Mascha&Ivo in Zuidoost-Azië


Ah, mijn favoriete bak op het forum.
De manier waarop jullie aquaria houden is inspirerend, net zoals jullie bakken.
Gaat het goed, de combinatie van Betta +Parosphromenus + Sphaerichthys?
 
Probeerseltje:

2016-05-22-01_zpssjlyw4ho.jpg


2016-05-22-02_zpslu5gble0.jpg


De oplettende kijker ziet links boven, vooraan de wortels van een plant in het water hangen. Gekocht in het tuincentrum en ontdaan van de aarde. De foto is van net na het plaatsen van de plant. De plant ligt op de lichtkap en de wortels konden mooi door de uitsparing voor een voederautomaat die in de Juwel lichtkap zit.

De plant is de Epipremnum aureum (ook wel bekend als Scindapsus aureus). Dat is een klimplant uit Zuidoost-Az�e. Behoort tot de familie Araceae waar ook bijvoorbeeld Anubias en Cryptocoryne toe behoren.
 
Nog zo keurige bak! Om jaloers op te worden! Ga zo door! :thumbs:
 
Mooi probeerseltje Ivo!

Groetjes John.
 
iedereen altijd maar denken dat het Ivo is ;) :D
 
Hoi Mascha (of Ivo):)

Hebben jullie geen last van zweefvuil door de Kuhlii's.

Ik heb ze toegevoegd en er is meer zweefvuil. Bodem moet nog wel dichtgroeien etc. maar je merkt het wel. Wat is jullie ervaring hiermee?

gr Peter
 
C�dric Vleminckx zei:
Oei, is het Mascha misschien? :d
Reken slimme uitlatingen maar aan Mascha toe ;)
 
Peter Hartman zei:
Hoi Mascha (of Ivo):)
We reageren even samen ;)

Je vraag begrijpe we. Nu moeten we helaas een antwoord uit eigen ervaring schuldig blijven. "kuhlii's" of niet, een bepaald dingetje van deze bak is toch wat zweefvuil door ontbindend/verterend bladmateriaal.
Aan de andere kant: we kennen ook enkele verhalen (ook op het forum wel eens vorbijgekomen) dat mensen met Corydoras aangaven minder last te hebben van vuil dat op de bodem bleef liggen. De gedachte: de Corydoras zorgen voor het opwervelen ervan, het filter zuigt het wel aan. Wellicht zorgen jouw "kuhlii's" voor het ophevelen van vuil maar komt het niet tot aan het filter?
 
Erg mooi weer. Natuurlijk ogende bak prachtig
 
De Zuidoost-Azi� 3.0

2016-07-31-01_zps5s1xo0c2.jpg
 
De Epipremnum heeft inderdaad geen plaatsje gekregen in deze nieuwe inrichting Johan.

Christian, wat je daar ziet is geen Paro'sje maar een Betta coccina.
De Paroshpromenusjes zijn niet meer. We hadden ze vanaf maart 2014 en ze waren toen al tegen het volgroeide aan. Ze hebben dus een behoorlijk respectabele leeftijd bereikt. Weet je in ieder geval weer waar je het voor doet, dat gesleep met emmers osmosewater ;-)
De Boraras die je ziet zijn de brigittae. Van het groepje hebben we er nog 7 over. Ook deze visjes hadden we vanaf maart 2014 en die hadden toen al ca. een jaar in het aquarium van iemand anders doorgebracht. Ook deze diertjes hebben dus al een hele mooie leeftijd bereikt.
De Pangio semicincta zijn er ook nog met een aantal en er is nog een koppeltje Sphaerichthys osphromenoides.

Ons oog was verder gevallen op de Epalzeorhynchos kalopterum en ook Trichpodos leerii en Desmopuntius hexazona stonden op de shortlist voor deze nu meterbak. We wisten al dat Pangio semicincta en ook Betta coccina van Sumatra komen. De kalopterum bleek uit Sumatra te komen en toen zijn we daar eens verder mee gaan zoeken. Beetje Googlen verder kwamen we een fraai artikel tegen over de vissen uit het Batang Hari stroomgebied op Sumatra. Alle vissen die we hebben of op het oog hadden komen daar voor, met uitzondering van de brigittae, maar Boraras maculatus komt er wel voor.

Cryptocoryne moehlmanni die vooraan staat komt uit Sumatra en javavarens zijn zeer wijdverspreid.

Het aquarium is dus hard op weg erg biotoopgericht te worden: een oevertje in het stroomgebied van de Batang Hari op Sumatra.

Flora:
Cryptocoryne moehlmanni
Microsorum pteropus
Pistia en wat kroos (overal en nergens uitgezet)

Fauna:
koppeltje Trichopodus leerii
groepje Betta coccina (ook al op leeftijd)
koppeltje Sphaerichthys osphromenoides
groepje Boraras brigittae (wordt niet meer aangevuld, al op leeftijd)
schooltje Boraras maculatus
schooltje Desmopuntius hexazona
solitaire Epalzeorhynchos kalopterum
groepje Pangio semicincta
 
ziet er mooi uit :)

even een vraag, hoe komen jullie aan al die losse takjes? (zoals in de vorige inrichting)

heb je die speciaal ergens kunnen halen of zijn dat allemaal overblijfsels van andere stukjes hout?
 
Gaat er mooi uitzien! Nieuw visbestand ziet er ook prima uit!

Jullie hadden een tijdje terug toch jonge coccina's?
 
Prachtige foto's! Bedankt voor het delen. Echt genieten, zo.
 
zomaar...

2016-10-14-01_zpsdkp84eyc.jpg
 
mysterieus.. wat voor drijvers zijn dat? Wil ik ook in de 60cm .
 
Pistia stratiotes, zou niet te veel moeite moeten kosten om aan te geraken
 
Drijfplanten, ons beste Ruben, hebben bladeren op het wateropervlak liggen. Waar zouden die hun CO2 vandaan halen? ;) :D
 
Steeds vol bewondering kijk ik naar jullie's aqua's
Ziet er allemaal zo natuurlijk uit.
Zeer mooie foto's
 
Drijfplanten, ons beste Ruben, hebben bladeren op het wateropervlak liggen. Waar zouden die hun CO2 vandaan halen? ;) :D

Ja je hebt gelijk stom van me. Maar ik had drijfplanten die zodra ik de co2 toevoer had gestopt,amper nog groeiden. Co2 is een gas en niet alles wordt in het water opgenomen. Dus de overtollige co2 zal in de lucht verdwijnen, Maar wanneer je gebruik maakt van een overkapping op je aquarium. Zoals velen. Lijkt het mij best een logische redenatie dat het co2 gehalte onder de kap veel hoger is als daarbuiten. Net zoals een slecht geventileerd klaslokaal co2 ophoping kan veroorzaken. Of schiet ik er nou finaal naast?
 
Deze ga ik even volgen, ter inspiratie op mijn toekomstplannen voor een Borneo bak.
Schitterende bak, prachtige foto's!
Gaan de Gourami's en de Betta's goed samen?
 
Deze ga ik even volgen, ter inspiratie op mijn toekomstplannen voor een Borneo bak.
Schitterende bak, prachtige foto's!
Gaan de Gourami's en de Betta's goed samen?
Ik quote je even voor de melding. Bekijk de fauna in deze bak nog een keer. Twee soorten die je wilt maar niet weet of ze bij elkaar kunnen zitten in deze bak. Als M&I het doen, heb je groen licht ;)
Fauna:
koppeltje Trichopodus leerii
groepje Betta coccina (ook al op leeftijd)
koppeltje Sphaerichthys osphromenoides
groepje Boraras brigittae (wordt niet meer aangevuld, al op leeftijd)
schooltje Boraras maculatus
schooltje Desmopuntius hexazona
solitaire Epalzeorhynchos kalopterum
groepje Pangio semicincta
 
Ja, was het dus helemaal vergeten!
Jammer dat de foto's niet meer zichtbaar zijn, zelfs niet met de plugin geladen in Chrome
 

Terug
Bovenaan