Meer of minder voeding?


Doppie51

New member
Lid geworden
6 juni 2020
Berichten
4
Leeftijd
72
Hallo,
Mijn bak een Juwel Trigon 190, staat nu 1 jaar en ik had last van een slechte plantengroei en algengroei op de wanden.
En sinds een maand maak ik gebruik van CO2 samen met plantenpracht (2 ml/dag) profito (2 ml/dag) carbo (4 ml/dag)
Onder het grind ligt een voedingsbodem met hier en daar een kleibal.
De planten deden het beter, maar nu zie ik bij een soort gaten in de bladeren en bij meerdere andere planten algenrandjes.
Ik vervang wekelijks 25% water, Verlichting: Led (buis)standaard van Juwel (5 uur per dag) en 4 ledstrips op controller (op en af gaande zon) 9.00 uur 0% aan naar 14.00 uur aan80% en na 14.00 uit. (om 1700 uur 80% aan en langzaam naar 0% tot 2300 uur.
Waterwaardes zijn: 25,4 gr, NO3 is 18, NO2 is 0, GH is7, KH is 8, PH is 6,8, Chloor is 0, CO2 is 35.
Mijn vraag: moet ik meer of minder plantenvoeding of meer of minder CO2?
Of is het aanschaffen van een extra buitenfilter met UV-C de oplossing?
Ik zie graag jullie reacties.
Ben
 

Bijlagen

  • BBDF3E26-B9B8-4531-BD4E-343DFA0D037A.jpeg
    BBDF3E26-B9B8-4531-BD4E-343DFA0D037A.jpeg
    305.8 KB · Weergaven: 117
  • 5D507E4C-1B4B-48A9-B17C-B3A1FB2A211A.jpeg
    5D507E4C-1B4B-48A9-B17C-B3A1FB2A211A.jpeg
    308.5 KB · Weergaven: 133
  • F7A466C8-F41C-4FFC-A6BB-D0E03B7DB129.jpeg
    F7A466C8-F41C-4FFC-A6BB-D0E03B7DB129.jpeg
    289.5 KB · Weergaven: 117
Allereerst zou ik de buizen langer aanzetten. 5 uur is kort. Ik zal ze toch zeker 8 uur aan willen hebben. Daarnaast, zet je CO2 2 uur van te voren aan en een uur van te voren uit TOV het licht.

Ik gok dat je meet met teststrips? Klopt dit?(chloor testje zit nml standaard in de teststrips). Anders zal ik aanrader om het nitraat en fosfaat eens goed te meten met een druppeltje. Dat geeft nauwkeurigere uitslagen. Heb je ook een dropchecker bij je CO2 setje liggen? Zoja, welke kleur heeft die? En welk merk?
 
Bedankt voor de reactie!
De 8 uur En de zon op en af gaan verkorten?
Dropchecker is blauw/groen.
NO 2 met druppels is 0,05 (vergat ik te melden) de rest met JBL strip en smartphone.
Co 2 set is van Dennerle (start e200) en gaat 1 uur voor het aan en uitgaan van de verlichting.
Dan zou ik een fosfaat druppeltest kunnen aanschaffen.
 
8 uur belichting exclusief de zonsopgang en zonsondergang hebben planten wel nodig om goed te kunnen groeien. Ik zou dit aan één stuk door doen, zonder pauze.

Strips en dan ook nog eens foto's maken is zeer onnauwkeurig helaas. Beter kun je een Colombo testkoffer kopen. Voor onder de 40,- zijn ze al beschikbaar.

Zodra je met druppeltesten de waarden van je nitraat en fosfaat hebt gemeten kun je bepalen of je meer plantenvoeding (met macro elementen) moet gaan toevoegen.

NO2 hoort trouwens niet meetbaar te zijn. Dus nagenoeg 0 (in een goed ingedraaid/draaiend aquarium). 0,05 nitriet is op lange termijn schadelijk voor de vissen.

Als je dropchecker groen is, heb je waarschijnlijk geen 35ppm CO2. Als je het berekend hebt aan de hand van de KH en PH tabel.. Naja zie hierboven over de onnauwkeurigheid van de teststrips 🙈
Deze dropcheckervloeistof moet wel regelmatig (eens per maand) vervangen worden..
Weet je toevallig wat voor soort vloeistof je in je dropchecker hebt zitten? Je hebt twee soorten vloeistof. De 20 ppm variant en de 30ppm variant. De 20 ppm variant is mooi groen van kleur zodra er 20ppm CO2 is opgelost in het water. De 30 variant is dus pas groen met 30 ppm co2.
 
ook bedankt voor de reactie.
OK! Koffer vol met testen?
No2 heb ik, fosfaat kan ik aanschaffen rest van de testen in de koffer is dan toch niet nodig?
PH meetpen geeft de 6,8 aan en was ik vergeten te vermelden!
Dropchecker vloeistof: staat Dennerle D-6691 op.
 
ook bedankt voor de reactie.
OK! Koffer vol met testen?
No2 heb ik, fosfaat kan ik aanschaffen rest van de testen in de koffer is dan toch niet nodig?
PH meetpen geeft de 6,8 aan en was ik vergeten te vermelden!
Dropchecker vloeistof: staat Dennerle D-6691 op.
Inhoud van de koffer van Colombo bevat ook fosfaat testdruppels. Trouwens af en toe de complete test gebruiken kan nooit kwaad.
 
Lijkt eerder een gebrek aan licht en/of kalium.

Je CO2 afleiden uit de ph/kh tabel is net zo betrouwbaar als teststrips.
In je aquarium gebeurd vanalles wat invloed heeft op de ph zonder invloed te hebben op de CO2
 
ook bedankt voor de reactie.
OK! Koffer vol met testen?
No2 heb ik, fosfaat kan ik aanschaffen rest van de testen in de koffer is dan toch niet nodig?
PH meetpen geeft de 6,8 aan en was ik vergeten te vermelden!
Dropchecker vloeistof: staat Dennerle D-6691 op.
Dan heb je betrouwbare druppeltesten ipv een strip met de JBL pro scan. Het idee erachter is wel erg leuk en het is handig dat je het digitaal is. Maar schijnbaar krijg je afwijkende resultaten doordat de camera de kleuren anders 'ziet'.


 
Verlichting is aangepast, ik zie geen reacties op het gebruik van de profito, plantenpracht en carbo?
Daar mee doorgaan?
 
Carbo is leuk maar is ook rotzooi.
Hoofdbestanddeel is glutaaraldahyde, iets wat een vrij krachtig mutageen is.

Profito is een micro oplossing die je kan vervangen voor micromix of tenso als je goedkoper uit wilt zijn.
 

Terug
Bovenaan