Manier van aquarium houden wel of geen water wissel of af en toe


Een steriel aquarium kan geen afval verwerken.
Gelukkig blijft een steriel aquarium niet lang steriel met afval er in he 😄


waterwissel en na 6 maanden heb ik pas een stabiele bak.
Ik heb zelfs gisteren gehoord dat het wel 3 jaar kan duren voordat je bodem pas helemaal is ingericht naar de staat van het aquarium! Het kan wel jaren duren met voeren en vissenpoep en molm en dat laten sedimenteren, lagen van verschillende soorten bacteriën creeren die allemaal hun eigen functies hebben. Dit proces kan je versnellen door de bodem op de juiste manier op te bouwen.
 
Het draait allemaal om evenwicht.
Je kan evenwicht of bijna evenwicht bereiken met en zonder toevoeging van externe elementen.
geen enkele methode is "fout"

iets als dit kan heel lang mee gaan
 
Ik wissel zo'n 12L per week, aquarium is 54L dus iets meer dan 20% Hierbij ga ik dan ook met de slang langs zichbaar vuil wat ik zie liggen en woel ik even door het mos en soms een beetje de bodem. Dit werkt voor mij prima zo. Ook wel eens een weekje overgeslagen.. vind het interessant hoe anderen het doen. Ik ben nog maar een beginner dus ik heb me hier nog niet enorm in verdiept. De vissen doen het hier tot nu toe goed op(de planten ook) dus daar ga ik maar op af...
 
interessant topic. Kan het in principe met alle vissen om zo weinig te verversen? ik heb sluiers en heb vooral gelezen dat wekelijke waterwissels belangrijk zijn voor deze vissen. Hoe groter de waterwissels, hoe beter. Mijn vissen paren gemiddeld om de 4 dagen, waardoor ik grote wissels uitvoer, omdat ik begrepen heb dat er veel hormonen enz vrijkomen en de eitjes het water kunnen vervuilen..
 
interessant topic. Kan het in principe met alle vissen om zo weinig te verversen? ik heb sluiers en heb vooral gelezen dat wekelijke waterwissels belangrijk zijn voor deze vissen. Hoe groter de waterwissels, hoe beter. Mijn vissen paren gemiddeld om de 4 dagen, waardoor ik grote wissels uitvoer, omdat ik begrepen heb dat er veel hormonen enz vrijkomen en de eitjes het water kunnen vervuilen..
Wat je er in stopt moet je er weer uit kunnen halen, of dmv snoeien, of dmv waterwissels. Een deel gaat naar de groei van de vis dat kan je er niet afhalen al hoewel dat zelfs met sluierstaarten anders kan werken.
Als je je bodem goed opbouwt kan je ook daar stoffen in opslaan. Zoals de molm die naar beneden zakt tussen het grind (tenzei je dat schoonmaakt ivm overbevuiling)

Bij een dikke bodem kan je zelfs doormiddel van anearobische bacteriën zorgen dat stoffen afgebroken worden tot gassen die op die manier uit het aquarium verdwijnen

Je zal dus je vissenvoer moeten raadplegen 😜 met sluiers houd je je bodem vaak schoon dus de enige manier om echt stoffen te verwijderen is waterwissels en het snoeien van snelgroeiende planten. Als je filter groot genoeg is om al het vuil om te zetten in stoffen die de snelgroeiende planten kunnen gebruiken kan je op die manier het waterwisselen een beetje beperken.

Maar met dit soort vissen is het bijna onmogelijk om dit in een doorsnee aquarium te bereiken. Zulke vissen horen dan ook niet thuis in zn klein plasje als dat we als aquarium aan kunnen bieden voor ze. Dan is vaak een grote vijver een hele verademing voor ze. Het is niet voor niets zo belangrijk de waterwissels vaak te doen dat is voor mij al een teken dat ze veel ruimte nodig hebben.

Sommige vissen hebben een makkelijker dieet. Vragen andere voedingsstoffen en kunnen met veel minder eten leven. Sommige vissen verwerken voedingsstoffen anders dan andere vissen waardoor hun ontlasting ook andere samenstellingen hebben.

Je zal goed onder controle moeten hebben wat er in en uit gaat dat is het belangrijkste denk ik. De taal van de vis en plant leren begrijpen en daar naar luisteren!
 
Wat je er in stopt moet je er weer uit kunnen halen, of dmv snoeien, of dmv waterwissels. Een deel gaat naar de groei van de vis dat kan je er niet afhalen al hoewel dat zelfs met sluierstaarten anders kan werken.
Als je je bodem goed opbouwt kan je ook daar stoffen in opslaan. Zoals de molm die naar beneden zakt tussen het grind (tenzei je dat schoonmaakt ivm overbevuiling)

Bij een dikke bodem kan je zelfs doormiddel van anearobische bacteriën zorgen dat stoffen afgebroken worden tot gassen die op die manier uit het aquarium verdwijnen

Je zal dus je vissenvoer moeten raadplegen 😜 met sluiers houd je je bodem vaak schoon dus de enige manier om echt stoffen te verwijderen is waterwissels en het snoeien van snelgroeiende planten. Als je filter groot genoeg is om al het vuil om te zetten in stoffen die de snelgroeiende planten kunnen gebruiken kan je op die manier het waterwisselen een beetje beperken.

Maar met dit soort vissen is het bijna onmogelijk om dit in een doorsnee aquarium te bereiken. Zulke vissen horen dan ook niet thuis in zn klein plasje als dat we als aquarium aan kunnen bieden voor ze. Dan is vaak een grote vijver een hele verademing voor ze. Het is niet voor niets zo belangrijk de waterwissels vaak te doen dat is voor mij al een teken dat ze veel ruimte nodig hebben.

Sommige vissen hebben een makkelijker dieet. Vragen andere voedingsstoffen en kunnen met veel minder eten leven. Sommige vissen verwerken voedingsstoffen anders dan andere vissen waardoor hun ontlasting ook andere samenstellingen hebben.

Je zal goed onder controle moeten hebben wat er in en uit gaat dat is het belangrijkste denk ik. De taal van de vis en plant leren begrijpen en daar naar luisteren!

Als je je bodem goed opbouwt kan je ook daar stoffen in opslaan. Zoals de molm die naar beneden zakt tussen het grind (tenzei je dat schoonmaakt ivm overbevuiling) --> ik heb bare bottom, ik haal alleen de poepslierten, dode blaadjes en niet opgegeten eitjes weg. Hier en daar zit een heel dun bruin laagje op de bodem, heb dat wel es weggehaald omdat ik dacht dat niet fris was voor de vissen, maar dan laat ik dat gewoon zitten?

met sluiers houd je je bodem vaak schoon dus de enige manier om echt stoffen te verwijderen is waterwissels en het snoeien van snelgroeiende planten. --> dit begrijp ik niet. ik dacht dat snelgroeiende planten goed zijn en je ze dus niet af zou moeten snoeien, omdat ze voor zuurstof zorgen?
 
Als je je bodem goed opbouwt kan je ook daar stoffen in opslaan. Zoals de molm die naar beneden zakt tussen het grind (tenzei je dat schoonmaakt ivm overbevuiling) --> ik heb bare bottom, ik haal alleen de poepslierten, dode blaadjes en niet opgegeten eitjes weg. Hier en daar zit een heel dun bruin laagje op de bodem, heb dat wel es weggehaald omdat ik dacht dat niet fris was voor de vissen, maar dan laat ik dat gewoon zitten?
Dat bruine laagje is gemaakt van allerlij bacteriën en algen. Ik neem aan dat je geen planten hebt? Je zou dwijfplanten kunnen gebruiken zoals hoornblad of waterpest wat ook drijvend goed groeit. Dan halen zij voordeel weg van de alg

Tegelijkertijd kan je het laagje dan laten zitten en wat minder te bang te hoeven zijn voor alg. Ik heb wel eens gezien hoe dat er uit kan zien en bij sluiers kan het wat extremer worden dan bij kleinere vissen.

Je moet ne voorstellen dat het water een levend organisme is wat balans zoekt. En omdat je voert verstoor je balans. Er komt een druk op het water waar organismes op reageren. Ze willen het voedsel gebruiken als eigen voedselbron met als oog op vermedigvuldigen. En gaan dan in een laagje zitten waar ze aanhechting vinden.

Dit vermedigvuldigen moeten wij in de hand houden en te is nooit goed. Zn laagje is nuttig. Maar een laagje op een lege bodem is heel anders dan een laagje grindbodem. Wat ook weer heel anders is dan een bodem die opgebouwd is met lagen en voedingsstoffen.

Als ik jou was zou ik het lekker schoon blijven houden. Misschien de bodem niet of wat kinder maar in iedergeval de ruiten. Want met zn setup moet je het water gewoon schoon houden daar is geen ontkomen aan. Er is (bijna) geen ruimte voor afval.
begrijp ik niet. ik dacht dat snelgroeiende planten goed zijn en je ze dus niet af zou moeten snoeien, omdat ze voor zuurstof zorgen?
Een plant groeit, en deze groeit harder als hij meer licht krijgt. Een hardgroeiende plant geeft meer zuurstof.
Als je zo veel planten hebt dat ze elkaar afdekken dan verliezen ze hun snelgroeiende eigenschap omdat licht en verstikking de beperkende factor is
Zoals in nn garnalen bak (zie foto, sorry voor de rommel, elke dag een feestje daar😂)

Toen er weinig in zat groeide de hoornblad 2cm per dag. Als die dat altijd was blijven doen dan was het nu uit het aquarium aan het uit puilen.

Als ik het zou snoei haal ik de stoffen uit het water en geef ik de plant weer nieuwe ruimte om harder te groeien. En de fotosynthese is het moment dat de plant zuurstof maakt. Als hij licht als brandstof kan gebruiken om co2 om te zetten in suiker en zuurstof overhoud om af te geven.

Een plant kan een heel klein beetje energie op slaan met behulp van fosfaten maar dat is niet genoeg om de schaduw te overtreffen.
 

Bijlagen

  • IMG_20230828_122810.jpg
    IMG_20230828_122810.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 67
interessant topic. Kan het in principe met alle vissen om zo weinig te verversen? ik heb sluiers en heb vooral gelezen dat wekelijke waterwissels belangrijk zijn voor deze vissen. Hoe groter de waterwissels, hoe beter. Mijn vissen paren gemiddeld om de 4 dagen, waardoor ik grote wissels uitvoer, omdat ik begrepen heb dat er veel hormonen enz vrijkomen en de eitjes het water kunnen vervuilen..
Sluiers zijn geen vissen die je in de natuur zal tegenkomen dit zijn grote vervuilers en dan gaat het hele verhaal niet op mbt balans in de bak. Een bak met sluiers kan je niet in balans krijgen tenzij je een aquarium van 3000 liter heb met een bioloog eronder.
Voor de sluiers gewoon je waterwissels blijven doen en je bodem schoonhouden.
 
Dat bruine laagje is gemaakt van allerlij bacteriën en algen. Ik neem aan dat je geen planten hebt? Je zou dwijfplanten kunnen gebruiken zoals hoornblad of waterpest wat ook drijvend goed groeit. Dan halen zij voordeel weg van de alg

Tegelijkertijd kan je het laagje dan laten zitten en wat minder te bang te hoeven zijn voor alg. Ik heb wel eens gezien hoe dat er uit kan zien en bij sluiers kan het wat extremer worden dan bij kleinere vissen.

Je moet ne voorstellen dat het water een levend organisme is wat balans zoekt. En omdat je voert verstoor je balans. Er komt een druk op het water waar organismes op reageren. Ze willen het voedsel gebruiken als eigen voedselbron met als oog op vermedigvuldigen. En gaan dan in een laagje zitten waar ze aanhechting vinden.

Dit vermedigvuldigen moeten wij in de hand houden en te is nooit goed. Zn laagje is nuttig. Maar een laagje op een lege bodem is heel anders dan een laagje grindbodem. Wat ook weer heel anders is dan een bodem die opgebouwd is met lagen en voedingsstoffen.

Als ik jou was zou ik het lekker schoon blijven houden. Misschien de bodem niet of wat kinder maar in iedergeval de ruiten. Want met zn setup moet je het water gewoon schoon houden daar is geen ontkomen aan. Er is (bijna) geen ruimte voor afval.

Een plant groeit, en deze groeit harder als hij meer licht krijgt. Een hardgroeiende plant geeft meer zuurstof.
Als je zo veel planten hebt dat ze elkaar afdekken dan verliezen ze hun snelgroeiende eigenschap omdat licht en verstikking de beperkende factor is
Zoals in nn garnalen bak (zie foto, sorry voor de rommel, elke dag een feestje daar😂)

Toen er weinig in zat groeide de hoornblad 2cm per dag. Als die dat altijd was blijven doen dan was het nu uit het aquarium aan het uit puilen.

Als ik het zou snoei haal ik de stoffen uit het water en geef ik de plant weer nieuwe ruimte om harder te groeien. En de fotosynthese is het moment dat de plant zuurstof maakt. Als hij licht als brandstof kan gebruiken om co2 om te zetten in suiker en zuurstof overhoud om af te geven.

Een plant kan een heel klein beetje energie op slaan met behulp van fosfaten maar dat is niet genoeg om de schaduw te overtreffen.


Dat bruine laagje is gemaakt van allerlij bacteriën en algen. Ik neem aan dat je geen planten hebt? Je zou dwijfplanten kunnen gebruiken zoals hoornblad of waterpest wat ook drijvend goed groeit. Dan halen zij voordeel weg van de alg

Tegelijkertijd kan je het laagje dan laten zitten en wat minder te bang te hoeven zijn voor alg. Ik heb wel eens gezien hoe dat er uit kan zien en bij sluiers kan het wat extremer worden dan bij kleinere vissen.

Je moet ne voorstellen dat het water een levend organisme is wat balans zoekt. En omdat je voert verstoor je balans. Er komt een druk op het water waar organismes op reageren. Ze willen het voedsel gebruiken als eigen voedselbron met als oog op vermedigvuldigen. En gaan dan in een laagje zitten waar ze aanhechting vinden.

Dit vermedigvuldigen moeten wij in de hand houden en te is nooit goed. Zn laagje is nuttig. Maar een laagje op een lege bodem is heel anders dan een laagje grindbodem. Wat ook weer heel anders is dan een bodem die opgebouwd is met lagen en voedingsstoffen.

Als ik jou was zou ik het lekker schoon blijven houden. Misschien de bodem niet of wat kinder maar in iedergeval de ruiten. Want met zn setup moet je het water gewoon schoon houden daar is geen ontkomen aan. Er is (bijna) geen ruimte voor afval.

Een plant groeit, en deze groeit harder als hij meer licht krijgt. Een hardgroeiende plant geeft meer zuurstof.
Als je zo veel planten hebt dat ze elkaar afdekken dan verliezen ze hun snelgroeiende eigenschap omdat licht en verstikking de beperkende factor is
Zoals in nn garnalen bak (zie foto, sorry voor de rommel, elke dag een feestje daar😂)

Toen er weinig in zat groeide de hoornblad 2cm per dag. Als die dat altijd was blijven doen dan was het nu uit het aquarium aan het uit puilen.

Als ik het zou snoei haal ik de stoffen uit het water en geef ik de plant weer nieuwe ruimte om harder te groeien. En de fotosynthese is het moment dat de plant zuurstof maakt. Als hij licht als brandstof kan gebruiken om co2 om te zetten in suiker en zuurstof overhoud om af te geven.

Een plant kan een heel klein beetje energie op slaan met behulp van fosfaten maar dat is niet genoeg om de schaduw te overtreffen.
ok duidelijk dankjewel!
 
Sluiers zijn gewoon karperachtigen als je ze een tijdje door kweekt zonder selectie komen de wilde kenmerken snel genoeg terug.

Je krijgt in principe wel een balans met karperachtigen bij een lage verversing
alleen is dat geen balans met glashelder water en daardoor ongewenst
 
Leuke thread en discussie. Ik heb er zelf ook al over nagedacht.

Mijn gevoel of manier van werken?

Mijn aquarium die al jaren draait en waar een matige/gewone hoeveelheid vis in zit, daar voer ik eigenlijk al lang geen waterwissels meer in uit. Dat ding draait gezellig door zonder problemen. De planten, bacteriën, slakken en vissen leven er in evenwicht met elkaar en met de bak.

Mijn laatste aquarium is een ander verhaal. Da's zo'n typische gezelschapsbak waar van alles in rondzwemt en eigenlijk is het visbestand in die bak heel groot. Misschien zelfs te groot voor een 180 liter. Indien ik daar geen waterwissels in zou uitvoeren, loopt het gegarandeerd verkeerd. Ik voer wekelijks een 25% waterwissel uit. Puur om het water van een goede kwaliteit te houden. Verder vooral zuurstofgevende planten als Cabomba's en een zuurstofsteen erin.

Dus als je mij vraagt naar waterwissels dan hangt dit voor mij heel hard samen met de rijpheid van een aquarium en de hoeveelheid vissen of liever biomaterie die in de bak leeft. Is deze heel groot, dan kan je het je niet permitteren om geen waterwissels te doen. Maar da's mijn mening/ervaring. Daarom vind ik deze thread zo interessant.
..
 
Alle vissen en garnalen zijn druk met kweken dus dan zijn de waterwaarde prima.
Ik meet de waterwaarde nooit ik kijk naar de vissen/garnalen en de plantjes.
Persoonlijk vind ik als je gaat meten dat je helemaal gek gaat worden van de waardes, op internet zegt iedereen wat zij ideale waarde zijn maar die zal niemand gaan halen.
Belangrijk is stabiliteit en goed ingedraaide bakken, als je veel water wisselt verander je de waterwaarde wat de dieren niet fijn vinden en zal je nooit kweek krijgen of tevreden dieren.
Mijn dieren worden redelijk oud, heb Cory's zwemmen van nu 7 jaar oud, Regenboogvissen van 6 jaar oud en kegelvlekbarbeeltjes van 6 jaar oud dus ik denk dat ze goed zitten hier.
Plantjes groeien de bak niet uit maar niets zit onder de alg en ze groeien langzaam en zien er gezond uit. ik voeg niets toe.
Meten is weten maar kan veel narigheid veroorzaken. Tussentijds aanvullen van water gebeurt met Osmose.
Ligt er beetje aan. Heb zelf veel dieren gehad die juist gingen kweken na extreme waterverversing, koeler water of warmer water toevogen kan bij sommige juist parings gedrag opwekken en de kweek aanwakkeren.

ik doe schildpad 70% maar dat komt omdat er. Altijd zoveel poep en rommel in ligt na een week.
roofvissen 30% iedere week
wolfvis zit alleen, doeik 20% om de twee weken. Deed eerst meer maar hij ziet er beter uit met minder waterwissels
salamanders 50% - 30% Iedere week.

garnalen 1x per maand, soms iets vaker 30%
 
Laatst bewerkt:
Ik lees dat mensen soms amper of niet verversen maar is het dan niet zo dat de geleidbaarheid te hoog kan oplopen?
Ik heb een nano met een uS van 300 en ververs met osmose wat ik op de juiste waarden breng maar als ik een paar weken niet ververs dan loopt die uS langzaam wel op.
Nu is het wel een bak met alleen een paar mosjes.
 
Zou je een foto van je aquarium willen posten? Ik ben benieuwd hoe een aquarium in balans zonder waterwissels eruit ziet. Misschien een rare vraag hoor, want waarschijnlijk ziet het eruit zoals elk aquarium in balans. Maar dit topic zet mij wel aan het denken over mijn waterwissels. Zouden die ook anders kunnen?
Sorry voor mijn late reactie 20220302_193141.jpg Op deze foto ( 2jaar terug)mijn bakje die toen al 6a7 jaar zonder echte grote waterwissels draaide.
Ik ga zeker niet verkondigen dat het zo moet maar in mijn bak met lage bezetting en grote plantenmassa lijkt het me te lukken zonder echte waterwissels en nooit de bodem te reinigen.
Gooi er zelfs wekelijks extra vervuiling(plantenvoeding) en rijkelijk vissenvoer in.
 
Laatst bewerkt:
Sorry voor mijn late reactie Bekijk bijlage 364940 Op deze foto ( 2jaar terug)mijn bakje die toen al 6a7 jaar zonder echte grote waterwissels draaide.
Ik ga zeker niet verkondigen dat het zo moet maar in mijn bak met lage bezetting en grote plantenmassa lijkt het me te lukken zonder echte waterwissels en nooit de bodem te reinigen.
Gooi er zelfs wekelijks extra vervuiling(plantenvoeding) en rijkelijk vissenvoer in.
Blijft zo'n mooie bak he! Volgens mij is die nu leeg toch?
 
Ik stelde de vraag al eerder maar loopt de uS dan niet teveel op na verloop van maanden?
In de wintermaanden stuur ik via toevoegingen van plantenvoeding tot een Tds-waarde van +-300 in de zomerperiode laat ik de Tds-waarde geleidelijk zakken tot 150 vroeger ging die tot 130 maar daar hadden sommige planten teveel last van bij me.
 
Tussen de lente tot herfst hebben andere hobby's mijn voorkeur.
Rond half november krijgt mijn bakje dan zeer veel meer aandacht en probeer ik deze tegen de kerst/nieuw optimaal te krijgen.
Ah oke, duidelijk! Ben benieuwd hoe je bak er dan uitziet na minder onderhoud 😊, en hoe hij eruit ziet als je weer onderhoud gedaan hebt 🤩
 
In de wintermaanden stuur ik via toevoegingen van plantenvoeding tot een Tds-waarde van +-300 in de zomerperiode laat ik de Tds-waarde geleidelijk zakken tot 150 vroeger ging die tot 130 maar daar hadden sommige planten teveel last van bij me.
In mn nano met garnalen voeg ik geen voeding toe en toch loopt de geleidbaarheid daar in 2 weken op van 300 naar 330 dus daarom dacht ik die kan toch niet blijven oplopen?
Plantenvoeding wordt natuurlijk verbruikt maar ja in de nano met 2 mosjes wordt weinig verbruikt.
 
In mn nano met garnalen voeg ik geen voeding toe en toch loopt de geleidbaarheid daar in 2 weken op van 300 naar 330 dus daarom dacht ik die kan toch niet blijven oplopen?
Plantenvoeding wordt natuurlijk verbruikt maar ja in de nano met 2 mosjes wordt weinig verbruikt.
In de begin jaren van het aquarium houden werd niet gesproken over geleidbaarheid. Tenminste niet bij de gewone man. Misschien bij kwekers wel.

Wat ik bedoel is dat we ons misschien teveel blind staren op het feit dat het allemaal te perfect moet? Ja oke, we weten nu meer door alle technieken, maar om alles nou te moeten aanschaffen om de vissen en planten een zo goed mogelijk bestaan te geven….. ik vraag me af of dat nodig is.

Ik laat mn bakkie gewoon gaan en meet zo min mogelijk. Ging altijd goed en zal ook wel goed blijven gaan.
 
In de begin jaren van het aquarium houden werd niet gesproken over geleidbaarheid. Tenminste niet bij de gewone man. Misschien bij kwekers wel.

Wat ik bedoel is dat we ons misschien teveel blind staren op het feit dat het allemaal te perfect moet? Ja oke, we weten nu meer door alle technieken, maar om alles nou te moeten aanschaffen om de vissen en planten een zo goed mogelijk bestaan te geven….. ik vraag me af of dat nodig is.

Ik laat mn bakkie gewoon gaan en meet zo min mogelijk. Ging altijd goed en zal ook wel goed blijven gaan.
Ja soms kan dat maar in mijn geval heb je het over Taiwan Bee garnalen die je toch op een bepaalde geleidbaarheid moet houden. Ververs ik niet dan loopt de uS teveel op en zullen er garnalen doodgaan.
Dus ik denk ook dat het van meer factoren afhangt of je al dan niet moet verversen.
 
Ja soms kan dat maar in mijn geval heb je het over Taiwan Bee garnalen die je toch op een bepaalde geleidbaarheid moet houden. Ververs ik niet dan loopt de uS teveel op en zullen er garnalen doodgaan.
Dus ik denk ook dat het van meer factoren afhangt of je al dan niet moet verversen.
Het belangrijkste voor je Taiwan Bee aquarium is eigenlijk de bodem, deze kan je het beste 1x per jaar vervangen.
Deze buffert het water en zal de PH voor een jaar op het juiste niveau houden.
Aangezien ik 19 bakjes heb met Caridina garnalen ga je op zoek naar de makkelijkere manier om jaarlijks de bodem te vervangen ik heb de bodem (2 liter) in een pantykous zitten, na ongeveer 11 maanden gaat er een nieuwe pantykoud met 2 liter verse bodem (Glasgarten) bij in het aquarium.
Na een maand dus gaat de oude bodem eruit, deze gaat daarna een planten pot in voor de kamerplanten (doen ze het goed op :) ).

Ik merk wel dat de garnalen moeten wennen aan deze manier van houden dus als je er langere tijd tussen wilt hebben zitten dan moet je elke keer een week langer wachten met de waterwissel (10% max. advies) tot je op de gewenste tijd tussen de waterwissels in zit.
De kweek met mijn Caridina garnalen gaan super nadat de nieuwe bodem er inzit en zakt daarna geleidelijk in tot dat de bodem weer vernieuwd word.
De water wissels (om de 4 maanden) hebben hier geen invloed op bij mij. De TDS meet ik alleen van het water dat de bak ingaat en eigenlijk nooit wat er al in de bak zelf zit.
Minder waterwissels bij garnalen betekend wel minder voeren, en minder voeren is minder vervuiling. Ik voer 1x per week de garnalen.
 
Mijn idee is dan ook voor een garnalen aquarium:

Minder voer toevoegen = minder vervuiling = minder waterwissels nodig.

Minder waterwissel = opbouw van meer micro organisme = hoofdvoer voor de garnalen = minder vier nodig.

Ik maak ook alleen de voorruit schoon, de zijruiten en achterruit zitten vol met micro organisme.
Dus een minder steriel aquarium vinden de garnalen en ook de bacteriën fijn.

Ik voer ze om de dag en misschien dat de geleidbaarheid minder oploopt als je maar 1x voert.
 
Hier geen waterwissels, ik vul af en toe wel bij wat er verdampt is, ik ga dan af op de waterstand van de bioloog maar die hoeveelheid is vrij weinig aangezien zowel de bak als bioloog voorzien zijn van dekruiten. Ruiten poetsen hoeft ook bijna niet meer sinds er geen direct zonlicht meer bij het aquarium komt.
Producten of waterverbeteraar gebruik ik niet.
 
Leuk topic! Mijn bakken en de gedachten die ik er bij heb:

Ik heb een bak van 160L nu een jaar staan, die het goed doet zonder waterwissels. Vul het water wekelijks aan (open bak) en eens in de zoveel tijd verwissel ik wat water - als ik het idee heb dat het nodig is, het filter schoonmaak of ik b.v. een kaamlaag krijg. Heb er wel heel veel planten in staan, op een fijne grindlaag, en een beperkt visbestand waardoor de balans makkelijker wordt. Voeg wel plantenvoeding toe, want merk dat ik te weinig vis heb om daar alle voeding uit te halen.

Bak van 50L stond ook een jaar (net leeggehaald) - ook een open bak, ook heel veel planten, niet teveel vis - maar daar kreeg ik niet dezelfde balans. Veel draadalg, visuitval, kaamlaag. Ik denk door teveel licht en een te dunne laag zand/bodem, waardoor er niet genoeg "filter" ontstond. Daar wisselde ik dus per maand 10-20%. Denk dat als ik de lamp had verwisseld ik 'm wel meer in balans had gekregen. Nu vervangen door een grote 180L bak die nog aan het opstarten is; idee is om die zoals de 160L te doen.

Dan heb ik een bakje van 30L met deksel, dikkere (grind) bodem, wat plant en alleen een betta en garnalen. Hier doe ik eigenlijk niks aan behalve af en toe bijvullen, voeren en plantenvoeding geven.

Waardes van alle drie de bakken zijn bij testen altijd goed, al heb ik me wel eens afgevraagd of ik bepaalde ophopingen of tekorten zou kunnen krijgen (nog niks van gemerkt) van stoffen. Geen waterverbeteraar, en heel weinig alg in de goed draaiende bakken.
 
Mijn huidige manier van houden
Wat gebruik je voor bodem en houd je die schoon? Of gebruik je daar garnalen voor en slakken? Wat heb je voor bodem in je wat meer moeilijke beplante bakken gebruik je dan voedingsbodem?
 
Minder waterwissel = opbouw van meer micro organisme = hoofdvoer voor de garnalen = minder vier nodig.
Je houd op die manier eigenlijk de voedingsstoffen in de cyclus inplaats van het er uit te halen en toe te voegen. In principe kan je je bodem mits je die goed inricht ook een bufferende houding laten hebben. Voor garnalen is het misschien niet genoeg maar voor gemiddelde tank die een natuurlijke balans probeert te behouden kan kan dat nuttig zijn. Ik deelde net ergens anders ook al deze video maar ik denk dat hij wel aansluit op dit topic.
Misschien kan je hier nog wel iets uit halen voor de natuurlijke cycles in het aquarium

 
Wat gebruik je voor bodem en houd je die schoon? Of gebruik je daar garnalen voor en slakken? Wat heb je voor bodem in je wat meer moeilijke beplante bakken gebruik je dan voedingsbodem?

Bodem maak ik nooit schoon ik zorg wel voor minimaal 6cm dik zand.
Ik gebruik geen voedingsbodem hooguit een viedibgscapsule van Tuinkabouter.
 
Je houd op die manier eigenlijk de voedingsstoffen in de cyclus inplaats van het er uit te halen en toe te voegen. In principe kan je je bodem mits je die goed inricht ook een bufferende houding laten hebben. Voor garnalen is het misschien niet genoeg maar voor gemiddelde tank die een natuurlijke balans probeert te behouden kan kan dat nuttig zijn. Ik deelde net ergens anders ook al deze video maar ik denk dat hij wel aansluit op dit topic.
Misschien kan je hier nog wel iets uit halen voor de natuurlijke cycles in het aquarium


Garnalen (caridina) hou je op Osmose met een PH verlagende bodem. Deze vervang ik 1x per jaar.
Mijn ph verlagende bodem zit in een pantykous die je makkelijk toevoegd en weghaald.
 

Terug
Bovenaan