Mbuna beginnerbak 100x50x50


A

Andrea82

Guest
Hoi!

De keuze is gevallen op een mbuna bak met 1.3 I.sprengerae, 1.3 P.socolofi en 1.3 L.caeruleus.
De axolotl zijn verhuisd, en ik
was een aantal keren wat eerder thuis dus kon eindelijk wat doen. Filter in een emmer laten draaien, afhevelen, planten eruit, filterzand schoonspoelen (jasses, dat was echt nodig, wat kunnen die axolotl vervuilen zeg!). Nog drie keer spoelen... Alles uit de bak, de kalkaanslag geprobeerd te verwijderen, helaas niet helemaal gelukt, naja, dat is niet anders. Schoongemaakt en nog een paar keer gespoeld.
Achterwand (zwarte plakfolie) geplakt, zowaar zonder al teveel bubbels erin. Tempex erin voor de stenen. Heb een rand van ongeveer 3 cm rondom het tempex vrijgelaten zodat je de randen niet ziet.

Stenen geschuurd op ruwe randjes en scherpe puntjes en erin gedaan. Geprobeerd om het zo willekeurig mogelijk te arrangeren. Heb bewust de stenen in het midden van de bak gelegd met achteraan ook zwemruimte, dan kunnen de vissen elkaar wat ontlopen...ontzwemmen, lol.
Vallisneria erin, ik had nog anubia over van de axolotl bak maar die vond ik er niet mooi bij staan.

De lamp die ik had bij de axolotl is denk ik veel te fel voor de mbuna, dus ik ga even googlen op wat anders. Dekruiten zijn in de maak. (ik had geen deksel voor de axolotl, het wordt al gauw te warm voor die beestjes)

Bak weer gevuld en filter overgezet zonder die uit te spoelen, ik hoop dat de bacteriën goed gaan huishouden. Voor het eerst in jaaaaaaren weer met een verwarming aan de slag, die zien er wel stukken beter uit tegenwoordig, en je kunt ze helemaal onderdompelen!

Foto's zijn wat minder door de luchtbelletjes, maar die zijn al aan het wegtrekken. Ben nog niet helemaal blij met de plaatsen van de Vallisneria, die verplaats ik misschien nog.

Volledige bak, vooraanzicht:


Stenen, vooraanzicht


Bovenaanzicht:
 
Zijn dat oude stoeptegels? Beton gaat volgens mij niet goed in een aquarium omdat het je waterwaardes aantast.
 
Zijn dat oude stoeptegels? Beton gaat volgens mij niet goed in een aquarium omdat het je waterwaardes aantast.
Ik gebruik beton en basalt.
Beton kun je gebruiken als je het eerst behandeld. Zie de post hierover in dit onderwerp:
 
Ben ook wel wat benieuwd naar de stenen/tegels, maar wellicht zijn we vaak te "bang".
Jij hebt ze met Azijn behandeld begrijp ik?

persoonlijk zou ik de stenen wat meer richting de achterkant zetten, en als t ff kan nog wat hoger.

zijn de visjes in kwestie al gearriveerd?
 

Terug
Bovenaan