Melanotaenia praecox blijft uitvallen.


M

MijnAquarium

Guest
vorig jaar augustus heb ik een groep van 10x melanotaenia praecox gekocht, die groep bleef uitval hebben en deze december waren er 4 over. Ik heb er die maand 6 vissen van dezelfde soort bij gekocht, deze keer bij een ‘hobby’ kweker. De vissen die uitgevallen zijn hadden grotendeels dezelfde symptomen en nu heb ik weer een vis uit de oudere groep die ernstig ziek is. Gister zag ik dat ze raar bewoog en de allarmbellen gingen af. Vandaag had ik het druk dus ik keek s’avonds pas weer goed in de bak en de vis zwemt nog net rond. Ze ligt nu in een netje in het aquarium en ik ben bang dat ze niet meer te redden is. Ze is opgeblazen al zijn de schubben maar een beetje opgezet en op haar staart heeft ze een vlek van witkleurige schubben. Ze beweegt heel traag en lijkt elk moment dood te kunnen gaan.

Ik vind dit een interessante, mooie en leuke soort vis, maar als deze uitval aan blijft houden stop ik met deze soort omdat ik niet meer van de hobby kan genieten als de problemen die er nu zijn blijven.

Ik heb geprobeert wat foto’s te maken maar ik denk niet dat daarop te zien is wat er aan de hand is, als dat gevraagd wordt kan ik proberen beter foto’s te maken, maar ik probeer de vis nu niet te veel stress te bezorgen.

8C000142-C99E-465D-B4A9-87DA7A4B516C.jpeg


21255828-B4B7-4DFA-961F-7562888F04C2.jpeg


9053457D-3E07-4988-B83D-F42E8FD6E860.jpeg
 
De symptomen van de andere vissen waren: langzamer en sloom zwemmen, opblazen en schubben opzetten, sommige witstip terwijl de rest van de bak niks had, verkleuring/vergrauwen.
Na behandeling ging het steeds beter waarna ze stierven.

Ik denk erover deze vis ook een behandeling te geven maar ben bang dat dat niks uit gaat halen. Ik wil nu vooral weten wat het is dat dit alles veroorzaakt.
 
Cerpofor alparex, dat had ik de eerste keer gekocht en daarna steeds gebruikt omdat ik aan een inwendige parasitaire infectie dacht.
 
Ik heb net je andere topic gezien over Blauwalg en ben er nu van overtuigd dat jouw vissen Buikwaterzucht hebben als gevolg van slechte waterkwaliteit.
Voor beide problemen adviseer ik:
- groter filter (!!)
- zoveel mogelijk van het blauwalg verwijderen
- de bak verduisteren voor een aantal dagen
- iedere dag 70% van het water verversen de komende weken

Zo heb ik ooit een blauwalg probleem opgelost.

Misschien kun je nog een medicijn geven aan de vissen maar daar laat ik liever iemand anders over adviseren.
 
Wat de blauwalg betreft, een söchting oxydator kan dat helpen voorkomen. Uiteraard is het geen vervanging voor een goed filter of onderhoud.

Het hoe of waarom gaat helaas mijn petje te boven, een oude rot in de aquariumhobby (en chemicus) me dat ooit mooi uitgelegd, inclusief formules, maar ik kan me het niet meer herinneren. De man is ondertussen overleden en zijn website is niet langer online, dus kan ik het artikel ook niet meer linken.
 
De werking van waterstofperoxide (het spul wat je in een oxidator stopt, of rechtstreeks (verdund) op de aangetaste plekken spuit met een verstuiver) om blauwalg te bestrijden is redelijk simpel. Blauwalg kan niet zo goed tegen veel zuurstof (en schoon, stromend water), waterstofperoxide word in water omgezet in water en zuurstof.

Mbt de ziekte, als het buikwaterzucht is behandel je verkeerd. Want dat is een bacteriële aandoening, zoek daar eens op. Een trigger is slechte waterkwaliteit (dus net als de blauwalg)/ Hoe groot is jouw bak? Hoe filter je? Hoe vaak waterwissel (en %)? Wat is jouw bestand?
 
Ik wilde ook al de eerder genoemde waterstofperoxide aanhalen. Meen dat dirk dat laats ook als oplossing gaf in de chat.

Verder heb ik je gehoord over een rescape ??of zelfs totale herstart van je bak. Jouw bak draait volgens mij al best lang ofniet?
Veel werk maar ook 1 van de leukste elementen in de hobby. Athans ik heb me prima vermaakt met het inrichten van mijn aquarium ;)

Maar aangezien je voor deze indeling ook al last had van blauwalg (meen ik me te herinneren) is er misschien toch structureel iets mis in je opstelling. ( te weinig filter capaciteit )
 
Hoe groot is jouw bak? Hoe filter je? Hoe vaak waterwissel (en %)? Wat is jouw bestand?
Dit staat grotendeels al boven, maar de bak is een juwel vision 180, ik doe normaal een waterwissel van 40% eens in de week, op aanraden wordt dat meer. Het bestand is dus 10x melanotaenia praecox, 15x C.panda, 1x C.julii, 1x dwergkogelvis, 4x japonica garnaal, 1x aziatische waaierhandgarnaal en een groep ramshoornslakken.

Verder heb ik je gehoord over een rescape ??of zelfs totale herstart van je bak. Jouw bak draait volgens mij al best lang ofniet?
Veel werk maar ook 1 van de leukste elementen in de hobby. Athans ik heb me prima vermaakt met het inrichten van mijn aquarium ;)
Het klopt dat ik een nieuwe inrichting aan het overwegen ben, deze scape draait nu ongeveer anderhalf jaar en ik heb er twee leistenen torens uitgehaald die te veel vuil vasthielden. Voor die scape had ik vooral last van heel veel rode alg omdat ik de bak aan het leegmaken was. Ik zit nu te denken dit grotere aquarium compleet op te doeken en weg te doen al is dat wel erg drastisch. Ik zou dan 1 of 2 zorgvuldig gescapete 60/70 L bakjes nemen. Ik vind namelijk dat dit aquarium net niet groot en net niet klein is en dus een soort tussenmaatje. Ik zou dit aquarium het liefst houden, maar ik moet wel echt in gedachten houden dat ik 14 ben, ouders heb die het wel leuk vinden maar zelf niks om de hobby geven en ook maar een beperkt budget en school heb. Ik ben in het geheel niet tevreden over deze bak: lelijke achterwand, lelijke binnenpomp, niet de beste combi planten, en dus die blauwalg waar ik niet vanaf kom en nu ook schijnbaar door toedoen van die blauwalg ook doode vissen. Het is jammer dat de hobby op die manier meer een verplichting wordt. Toch wil ik wel doorzetten, ik heb sinds de vorige scape heel veel geleerd over aquascaping en wil dit goed krijgen.

Wow lang bericht ;)
 
De betreffende vis is zoals verwacht overleden, ik denk dat het idd buikwaterzucht was. Ik zal nog een aantal foto’s in daglicht maken

0059DC60-5A58-4D35-8B19-C3F1F77969DC.jpeg


2782234A-1FA6-4440-8F48-B393677A11AF.jpeg


69FA19C1-0A93-4639-B3B3-0C293B0A67D6.jpeg
 

Terug
Bovenaan