Meerdere mannen Pseudepiplatys annulatus. Probleem?


M

MarlonnekeW

Guest
Vorige week heb ik voor mijn Aqua60 (47x33x44cm, 54 liter) vier Pseudepiplatys annulatus gekocht. Ik heb gevraagd om 1 man en 3 dames, maar ik ben er inmiddels achter dat ik minstens 2 mannen heb. Bij de andere twee begin ik ook verkleuring in de staartvin te zien, dus het zou me niets verbazen als ik uiteindelijk 3 of zelfs 4 mannen blijk te hebben.

Is dit iets wat ik extra goed in de gaten moet houden, omdat het problemen kan opleveren?
Ik lees hier namelijk hele tegenstrijdige berichten over; er wordt vaak geadviseerd om maximaal 1 man te houden (zeker in zo'n klein aquarium), maar ik lees ook dat meerdere mannen geen enkel probleem is. Hoe zit dit nu precies?

Naast de Aqua60 heb ik sinds kort een Rio125 en daar heb ik expres nog geen bovenlaag vis voor aangeschaft, zodat ik daar eventueel de Pseudepiplatys annulatus in kan zetten, mocht het niet goed gaan. Ik zou de groep dan kunnen uitbreiden met een paar vrouwtjes. Wat ik me dan wel afvraag, is hoe ik ervoor kan zorgen dat ik dan wel zeker weet dat ik vrouwtjes heb en niet nog meer mannetjes. Bij de winkel, waar ik de vissen gekocht heb, waren ze nog zo klein, dat het verschil slecht te zien was. Ik neem aan dat dit voor meer winkels zal gelden. Hoe los ik dat dan op?

Alvast bedankt voor jullie advies!
 
Ik heb hetzelfde probleem gehad bij de aankoop. Vaak zijn ze nog te klein om al goed het geslacht te kunnen bepalen.
ik zou het even goed in de gaten houden in ieder geval en anders ze tzt wel overplaatsen gaan.
 
Bedankt, dan zal ik goed blijven opletten. Ik ben in ieder geval blij dat ik een plan-b heb als het toch niet goed mocht gaan.
 

Terug
Bovenaan