Meer bakkenfilter boven elkaar


M

Maremasume

Guest
Goedemiddag,
Ik heb een filter die bestaat uit drie gekoppelde bakken, staan nu aan elkaar vast.
Mijn vraag is: Zou ik de bakken ook boven elkaar kunnen plaatsen ? Zodat dit minder oppervlakte inneemt !
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    70.6 KB · Weergaven: 129
Als je een stelling hebt die het gewicht kan dragen en weersbestendig is moet dat kunnen mits de ondergrond stevig genoeg is.
Je veranderd wel de gewicht verdeling natuurlijk.
 
Mogelijk kan je hem dan om bouwen tot trickle filter , werkt vaak heel goed en veel zuurstofrijk water.
Moet niet hinderlijk worden afhankelijk van de inrichting kan hij wat geluid maken.
 
Inderdaad wordt het dan een trickle filter. Ombouwen moet kunnen al zal je wel wat moeten knutselen. Zij doorvoeren dicht maken en in twee van de drie bakken gaten in de onderkant maken. Of je koopt een aantal nieuwe bakken die je gemakkelijk kunt stapelen. De pomp en filtermateriaal heb je al. Dan hoef je alleen nog een spraybar bovenaan te maken en een uitvoer terug naar de vijver. Wel een leuk project!
 
Oké dat is fijn om te horen.
Het is niet mogelijk om de bakken boven elkaar te zetten en dan de in en uitvoeren gewoon weer te verbinden ?
Bestaat er anders een bouwplan/tekening van een trickle filter ?
Heb wel zin in een project.
 
Het is niet mogelijk om de bakken boven elkaar te zetten en dan de in en uitvoeren gewoon weer te verbinden ?
Niet gemakkelijk denk ik.

Bestaat er anders een bouwplan/tekening van een trickle filter ?
Heb wel zin in een project.
Het principe is erg simpel. Je hebt nodig een aantal bakken die je kunt stapelen. Onderin boor je dan gaten zodat het water van de bovenste bak door kan stromen naar de bak eronder. In de bovenste bak maak je een spraybar die het water verspreid over de volledige lengte/breedte van de bak. Daarin doe je dan filterspons / matten voor de mechanische filtrage. Daaronder komt dan de biologische media, lavasteen, pumice of wat je hebt. In de onderste bak maak je een uitgang die terug naar je vijver gaat.

Hieronder een mooie DIY video.

 
Goedemiddag,
Ik heb een filter die bestaat uit drie gekoppelde bakken, staan nu aan elkaar vast.
Mijn vraag is: Zou ik de bakken ook boven elkaar kunnen plaatsen ? Zodat dit minder oppervlakte inneemt !
Ehh; waarom wil je op die locatie eigenlijk ruimte besparen? Op dat dunne stukje kun je weinig tuindecoratie kwijt verder..
 
Ehh; waarom wil je op die locatie eigenlijk ruimte besparen? Op dat dunne stukje kun je weinig tuindecoratie kwijt verder..
Heb je wel een punt. het systeem zoals afgebeeld op de foto ziet er prima uit en behoeft eigenlijk geen aanpassing.
 
De reden dat is het anders wil is omdat we een nieuwe vijver gaan maken, met stapel stenen en een mooie rand, en hoe minder ruimte het filter inneemt, hoe meer we zien van de mooie vijverrand. Om het filter wil ik een kast maken zodat ik het filter van 1 kant kan benaderen en onderhouden.
 
Ah op die manier. Ja dan zou ik ze ook boven elkaar plaatsen. Wellicht met een soort schuurtje of kastje erom heen gebouwd, netjes weggewerkt.
 
Super mooi filmpje, zijn alle bakken dan gevuld met materialen ? Of alleen de bovenste ?
 
Ah op die manier. Ja dan zou ik ze ook boven elkaar plaatsen. Wellicht met een soort schuurtje of kastje erom heen gebouwd, netjes weggewerkt.
Ja idd, kan ik meteen de luchtpompen en de rest van de elektra kwijt.
 
Super mooi filmpje, zijn alle bakken dan gevuld met materialen ? Of alleen de bovenste ?
Hij laat in het filmpje zien hoe hij het bovenste bakje vult met filtermatten (het mechanische gedeelte) en hoe je de spraybar maakt maar daarvoor zie je verschillende filtermedia voor in de bakken daar onder. Plastic ballen, vulkaan steen of pumice (puimsteen). Je kunt daar van alles in doen wat maar een beetje poreus is zodat er bacteriën kunnen groeien. Ook wel het biologische gedeelte van je filter genoemd. Voor een vijver zou ik zelf denk ik gewoon een paar grote zakken met vulkaansteen / lavasteen kopen. Zoiets dus: https://www.aquastorexl.nl/superfish-filterlava-zak-25-liter.html
 
Ah oké, dus de tweede bak bevat die plastic ballen en de onderste lavastenen, check.
Ik ga twee opties proberen.
Alle bakken die ik heb boven elkaar en met elkaar verbinden, zoals ze na naast elkaar staan en als dat niet werk haal ik van die bakken uit het filmpje en ga zo stapelen ??
De vijver heeft een inhoud van 13.000 liter en een pomp van 11:000 liter, het filter wat ik nu heb is voor 22.500 liter, met Koi's. Dus ik denk dat mijn bakken iets groter moeten zijn dan in het filmpje ?
 
Ik heb weleens trickle filters gemaakt in een kliko.Werkte perfect en kon alles kwijt in de kliko.
 
Vraagt weing onderhoud , dus ik hoefde hem niet aan de straat te zetten:LOL:
Af en toe de deksel omhoog om de schuimfilters te bekijken.
 
Als je pomp11 kuub is , gaat dat wel door die bakken .
Mijn trickle is 60x40 , met 10 kuub pomp .
Daar kan zeker 3 keer meer debiet overheen .
Hoe meer water erdoor , hoe beter ….
Ik stuur er niet meer door omwille van besparingen op elektriciteit .
 
Vraagt weing onderhoud , dus ik hoefde hem niet aan de straat te zetten:LOL:
Af en toe de deksel omhoog om de schuimfilters te bekijken.
?? ik zal mijn voortgang, met foto’s, plaatsen en jullie op de hoogte houden ??
 
Ga je helemaal iets nieuws maken , of ga je je eigen materiaal aas basis houden ?
 
Ga je helemaal iets nieuws maken , of ga je je eigen materiaal aas basis houden ?

Ik wil eerst proberen om de bakken die ik heb boven elkaar te plaatsen om te zien of dat werkt en ander ga ik nieuwe bakken halen om het filter te bouwen.
 

Terug
Bovenaan