Mannelijke platy verjaagd vrouwtje


W

WyskO

Guest
Sinds kort heb ik 4 platy's (3 vrouwtjes met 1 mannetje) ik had hier expres voor gekozen vooral omdat ik deze aanbevolen samenstelling veel op het internet voorbij zag komen. Sinds kort merk ik dat het mannetje een van de vrouwtjes telkens verjaagd.. Ik had verwacht dat dit zou gebeuren wanneer ik meerdere mannetjes bij elkaar zou doen maar wist niet dat een mannetje dit gedrag naar een vrouwtje zou vertonen. Telkens wanneer het vrouwtje in de buurt komt jaagt hij der weg. Tijdens het eten gaat het wel goed, alleen wanneer het voer op is begint het wegjagen weer.. Verder kan ze genoeg schuilen, maar ook dit lijkt me niet de bedoeling. Kan ik hier wat tegen doen? Of is dit normaal?

Alvast bedankt
 
Herkenbaar, dat gebeurt vaker. In de beperkte ruimte van een aquarium een lastig iets, want vissen die onder vuur liggen kunnen niet echt --zoals in het wild-- wegzwemmen om elders hun leven rustig voort te zetten.

Kan die platy zich nauwelijks "in het openbaar" begeven zonder te worden verjaagd, dan..... helaas... ofwel de gepeste vis een nieuw bakkie bezorgen denk ik, ofwel het agressieve mannetje.

Het lastige bij het verwijderen/vervangen van een van de twee vissen is: je weet vaak niet aan welke vis (of aan welke uitlokkende factor) het gedrag heeft gelegen. Een nieuwe vis kan dezelfde jagende dan wel opgejaagde rol vertonen.
 
Herkenbaar, dat gebeurt vaker. In de beperkte ruimte van een aquarium een lastig iets, want vissen die onder vuur liggen kunnen niet echt --zoals in het wild-- wegzwemmen om elders hun leven rustig voort te zetten.

Kan die platy zich nauwelijks "in het openbaar" begeven zonder te worden verjaagd, dan..... helaas... ofwel de gepeste vis een nieuw bakkie bezorgen denk ik, ofwel het agressieve mannetje.

Het lastige bij het verwijderen/vervangen van een van de twee vissen is: je weet vaak niet aan welke vis (of aan welke uitlokkende factor) het gedrag heeft gelegen. Een nieuwe vis kan dezelfde jagende dan wel opgejaagde rol vertonen.

Bedankt voor je reactie. Heeft het gedrag wat deze vissen vertonen nog negatieve gevolgen? Of is dit iets wat na verloop van tijd kan settelen? De vissen zitten er namelijk nog niet heel lang in en komen uit dezelfde bak vandaan (niet opgelet of ze daar al dit gedrag vertoonde). Ik heb ook niet de luxe om de een of de ander over te zetten naar een andere bak, dus ik weet niet welke optie er over blijft :(
 
Laat ik het zo zeggen: als het mijn vissen waren en die ene vis krijgt echt geen rust (behalve op de verstopplek) dan zou ik ze uit elkaar hebben gehaald. Ik probeer altijd harmonie in de bak te hebben. En dit is helaas meestal iets blijvends.

Ik denk dat je dan het beste kunt kiezen welke van de twee je houdt, en welke er weg kan. Veel dierenwinkels willen wel visjes van je overnemen in dit soort situaties. Zeker als je er een bekend gezicht bent. En anders een facebook-groep, marktplaats of een bericht plaatsen op dit forum (gedeelte: aangeboden). En als niemand je helpen wil heb ik ook nog wel plaats hier hoor. :)
 
Weet je zeker dat het wegjagen is? Ik heb ook een tijdje 3 platy vrouwtjes en 1 mannetje gehad. Ze staan echter bekend als de konijnen onder de vissen, de vrouwtjes werden continu achterna gezeten door het mannetje, maar dat was pure paringsdrift en bij platies houd dat gedrag meestal continu aan. Verstopplekken helpen ook nauwelijks, de drift bij deze soort is simpelweg te groot. Nadat ik binnen een maand 200+ nakomelingen had heb ik het mannetje teruggebracht naar de lfs.

De vrouwtjes hebben nu veel meer rust omdat ze niet continu achterna gezeten worden door een hitsig mannetje.

En verkoop van platies zal niet echt lukken verwacht ik, alleen weggeven, ook weer omdat ze zo veel en zo makkelijk paren/kweken.
 
Laat ik het zo zeggen: als het mijn vissen waren en die ene vis krijgt echt geen rust (behalve op de verstopplek) dan zou ik ze uit elkaar hebben gehaald. Ik probeer altijd harmonie in de bak te hebben. En dit is helaas meestal iets blijvends.

Ik denk dat je dan het beste kunt kiezen welke van de twee je houdt, en welke er weg kan. Veel dierenwinkels willen wel visjes van je overnemen in dit soort situaties. Zeker als je er een bekend gezicht bent. En anders een facebook-groep, marktplaats of een bericht plaatsen op dit forum (gedeelte: aangeboden). En als niemand je helpen wil heb ik ook nog wel plaats hier hoor. :)

Bedankt voor het advies en het aanbod voor eventuele onderdak van het beestje. Ik heb contact met de dierenzaak gehad en heb het mannetje omgeruild. Dit keer echt opgelet welk gedrag ze daar al in de bak vertonen. Ik ben nu gegaan voor (waar het op leek) een onderdanig mannetje. Het is wel in overmaten duidelijk welk vrouwtje het meest gewild is, maar de ander wordt voor alsnog met rust gelaten en deze kan weer in het openbaar zwemmen zonder telkens te worden verjaagd. Hopelijk is het zo opgelost.
 
Weet je zeker dat het wegjagen is? Ik heb ook een tijdje 3 platy vrouwtjes en 1 mannetje gehad. Ze staan echter bekend als de konijnen onder de vissen, de vrouwtjes werden continu achterna gezeten door het mannetje, maar dat was pure paringsdrift en bij platies houd dat gedrag meestal continu aan. Verstopplekken helpen ook nauwelijks, de drift bij deze soort is simpelweg te groot. Nadat ik binnen een maand 200+ nakomelingen had heb ik het mannetje teruggebracht naar de lfs.

De vrouwtjes hebben nu veel meer rust omdat ze niet continu achterna gezeten worden door een hitsig mannetje.

En verkoop van platies zal niet echt lukken verwacht ik, alleen weggeven, ook weer omdat ze zo veel en zo makkelijk paren/kweken.

Ja er was wel overduidelijk verschil te zien in het zien zitten van het vrouwtje of het echt niet mogen van. Want zoals je zegt inderdaad is het achterna zitten van normaal gedrag. Maar het was bij het weggepeste vrouwtje echt het geval van wegjagen, want elke keer wanneer ze met der kop boven de plantjes uitkwam werd die weer terug gejaagd door het mannetje. Ook ging ze telkens in der achteruit wanneer het mannetje in de buurt kwam.
 
Laat ik het zo zeggen: als het mijn vissen waren en die ene vis krijgt echt geen rust (behalve op de verstopplek) dan zou ik ze uit elkaar hebben gehaald. Ik probeer altijd harmonie in de bak te hebben. En dit is helaas meestal iets blijvends.

Ik denk dat je dan het beste kunt kiezen welke van de twee je houdt, en welke er weg kan. Veel dierenwinkels willen wel visjes van je overnemen in dit soort situaties. Zeker als je er een bekend gezicht bent. En anders een facebook-groep, marktplaats of een bericht plaatsen op dit forum (gedeelte: aangeboden). En als niemand je helpen wil heb ik ook nog wel plaats hier hoor. :)
Helaas... na een tijdje vertoonde het andere mannetje hetzelfde gedrag als die ik teruggebracht heb... zal het dan toch het vrouwtje wezen die de uitlokkende factor is in mijn bak? Deze komt overigens ook niet meer achter een van de plantjes vandaan, lijkt wel een depressieve vis....
 
Dat is balen. :-| Of je hebt botte pech, of er is iets "mis" met het vrouwtje en zo'n dominante man voelt dat aan. In de natuur zou zij dan verjaagd zijn denk ik, vanuit een instinct om meer voedsel over te houden voor de normale/gezonde dieren. Of althans dat speculeer ik even. :rolleyess:

Arme vis! Ze ziet er verder wel gezond uit? Geen geknepen vinnen, doffe kleur of geschuur tegen objecten aan, niet mager etc... Het ziet er in ieder geval naar uit dat ze nog altijd niet happy is. (Niet altijd te voorkomen, zoiets kan gebeuren.)
 
Dat is balen. :-| Of je hebt botte pech, of er is iets "mis" met het vrouwtje en zo'n dominante man voelt dat aan. In de natuur zou zij dan verjaagd zijn denk ik, vanuit een instinct om meer voedsel over te houden voor de normale/gezonde dieren. Of althans dat speculeer ik even. :rolleyess:

Arme vis! Ze ziet er verder wel gezond uit? Geen geknepen vinnen, doffe kleur of geschuur tegen objecten aan, niet mager etc... Het ziet er in ieder geval naar uit dat ze nog altijd niet happy is. (Niet altijd te voorkomen, zoiets kan gebeuren.)
Helaas is de vis gisteravond overleden :(. Het mannetje zal wel hebben geweten dat ze ziek was en om die reden haar waarschijnlijk telkens hebben weggejaagd. Erg sneu.

Buiten dat is mij opgevallen dat mijn bak 4 kleine platy's en 3 waterslakjes rijker is geworden. Kunnen de kleintjes gewoon bij de andere vissen blijven of moeten deze apart worden gehouden? Voor alsnog gaat het goed.
 
Rest in peace, fish. :( Bijzonder hoe andere vissen dat dan doorhebben hè...

De baby's: (gefeliciteerd, je bent moeder/vader!) zonder ze apart te zetten zullen ze de eerste weken kwetsbaar zijn. Grote kans dat je er steeds minder ziet rondzwemmen. Voor overlevingszekerheid is apart zetten dan handig. :)
 
Rest in peace, fish. :( Bijzonder hoe andere vissen dat dan doorhebben hè...

De baby's: (gefeliciteerd, je bent moeder/vader!) zonder ze apart te zetten zullen ze de eerste weken kwetsbaar zijn. Grote kans dat je er steeds minder ziet rondzwemmen. Voor overlevingszekerheid is apart zetten dan handig. :)
Haha bedankt, ze groeien erg rap.. hopelijk laten ze het voorlopig hierbij. Het waren er uiteindelijk 5 en ze laten zich met steeds meer regelmaat zien!
 

Terug
Bovenaan