Massale vissterfte , help


G

GreenMachine

Guest
Beste allemaal,

ongeveer 5 dagen geleden begonnen de vissen in mijn tropisch aquarium aan het oppervlakte te hangen en happen. Ik dacht gelijk dat dit een zuurstof probleem was,hier heb ik echt nog nooit last van gehad. Om het probleem op te lossen eerst voor meer golfjes op het oppervlakte gezorgd, toen dit niet hielp maar eens 2/3e van het water vervangen om een korte termijn oplossing te proberen. Dit mocht echter ook niet baten, de vissen bleven zich vreemd gedragen (rare zwembewegingen) en op het oppervlakte zwemmen. Hierom denk ik dus niet dat het een zuurstof probleem is maar een ziekte. De afgelopen dagen zijn er ongeveer20 vissen doodgegaan en ik hoop de laatste nog te kunnen redden met een tip van een van jullie.
Nieuw in het aquarium waren een aal, een maanvis en siamese kempvissen, kan het zijn dat deze een ziekte hebben meegenomen. Ik zal foto’s toevoegen van hoe de situatie nu is.
8B022836-3A25-4F85-86C7-32C95F12D257.jpeg
4DFA9248-4644-47B2-B90E-97CC75DFF217.jpeg
D887F1D3-8556-4B79-B460-1A2D9596C73E.jpeg
image.jpg
 
image.jpg

op veel van de vissen zitten een soort witte deeltjes, lijkt een beetje op stof of zand
 
Ik zie in elk geval erg veel achterstalligonderhoud en de combi met manen en Betta s is verre van ideaal.
 
Ik zie in elk geval erg veel achterstalligonderhoud en de combi met manen en Betta s is verre van ideaal.
Manen met betta's? Zie jij iets dat ik niet zie?
EDIT staat geschreven in de tekst; zat naar de foto's te kijken. Laat maar. Eens, geen beste combo, ook geen geschikte bak voor die vissen.
 
Andere vraag; worden de ruiten van je bak met een steen schoongemaakt of ander scherp object? Nondeju wat een krassen. Anyway, ik zou willen aanraden om al je vissen eens te googelen op welke eisen ze aan een aquarium stellen, zelfde voor je planten en dan eens zien of alles bij elkaar past :) Ik denk dat je voor verrassingen komt te staan.
En een setje druppeltests aanschaffen om je waterwaarden eens te meten, wellicht is je nitriet of ammoniakgehalte te hoog.
 
Ik zie je vissen een beetje 'hangen". Zit er een filter op deze bak? Meet je ook ammoniak / nitriet? Bij gebrek aan testset--> nogmaals 70% water verversen
 
Witte stip, schimmel en ook nog een bacteriele infectie. Dat is wat ik meteen zie. De vraag is wat te doen en of het wel zin heeft hier iets aan te doen :( . In ieder geval veel blijven verversen en voogle of zoiets toevoegen in de hoop dat ze zichzelf genezen. Daarna van punt af opnieuw beginnen, lijkt mij
 
ik lees nu net dat er 20 vissen dood zijn gegaan. Dan zou ik helemaal veel water evrversen! dat levert enorme hoeveelheden afval op in je bak. Blijven verversen. Dagelijks zeker 70%. Welke bak heb je? want 20 vissen dood en ik zie nog steeds veel (grote!) vissen in je bak zitten? Dat lijkt mij ook een overbevolking.
 
Witte stip, schimmel en ook nog een bacteriele infectie. Dat is wat ik meteen zie. De vraag is wat te doen en of het wel zin heeft hier iets aan te doen :( . In ieder geval veel blijven verversen en voogle of zoiets toevoegen in de hoop dat ze zichzelf genezen. Daarna van punt af opnieuw beginnen, lijkt mij

Voor topic starter: Deze ziekten zijn meestal secundair aanwezig. Met andere woorden--> Dit zijn ziektes die voorkomen kunnen worden. Ik wil je nu niet tegen de schenen trappen of op je tenen staan, maar ik lees en zie verschillende vissoorten bij elkaar zitten die gewoon niet bij elkaar gehouden horen te worden. Betta bij maanvissen, black molly bij maanvissen en betta, en ook nog blauwe spatten erin. Zebra danio´s die juist op wat kouder water willen en manen die juist lekker warm willen zitten. Daarnaast betwijfel ik (maar dat kan ik niet bevestigen, maar jij waarschijnlijk wel?) dat er sprake is van voldoende water verversen, waardoor vissen ook nog verzwakt zijn in gezondheid. Door de stress van verkeerde medebewoners en van hogere afvalstoffenin het water zijn de vissen een stuk zwakker. Daardoor krijgen ze ziektes zoals bovenstaande. Deze vissen horen eigenlijk deze ziekten niet te krijgen, dit zijn alleen ziektes die verzwakte vissen krijgen...
 
Beste allemaal,

ongeveer 5 dagen geleden begonnen de vissen in mijn tropisch aquarium aan het oppervlakte te hangen en happen. Ik dacht gelijk dat dit een zuurstof probleem was,hier heb ik echt nog nooit last van gehad. Om het probleem op te lossen eerst voor meer golfjes op het oppervlakte gezorgd, toen dit niet hielp maar eens 2/3e van het water vervangen om een korte termijn oplossing te proberen. Dit mocht echter ook niet baten, de vissen bleven zich vreemd gedragen (rare zwembewegingen) en op het oppervlakte zwemmen. Hierom denk ik dus niet dat het een zuurstof probleem is maar een ziekte. De afgelopen dagen zijn er ongeveer20 vissen doodgegaan en ik hoop de laatste nog te kunnen redden met een tip van een van jullie.
Nieuw in het aquarium waren een aal, een maanvis en siamese kempvissen, kan het zijn dat deze een ziekte hebben meegenomen. Ik zal foto’s toevoegen van hoe de situatie nu is. Bekijk bijlage 308501Bekijk bijlage 308502Bekijk bijlage 308503Bekijk bijlage 308504
Als ik dit zie, dan moet ik denken aan te hoge ammoniak- en nitrietwaarden, waardoor de weerstand van je vissen omlaag is gegaan. Dat is blijkbaar al een tijdje zo, want inmiddels hebben ze witte stip en vinrot opgelopen. Daarnaast zie ik ze aan de oppervlakte zitten, wat ook wijst op te hoge nitrietwaarden, ze sterven aan nitrietvergiftiging. Zelfs je Vuurstaartlabeo en Harnasmeerval zitten bovenin.

Zoals hierboven ook al aangegeven: hoe groot is je bak, en wat voor filter heb je erop zitten?

Ik zou beginnen met dagelijks minimaal 70 % te verversen, en je ruiten met een sponsje schoon te maken, zodat je beter zicht op je vissen hebt. Schaf een druppeltest-setje aan( ik heb zelf een testkoffer gekocht), en ga je eens goed inlezen in de verschillende soorten die je hebt. Sommige soorten kunnen niet goed bij elkaar, dat zorgt voor stress, en ook dat is slecht voor de weerstand. Maar het allerbelangrijkste voor nu: je NO2 en NH4 moeten omlaag naar 0. Succes met deze klus...
 
Bedankt voor alle reacties. Alle vissen en de samenstelling komen vanuit de lokale aquarium/viswinkel. Hij zei dat dit goed samen kon gaan en zag geen problemen in de samenstelling. Verdere informatie over het aquarium: afmetingen: 1mx0.4x0.6m ongeveer, 25 graden, filter elke 2 weken vervangen, eens in de maand grote schoonmaak met het glas van aquarium schoonmaken, vuil van de bodem afzuigen en nieuwe bovenlaag met zand en deel water vervangen. Het glas is inderdaad beschadigd door een robotje die de ruiten deed, maar die is daarom weggegooid.
Het is mij nu nog niet helemaal duidelijk wat er misgaat? Er zijn overduidelijk ziektes aanwezig, maar waardoor? En heeft mijn lokale aquariumwinkel mij opgelicht als in dat de samenstelling van vissen leidt tot doden?
 
filter elke 2 weken vervangen, eens in de maand grote schoonmaak met het glas van aquarium schoonmaken, vuil van de bodem afzuigen en nieuwe bovenlaag met zand en deel water vervangen.

Welk filter is dit? En heb je alles weggegooit en nieuw materiaal erin gedaan? Hoeveel water ververs je per maandelijkse schoonmaak?
 
Aha. Dat is dus de standaard LFS methode. Volkomen verkeerd en vooral gericht op de verkoop. Daar is menig beginnend aquariaan ingetrapt:sorry:. De meeste verkopers weten namelijk weinig van vissen. De fabrikanten willen natuurlijk vooral verkopen. Jouw LFS zal je niet bewust oplichten, maar ze hebben gewoon de kennis niet.

Afmeting van je bak is prima maar: de verkoper wil erg graag dat je het filter vervangt. Dat is nou net datgene wat ervoor zorgt dat de ammoniak die je vissen in hun ontlasting en urine uitscheiden omgezet wordt via nitriet naar nitraat, wat weer goed voor je planten is. Dus: zorg voor liefst een extern filter, en maak dit alleen schoon als het niet meer doorstroomt. Hoe? Haal met een hevel een emmertje aquariumwater uit je bak, en knijp daar heel voorzichtig je sponzen in uit. Heb je een potfilter, dan kun je heel voorzichtig het mandje met filtermedia erin uitspoelen. Dat bruine spul dat zich in je filter verzamelt bestaat dus uit die goede nitrifierende bacterien en die wil je niet kwijt. Dus helemaal geen filtercartidge vervangen!!! Raak bovendien je bodem zo min mogelijk aan, ik haal zelf met een rubber kwastje wat los vuil tussen de stenen vandaan en waaier het naar mijn bodemzuiger, die ik vlak boven de bodem houd. Ook in de bodem verzamelen zich namelijk bacterien die je nodig hebt voor het nitrificatieproces ( stikstofcyclus). Ziekten zijn altijd wel aanwezig, tussen je planten, bij je vissen, sommigen zijn al vanaf hun geboorte besmet, maar nat zoals niet iedereen griep krijgt, hoeven ze daar geen last van te krijgen. Zolang de weerstand maar goed is.
 
De winkel heeft je verkeerd voorgelicht (in de hoop meer te verkopen).
Filtermateriaal met uitzondering van filterwatten (welke je deels ook kan uitspoelen) gooi je pas weg als ze kapot gaat (afbrokkelende sponzen etc) en dan nog niet alles in 1x omdat je je bacterie cultuur dan om zeep helpt. Die zorgen voor de omzetting van foute stofjes naar stoffen die als plantenvoeding dienen. Als die omzetting niet gebeurt worden je vissen langzaamaan vergiftigd.

Het enige wat je in principe wekelijks hoeft te vervangen zijn de watten, de rest spoel je pas uit wanneer de uitstroom minder wordt.

De samenstelling van je huidige bestand zorgt voor stress bij de vissen, wat een uitbraak van o.a. stip tot gevolg heeft (deze parasieten zijn bijna altijd al aanwezig).
 
Welk filter is dit? En heb je alles weggegooit en nieuw materiaal erin gedaan? Hoeveel water ververs je per maandelijkse schoonmaak?
Ik weet niet precies welk filter, heb er foto’s van toegevoegd en ook wat wordt vervangen. Per keer ongeveer 1/6e van water verwisseld, dus denk ongeveer 30-40 L
D9134E5B-80CF-4882-B170-EBF67DA856C0.jpeg
0C6956B9-F465-4BA5-ABF2-C33BDD68840C.jpeg
B86A5992-107B-4711-9D3E-65966E7E5999.jpeg
 
Als het voor de nieuw aangekochte vissen goed ging zou ik ze eerst scheiden en daarna behandelen tegen de stip (oorzaak weghalen voordat je gaat behandelen.) daarna de bovenstaande adviezen v.w.b. visbestand doorvoeren.
 
Bedankt voor de reacties! Heel erg behulpzaam. Ik ga het met de verkoper bespreken en zal jullie reacties meenemen, hopelijk kan het zo in de toekomst voorkomen worden😄
 
Weet niet of die al genoemd is, heb er vluchtig doorheen gelezen maar als je met medicatie aan de gang gaat dan ook je filter apart zetten (draaiend) gezien de cultuur van de meeste medicatie ook een klap krijgt. Als de behandeling klaar is kun je even over kool filteren om de medicijn resten eruit te halen of veel verversen. Nog beter is een klein quarantainebakjes met verwarmingselement en klein filtertje, dit kan zelfs in een curverbox. Dan hoef je alleen de vissen uit te vangen en blijft je bak ongemoeid. Verder zou ik echt wekelijks onderhoud plegen qua waterverversingen e.d. Ik gebruik overigens het zelfde filter en ik heb de kool en de nitraat spons eruit gehaald en vervangen voor een extra cassette cirax (kan ook andere gebruiken). Dat zijn die bakjes met keramische steentjes welke poreus zijn en hierdoor veel goede bacteriën kunnen herbergen, deze nooit vervangen in principe en hoeven enkel eens in de zoveel tijd even gespoeld te worden met aquarium water indien er (veel) vuil in zit. De filterwatten bovenin spoel ik wekelijks uit, en vervang ze zodra er gaten in komen. Al las ik ook dat je manen had en dit zijn volgens mij wel wat grotere vervuilers dus of dat nou helemaal geschikt is in deze bakmaat icm dit filter en rest van je vissen heb ik m'n twijfels over.

Ook zoals eerder aangegeven zeer aan te raden een test druppel setje te kopen met NH3/4 en NO2 test evt aangevuld met PH. En dan nog een bonustip. Gebruik voor je raam een zachte spons of een plastic pasje indien de alg erg vastzit. Je schraapt het er zo vanaf met het pasje zonder kans op krassen. Wel opletten dat er geen steentje tussen komt maar dat is met alle middelen ;).

Gr
Stefan
 
Ik ben een van de mede-eigenaren van dit aquarium en meng me graag even in het gesprek. We zijn druk bezig een rem te zetten op het verliezen van vissen. Ik heb ondertussen de waardes van het water gecheckt. Deze duiden op niks bijzonder BEHALVE dat de nitraat waarde veel te hoog is; tussen de 100 en 250, terwijl deze onder de 50 moet zitten. We hebben de vissen met de meest zichtbare symptomen (degene met de meeste stippen en die zich het slecht gedragen) in een andere kom met wel een goede nitraatwaarde gedaan. In beide de kom en het aquqarium heb ik medicijn voor stip gedaan.

Heeft iemand een idee hoe we de nitraatwaarde in het aquarium weer omlaag kunnen krijgen. Meer planten oid?

Ik ben sowieso heel dankbaar voor alle reacties en hoop snel van jullie te horen!

marvin
 
I

Heeft iemand een idee hoe we de nitraatwaarde in het aquarium weer omlaag kunnen krijgen. Meer planten oid?

marvin

De simpelste en snelste manier is water verversen. Je zou je kraanwater eens kunnen testen maar over het algemeen zal hier niet veel nitraat in zitten.
 
Waterwissels (wel medicatie hierop aanpassen, vaak moet je dan weer wat toevoegen, lees even in de bijsluiter), in dit geval zou je dan wel de nitraatspons van Juwel even kunnen gebruiken. Let op even want deze schijnt na een paar weken uitgewerkt te zijn, weet niet wat er precies inzit, gebruik het nooit. Verder helpen snelgroeiers van planten goed. Denk aan waterpest e.d. maar ook drijfplanten zoals Limnobium laevigatum zijn echte nitraat vreters. Ik heb het probleem andersom dat ik te weinig nitraat hebt doordat m'n planten veel gebruiken. Dus voor nu en snel: waterwissels, voor straks en duurzaam: snelgroeiers.

Verder alles wat rot eruit halen, ook aan bladeren, dit geeft ook weer afvalstoffen. En niet teveel voeren.

gr
Stefan
 
Waarmee heb je de waterwaarden gemeten? Nitraat is niet zo giftig, nitriet wel.
 
Waarom koop je zoveel verschillende dieren louter op basis van het advies van een verkoper? En waarom smijt je dat allemaal tezamen in een bak zonder iets van kennis of interesse in de dieren hun vereisten?
Hoe doe ja dat dan in de shop?
"Ik wil die en die en die en twee van die en dan drie van die en ook deze nog"

Dit in tijden waarin je op 5 minuten tijd objectieve informatie kan opzoeken over wat je maar wil?
Wat is jullie reden om op deze manier met levende wezens om te gaan?

Mijn respect voor jullie aanpak is even groot als jullie respect voor dieren.
 
Waarom koop je zoveel verschillende dieren louter op basis van het advies van een verkoper? En waarom smijt je dat allemaal tezamen in een bak zonder iets van kennis of interesse in de dieren hun vereisten?
Hoe doe ja dat dan in de shop?
"Ik wil die en die en die en twee van die en dan drie van die en ook deze nog"

Dit in tijden waarin je op 5 minuten tijd objectieve informatie kan opzoeken over wat je maar wil?
Wat is jullie reden om op deze manier met levende wezens om te gaan?

Mijn respect voor jullie aanpak is even groot als jullie respect voor dieren.

Geachte Willem,

Ik vind het mooi om te zien hoe erg je meeleeft in deze verschrikkelijke massasterfte. U moet goed begrijpen dat wij al enkele jaren met veel zorg met de vissen hebben geleefd. Nog nooit, tot nu dan, is het fout gegaan op zo’n catastrofale wijze. Wij hebben altijd goed bijgehouden wat voor vissen in het aquarium leven, en hebben altijd met onze lokale viswinkel bekeken of onze nieuwe aankoop wel zou passen in ons paradijsje. Het enige wat ik vind is dat we te laat hebben gehandeld en meteen toen we het eerste vreemde gedrag van onze vissen hadden gemonitord hadden moeten ingrijpen.
Ik begrijp het, onnodig kwaad is geschied. En u zult net als vele andere denken dat wij slecht hebben gehandeld en niet waardig zijn een aquarium te houden. Maar help ons alstublieft het beter te doen. Daar is dit forum tenslotte voor bedoelt toch. Laats ons en voorbeeld zijn voor velen van hoe het niet moet, zodat andere vissen wel een beter leven hebben.
Met vriendelijke groeten,
Marvin
 
Marvin,

goed dat je het sportief opneemt! Dat is postief. Dat je wil bijleren ook!

Maar ik heb nog steeds mijn bedenkingen bij de situatie hoor.

U moet goed begrijpen dat wij al enkele jaren met veel zorg met de vissen hebben geleefd.
Wij hebben altijd goed bijgehouden wat voor vissen in het aquarium leven, en hebben altijd met onze lokale viswinkel bekeken of onze nieuwe aankoop wel zou passen in ons paradijsje.

Het is een goede poging maar ik ben allesbehalve overtuigd.
Ik zie alleen maar
-foute combinaties
-vissen die niet bij elkaar passen
-vissen die niet in die bakmaat passen
-een inrichting die allesbehalve aangepast is aan de bewoners (Wat voor inspanningen heb je gedaan om het leefbaar te maken voor de gourami's? In welke mate heb je de zichtlijnen gebroken zodat je bestand tenminste een beetje kan vluchten voor elkaar? In welke mate heb je rekening gehouden met overeenkomst van waterwaardes/temperatuur voor de verschillende bewoners?)

Wat was je filosofie achter het toevoegen van de (inmiddels verticaal hangende) aal? Je vond dat die goed bij de rest van de bewoners paste? Dat je nog wat plek over had? En de winkelier vond dat ook een aanwinst? Dude...
Je spreekt over meer dan 20 dode vissen? Wat voor vissen waren dat allemaal? Hoeveel vissen had je dan eigenlijk precies op je "hoogtepunt"?

Heb je ook ooit iets opgezocht over de dieren die je hebt of was de wijsheid van de LFS al die tijd genoeg?
Dus niets van dit alles wijst er op dat je al die tijd goed bezig bent geweest imo, helaas.

En zo kan ik blijven doorgaan vrees ik maar ik zie het nut niet eerlijk gezegd, het mag duidelijk zijn dat ik het een regelrechte schande vind.

Zeker aangezien je nog durft spreken over jullie "paradijsje voor de vissen"...
Niet overdrijven ook, hé.
:sorry:
 
Laatst bewerkt:
Ik zie het helemaal voor me hoe een robotje dan met demonische glimlach ff, vol grind, stelselmatig over je raampjes glijd. Wat was dat voor ding joh? Foto?!

Erg naar, al die stervende vissen! Lijkt me vreselijk om mee te maken. Ziet er ook uit als stip en andere nare ziektes. En idd door slechte levensomstandigheden.

Misschien handig wanneer de ziekte de bak uit is om op te schrijven, per vis, wat ze nodig hebben qua waardes. Daarna voor de vissen te kiezen waar je deze waterwaardes voor kan waarmaken en voor de rest een goed huisje te vinden. Dan lekker veel planten en een fijne plek voor de creëeren (schuilplekken en dergelijke) en je in te lezen hoe je een aquarium bijhoudt (waterwissels en filters e.d.) voordat je nieuwe vissen aan gaat schaffen op uiterlijk. En zoek Een betrouwbaardere lfs want deze... wauw...

Heel veel sterkte en succes! En als je vragen hebt, stel ze!!! Groetjes
 
Beste leden,

Beheer heeft dit topic opgeschoond en de trollen een ban op gelegd.

Voor Greenmaschine en Marvin35, het forum is altijd bereid om te helpen waar nodig maar hou het serieus, dan kunnen we deze hulp bieden, dus deel dit ook met uw studiegenoten.
 
Komt er op neer dat deze bak en z'n bewoners jaren lang op de rand van de afgrond gestaan heeft en er nu faliekant ingestort is.
Hier valt helemaal niets meer te redden.
Blanco herbeginnen en deze keer geen woord luisteren naar de klare onzin die de handelaar je (jullie) aanpraat.
 
Komt er op neer dat deze bak en z'n bewoners jaren lang op de rand van de afgrond gestaan heeft en er nu faliekant ingestort is.
Hier valt helemaal niets meer te redden.
Blanco herbeginnen en deze keer geen woord luisteren naar de klare onzin die de handelaar je (jullie) aanpraat.

Inderdaad, alleen al zo'n plaatje van dat zalmpje :stom:

In mij simpelste beleving moet je als dit niet ziet en en je het zover hebt laten komen helemaal geen aquarium willen hebben
Fles amoniak erin pleuren dan is het binnen een paar minuten gedaan met het dierenleed
Kan ook minder rigoreus, maar dan alles wat nog leeft per direct naar de LFS terug brengen, maar de kans dat alles aangestast is, is wel enorm groot
En het hele zwikje opdoeken, en nog es goed gaan nadenken wat wel een geschikte hobby is, wellicht vliegeren ofzo..
 
Ik begon gisteravond laat al een beetje nattigheid te voelen m.b.t. dit topic. Een aal in een aquarium... bak in een studentenhuis of zo? Studenten die zich vervelen en een beetje willen dollen met serieuze aquariumhobbyisten? Blijkbaar kwam AFbeheer tot dezelfde conclusie. Waren dit misschien al bestaande foto's van lang geleden? Edit: was een Wimpelaal, die kende ik nog niet. Leuk beest trouwens...
Beste leden,

Beheer heeft dit topic opgeschoond en de trollen een ban op gelegd.

Voor Greenmaschine en Marvin35, het forum is altijd bereid om te helpen waar nodig maar hou het serieus, dan kunnen we deze hulp bieden, dus deel dit ook met uw studiegenoten.
 
Laatst bewerkt:
En wat leuk dat mijn reakties worden weggehaald uit dit topic terwijl ik het bij het rechte eind had met trollen van 2 gebruikers ... toch raar als je de waarheid zegt dat dit niet echt wordt gewaardeerd.
Denk dat ik mijn account hier gaat verwijderen omdat ik er niet intrap na 20 vissen overleden te zijn en dan de foto's en dan nog moeten geloven dat een LFS zoiets aanbeveeld voor een 180liter aquarium zoals een Goud aal. te ongeloofwaardelijk en zeker voor studenten in een studentenhuis van 20jaar.
Dus nog veel sucses met dit forum.
 

Terug
Bovenaan