Medicatie voor Sluierstaarten, Goudvissen en andere Karperachtigen


Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Berichten
2,823
Locatie
Hakketakkebos
Regelmatig komen er vragen op het forum over aandoeningen. Ik ben zelf normaal gesproken een voorstander van preventie, en werk vooral met waterwissels en voedingssupplementen zoals Vitaminespray en Voogle.
( zie: https://aquaforum.nl/threads/huisapotheek-voor-goudvishouders.169357/) Maar soms ontkom je er niet aan en moet je toch aan de medicatie.

Op het algemene forum onder het kopje " Ziekten" staat een topic over medicatie, waarin leden verschillende merken vergelijken. Maar als het om Sluierstaarten, Goudvissen en andere Karperachtigen gaat, komen er nog andere vragen naar boven. Soms zwemmen Sluierstaarten ( en ook Goudvissen) in een aquarium rond, soms in een vijver met Windes en Koikarpers. Sommige Koiziekten komen ook bij Goudvissen en Sluierstaarten voor. Maar kun je Koi-medicatie ook voor Sluierstaarten gebruiken? Hoe zit dat met dosering? En hoe zit het met medicatie die ook voor tropische vissen wordt gebruikt?

Sommige verkopers van Sluierstaarten houden er uitgesproken meningen op na over medicatie, en bevelen medicatie aan die lastig te vinden is. Bactopur direct is er zo een. De een gebruikt het graag, de ander wil er niets van weten. En wat te denken van Albaguine? Is er iemand die dat middel kent? Het dichtste in de buurt kwam Albaquin, een creme met Monobenzone, die gebruikt wordt bij de behandeling van Vitiligo. Is dit hetzelfde?

Dus dit is een oproep aan iedereen die kennis/ervaring op dit gebied heeft: spuien maar, dan kan iedereen daar weer van leren...
 
Preventie vind ik ook het belangrijkste.

Mijn inzicht. Volgens mij is dit al eerder ter sprake gekomen meen ik nav maken lijst medicatie.

Koi ziekten, goudvis ziekten, tropische vis ziekten zijn bijna allemaal hetzelfde. Alleen elk soort vis is wat vatbaarder voor het een en ander. Dit heeft te maken met diverse factoren. Zoals een discus bijna nooit stip heeft omdat deze in hoge temperatuur leeft. Discus is weer gevoelig voor flagelaten, sluiers kunnen hier ook vatbaar voor zijn. Dit heeft weer te maken met het spijsverteringssysteem. Dit systeem heeft o.a. weer te maken met temperatuur en voeding. Maar flagelaten zijn flagelaten. precies hetzelfde in de discus, koi of sluier. Inzet medicatie vernietigd de flagelaat maar de kunst is om de gevolgen op te vangen en de oorzaak te achterhalen.

Eigenlijk voor dat je beslis wat je wilt gebruiken qua medicatie is een microscoop wel heel handig om te bepalen wat er loos is. Sommige ziekte verwekkers zoals ankerworm en camelanus kun je met het blote oog zien maar de rest niet. Je zult dan op basis van gedrag kunnen "gokken" maar niet iedere vis vertoont hetzelfde gedrag.

De microscoop geeft ook inzicht of het middel wat je inzet werkzaam is. Of je nu specifiek goudvis, discusvis, koi medicatie gebruik maakt verder niet uit. Het gaat om het werkzame goedje wat je wilt gebruiken. In sommige medicatie zitten samenstellingen van werkzame middelen. Noem FMC. 3 werkzame middelen.

Er zijn middelen die soms niet fijn zijn voor vissen. Noem koper. Als vis last heeft van zijn kieuwen door dat deze zijn beschadigt door gespuis gebruik ik dit niet. Het is niet nodig om de kieuwen extra te belasten met koper om bijv. stip uit te schakelen.

Het is een beetje maatwerk. Ook kijken naar gedrag in hoeverre vis is verzwakt.

Tevens van belang wat doet de medicatie met je bacterien die je nodig heb. Een net opgestart aquarium met een kuurtje bacterie dodend goedje heeft gevolgen en zul je goed moeten kunnen monitoren. Het heeft geen zin de vin rot te verhelpen en je No2 en NH3/4 loopt uit de hand. De vis legt dan evengoed het loodje door het watertje.

Ik vind dan ook niet dat je alle bruikbare medicatie hier op het forum moet zetten omdat je dan wellicht mensen krijg die zo maar even iets erin gooien zonder de consequenties te overzien. Sommige middelen zijn ook schadelijk voor ons mensen en moet je uiterst voorzichtig mee zijn.

Ik vind als men risico volle middelen wil gebruiken degene zelf zich moet verdiepen in deze materie. Net als je van de huisarts medicatie krijg, lees eerst de bijsluiter zodat je inzicht heb en niet blind de pil in te slikken. Je mag ervan uit gaan dat de huisarts weet wat hij voor schrijft maar bij jou kan het bijwerkingen geven waar iemand anders geen last van heeft en dan is het wel handig om 1+1 te kunnen optellen.

Verkopers hoe aardig ze ook zijn verdienen de kost met het verkopen van vissen en/of vis gerelateerde spullen. Je heb hele foute en hele goede. ook de goede zullen bepaalde zaken aanraden in belang van je vis maar zeker ook in belang van omzet. Je zult zeker een handelsgeest moeten hebben met deze tak van commercie anders kun je nooit winst maken. Kosten van z on zaak zijn enorm en moet toch verdient worden. Ik bedoel niet dat ze altijd je willen oplichten maar ze zullen wel winst moeten maken. Zo simpel is het.

Albaquin is het geheim van de smit ;)

Coca cola gaat zijn recept niet vrijgeven. De Aldi maakt zijn eigen lijn cola maar mag het geen coca cola noemen :DD

De oosterse landen hebben veel meer medicatie lijnen dan ons. Sommige middelen zijn hier niet verkrijgbaar omdat er middelen in zitten wat hier niet verkocht mag worden. Kijk daar maar eens naar alle zakjes. Yellow powder, Red powder etc. Het niet mogen verkopen is in deze tijd iets waar sommige zich niet aan willen houden omdat je zo het pakketje binnen heb. Ook verkoop onder de toonbank is er. Hier word niet grootst mee geadverteerd. Gebruikers gaan dit ook niet op een forum melden.

Commercie genoeg. Nu staat overal bio op omdat men nu erg is van biologisch. De consument vraagt en de commercie speelt hier goed op in. Bio, homeopatie, koi fluisteraars. voor ieder wat wils. Jij vraag en je kan het krijgen. Jij geloof en het helpt of niet. Keuzes maken is voor een ieder anders.
 
Kijk, dit vind ik nou hele nuttige informatie. Ik ga dan toch maar eens een keer een excursie Voorschoten inplannen, als alles weer veilig is i.v.m. Covid-19šŸ˜€

iron explains GIF

(Uitleg: metaalbewerken werd heel lang als magisch gezien, en wie het geheim van de smid wilde weten, moest bij een smid in de leeršŸ˜‰)
 
Ik heb een vraagje over medicatie, ik hoop dat jullie me kunnen adviseren!

Wat is het beste middel, of zijn goede methodes, om een sluierstaart (preventief) te behandelen tegen aannemelijk, doch niet vastgestelde aanwezige parasieten?
Naast/ los van voogle?
 
Ik ben zelf nogal gericht op de natuurlijke methoden, dus ik houd het zelf bij 3-daagse grote waterwissels, het vergroten van de weerstand door een maandelijks 5-daags kuurtje van pellets met vitaminedruppels en cacaopoeder, het toevoegen van Voogle, en sinds die op is mijn eigen Formula. Deze is gebaseerd op bevindingen van anderen, er zit onder meer knoflook in wat preventief werkt tegen parasieten. Er is nl. een lid dat regelmatig preventief een teentje knoflook in zijn bak hangt. Ik ben nu mijn eigen Formula aan het uitproberen (recept staat in mijn topic) en als hij goed werkt zal ik het in de Huisapotheek zetten. Verder helpt het om nieuwe plantjes een paar dagen apart in een emmer water te zetten en levend voer, mocht je dat geven, goed te checken en altijd door een fijn netje halen ( ik gebruik een pantykousje in mijn netje) en eventueel spoelen. Er zij overigens veel mensen die geen levend voer geven. En natuurlijk een nieuwe vis goed observeren in quarantaine, en poelslakjes etc. wil ik ook niet in mijn bak. Daar heeft mijn Anentome helenaslak (R.I.P.:( ) goed werk in verricht.
 
Laatst bewerkt:
Externe parasieten reageren vaak goed op zout. Als andere huismiddelen niet goed werken kun je dat dus ook proberen. Dan is er een onderscheid te maken tussen acute behandeling (badjes geven met een hoge concentratie, bijv 5 g per L) en langduriger gebruik in het aquarium zelf op een lagere concentratie (1 tot 3 g per L wordt goed verdragen). Gewoon keukenzout is het makkelijkst, en qua effect het meest voorspelbaar.

Alleen vinden aquariumplanten zout niet zo leuk. Vermoed je een ziekte en wil je een beetje redelijk effect hebben (> 1 g/L) dan moet je die uit de bak vissen. Of de vissen zelf uit de bak vissen. ;)
 
Ik heb een vraagje over medicatie, ik hoop dat jullie me kunnen adviseren!

Wat is het beste middel, of zijn goede methodes, om een sluierstaart (preventief) te behandelen tegen aannemelijk, doch niet vastgestelde aanwezige parasieten?
Naast/ los van voogle?
Huidparasieten. Sera med prof protazol. Kort kuurtje en tast verder niets aan.
Wormen. Iets van manaus.

Bedenk dat je vissen nooit "schoon"krijg. Er leeft altijd wel iets op een vis.

Voor jouw vijvervissen goed kijken of je geen ankerworm of karperluis zie. Die zie je met het blote oog zitten. Karperluis zijn doorzichtig/groen glazige rondje. Ankerworm zijn uitsteeksel uit de huid. Je kunt ze met pinchet van vis afhalen. Als ze heel erg onder zitten dan medicatie pakken.

Zout is ook prima maar bedenk als je toch medicatie moet inzetten zout een No go kan zijn voor bepaalde middelen. Sommige kunnen niet in combinatie met zout. Ik gooi nooit zout in me aquarium ivm eventueel medicatie gebruik en me inzet van zeoliet.
 
Externe parasieten reageren vaak goed op zout. Als andere huismiddelen niet goed werken kun je dat dus ook proberen. Dan is er een onderscheid te maken tussen acute behandeling (badjes geven met een hoge concentratie, bijv 5 g per L) en langduriger gebruik in het aquarium zelf op een lagere concentratie (1 tot 3 g per L wordt goed verdragen). Gewoon keukenzout is het makkelijkst, en qua effect het meest voorspelbaar.

Alleen vinden aquariumplanten zout niet zo leuk. Vermoed je een ziekte en wil je een beetje redelijk effect hebben (> 1 g/L) dan moet je die uit de bak vissen. Of de vissen zelf uit de bak vissen. ;)
Gewoon keukenzout zou ik niet aanraden, daar zit vaak toegevoegde jodium in ( Jozo). Ik gebruik fijn zeezout uit de natuurwinkel. Er bestaat ook speciaal aquariumzout.
 
Gewoon keukenzout zou ik niet aanraden, daar zit vaak toegevoegde jodium in ( Jozo). Ik gebruik fijn zeezout uit de natuurwinkel. Er bestaat ook speciaal aquariumzout.
De reden dat ik specifiek keukenzout noemde is dat de samenstelling daarvan (NaCl) vrij consistent is. Andere bronnen van zout schijnen aardig te kunnen verschillen van samenstelling en zo niet per se dezelfde effecten te hebben. De toevoegingsmiddelen (jodium en een minieme hoeveelheid antiklontermiddel) zijn in zulke lage concentraties aanwezig... daar zou ik me persoonlijk niet druk om maken. Ben nog geen onderzoeken/artikels/gegevens tegengekomen die aannemelijk maken dat "premium aquariumzout" verschil maakt voor de vissen. En om dan 5x meer te betalen....
 
Ik heb een vraagje over medicatie, ik hoop dat jullie me kunnen adviseren!

Wat is het beste middel, of zijn goede methodes, om een sluierstaart (preventief) te behandelen tegen aannemelijk, doch niet vastgestelde aanwezige parasieten?
Naast/ los van voogle?
Bij nieuwe vissen gebruik ik Sera Argulol, na advies van Fancy Goldfish Store. Dit bestrijdt parasitische kreeftachtigen. In de handleiding wordt dit ook geadviseerd voor een 3uur kuur voordat je de vissen overzet naar de grote bak.
Dat is dus goed werkbaar met een luchtsteentje in een quarantainebak van ca 60L. Hoeven ze niet een paar weken apart te zitten. Wil ik wel een disclaimer erbij geven: de import van sluiers komt uit verschillende kwekerijen en verschillende landen en een verkoper kan niet elke zending preventief behandelen. Bij aanschaf goed opletten of ze gezond zijn en niet duikelen en zichtbare ankerwormen laat ik verwijderen voor aanschaf.
Ook niet te snel aanschaffen! Vaak doe ik er 2-3 uur over om echt de leukste en gezondste er uit te kiezen dus moet je ook kritisch zijn: niets kopen is ook een optie en wachten op de volgende zending doe ik ook wel.

Verder moet je preventieve maatregelen gaan doorvoeren zoals 60-70% waterwissels per 3-4 dagen icm een filtratie die dubbel is als normaal. Dit kan tricky zijn omdat een dubbelle filtratie dus ook een dubbelle stroming kan geven en wellicht net te veel.

Ik ben ook geen voorstander meer van levend voer omdat je niet weet wat je nog meer in je water gooit. Schijnt ook dat bijvoorbeeld rode muggenlarven in Polen uit de beekjes worden gevangen en verpakt dus kan je rare dingen tegen komen.

Als waterverbeteraar is Easy Life Voogle goed werkbaar omdat hier slechts 10ml/100L nodig is en bij andere merken vaak het dubbelle dus met grote waterwissels best een detail. Na onderzoek bleek een 5L verpakking voor 80euro veruit de goedkoopste oplossing itt 250ml/10euro. Moet je wel even je jaarverbruik uitrekenen.

Voor specifiek Sluier voer kan je bij FGS 4 zakken voor 3 inslaan.
Ook Fin and Wound Repair gebruik ik om na de paringsdans de geschuurde rode buikjes te herstellen anders kunnen er wellicht ontstekingen ontstaan door ontbreken van de slijmhuid.

Bij elkaar dus een investering maar meteen voor 2+jaar. Als je hier voor open staat heb je wellicht net zo weinig problemen als bij mij.
Je kan dus ook kleinere hoeveelheden proberen maar ben je relatief behoorlijk duurder uit hierdoor koop ik liever meer in. Voordeel is ook dat je minder snel misgrijpt voordat je fles/zak leeg raakt. Dan wordt de Shipping en Handling een kritisch verhaal. Dit geld dus ook voor medicatie: als ze ziek worden kan je vaak niet 4-5 dagen op een verzending wachten dus moet je van tevoren weten waar je het snel kan ophalen OF preventief inslaan.
Echter merk ik ook dat de verzendkosten bij kleine hoeveelheden in verhouding opmerkelijk zijn.

Kwa onderhoud voor sluiers valt dit nog best mee vind ik, rekening houdend dat dit geen normale vissen zijn dus ook meer aandacht nodig hebben voor ziekte preventie.
 
Laatst bewerkt:
@Barwaz je had ook garantie met 6 maanden, diagnose, zorg en verpleging moeten bedingen :DD Als je iets engs zie hem appen, help kom hier heen, met pinchet en meds koffer.

Het word wel tijd voor een up date in je kwakkel foto album :foto:
 
@Erikdebrabander Wat een heldere, duidelijke en uitgebreide handleiding. Geweldig! Ik weet zeker dat (naast mijzelf) veel mensen die op dit topic belanden en met sluierstaarten willen beginnen, hier echt wat aan hebben. Goede tip over de sera argulol, dank! En ook over de bulk-inkopen, dat kan inderdaad een hoop schelen. De voogle kost bij Hornbach een tientje voor 500ml, dus daar zit je, als je liever in termijnen voogled, op 80 euro voor 4 liter. Kan ook een overweging zijn als je minder gebruikt of een grote jerrycan onhandig vindt, om die te nemen.

Ik kom zelf uit een iets ander vertrekpunt weg in deze kwestie, omdat ik twee vissen op leeftijd ga huisvesten bij mijn bejaarde goudvis! Waarvoor enorme en eeuwige dank aan @Olympus, want het waren zijn vissen ;)).

@michelle1 je hebt gelijk over dat foto-album (wat nog niet bestond), dus dat is bij deze gestart ;). Jullie vinden 'm hier!
 
Ik kom zelf uit een iets ander vertrekpunt weg in deze kwestie, omdat ik twee vissen op leeftijd ga huisvesten bij mijn bejaarde goudvis! Waarvoor enorme en eeuwige dank aan @Olympus, want het waren zijn vissen ;)).
Is leeftijd dan een reden om minder aandacht aan verzorging te besteden?
 
Is leeftijd dan een reden om minder aandacht aan verzorging te besteden?
Ik begrijp je vraag niet zo goed.
Maar mijn antwoord op deze vraag is nee. Je moet je vissen gewoon goed verzorgen, maakt niet uit hoe oud ze zijn ;)) .
 
Is leeftijd dan een reden om minder aandacht aan verzorging te besteden?

@Barwaz vraag ivm "preventief" behandelen komt voort uit het houden van haar oude, blinde, kwakkelende goudvis. Deze komt net uit een reeks medicatie en is op getoffeld en ze heeft nu 2 collega s gehaald uit een vijver omdat kwakkel zijn collega dood is gegaan en het voor hem wel eenzaam is. Verstandig om deze een iets wat "schoon" bij haar kwakkel te zetten. Het zou ook naar wezen dat ze de nieuwe bij kwakkel stopt en deze als nog naar de eeuwige wateren gaat door toevoeging van "vieze" vijveraars. Zo iets dan ;) Dus geheel omgekeerd. Juist gezien zijn leeftijd en kwakkelende gezondheid besteed ze hier extra aandacht aan.(y)
 
Nog even een detail om op te letten:

Bij FGS wordt afgeraden om de grote sluiers die buiten in de grote bakken zwemmen in een aquarium te plaatsen omdat ze de grote ruimte gewend zijn. Zet je ze kleiner kunnnen ze stress gaan ontwikkelen.
Komt voort omdat ik bij mijn zoektocht echt alles onder de loep leg bij hem en Dino wees me hier op om om deze reden niet voor een Jumbo Ryukin te kiezen. Om deze reden zou ik er ook geen mee krijgen denk ik...

grtz!
 
Nog even een detail om op te letten:

Bij FGS wordt afgeraden om de grote sluiers die buiten in de grote bakken zwemmen in een aquarium te plaatsen omdat ze de grote ruimte gewend zijn. Zet je ze kleiner kunnnen ze stress gaan ontwikkelen.
Komt voort omdat ik bij mijn zoektocht echt alles onder de loep leg bij hem en Dino wees me hier op om om deze reden niet voor een Jumbo Ryukin te kiezen. Om deze reden zou ik er ook geen mee krijgen denk ik...

grtz!

Uit eindelijk worden alle Fancy s kleiner gehuisvest of ze nu uit een buitenbak komen of een verkoop aquarium in vergelijking waar ze worden gekweekt. De jumbo s zitten eerst jaren in een kweek vijver of mud pond om zo uit te groeien. Daar kan een tuinvijvertje ook niet tegen op. Maar dit geld ook voor 1 of 2 jarige nog niet op jumbo formaat.

Vind zelf ook als je 2/3 mooie jumbo s heb in een flink aquarium max. is. Dan oogt het aquarium al goed vol en doe je ze meer recht aan dan op max. bezetting gaan zitten.

Ik heb ook een tijd zitten dubben over een jumbo full moon oranda van Dino. 2 jumbo s dan vol maar hier hangt wel een prijs kaartje aan en word een duur grapje als ze in korte tijd dood gaan.
 
Ik vind het mooi en fijn om te zien dat jullie, net zoals ik, zo veel liefde hebben voor je huisdier. Dat jullie er weloverwogen mee om gaan, en er zorg en verantwoordelijkheid voor dragen. Zelfs als het niet eens je eigen vis is. Dat vind ik een mooi ding van dit forum, dat wildvreemden zich bekommeren om andermans dieren, daar tijd in steken om adviezen te geven, om anderen te helpen, en andermans dieren daarmee ook. En, in mijn geval zelfs concreet me weloverwogen aan een goede match voor mijn goudvis helpen!
Dat siert jullie allemaal. Daarvoor complimenten en enorme waardering.

Ik heb deze vraag over preventief behandelen gesteld omdat ik met een fragiele blinde bejaarde goudvis zit, die ik een minder eenzaam leven wil geven. Er is al een proces vooraf gegaan voor het stellen van mijn vraag. Antwoorden en meningen hoor ik graag. Ook als ze tegen mijn mening in gaan. Want mogelijk kan ik er iets van leren. Heb ik wat aan, hebben mijn vissen wat aan.
Iedereen die de moeite neemt om me een vraag te stellen, of met me mee te denken, neem ik uiterst serieus. Ook als ik een vraag niet begrijp, de vraag wordt niet zomaar gesteld, dat heeft een reden, iemand heeft moeite gedaan, en een reden gehad om hem te stellen. Dat waardeer ik op zichzelf al. Dan hoeft een vraag later niet relevant te blijken, maar het is beter om dingen wel te vragen en meer te weten, dan niets te vragen, en iets te missen wat je graag had willen weten. Vind ik tenminste. ;))

Dus dank! Voor de betrokkenheid. Doet goed!
 

Terug
Bovenaan