meerwaarde groter aquarium


roberto1983

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2020
Berichten
1,493
Leeftijd
41
Hoihoi,

Beetje een abstracte vraag, maar wellicht helpt het me in mijn gedachtenproces. Al maanden speel ik met het idee om onze 200x60x64 te gaan vervangen voor een grotere. Door de plaatsing
in de kamer zou de keuze dan gaan tussen max een Aqualife 225x60x70, of een 250x50x60. Maar schiet ik daar eigenlijk wel veel mee op? Los van dat het mooiere bakken zijn en onze vissen
nog iets meer zwemruimte krijgen, kunnen we verder nog iets substantieels met onderstaande bezetting;

- 5 Krobia Xinguensis
- 2 Blue Acara
- 8 colombiaanse tetra's (komen er vanmiddag nog 7 bij)
- 15 diamant zalmpjes
- 15 kardinaaltetra's
- 1 L144
- 1 L201
- 1 L010A
- 1 Pleco
- wat corydorasjes en 5 ottocinclus

Eigenlijk ben ik vooral op zoek naar redenen om het wél, of juist niet te doen. Gaan er deuren open die tot nu toe gesloten waren, of valt het eigenlijk allemaal wel mee, of zelfs een beetje
tegen, hoeveel we er dan op vooruit gaan? Ik twijfel enorm, het gaat om veel geld voor maar een klein beetje meer aquarium, maar wel een mooier aquarium. En doen we dan verstandiger
aan 225x60x70 of beter 250x50x60?
 
Ja de nieuwe bak zal ook een lieve duit kosten en ook in stroomverbruik wordt het duurder denk ik Roberto. Zelf heb ik ook zoiets van weegt die 10 of 20% meer lengte op tegen de kosten en is dat nodig.
Of het qua bestand nodig is dat weet ik niet maar ik zou zelf anders denk ik eerder geneigd zijn om het bestand aan te passen dan de bak te vervangen.
 
Ja de nieuwe bak zal ook een lieve duit kosten en ook in stroomverbruik wordt het duurder denk ik Roberto. Zelf heb ik ook zoiets van weegt die 10 of 20% meer lengte op tegen de kosten en is dat nodig.
Of het qua bestand nodig is dat weet ik niet maar ik zou zelf anders denk ik eerder geneigd zijn om het bestand aan te passen dan de bak te vervangen.

Op zich zie ik ons bestand nu niet als problematisch, de vraag is meer, biedt de extra ruimte de mogelijkheid om echt iets spetterends nog toe te voegen wat de uitbreiding de moeite
extra waard maakt, of geeft het huidige bestand, waar ik sowieso niet heel veel aan wil veranderen want heel tevreden mee, daar niet echt mogelijkheid toe.
Stroomverbruik zou alleen het extra water zijn om te verwarmen, verder zou huidige verwarming, filtratie en verlichting gewoon overgaan dus niet extreem veel meer worden.
 
Tja als het om eventuele nieuwe aanwinsten gaat dan zou ik gelijk voor 4 meter gaan. Ik ben begonnen met nano s en 60cm bakjes en dat werd toen 80 cm. Daarna werd die vervangen voor een meter en nu voor een 120cm.
Je blijft dan bezig denk ik en ik heb mezelf gesteld nu maat tevreden te zijn want al koop ik nu een 150cm dan denk je later wellicht 2 meter is misschien nog mooier en zo blijf je bezig.
Kortom ik ga niet groter dan dit en zo hou je iets om over te dromen;)
 
Dan lijkt mij 3meter x 60x60 optioneler qua ruimte eye catchers te over dan toe te voegen.
Bij minder breiden je huidige vissen het territorium slechts ietsje uit😀
 
Zou het wel bij die diepte van 60 houden.
Je hebt nu 200x60 is 1.2m2 bodemoppervlakte
Met 250x50 ga je naar 1.25m2
Met 225x60 ga je naar 1.35m2
Met 250x60 ga je naar 1.5m2


Even gek gezegt een bakje van 80x40cm heeft een bodemoppervlakte van 0.32m2. Dus reken maar uit wat je wint


Bij 250x60 zou je er bijvoorbeeld Heros bij kunnen zetten.
Maar dat gaat op termijn wel je kardinalen kosten
IMG-20231025-WA0011.jpg
 
Richting 3 meter is echt niet mogelijk hier, niet heel goed te zien op de foto maar doordat het aquarium over dwars de ruimte in staat, is 230/240 eigenlijk de max. (onderste foto kun je zien dat we anders in de
verdrukking komen met de toegang richting de keuken. Het voordeel van het nieuwe aquarium zou zijn dat alle leidingwerk aan de binnenkant van de bak zit, waardoor de bak een paar centimeter op kan schuiven.
50 breed ipv 60 breed kan ie nog een stuk verder opschuiven, waardoor 250 beschikbaar wordt. Pfft keuzes 🙈

1702976496206.png


1702976558287.png
 
250x50 win je qua maat eigenlijk niks mee, en ik denk zelfs dat 200x60 mooier (ook qua inrichting) is dan 250x50
 
Ik heb zelf ook een aqualifebak besteld. voordeel is idd dat alles mooi is weggewerkt onder de bak en je dus niet die leidingen hebt. omdat het een doorkijkbak is is dieptewerking minder van toepassing natuurlijk. maargoed, ik vind zelf dat een hele lange bak (2m+) die niet zo diep is uit proportie gaat ofzo. op een gegeven moment moet je ook hoogte en diepte toevoegen voor de juiste verhoudingen op het oog,
 
ik vind zelf dat een hele lange bak (2m+) die niet zo diep is uit proportie gaat ofzo. op een gegeven moment moet je ook hoogte en diepte toevoegen voor de juiste verhoudingen op het oog,
Daar zijn de standaard bakwagen ook 60x30, 80x40, 100x50 enz.

Optisch vind ik dat een bak van 250 een minimale diepte moet hebben van 70.
Zelf heb ik hier een 325x85, maar als ik het nog eens zou doen zou hij minimaal 1 meter worden.

Dus 225x60 zou nog kunnen, maar of dat een nieuwe bak waard is...
Als het om het wegwerken van de techniek gaat, zou je misschien beter/goedkoper kunnen kijken om in je huidige bak gaten te boren.
 
Ik heb zelf ook een aqualifebak besteld. voordeel is idd dat alles mooi is weggewerkt onder de bak en je dus niet die leidingen hebt. omdat het een doorkijkbak is is dieptewerking minder van toepassing natuurlijk. maargoed, ik vind zelf dat een hele lange bak (2m+) die niet zo diep is uit proportie gaat ofzo. op een gegeven moment moet je ook hoogte en diepte toevoegen voor de juiste verhoudingen op het oog,

Leuk, heb je op maat laten maken of standaard model gekozen van de website?
Heb hun bakken gezien op de beurs een paar weken geleden, en sindsdien kriebelt het weer enorm 🙈🤣

250x50 win je qua maat eigenlijk niks mee, en ik denk zelfs dat 200x60 mooier (ook qua inrichting) is dan 250x50

Begrijp ik, denk dat 60 ook beter is ja. Op zich mis ik qua hoogte niet zoveel, en met doorkijk vind ik het effect van laag maar niet al te hoog wel mooi eigenlijk (en onderhoud vind ik wel echt een ding met die hoge
bakken)
 
Daar zijn de standaard bakwagen ook 60x30, 80x40, 100x50 enz.

Optisch vind ik dat een bak van 250 een minimale diepte moet hebben van 70.
Zelf heb ik hier een 325x85, maar als ik het nog eens zou doen zou hij minimaal 1 meter worden.

Dus 225x60 zou nog kunnen, maar of dat een nieuwe bak waard is...
Als het om het wegwerken van de techniek gaat, zou je misschien beter/goedkoper kunnen kijken om in je huidige bak gaten te boren.

Grappige is dat Aqualife wel standaard model heeft 250x50x60, vandaar dat ik m als optie overwoog.
Pfoeh gaten boren in huidige bak vind ik ook nog wel wat 😮 (logistiek gezien) en pakt alleen de techniek aan, geen druppel extra water, maar het is een optie idd.
 
Het is heel iets anders maar ik heb wel bakken in een L vorm gezien die men liet bouwen en dan heb je minder problemen in de breedte denk ik maar goed ook dan moet je kijken of dat past en of je zoiets mooi vindt.
 
Leuk, heb je op maat laten maken of standaard model gekozen van de website?
Heb hun bakken gezien op de beurs een paar weken geleden, en sindsdien kriebelt het weer enorm 🙈🤣



Begrijp ik, denk dat 60 ook beter is ja. Op zich mis ik qua hoogte niet zoveel, en met doorkijk vind ik het effect van laag maar niet al te hoog wel mooi eigenlijk (en onderhoud vind ik wel echt een ding met die hoge
bakken)

Ik heb het over de diepte van de bak hé.
Hoogte 60 is over het algemeen gewoon prima
 
Mooie bak Coen maar ook een bak geld zoiets.

Niet goedkoop inderdaad, maar wel heel, heel mooi. En eigenlijk moet je de prijs delen door 5, er vanuitgaande dat je er minstens 5 jaar naar kijkt, en dan door 12, en dan kom je maar op een paar tientjes per maand uit! 👍😅
 
Het is heel iets anders maar ik heb wel bakken in een L vorm gezien die men liet bouwen en dan heb je minder problemen in de breedte denk ik maar goed ook dan moet je kijken of dat past en of je zoiets mooi vindt.

Breng me niet op nog wildere ideeen alsjeblieft 🤣
 
Ik heb bij de zeewaterbak optical white maar eens en nooit weer want dat krast veel en veel sneller dan gewoon glas is me opgevallen.
 
Lekker dan maar weer, juist probeer ik die mensen op kosten te jagen terwijl voorjeuit dromen ook zo mooi kan zijn.
Ok dan mbv spotjes er wat uit laten groeien dan🤗
 
Ik heb bij de zeewaterbak optical white maar eens en nooit weer want dat krast veel en veel sneller dan gewoon glas is me opgevallen.

Oh dat is jammer zeg, je betaalt er wel flink meer voor :cry:
Heb ook niet echt drang naar heldere ruiten, heb niet het idee dat ik daar heel veel aan mis nu. Vooral wat groter, techniek via droogkamers en de mogelijkheid
het aquairum een cm of 8 verder de woonkamer in te drukken is wat doet knagen, en mogelijk uitbreiding visbestand hoewel k zelf niet zo goed zou weten me wat.
 
Ik heb bij de zeewaterbak optical white maar eens en nooit weer want dat krast veel en veel sneller dan gewoon glas is me opgevallen.
Heb hier inderdaad ook optic white glas (15mm)
Het is wel een stuk mooier, maar je moet het inderdaad niet raken met een steen/schepnet oid.
Schoonmaken met een schuursponsje heb ik overigens nog nooit problemen (krassen) mee gehad

Qua uitbreiding van het visbestand met een (iets) grotere bak, zou ik eerder de huidige soorten uitbreiden, dan een soort toevoegen.
 
Nou hier nooit weer dat optic glas want ik ga niet mn lange nagels ervoor knippen:ROFLMAO::ROFLMAO:
Maar ja de keuze met zeewaterbakken is niet zo heel groot dus daarom kwam ik destijds hierop uit.
 
Het voordeel van een hoger aquarium is natuurlijk wel dat als je ooit nog eens naar discussen of Altums toe wilt, dat dat kan met een hoogte van 70 cm, of eventueel een vissoort toevoegen die echt de oppervlakte bewoont.
Als dat je niet trekt, zou ik het mooi zo laten, eventueel de bak iets van de muur af zetten, zodat je de slangen aan de linkerkant tussen de bak en de muur kunt doen. Dan zijn die al weggewerkt. Verder heb ik ook een grote bak midden in de kamer, en ik heb de slangen die 'middenin de kamer' hangen (rechts op jouw foto) aan de binnenkant van de kap naar de muur geleid en dan naar het filter. Dan zijn die ook uit zicht.
Ik denk dat dat al een heleboel helpt, al weet ik natuurlijk niet hoe het met al verborgen techniek zit.
 
Nou hier nooit weer dat optic glas want ik ga niet mn lange nagels ervoor knippen:ROFLMAO::ROFLMAO:
Maar ja de keuze met zeewaterbakken is niet zo heel groot dus daarom kwam ik destijds hierop uit.
Is dat optisch glas dan altijd van een hardheid of zeg maar qualiteit het zelfde?
 
Een prachtige bak op een mooie plaats en functioneert perfect als roomdevider. Wegdoen is m.i. geld weggooien voor een “onsje“ meer.
Denk maar aan wat je ervoor terugkrijgt. Meestal lijdt je er behoorlijk verlies op en uiteindelijk heb je hem toch nog vrij kort?
Heeft het eigenlijk een reden dat de slangen en verwarming aan de kant van de zithoek zitten? Misschien omdraaien?
Over je viskeuze kan ik niets zeggen maar ik zou zelf voor grotere vis erbij gaan als dat mogelijk is.
 
Het voordeel van een hoger aquarium is natuurlijk wel dat als je ooit nog eens naar discussen of Altums toe wilt, dat dat kan met een hoogte van 70 cm, of eventueel een vissoort toevoegen die echt de oppervlakte bewoont.
Als dat je niet trekt, zou ik het mooi zo laten, eventueel de bak iets van de muur af zetten, zodat je de slangen aan de linkerkant tussen de bak en de muur kunt doen. Dan zijn die al weggewerkt. Verder heb ik ook een grote bak midden in de kamer, en ik heb de slangen die 'middenin de kamer' hangen (rechts op jouw foto) aan de binnenkant van de kap naar de muur geleid en dan naar het filter. Dan zijn die ook uit zicht.
Ik denk dat dat al een heleboel helpt, al weet ik natuurlijk niet hoe het met al verborgen techniek zit.

Ik ben eerlijk gezegd niet super handig, en niet volledig overtuigd van mijn eigen loodgietercapaciteiten, maar ik zal toch eens kijken of ik iets meer techniek uit het oog kan onttrekken.


Een prachtige bak op een mooie plaats en functioneert perfect als roomdevider. Wegdoen is m.i. geld weggooien voor een “onsje“ meer.
Denk maar aan wat je ervoor terugkrijgt. Meestal lijdt je er behoorlijk verlies op en uiteindelijk heb je hem toch nog vrij kort?
Heeft het eigenlijk een reden dat de slangen en verwarming aan de kant van de zithoek zitten? Misschien omdraaien?
Over je viskeuze kan ik niets zeggen maar ik zou zelf voor grotere vis erbij gaan als dat mogelijk is.

De techniek zit momenteel aan de zithoekkant, omdat daarmee een deel wordt verhuld door de bank, plus andersom zouden de kastjes van de deurtjes ook niet opengaan 😁
Andersom op de kast zou ook evt nog kunnen, maar de gaten in de kast zitten achterin dus dat werkt niet echt handig met de leidingen.
 

Terug
Bovenaan