Medicatie standaard in huis?


Maapje

Well-known member
Lid geworden
10 oktober 2023
Berichten
262
Leeftijd
33
Ik vraag me af of het verstandig zou zijn om een breedwerkend medicijn in huis te hebben voor het geval er iets uitbreekt en je niet zo snel iets kunt kopen (zondagen/feestdagen of zelf niet de deur uit kunnen etc).
Hebben jullie dat? En welk middel is dan een goede keuze?
 
Leuke vraag en vroeger was hier een sticky topic voor. Het zou mooi zijn als iedereen kan vertellen wat en waarvoor ze iets in huis hebben en dan kunnen we dit wellicht weer sticky maken.
 
Heb het hier een tijdje gehad maar na een tijdje gaat het over datum en kun je het ongebruikt weggooien. Nu weinig meer in huis behalve zout.
Denk zelfs dat zout in de meeste gevallen je beste 1ste hulp vriend is. Zelfs op de vanglocaties gebruiken ze het ipv medicatie.
 
Heb hier een doos van 20kg zout staan.

Icm het blijvend observeren van de vissen kan dit heel vaak al voldoende zijn.
Dit is eigenlijk altijd het stappenplan die ik zelf aanhoud op het moment dat ik afwijkend gedrag bij mijn vissen zie:
1: waardes meten met een druppeltest, en controleren met het "logboek"
2: een extra waterwissel,
3: (mits ik zeker wet dat het geen bacterie is Temperatuur 3°C omhoog (minimaal 2 weken)
4: 3gr/l zout toevoegen (als ik binnen 2 dagen geen (voldoende) verschil zie ophogen naar max 5gr/l
5: 3e dag. Opnieuw waardes meten met druppelset, en evaluatie.
6: mocht bovenstaande niet genoeg zijn, had ik waarschijnlijk de 2 dag al medicatie besteld.
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel is de dosering van het zout, bij de meeste ziektes? Afhankelijk van hoe groot je aquarium is weten we dan hoeveel zout je op voorraad zou moeten hebben :DD
 
Heb m'n post al even aangepast.

De werking van zout in een zoetwater aquarium is in jip en janneke taal eigenlijk heel simpel.

Een zoetwatervis moet zijn zoutgehalte in het lijf zelf compenseren tov het water waar hij in zwemt. Even makkelijk gezegt: als je dus een beetje (3gr/l) zout toevoegd, hoefd de vis hier geen energie in te steken, waardoor hij meer energie over heeft om aan zijn immuunsysteem te werken. Icm met temperatuurverhoging versnel je ook nog eens de stofwisseling van de vis waardoor ziekte sneller overwonnen wordt (vergelijkbaar met koorts bij de mens)

In kleinere bakken kan het raadzaam zijn om de zouttoevoeging wel 1 dagen te doen:
Dag 1: 1.5gr/l
Dag 2: nog eens 1.5gr/l (en blijf je vissen observeren)
 
Afhankelijk van hoe groot je aquarium is weten we dan hoeveel zout je op voorraad zou moeten hebben
Rio 180: +- 500gr
Rio 240: +- 700gr
Rio 350: +- 1000gr
Rio 400l: +- 1200gr

Mijn bakkie: een kilootje of 7- 7.5:deal:
 

Terug
Bovenaan