man of vrouw Nematobrycon palmeri?


J

Joooke

Guest
Ik heb van bovenstaande vis een schooltje (10 stuks).
Oorspronkelijk gekocht als 3 man - 7 vrouw, gekocht in maart.
Na een paar maand bleek dit 4 man - 6 vrouw te zijn.
Nu zit ik terug met een twijfelaar:
(sorry onduidelijke foto maar die beestjes zitten niet stil!)
944597joooke_0_82_103.jpg

steeds gedacht dat dit een vrouwtje was (oogkleur was goed, bouw ook).
Nu begint dat oog meer en meer een blauwe glans te hebben, het lijfje raakt wat langer dan de andere vrouwtjes en de zwarte "pin" in de staart begint ook te groeien.
Kan dit een man zijn die ik steeds voor vrouw aanzag omdat ie nog niet volgroeid was? Of wat moet ik hiervan denken.

(de "4e man" heeft ook dergelijk moment gehad, dacht eerst dat het een vrouwtje was maar nu niet meer! )
Als dit dezelfde weg opgaat met dit visje zit ik dus met een 5-5 verhouding wat voor zover ik weet helemaal niet goed is.

hier nogmaals dat "twijfelvisje":
519479joooke_0_82_105.jpg
 
Een vrouw (een hele mooie ook nog!). Duidelijk qua bouw en oog kleur!

Mannen hebben altijd blauwe ogen en vrouwen groene. Dit wordt veroorzaakt door de geslachthormonen.
 
OK,
hele geruststelling, danke!
Kan het zijn dat, als de visjes nog jong zijn, dat het onderscheid niet zo duidelijk is?
Dit omdat ik bij aankoop dacht slechts 3 mannen te hebben (en 'k heb lang voor de bak gezeten), maar na verloop van tijd ontdekte ik een "vrouwtje" waarvan haar oog meer en meer een blauwe glans leek te hebben,... Dat visje is nu overduidelijk ook een mannetje, waardoor ik er dus 4 in de bak heb.
Worden ze geboren met het correcte oogkleur of komt dit verschil pas later?
 
De goede oogkleur zie je al na een paar weken. Maar bij sommige verlichting is het wat minder goed te zienmogelijk speelde dat bij jou mee.
 
Ah zo,...
paar weken is idd geen half jaar, dus mag ik gerust zijn voor de andere visjes.
Denk je dat verhouding 4-6 te doen is (bak is 130 cm, zie onderschrift)?
De mannen pronken onderling veel, hebben hun favoriete plekjes waarvoor gestreden wordt, maar ik zie niet direct alarmsignalen (voor zover ik dit al zou kunnen zien h�!)

Heb nog een foto van 2 van de mannen:
638856joooke_0_82_005.jpg


en hier nog een minder duidelijke met man, vrouw (achter) en links de vis die ik in vraag stelde:
412441joooke_0_82_006.jpg
 
Mooie soort, met een leuke gedrag.
Ik had zelf 11 Nematobrycon palmeri zwemmen in mijn bak, en daar had ik dan 3 mannen zwemmen. Leuk en interactief gedrag onderling. De vrouwtjes zaten vaak samen. Geslachtsonderscheid kun je inderdaad zien aan de kleur van de ogen. Maar ook aan de mooie verlengde vinstralen van de mannen.

Hier een foto van ��n van de mannen die ik had:
MqWklw8f9Iq2U7qxq1Zpk5ZzphgSZwcF.jpeg
Nematobrycon palmeri male by Gertbl, on Flickr

Hier een foto van ��n van de vrouwtjes:
MqWklw8f9Iq2U7qxq1Zpk5ZzphgSZwcF.jpeg
Nematobrycon palmeri female by Gertbl, on Flickr
 

Terug
Bovenaan