). En je kunt de determinatie controleren. Het heeft m.i. geen zin om in dit topic hier verder over te discussi�ren, dan wordt het welles/nietes. Ik weet waar mijn vissen vandaan komen, ik heb het strepenpatroon vergeleken met de nodige bronnen, ik heb contact met de Duitse partij (glaser) die de vissen oorspronkelijk in europa op de markt heeft gebracht en die destijds (2012) de vissen door meerdere internationale partijen heeft laten determineren. Ik vind dat voldoende.
 
Dit is het plaatje die Meksjoef heeft samengesteld met de herkenning van de Mesonauta soorten:
MesonautaID.jpg


Ik heb zelf een tijdje de egregius gehad, en bij Utaka werd ook verteld dat de herkenning alleen duidelijk is te onderscheiden aan de strepen.
 
Kijk Emve, je bericht over de herkomst enz, daar kan ik iets mee.
Het filmpje op de FB pagina daarintegen niet... de jongdieren vertonen daar namelijk 0 patroon op en vertonen erg veel gelijkenissen met bijv. Egregius.

Glaser is wat mij betreft een betrouwbare bron.
Waarom ik zo moeilijk doe, is omdat ik bij Aquahuis mijn vraagtekens had. Dit omdat ik bij enkele dieren internetfoto's voorbij zag komen en niet foto's van eigen dieren. (zie bijv. de Acora) Internetfoto's maakt het voor mij gelijk een stuk onbetrouwbaarder vanwege verwarring van soorten.

Wel zou ik het leuk vinden als je eens wat foto's (of een linkje ervan) kan plaatsen. Heb zelf al jaren Egregius zitten en weet hoe moeilijk het is die dieren juist te determineren ;)
 
Gert, en dat is nu het probleem :)
Zie jij nog verschil bij de Egregius Morichal Largo, de Egregius Apure en de Acora of Festivus? Zo op het plaatje miniem, maar laat staan bij een vis in real life ;)

Egregius,
EgregiusRiver.jpg



Wel moet ik eerlijk bekennen dat ik nog wat Duits leesgerij moet doornemen, met wellicht enkele onthullende punten :)
 
Haha, tja dan word het inderdaad erg lastig. wel mooi in kaart gebracht de verschillen per vindplaats. T'is dat ik nu de Leopoldi's heb, maar anders zou ik ze wel weer willen houden, de Mesonauta's. Moet wel zeggen dat ik wel wat vergelijking zie tussen de Mesonauta's en de leopoldi's.
 
Maar nu even naar Crazy Fish terug. M. mirificus zou dus kunnen in 1m20. En dan: koppel? groepje?

~ Ivo
 
Gertbl zei:
Moet wel zeggen dat ik wel wat vergelijking zie tussen de Mesonauta's en de leopoldi's.

Absoluut! Wellicht ook de reden dat ik de Leopoldi de mooiste maanvis vind ;)

Gertbl zei:
Haha, tja dan word het inderdaad erg lastig. wel mooi in kaart gebracht de verschillen per vindplaats.

Er zullen ook zeker verschillen zijn bij Leopoldi... Althans dat heb ik mij een aantal jaar terug laten vertellen (toendertijd keek ik daar nog niet zo nauw op :) )

Mascha&Ivo zei:
Maar nu even naar Crazy Fish terug. M. mirificus zou dus kunnen in 1m20. En dan: koppel? groepje?

~ Ivo

Ik ben van mening van dat het wellicht gaat, maar de kans op brokken groot is. Dat is voor mij de voornaamste reden waarom IK het niet zou doen.
 
Ik zou kiezen voor een groepje van 4 of 5 jonge dieren. En dan zodra zich een koppel heeft gevormd dat koppel houden en de overige dieren verkopen/weggeven aan een liefhebber.
 

Terug
Bovenaan