Manier van aquarium houden wel of geen water wissel of af en toe


D@nny H

Well-known member
Lid geworden
20 februari 2016
Berichten
706
Locatie
Hoofddorp
Website
www.instagram.com
Ik ga hier waarschijnlijk een discussie te weeg brengen die interessant kan zijn voor velen.

Er zijn verschillende manieren van het houden van het aquarium en dan doel ik hoe ga je met het belangrijkste om het water.
Mijn persoonlijke verhaal;
Ik heb nu 15 jaar aquaria en heb alle manieren van houden wel geprobeerd.
- Wekelijks 10%, 20%, 50%, 80% waterwissel
- Geen waterwissel alleen aanvullen met osmose of kraanwater
- Chemische toevoegingen, wat men noemt water verbeteraars
- Co2 toevoegen met alle ellende van dien
- Hele kleine aquaria 25 liter tot grotere 450 liter en alles wat er tussen zit.

Mijn huidige manier van houden is voor mij een stuk makkelijker en niet zo arbeidsintensief, ik ben 4 uur per week kwijt aan onderhoud.
Ik heb momenteel 42 aquaria en dat kan best arbeidsintensief zijn vooral als je ook een fulltime baan hebt.
Op dit moment is het voor mij niet arbeidsintensief en is het pure ontspanning.
Mijn kleine Aquaria zijn ingeruild voor steeds grotere hier ga ik mee door tot ik alles vervangen heb voor minimaal 60 liter.

Ik wissel 1x per 4 maanden 20% water in al mijn aquaria, dit heeft mij persoonlijk veel opgeleverd waaronder veel nieuw jong leven.
Ik kweek vissen en garnalen, en heb sinds ik deze methode aanhou nog nooit zo veel nieuwe dieren gehad.
Mijn focus ligt dan ook op de dieren en niet op de planten, planten zijn belangrijk maar alleen om het water te zuiveren.
Ik voeg na de opstart niets toe aan voeding of waterverbeteraars, Co2 etc. Osmose maak ik aan met GH+ voor de garnalen en kraanwater blijft een nacht staan voordat het de bak in gaat.
Ik gebruik geen heaters of koelers, ik woon in een huis uit begin jaren 80 en dit is door ons redelijk geïsoleerd. Geen heater helpt de vissen en garnalen snappen in welk jaargetijde we zitten.
In de winter geen kweek van vis of garnaal in het voorjaar des te meer met doorloop tot het begin van het najaar.
Dit werkt goed voor mij en voor mijn dieren maar wil niet zeggen dat het voor iedereen de juiste manier is.

Wat fout gaan naar mijn idee
Ik lees hier graag mee en lees dan horror verhalen van onervaren aquariumhouders die het ene middeltje na het andere in het water gooit en bijna een steriel aquarium willen hebben.
Grote invloed hierop is de socialemedia waar de meest steriele aquariums worden afgebeeld, maar die staan vaak maar 3 maanden en dan begint men weer op nieuw.
Dit is voor een gewone aquaria houder zonder de sponsoren niet te doen, de vissen hebben daar in ieder geval geen lang leven bij.
Indraaien van een aquaria is in sommige gevallen echt zinvol vooral als alles echt nieuw is 8 weken is dan toch wel het minimale, met 4 weken is het echt nog niet klaar.

Nu mijn vraag;
Hoe houden jullie zonder problemen je aquaria m.b.t. waterbeheer?
 
Ik heb maar 1 aquarium nu van ruim 400 liter. Heb in de loop van de jaren ook van alles geprobeerd, behalve co2. Ik doe ongeveer 1x per 2 a 3 weken een waterwissel van 80%. Iedereen happy. Maar als ik van jou lees, zou dat minder kunnen zijn.

Ik heb nog wel een vraag: hoe introduceer jij nieuwe vissen in het aquariumwater wat al langer staat?
 
Ik heb maar 1 aquarium nu van ruim 400 liter. Heb in de loop van de jaren ook van alles geprobeerd, behalve co2. Ik doe ongeveer 1x per 2 a 3 weken een waterwissel van 80%. Iedereen happy. Maar als ik van jou lees, zou dat minder kunnen zijn.

Ik heb nog wel een vraag: hoe introduceer jij nieuwe vissen in het aquariumwater wat al langer staat?
Wat ik geschreven heb werkt goed voor mij maar kan voor jou anders werken.

80% waterwissel is erg veel, dan krijgen mogelijk je bacteriën en zeker je vissen een redelijke shock.
Als dat werkt voor jou dan is dat niet verkeerd natuurlijk.

Introduceren van nieuwe vis doe ik voorzichtig, ik meet de eigenlijk alleen de TDS waarde en temperatuur, ik druppel de vissen over totdat deze waarde gelijk is.
Ik haal ze zo snel mogelijk uit de zak als ze hier aankomen en dan gaan ze in een grotere emmer waarna het druppel gaat beginnen.
Het is ook belangrijk om de temperatuur gelijk het krijgen om een shock te voorkomen. Je kan niet voorkomen dat de vis zich minder prettig gaat voelen je veranderd de waterwaarde voor de vis, de vis heeft waarschijnlijk weken in het andere water geleefd en heeft zich er aan aangepast.
Het over druppelen duurt bij mij gemiddeld 3 a 4 uur en dat gaat dan 1 druppel per 2 seconden d.m.v. een dun luchtslangetje met een knoopje erin.
 
Te vaak worden aquariums onderhouden zonder enige vóórkennis. Waar overigens de diverse Lfs bedrijven een bedenkelijke rol in spelen. Naar mijn idee moeten er voor er iets ondernomen wordt gezocht worden naar informatie/kennis over flora én fauna. Met name dus over de vraag die al het aangekochte leven vraagt om gezond te kunnen doorleven.
 
Ik wissel elke week 50%. In doe dat omdat ik een complete plantenvoeding gebruik en overdoseer. Ik was daarmee begonnen owv een algenprobleem door een te grote lichtsterkte en te weinig voeding.

Ik heb wel mijn twijfels bij het gebruik van een waterverbeteraar. Ik heb een kleiner bakje waar ik dat nu niet meer toevoeg. Ook daar die ik een wekelijkse verversing van 50%.

In mijn grote bak heb ik gezien het aantal vissen de waterverbeteraar nog niet durven weglaten.

Leuk topic.
 
Ik ververs wanneer het water naar mijn zin teveel is verkleurd. Eens in de maand, zo een beetje. Mijn vissen kweken als konijnen.

Ik heb een tijd EL en zo geprobeerd, maar daar kreeg ik alleen maar explosief veel algen van. Als ik merk dat mijn planten het zwaar hebben voer ik de bewoners een paar weken extra bij.
Wel doseer ik wekelijks sporenelementen.
 
Bij mij ligt het een beetje aan het soort scape wat ik heb/had staan.
In mijn garnalen bakje had ik geen bodem (wel van glas:DD) en daar deed ik elke maand een waterwissel van 95%
In mijn mosbakjes elke week minimaal 75% En in mijn high-light bakjes elke week 50%

Waterverbeteraars gebruik ik nooit. CO2 gebruik ik altijd, maar soms ook alleen tijdens de opstart van een bakje. Als alles goed is ingegroeid wil ik er soms wel eens mee stoppen. Maar alleen in mosbakjes en/of lowlight bakjes.
Ik draai altijd probleemloos, zonder algen en met gezonde planten. Wel erbij te vermelden dat bij mij primair de planten zijn. Vissen zijn voor mij een bijzaak.
 
vraag.
Heb je al die bakken op 1 filter system zitten of staan ze allemaal afzonderlijk van elkaar?
het totaal vollume aan water in een systeem maakt erg veel verschil met betrekking tot het optreden van een biologische kringloop.
 
Hier word er wekelijks een waterwissel van 25% of te wel 60l gedaan.
 
vraag.
Heb je al die bakken op 1 filter system zitten of staan ze allemaal afzonderlijk van elkaar?
het totaal vollume aan water in een systeem maakt erg veel verschil met betrekking tot het optreden van een biologische kringloop.
Nagenoeg alle aquariums draaien op sponsfilters, de 450 liter heeft een Fluval fx6 en de 260 liter heeft het juwel internfilter. Niets is gekoppeld.
 

Bak van 1400 liter met discus, Geophagus en wat grote L-nummers.
Flink bioloog.
Osmose druppelt er computergestuurd (met een magneetklep en continue EC reader en continue pH reader) automatisch in. Ik stuur geen CO2 meer aan. EC rond de 175 met pH rond de 6.00
Vul soms aan met Preis Discus mineraal zout.


Daarnaast een Lido 200 met een kogelvis en wat garnalen. Waterwissel eens per maand als ik het niet vergeet. Geen CO2.

Verder geen rommels in het water.
 
Hier al jaren zonder waterwissels enkel het water aanvullen na de snoei en via tds waarde de plantenvoeding wat sturen.
 
Hier al jaren zonder waterwissels enkel het water aanvullen na de snoei en via tds waarde de plantenvoeding wat sturen.
Zou je een foto van je aquarium willen posten? Ik ben benieuwd hoe een aquarium in balans zonder waterwissels eruit ziet. Misschien een rare vraag hoor, want waarschijnlijk ziet het eruit zoals elk aquarium in balans. Maar dit topic zet mij wel aan het denken over mijn waterwissels. Zouden die ook anders kunnen?
 
Interessant, ook je instagram, leuke foto's!

Heb je bij je kardinaalgarnalen ook geen heater zitten? Zo nee op welke temperatuur zitten ze gemiddeld bij jou? (deze staan nog op mijn wensenlijstje en zie temperaturen voorbij komen van 27-30 graden).
 


Interessant, ook je instagram, leuke foto's!

Heb je bij je kardinaalgarnalen ook geen heater zitten? Zo nee op welke temperatuur zitten ze gemiddeld bij jou? (deze staan nog op mijn wensenlijstje en zie temperaturen voorbij komen van 27-30 graden).
De Kardinalen hebben als back up een heater maar die staat op 23 graden en slaat in deze maanden nooit aan.
Het zijn super gevoelige garnalen en lastig te houden. Het gaat hier met ups and downs.
 
En nog een vraag: blijven je waterwaarden in het gezonde gebied als je zo weinig wisselt?
Alle vissen en garnalen zijn druk met kweken dus dan zijn de waterwaarde prima.
Ik meet de waterwaarde nooit ik kijk naar de vissen/garnalen en de plantjes.
Persoonlijk vind ik als je gaat meten dat je helemaal gek gaat worden van de waardes, op internet zegt iedereen wat zij ideale waarde zijn maar die zal niemand gaan halen.
Belangrijk is stabiliteit en goed ingedraaide bakken, als je veel water wisselt verander je de waterwaarde wat de dieren niet fijn vinden en zal je nooit kweek krijgen of tevreden dieren.
Mijn dieren worden redelijk oud, heb Cory's zwemmen van nu 7 jaar oud, Regenboogvissen van 6 jaar oud en kegelvlekbarbeeltjes van 6 jaar oud dus ik denk dat ze goed zitten hier.
Plantjes groeien de bak niet uit maar niets zit onder de alg en ze groeien langzaam en zien er gezond uit. ik voeg niets toe.
Meten is weten maar kan veel narigheid veroorzaken. Tussentijds aanvullen van water gebeurt met Osmose.
 
Ik heb een 450 liter met discusvissen, zand, hout en planten. Ik wissel elk weekend 75% met tapwater (Dunea) waaraan verder niets (!) wordt toegevoegd behalve wat plantenvoeding en een echt heel klein beetje CO2.

Verder heb ik momenteel 2 (bare-bottom) kweekbakken staan (expirimenteel), in het stadium dat er eitjes gelegd moeten worden gaat daar dagelijks 30% vers osmosewater in met specialie discus mineralen (EC=100)

Ik heb op al mijn tanks een UV filter staan en een oxydator erin, better safe than sorry....
 
Je hebt het over een beetje co2 maar dat is carbo neem ik aan en dat is geen co2 maar een vorm van koolstof. Echter zo weinig koolstof dat het meer geschikt is voor echte low tech bakken en de hoeveelheid koolstof die je toevoegt is dan ook minimaal maar het kan een beetje helpen.
 
Alle vissen en garnalen zijn druk met kweken dus dan zijn de waterwaarde prima.
Ik meet de waterwaarde nooit ik kijk naar de vissen/garnalen en de plantjes.
Persoonlijk vind ik als je gaat meten dat je helemaal gek gaat worden van de waardes, op internet zegt iedereen wat zij ideale waarde zijn maar die zal niemand gaan halen.
Belangrijk is stabiliteit en goed ingedraaide bakken, als je veel water wisselt verander je de waterwaarde wat de dieren niet fijn vinden en zal je nooit kweek krijgen of tevreden dieren.
Mijn dieren worden redelijk oud, heb Cory's zwemmen van nu 7 jaar oud, Regenboogvissen van 6 jaar oud en kegelvlekbarbeeltjes van 6 jaar oud dus ik denk dat ze goed zitten hier.
Plantjes groeien de bak niet uit maar niets zit onder de alg en ze groeien langzaam en zien er gezond uit. ik voeg niets toe.
Meten is weten maar kan veel narigheid veroorzaken. Tussentijds aanvullen van water gebeurt met Osmose.
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Ik ga hiermee aan de slag. Het is mij namelijk opgevallen dat ik een paar jaar geleden minder verschoonde en ik inderdaad allerlei jong grut had zwemmen. En dat heb ik nu niet. Al moet ik zeggen dat deze bak met samenstelling pas een half jaar draait.
 
Alle vissen en garnalen zijn druk met kweken dus dan zijn de waterwaarde prima.
Ik meet de waterwaarde nooit ik kijk naar de vissen/garnalen en de plantjes.
Persoonlijk vind ik als je gaat meten dat je helemaal gek gaat worden van de waardes, op internet zegt iedereen wat zij ideale waarde zijn maar die zal niemand gaan halen.
Belangrijk is stabiliteit en goed ingedraaide bakken, als je veel water wisselt verander je de waterwaarde wat de dieren niet fijn vinden en zal je nooit kweek krijgen of tevreden dieren.
Mijn dieren worden redelijk oud, heb Cory's zwemmen van nu 7 jaar oud, Regenboogvissen van 6 jaar oud en kegelvlekbarbeeltjes van 6 jaar oud dus ik denk dat ze goed zitten hier.
Plantjes groeien de bak niet uit maar niets zit onder de alg en ze groeien langzaam en zien er gezond uit. ik voeg niets toe.
Meten is weten maar kan veel narigheid veroorzaken. Tussentijds aanvullen van water gebeurt met Osmose.
Toch merk ik dat ik wel af en toe een paar liter osmose moet gebruiken om te verversen want normaal is de uS 300 maar na een paar weken stijgt dat wel naar 330 en dan ververs ik dus 10%.
Anders loopt de geleidbaarheid hier toch stilletjes op.
 
Alle vissen en garnalen zijn druk met kweken dus dan zijn de waterwaarde prima.
Ik meet de waterwaarde nooit ik kijk naar de vissen/garnalen en de plantjes.
Persoonlijk vind ik als je gaat meten dat je helemaal gek gaat worden van de waardes, op internet zegt iedereen wat zij ideale waarde zijn maar die zal niemand gaan halen.
Belangrijk is stabiliteit en goed ingedraaide bakken, als je veel water wisselt verander je de waterwaarde wat de dieren niet fijn vinden en zal je nooit kweek krijgen of tevreden dieren.
Mijn dieren worden redelijk oud, heb Cory's zwemmen van nu 7 jaar oud, Regenboogvissen van 6 jaar oud en kegelvlekbarbeeltjes van 6 jaar oud dus ik denk dat ze goed zitten hier.
Plantjes groeien de bak niet uit maar niets zit onder de alg en ze groeien langzaam en zien er gezond uit. ik voeg niets toe.
Meten is weten maar kan veel narigheid veroorzaken. Tussentijds aanvullen van water gebeurt met Osmose.
Ow osmose, nou ik doe het met kraanwater voor mijn vissen dat gaat ook goed bij niet al te grote wisselingen.
 
Je hebt het over een beetje co2 maar dat is carbo neem ik aan en dat is geen co2 maar een vorm van koolstof. Echter zo weinig koolstof dat het meer geschikt is voor echte low tech bakken en de hoeveelheid koolstof die je toevoegt is dan ook minimaal maar het kan een beetje helpen.

"Liquid Carbo" (glutaraldehyde) gebruik ik uit principe niet dat spul is nogal ongezond voor zowel planten als vissen. Ik heb een CO2 fles, 1 bubbel per 2 seconde, dennerle CO2 flipper, net genoeg om ik schat 5 - 10ppm CO2 te handhaven ook als je planten het flink vebruiken, ik kon mijn planten niet gezond houden zonder dat. Discus hebben een hekel aan CO2 dus je moet daar heel voorzichtig mee zijn anders krijgen ze al snel een donkere kleur als teken van stress.
 
Alle vissen en garnalen zijn druk met kweken dus dan zijn de waterwaarde prima.
Ik meet de waterwaarde nooit ik kijk naar de vissen/garnalen en de plantjes.
Persoonlijk vind ik als je gaat meten dat je helemaal gek gaat worden van de waardes, op internet zegt iedereen wat zij ideale waarde zijn maar die zal niemand gaan halen.
Belangrijk is stabiliteit en goed ingedraaide bakken, als je veel water wisselt verander je de waterwaarde wat de dieren niet fijn vinden en zal je nooit kweek krijgen of tevreden dieren.
Mijn dieren worden redelijk oud, heb Cory's zwemmen van nu 7 jaar oud, Regenboogvissen van 6 jaar oud en kegelvlekbarbeeltjes van 6 jaar oud dus ik denk dat ze goed zitten hier.
Plantjes groeien de bak niet uit maar niets zit onder de alg en ze groeien langzaam en zien er gezond uit. ik voeg niets toe.
Meten is weten maar kan veel narigheid veroorzaken. Tussentijds aanvullen van water gebeurt met Osmose.

En als je een nieuwe bak opstart is dat ook met osmose ?
 
Misschien eens leuk om een poll te maken. Enkele opties voor de poll:
1 Ik wissel mijn water nooit
2 ik wissel per week tot 10%
3 ik wissel per week tot 50%
4 ik wissel meer dan 50% per week
Etc

Mensen met continue verversen kunnen ook uitrekenen in welke percentage ze horen

Is dat een dee?
 
Wisselen doe je om stoffen af te hevelen en andere stoffen aan te vullen. Het brengt een soort nul lijn waar veel vissen goed op getijen. Al is dit anders bij plantenbakken.

Dus totaal afhankelijk van wat je wilt bereiken zal bepalen hoeveel water je moet wisselen.

De vissen gaan in mijn ogen voor omdat deze het meest last kunnen hebben van het bevuilde water. Planten ervaren het leven eenmaal anders en een dode plant is daardoor ook iets minder erg. Daarom kan er gehamerd worden op waterwisselen, en is het ook 1 van de dingen die je als eerst kan doen als er wat mis is met je aquarium en vissen.

Waterwisselen kan je doen omdat je te veel zweefvuil hebt, je kan waterwisselen omdat je te veel vuil op je bodem hebt. Maar ook als je werkt met de ei methode en dus heel veel van alles toevoegd, en er uit haalt en toevoegd en uithaalt zodat je zeker weet dat je genoeg hebt. Mits je het goed doet natuurlijk.

Sommige stoffen kunnen makkelijk opbouwen omdat ze met het vissenvoer mee kunnen komen zoals fosfaten. Als je nooit water zou wisselen, niet genoeg planten hebt (om te snoeien en daarmee fosfaat te verwijderen) of als je je bodem niet goed genoeg in hebt gericht dan kunnen de fosfaat waardes hoger en hoger worden. Aangezien algen fosfaat kunnen gebruiken zonder nitraat nodig te hebben (planten wel) kan je algen bevorderen als je deze waarde niet onder controle houd.

Met de juiste bodem en planten en voeding voor de vissen hoef je hier geen last van te hebben. Als je hier gebreken in hebt, dan zal je dit in balans moeten houden dmv waterwissels.

Zouten en mineralen kunnen opraken als je deze niet toevoegd. Sommige mensen gebruiken roottabs, aquasoil heeft ook veel sporen elementen of je voegt het los toe. Als je dit niet doet dan zal je erg afhankelijk zijn wat er uit je kraan komt (een kh 8 bij mij)

Bij zieke vissen kan het helpen om ziektekiemen uit te dunnen. Omdat kraanwater zo veel kh bevat bied het ook een veilige buffer voor eventuele ph wisselingen.

Er zijn ook goedde redenen om niet water te wisselen.
Uit duurzaamheid. Alle stoffen in het aquarium zijn herbruikbaar en eindigen in een oneindige cyclus. Als je onder controle kan houden wat je toevoegd dan hoeven stoffen niet te stapelen, of gebreken te ontstaan. En dan is waterwisselen overbodig.

Een waterwissel haalt belasting uit het water, je vissen poepen live, maar de poep beland in het filter of op de bodem. Dit ligt daar dagen, weken lang. Het drijft door het water en vermengd daarmee. Het is daarom niet alleen de vis die zorgt voor belasting. Grotendeels is het de poep en planten materiaal, voer dat blijft liggen. Daar komt de belasting vandaan.

Als je dit er uit haalt dan zullen er dus minder bacteriën nodig zijn het te verwerken.
Dit doet vanalles. Je houd in eens zuurstof over omdat bacteriën het niet gebruiken. Er sterven bacteriën af wat je aquarium minder sterk bestand maakt voor pieken. Meestal geeft dit geen problemen, al is het wel zo dat dingen stapelen. Het is niet 1 factor die bepaalt dat je bijvoorbeeld een piek hebt in nitriet of ammoniak.

Waterwissels is helemaal afhankelijk van wat je wilt bereiken en hoeveel je belasting daadwerkelijk is. En je belasting gaat hand in hand met het aantal bewoners en het voedsel dat ze nodig hebben/verwerken. En als je planten hebt die voeding uit het waterkolom nodig hebben dan is dat een belangrijke factor juist geen waterwissel te doen.
Sommige vissen hebben waardes nodig die van de kraan afwijken. En sommige methodes werken eenmaal met waterwissels om ze in praktijk te kunnen brengen.

Niets moet, alles mag en meerdere wegen lijden naar rome

Het kan gemakzucht zijn om geen waterwissels te willen doen. Het kan een uitdaging zijn. In mijn ogen heeft het vooral charme. Het iedee dat er een gesloten systeem bevind in een glazen bak is iets wat mij aantrekt. Als een soort reflectie hoe de wereld werkt.

Het is een reflectie van het menselijk lichaam. Wat eigenlijk ook 1 grote aquaruim is. En wij doen ook waterwissels? Wij drinken en plassen. We zweten, we hebben zouten en zuren om ons ph in balans te houden die we ook extern toevoegen. De afvalproducten "hevelen" we er ook uit. Meer cellen in ons lichaam zijn cellen van bacteriën dan die van ons zelf.

Maar ook in de natuur heb je waterwissels, denk aan co2rijk smeltwater, verdamping, regen, rivieren die uitmonden in de zee en sneeuw dat weer terug op de bergtoppen beland. Dat is ook 1 grote cyclus. Onze aquarium waterwissels zijn daar een heel klein onderdeel van. Wij gooien het weer naar buiten en halen het daarna weer uit de kraan.
 
Ow osmose, nou ik doe het met kraanwater voor mijn vissen dat gaat ook goed bij niet al te grote wisselingen.
Aanvullen met Osmose gaat prima het is geen water wissel maar alleen aanvullen zodat het gewenst waterniveau gehandhaafd blijft, dan heb ik het over 1 liter of 3 op het 450 liter aquarium per week. Dat heeft geen invloed op de stabiliteit. Daarom wissel ik na 4 maanden ook water dan vul ik de mineralen weer aan.
 
En als je een nieuwe bak opstart is dat ook met osmose ?
Aanvullen gebeurt met Osmose (zonder hierboven vermeld) waterwissel altijd met kraanwater.
Opstart altijd met kraanwater, in Osmose zit niets waarmee je kan opstarten tenzij je het zelf toevoegt.

Mijn opstartcyclus is minimaal 8 weken (zonder waterwissel) dan 10% waterwissel en na 6 maanden heb ik pas een stabiele bak.
Toevoegen van vissen gaat ook altijd geleidelijk en niet meteen 20 vissen tegelijk. Je aquarium moet het wel aan kunnen en de bacteriën moeten zich opbouwen bij elke vis die je toevoegt. Vis geeft afval dat moet verwerkt worden en kost weer tijd. Een steriel aquarium kan geen afval verwerken.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Misschien eens leuk om een poll te maken. Enkele opties voor de poll:
1 Ik wissel mijn water nooit
2 ik wissel per week tot 10%
3 ik wissel per week tot 50%
4 ik wissel meer dan 50% per week
Etc

Mensen met continue verversen kunnen ook uitrekenen in welke percentage ze horen

Is dat een dee?
Nou je zet me weer aan het werk Raoul maar goed het is dat jij het bent dus ik hou me er mee bezig;)
 

Terug
Bovenaan