Meest vreselijke planten?


Jenniiie_so

New member
Lid geworden
17 juli 2023
Berichten
3
Hallo aquariumfans,

Ik ben helemaal in de ban van het aquascapen en heb al redelijk wat ervaring met planten. Sommige doen het fantastisch goed en andere krijg ik gewoon niet hoe ik het wil. Nu was ik benieuwd wat jullie top plantjes zijn en jullie minder geliefde plantjes. Ik heb bijvoorbeeld echt een voorkeur voor ongeveer alle mossen, Rotala Wallichii, Anubia's, Vallisneria, Bucephalandra.
Maar ik heb een gruwelijke hekel aan de Riccia Fluitans. Ik had dit dus aan een stuk kienhout gelijmd en óveral dreven de afgelopen tijd stukjes ervan. Heb nu alles verwijderd en weeping moss besteld, met zo'n speciaal rolletje tape daarvoor.

Nou, ik ben in ieder geval benieuwd naar jullie voorkeuren!
 
Ik ben oud maar waarom plakken mensen nou r fluitans vast op hout?dat komt toch altijd wel omhoog omdat dit een drijfplant is, met mos heb je meer kans ddat het op de gewenste plek blijft.
 
Ik sluit me aan voor wat betreft de Riccia want ook met knippen krijg je er een flinke troep van.
 
Eendenkroos brrr.
 
O ja die is vaak nog erger maar ja dat zie ik niet echt als plant maar als onkruid:DD;)
 
Mijn voorkeur zijn rotala's omdat ze eenvoudig te groeien zijn, perfect voor vormsnoei en de meest fantastische kleuren hebben. Maar mijn nr 1 zijn toch wel Fissens mosjes.
De 'meest vreselijke planten' zijn drijfplanten en Tijgerlotus, maar die zie je bijna nooit in het aquascapen
 
Riccia is leuk om als 'grasmat' te gebruiken, door een stuk horgaas af te laten zinken en de plant hier van onder doorheen te laten groeien. Duurt wel een hele tijd voor het goed vol is gegroeid.
 
Ik heb zelf moeite met mos. Wilt niet groeien hier. Misschien mn calsium eens omhoog werken aangezien mn vallesneria ook kuuren heeft. Maar vreselijke planten heb ik eigenlijk niet. Ik denk dat vreselijke planten onbegrepen planten zijn. Zo denk ik dat eendenkroos een perfecte extreem geval is.

Als je iets wilt afdekken en snel wilt laten groeien dan is eendenkroos jouw plant. Het is belangrijk om controle over de plant te houden. Maar problemen heb ik nooit gehad. Je schept zo alles met en schepnet uit en met een lepeltje lepel ik ze er nog 1 voor 1 uit als ik wil. Ik zie het als een goed excuus om eens in de zoveel tijd de kramlaag bij te werken dus voor mij is het een pluspunt.

Waar ik het meeste hekel aan heb, zijn moeilijke planten. Met gigantische bladeren. Die dan vervolgens dood gaan en je water helemaal bevuilen. Dat vind ik waardeloos. Kunnen wel hele mooie planten zijn maar dat vind ik de moeite niet waard.

Mijn voorkeur liggen bij de snelgroeiende makkelijke, met kleine blaadjes en takjes bedekte planten. Rotola vind ik ook prachtig. Probleem met hoornblad is dat het ook heel snel groeit en bijgehouden moet worden. Maar het zijn gewoon onbegrepen planten.

Alg, daar ben ik zelf fan van. Zolang ze me planten maar heel laten. Die mag van mij prima naast mn planten bestaan. Ben een rare snuiter misschien maar ik kan niet klagen!
 
Hallo aquariumfans,

Ik ben helemaal in de ban van het aquascapen en heb al redelijk wat ervaring met planten. Sommige doen het fantastisch goed en andere krijg ik gewoon niet hoe ik het wil. Nu was ik benieuwd wat jullie top plantjes zijn en jullie minder geliefde plantjes. Ik heb bijvoorbeeld echt een voorkeur voor ongeveer alle mossen, Rotala Wallichii, Anubia's, Vallisneria, Bucephalandra.
Maar ik heb een gruwelijke hekel aan de Riccia Fluitans. Ik had dit dus aan een stuk kienhout gelijmd en óveral dreven de afgelopen tijd stukjes ervan. Heb nu alles verwijderd en weeping moss besteld, met zo'n speciaal rolletje tape daarvoor.

Nou, ik ben in ieder geval benieuwd naar jullie voorkeuren!
Alle planten zijn mooi! En dat je planten niet krijgt hoe jij het wilt of dat een plant het wel goed doet? Dat heeft weinig van doen met die planten maar zegt iets over de wijze hoe je er mee omgaat. Daarom; weet zoveel mogelijk van de planten die je zou willen aanschaffen. Alvorens de aanschaf. En bepaal of het in je mogelijkheden ligt om aan de groeivraag van die plant te voldoen. Zo niet? Koop die plant dan gewoon niet.
 
Ik ben oud maar waarom plakken mensen nou r fluitans vast op hout?dat komt toch altijd wel omhoog omdat dit een drijfplant is, met mos heb je meer kans ddat het op de gewenste plek blijft.
Tja, ik ben dan jong maar heb er van geleerd. Zag die mogelijkheid op een website staan... Het lijkt me als drijfplant ook niet fijn. Liever de amazone kikkerbeet!
 
Alle planten zijn mooi! En dat je planten niet krijgt hoe jij het wilt of dat een plant het wel goed doet? Dat heeft weinig van doen met die planten maar zegt iets over de wijze hoe je er mee omgaat. Daarom; weet zoveel mogelijk van de planten die je zou willen aanschaffen. Alvorens de aanschaf. En bepaal of het in je mogelijkheden ligt om aan de groeivraag van die plant te voldoen. Zo niet? Koop die plant dan gewoon niet.
Nooit gezegd dat niet alle planten mooi zijn. Maar bedankt voor dit wijze bericht.
 
Lileaopsis, marsilea crenata, sterrenkruid, echinodorus soorten, ludwigia en cryptocorynes doen het allemaal goed bij mij. Van de mossen vind ik de christmas mos het mooiste.
Naaldgras vond ik geen succes, misschien als je de minisoort hebt maar de gewone wordt vrij lang en niet zo mooi. Valisneria vind ik wel mooi, maar meer voor een grotere diepe bak dan voor een ondiepe zoals ik heb. Hydrocotyle is leuk maar gaat wel snel overal heen. Ik denk dat voor alle planten geldt dat ze leuk kunnen staan als ze maar op de juiste plek staan haha. En vaak is het ook gewoon een beetje trial en error wat wel werkt en wat niet.
 
Lemna -> Eendenkroos een echte pest. Volledig verwijderen en dan komt het toch terug omdat je ergens een kleintje niet gezien hebt. Plakt overal aan, ik word er gek van :stom:
 
Ricci, Lemna, Utricularia , Monosolenium maar ook mossen kunnen zich wel eens zich ferm verspreiden als je de snoei of het snoeisel erna niet niet goed verwijderd.
Plantjes die vermeerderen door (ondergrondse)uitlopers bv Vallisneria kunnen groot deel van je bak overnemen en zo je gewenste scape een ander uitzicht geven.
Andere planten hebben een onregelmatige in te schatten groeisnelheid bv stricta's als je er 5 stekken herplant ga je de week erna 1of 2 hebben die maar iets gegroeid zijn een andere gaat al tegen wateroppervlak zitten.
Planten gezond laten groeien is de 1ste stap .
Volgende stap groeisnelheden bijhouden van de verschillende planten om je scape op een bepaald tijdstip optimaal te krijgen(traagste groeiers bepalen dit).
En je scape over langere tijd zo te houden /krijgen is kennis en bijhouden van sommige haat/succes plantjes
 

Terug
Bovenaan