Mening alleen mannetjes guppy’s


Nevaheinis2

Well-known member
Lid geworden
24 april 2023
Berichten
121
Leeftijd
23
Goedemiddag! Ik hoor graag jullie mening over alleen mannetjes guppy’s. Ik ben van plan om wat guppen in mijn 60l aquarium te doen. Alleen zijn ze levendbarend en ik heb geen zin in overbevolking.. Wat is jullie mening van alleen mannetjes en hoeveel zouden jullie er in een van 60l doen?

Groetjes!
 
Dan krijg je dit...
(Video is alleen te zien op youtube blijkbaar)
 
Alleen mannen dat gaat prima, daar is het enige nadeel dat als ze dood gaan er geen nieuwe aanwas is.
 
Ik heb al geruime tijd 4 mannetjes guppen in mijn 50 liter aquarium. Gaat helemaal prima! Zijn eigenlijk altijd bij elkaar in de buurt, en zijn dus een kliekje. Keileuk om te zien.
 
Goedemiddag! Ik hoor graag jullie mening over alleen mannetjes guppy’s. Ik ben van plan om wat guppen in mijn 60l aquarium te doen. Alleen zijn ze levendbarend en ik heb geen zin in overbevolking.. Wat is jullie mening van alleen mannetjes en hoeveel zouden jullie er in een van 60l doen?

Groetjes!
Heb in het verleden ook een aquarium met gupmannen gehad. Prachtige kleuren, maar tegelijkertijd ook veel onrust in de bak. Had er toen 15 in een bak van 120 liter. Maar was best een hoop gejaag op elkaar.
 
Ik heb een 240l bak,
gestart met 16 guppen,
7 mannen en 9 vrouwen.
Ondertussen hebben 3 vrouwtjes het loodje gelegd,
Ik merkte dat de mannen meer achter mekaar aan zaten met minder vrouwen in de bak.
Heb er afgelopen weekend dan 5 nieuwe vrouwen bij gezet,zodat ze terug in de meerderheid zijn.
Ze zijn continu zwanger de vrouwtjes.
Met al die vrouwen in de bak heb ik nu na 5 maanden welgeteld 3 guppen jongen die het overleeft hebben,
al de rest is tot nu toe opgegeten door de andere guppen,zwaarddragers.
 
De keus is heel simpel:
Accepteren dat je constant jonkies krijgt en op de juiste wijze guppen houden of accepteren dat je geen guppen houdt.

Je houdt ook geen Deense Dog als huisdier als je in een caravan woont.
Waarmee ik bedoel dat elk dier zijn specifieke verzorging nodig heeft.
Kan, of wil, je daar niet aan voldoen dan moet je het niet doen.

Gaat die Deense Dog dood in die caravan?
Nee.
Is het dier 100% tevreden?
Het weet niet beter, dus het zal lijken van wel.
Is het dat ook?
Nee.
Dat zal iedereen begrijpen.

Gaan mannenguppen dood als ze geen vrouwtjes hebben?
Nee.
Zijn ze 100% tevreden?
Het zal lijken van wel.
Zijn ze gelukkig?
Nee.
 
Goedemiddag! Ik hoor graag jullie mening over alleen mannetjes guppy’s. Ik ben van plan om wat guppen in mijn 60l aquarium te doen. Alleen zijn ze levendbarend en ik heb geen zin in overbevolking.. Wat is jullie mening van alleen mannetjes en hoeveel zouden jullie er in een van 60l doen?

Groetjes!

Dat is denk ik een vraag voor de expert onder ons en dat is @stanovic .
Een complete éénzijdig geslacht van guppen in een bak kan absoluut. Dus of dat nu mannen of vrouwen zijn, maakt geheel niets uit. Wat ik nu zal stellen geldt voor beide geslachten. Een bak met één geslacht kan een gezellige groep vormen zonder enige heisa. Doch wat weleens kan gebeuren is dat er sprake is van een hiëarchie-vorming. Dat wil niet zeggend at ze agressief naar elkaar worden (alhoewel, dat wel kan maar meestal gaat het wel goed). Maar ze zullen elkaar willen aftroeven (vorm van imponeren) en volgen elkaar of ze dansen omelkaar heen. Dat is geen vechten doch kijken wie de alfa mag zijn. EN nogmaals, dit geldt voor zowel vrouwen als mannen.
Een ratio meer mannen als vrouwen is helemaal niet slecht. Want de mannen houden vaak zich dan meer bezig met andere mannen (ongeacht of dit nu guppen betreffen of andere levedbarende tandkarpers) en daardoor zijn de vrouwen helemaal niet zo gestresst, zoals velen wel beweren die het doorgaans enkel van teksten kopiëren kennen. Er zijn in het verleden zelfs onderzoeken geweest die uitwijzen dat een ratio meer mannen als vrouwen gerust kan en met de uitleg die ik al gegeven heb. Zelfs bij mij thuis heb ik bakken met deze verhoudingen en het gaat er harmonieus aan toe. Geen gestresste vrouwen te bekennen bij een overdaad aan mannen.

Ik zal een geheimpje vertellen waarbij de ratio meer vrouwen dan mannen opgaat: Het heeft te maken met de grootte van de beschikbare ruimte in de bak. Hoe kleiner de bak met hetzelfde aantal vissen des te meer zullen de mannen de vrouwen najagen. Hoe groter die ruimte met hetzelfde aantal vissen zul je zien dat er minder gejaag aanwezig is. Maar de bron van het verhaal dat er altijd meer vrouwen dan mannen aanwezig moeten zijn verteld namelijk niet dat dat grotendeels met de open ruimte te maken heeft. En mensen kopiëren dan maar gewoon die ene bron. En vandaar dat het vrijwel overal op het internet en commerciële boekwerken als zodanig wordt weergegeven dat er meer vrouwen dan mannen aanwezig moeten zijn.

Ik kan rustig stellen dat het merendeel aan serieuze kwekers op deze wereldbol meer mannen als vrouwen in een bak zullen hebben. En dat botst dus totaal met wat er dus wordt beweerd.
 
Ik kan mij vinden in je verhaal, Stan.
Alleen wordt er mijns inziens aan één ding voorbijgegaan: ruimte.

Meer mannen dan vrouwen kan wellicht, maar dan moet er voldoende ruimte zijn om te kunnen vluchten als zo'n visje de situatie zat is.
En dat is bij de meeste guppenbakjes niet het geval.
En dat is waarom ik vasthoud aan de stelregel: meer vrouwen dan mannen.
 
ruimte en schuil mogelijkeden is waar het om gaat.
in grote bakken komt vanzelf evenwicht met min of meer het zelfde aantal vrouwtjes als mannetjes.
ook als er niets anders bij zwemt.
 
Een complete éénzijdig geslacht van guppen in een bak kan absoluut. Dus of dat nu mannen of vrouwen zijn, maakt geheel niets uit. Wat ik nu zal stellen geldt voor beide geslachten. Een bak met één geslacht kan een gezellige groep vormen zonder enige heisa. Doch wat weleens kan gebeuren is dat er sprake is van een hiëarchie-vorming. Dat wil niet zeggend at ze agressief naar elkaar worden (alhoewel, dat wel kan maar meestal gaat het wel goed). Maar ze zullen elkaar willen aftroeven (vorm van imponeren) en volgen elkaar of ze dansen omelkaar heen. Dat is geen vechten doch kijken wie de alfa mag zijn. EN nogmaals, dit geldt voor zowel vrouwen als mannen.
Een ratio meer mannen als vrouwen is helemaal niet slecht. Want de mannen houden vaak zich dan meer bezig met andere mannen (ongeacht of dit nu guppen betreffen of andere levedbarende tandkarpers) en daardoor zijn de vrouwen helemaal niet zo gestresst, zoals velen wel beweren die het doorgaans enkel van teksten kopiëren kennen. Er zijn in het verleden zelfs onderzoeken geweest die uitwijzen dat een ratio meer mannen als vrouwen gerust kan en met de uitleg die ik al gegeven heb. Zelfs bij mij thuis heb ik bakken met deze verhoudingen en het gaat er harmonieus aan toe. Geen gestresste vrouwen te bekennen bij een overdaad aan mannen.

Ik zal een geheimpje vertellen waarbij de ratio meer vrouwen dan mannen opgaat: Het heeft te maken met de grootte van de beschikbare ruimte in de bak. Hoe kleiner de bak met hetzelfde aantal vissen des te meer zullen de mannen de vrouwen najagen. Hoe groter die ruimte met hetzelfde aantal vissen zul je zien dat er minder gejaag aanwezig is. Maar de bron van het verhaal dat er altijd meer vrouwen dan mannen aanwezig moeten zijn verteld namelijk niet dat dat grotendeels met de open ruimte te maken heeft. En mensen kopiëren dan maar gewoon die ene bron. En vandaar dat het vrijwel overal op het internet en commerciële boekwerken als zodanig wordt weergegeven dat er meer vrouwen dan mannen aanwezig moeten zijn.

Ik kan rustig stellen dat het merendeel aan serieuze kwekers op deze wereldbol meer mannen als vrouwen in een bak zullen hebben. En dat botst dus totaal met wat er dus wordt beweerd.
Bij mij is het mannetje toch vooral geïnteresseerd bij vrouwtjes. Vooral het mannetje die nu in de bloei van zn leven is. Maar die gaat achter alle vissen aan 😂

Kunnen alleen guppen mannen die samen gaan wel aan hun natuurlijke behoefdes komen? Mij lijkt dat guppen toch snel gefrustreerd kunnen raken als ze hun zin niet krijgen.

Maar territoriaal gedrag zoals ik ancistrus zie doen zie ik guppen toch wel laten.

Mn katten hebben onderling een ongeschreven regel dat ze elkaar met rust laten op de kattenbak en tijdens het drinken. Mn vissen hebben zo ook hun plekjes waar ze rust nemen en ik kan me voorstellen dat ze ook op die manier om gaan met elkaar.

Hoewel hyperactieve mannetjes guppen daar wat minder snel aan houden misschien. En dan worden ze soms ook weg gejaagd.

Soms merk ik zelfs vetes tussen vissensoorten omdat het lijkt alsof er een taal barriere is waardoor ze elkaars gedrag niet begrijpen. Kan me wel voorstellen dat dat ook zo werkt bij het gedrag van de mannetjes gup.
 
"Kunnen alleen guppen mannen die samen gaan wel aan hun natuurlijke behoefdes komen? Mij lijkt dat guppen toch snel gefrustreerd kunnen raken als ze hun zin niet krijgen"

Exactly my point, die door veel mensen wordt gedeeld.

Een mannengup denkt maar aan één ding: ja dat.
 
Het zijn dan wel geen vissen, maar........

Als oud agrariër heb ik een duidelijk beeld, ervaringen van alleen beren en alleen gelten in een groep. Gemengd gaat echt beter, meer rust, meer harmonie in de groep. Ik zou persoonlijk niet kiezen voor alleen mannetjes guppen met mijn praktijkervaring in de stal.
 
"Kunnen alleen guppen mannen die samen gaan wel aan hun natuurlijke behoefdes komen? Mij lijkt dat guppen toch snel gefrustreerd kunnen raken als ze hun zin niet krijgen"

Exactly my point, die door veel mensen wordt gedeeld.

Een mannengup denkt maar aan één ding: ja dat.
De meningen of ervaring zijn divers geloof ik en het is jammer dat we het niet aan een mannen Gup kunnen vragen.
 
Ik voorzie een nieuwe serie op National Geopgraphic: The Guppy Whisperer.
Maar The Guppy Channel op JijBuis geeft (met nam bij 2:00) ook een antwoord.
(Wel Engels kunnen verstaan)
 
Laatst bewerkt:
Ik kan mij vinden in je verhaal, Stan.
Alleen wordt er mijns inziens aan één ding voorbijgegaan: ruimte.

Meer mannen dan vrouwen kan wellicht, maar dan moet er voldoende ruimte zijn om te kunnen vluchten als zo'n visje de situatie zat is.
En dat is bij de meeste guppenbakjes niet het geval.
En dat is waarom ik vasthoud aan de stelregel: meer vrouwen dan mannen.
Als je het goed leest wat ik heb geschreven dan zie je dat ik over de open ruimte heb gesproken...
Kunnen alleen guppen mannen die samen gaan wel aan hun natuurlijke behoefdes komen? Mij lijkt dat guppen toch snel gefrustreerd kunnen raken als ze hun zin niet krijgen.
Ne, hoor, niets aan de hand. Want als je nekle mannen bij elkaar houdt, dan ga je merken dat de dominantere mannen achter de onderdanige mannen aangaan. Dit ter vervanging van het ontbreken van vrouwen. Dan vervullenn de onderdanige mannen de rol van de vrouwtjes. Andersom bij een bak met enkel vrouwen zie je dat ook gebeuren. Dan neemt het dominante vrouwtje de rol over van een mannetje. Je krijgt er enkel geen jongen van.
 
Goedemiddag! Ik hoor graag jullie mening over alleen mannetjes guppy’s. Ik ben van plan om wat guppen in mijn 60l aquarium te doen. Alleen zijn ze levendbarend en ik heb geen zin in overbevolking.. Wat is jullie mening van alleen mannetjes en hoeveel zouden jullie er in een van 60l doen?

Groetjes!

Het is heel lang geleden dat ik nog guppy's heb gehad, maar ik heb wel nog nooit een overbevolking gekend. Daar zorgden de andere aquariumbewoners én de guppy's zelf wel voor. Ja, de vrouwtjes waren steeds zwanger, maar hun jonkies kregen zelden of nooit de kans om op te groeien. Zwemmende fastfood voor de botia's, klauwkikkers en maanvissen.

Zo heel af en toe slaagde er eens eentje in om wel te overleven en dat vond ik altijd heel bijzonder. Één zo'n overlever was een prachtig mooie mannetjesguppy met een helderblauwe staart. De mooiste guppy die ik ooit had. Ik snap nog altijd niet hoe die vis er ooit in geslaagd is om volwassen te worden in zo'n vijandige bak.

Dus ik zou me geen zorgen maken om een potentiële overbevolking.
 

Terug
Bovenaan