man of vrouw goud goerami?


K

kevingoerami

Guest
Hallo!

Ik ben nieuw op dit forum en heb een aantal vragen.
gisteren heb ik mijn 2 eerste goudgoerami's aangeschaft bij de dierenwinkel. Volgens de dierenwinkel was het een setje.

Nou ben ik benieuwd of het echt man en vrouw zijn of gewoon 2 mannen of 2 vrouwen.

Mijn goerami's:

675131_0_82_dsc_0072.jpg
[/img]

178587_0_82_dsc_0073.jpg
[/img]

Groetjes
 
ps: de ��n zit de ander steeds achterna!
 
Man en vrouw dat achterna zitten is normaal. 2 vrouwen samen is daarom geschikter om te houden. Deze vissen wensen drijfplanten.
 
Botia,

bedankt voor het snelle reageren!

ga morgen weer naar de dierenwinkel om drijfplanten aan te schaffen.
wil zelf dat ze gaan paren dus wil ik man en vrouw.

kun jij zien op de foto of het man en vrouw zijn?
 
Waarom wil je hier jongen van? 2000 jongen is geen uitzondering. Jonge vis moet je 6 tot 8x per dag voeren en dagelijks het water verversen. Na enkele weken moeten de jongen in zgn uitzwemmers. 20 per bak van een meter. Dus als alle 2000 dieren blijven leven is dat dus 200 meter bakken. Naarmate ze groeien kan je overgaan op 400 meterbakken. ;) Als je perse zou willen kweken zou ik daarom ook 3 kwart van het schuimnest vernietigen.

Verder is er totaal geen vraag naar deze dieren. Het zijn tenslotte groot wordende paarsgewijs levende dieren die minimaal een meter bak vragen en liever nog wat groter. Kleine scholenvisjes verkoop je gemakkelijker. Of bv een kleine Goeramie zoals de Colisa chuna.

Verder vind ik de kwaliteit van deze dieren ook niet waanzinnig. Sowieso zijn ze ook aan de magere kant. Op de eerste foto zie je de man links en op de 2e foto de vrouw.
 
ik hoef ze ook niet perse te verkopen, liever gratis af te halen.
maar mij lijkt dat hele proces gewoon een keer leuk om mee te maken.

maar mocht die een nest gaan maken dan zou ik wel 75% ervan vernietigen.

legt de betta splendens evenveel eitjes dan?
 
goeramis en bettas moet je NIET samenhouden aangeziewn ze in dezelfde waterlaag zitten.
En met zoveel stroming krijg je er haast geen schuimnest van
 
hallo thomas,

heb ze bij een vissen speciaal zaak gehaald en die zeiden dat het prima gaat.
en dat gaat het tot nu toe ook
 
hoe groot is jou bak eigenlijk aangezien ze beide redelijk agresief en groot worden?
 
afmetingen 60x30x30
 
Je bak is helaas veelste klein deze vis wordt 12-15cm.
 
ik had eerst 2 jonge maanvissen in mijn bak zitten.
de dierenwinkel zei dat ik ze erin kon doen en als ze te groot werden kon ik ze weer omruilen voor kleinere.

ben toen even wezen google en in contact gekomen met een kweker van maanvissen en labyrinth vissen (de goeram''s)
die adviseerde mij op mijn maanvissen om te ruilen in de dierenwinkel voor labyrinth vissen, aangezien die prima kunnen leven in een 60 cm bak!

de betta splendens kan bijna bij geen andere vissoort dus deze staat ook op marktplaats om bij mij thuis aftehalen.

wellicht had ik deze informatie eerder moeten geven.

groetjes
 
ik ga er dus binnenkort voor zorgen dat mijn betta splendens wordt overgenomen door een ander. en morgen ga ik dus verschillende drijf plantjes maken en schuilplekken, omdat ze daar van houden!
 
Er zijn nu bijna geen drijfplantjes te koop.
Je kunt dat oplossen door gewoon een bosje cabomba los in je bak te doen.
In het voorjaar zullen ze wel weer verkopen.
Zijn je gourami's nou zo mager of lijkt dat maar zo ?
 
Oke bedankt voor de tip dan ga ik die maar halen.

enne dan ze krijgen genoeg eten dus dan lijkt het misschien zo op de foto's
 
De Colisa chuna kan prima in jou bakje maar deze vissen echt niet! geloof me nu maar in jou bak deze vissen houden is onverantwoord. Je stopt toch ook geen twee Deense doggen levenslang in een ruimte van 3x3 meter? Dit is ongeveer hetzelfde.
 
Hmmm ok�, bijna overal op internet staat dat het wel kan. En dat zeiden ze bij de vissenspeciaalzaak ook
 
Op welke sites staat dat? Zelfs Seriously Fish geeft 90 cm. aan en zij zitten gewoonlijk erg krap met bakmaten.
 
kevingoerami zei:
Hmmm ok�, bijna overal op internet staat dat het wel kan. En dat zeiden ze bij de vissenspeciaalzaak ook
Dan staat het er allemaal verkeerd. Het worden echt flinke vissen. een meter bak is nog krap laat staan 60cm.
 
Dan snap ik niet dat ik steeds verkeerde vissen mee krijg en mij wordt verteld dat het wel kan
 
Ben nog steeds benieuwd waar het 'bijna overal op internet staat', want ik heb nog geen site kunnen vinden die beweert dat deze vissen in een 60 cm. bak kunnen.
 
Jones zei:
Ben nog steeds benieuwd waar het 'bijna overal op internet staat', want ik heb nog geen site kunnen vinden die beweert dat deze vissen in een 60 cm. bak kunnen.

Geheel offtopic, maar wat probeer je nu te bereiken?
 
Ik wil weten waar die opmerking gebaseerd is. Het lijkt nu alsof wij hier hele andere standaarden aanhouden dan de rest van de hobbywereld, maar ik heb serieus geen website kunnen vinden waar dergelijke informatie aangegeven wordt. Ligt dat aan mijn Google-kwaliteiten of zuigt Kevin het uit zijn duim?
 
Misschien had hij een andere goerami voor zich of misschien zuigt hij het uit zijn duim omdat hij niet "dom" wou lijken. In beide gevallen maakt het geen verschil...

Vandaar mijn vraag
 
Dan maakt het voor jou geen verschil, maar ik zag een mogelijkheid om TS te informeren over welke websites betrouwbaar(der) zijn en welke niet of minder. Daarbij ben ik gewoon nieuwsgierig.
 
kevingoerami zei:
Dan snap ik niet dat ik steeds verkeerde vissen mee krijg en mij wordt verteld dat het wel kan
Om in een dierenwinkel te staan heb je geen diploma nodig. (De brancheorganisatie wil wel minimale opleidings eissen stellen aan een dierenwinkelmedewerker maar welke zijn nog onduidelijk.) En als je iemand hebt met een opleiding in de dierenbranche dan is dat vaak een opleiding waar het aquariumgebeuren maar heel kort aan bod komt.

Kortom je moet echt een zaak treffen waar ze het aquariumgebeuren echt leuk en interessant vinden. En de eigenaar/medewerker vanuit zijn eigen interesse veel informatie heeft opgezocht en je dus ook kundig kan informeren. Wat in de winkel waar jij komt dus niet het geval is.

Deze dieren kun je iig niet zo krap houden. En dierenmishandeling is een groot woord maar het is wel wat het is als je vissen die groot worden zo klein zal houden.

Voortaan kan je beter voor je een vis koopt informatie gaan zoeken van verschillende bronnen of na vragen op het forum.
 
Volgens mij is het nu wel duidelijk,de bak is te klein !!!
Het is nu aan de TS wat hij ermee doet, je kunt niets afdwingen.
 
Botia zei:
Kortom je moet echt een zaak treffen waar ze het aquariumgebeuren echt leuk en interessant vinden. En de eigenaar/medewerker vanuit zijn eigen interesse veel informatie heeft opgezocht en je dus ook kundig kan informeren. Wat in de winkel waar jij komt dus niet het geval is.

Inderdaad: Ik ken hier vlakbij een tuincentrum met een medewerker die zelf fanatiek aquariaan is, en echt heel goed advies geeft!
Andersom zijn er dierenspeciaalzaken waar ze gerust adviseren om een goudvis in een 10 literbakje te stoppen.
 
Hallo allemaal,

De dierenwinkel waar ik de vissen haal is wel degelijk goed. ze staan er juist om bekend om hun "aquarium" deel.
in 2013 kwam Martin Gaus zelfs op bezoek en kondigde dit aan als beste aquarium dierenwinkel. Een beetje off topic maar even leuk om te vertellen.

Ik moet jullie gelijk geven en zeggen dat de bak inderdaad te klein is voor deze goerami's, ben zelf dan op google tegen een dwerg gourami aangelopen denk ik. Vandaag zeiden ze ook bij de dierenwinkel, wat ze eerst niet vermelde dat ze uiteindelijk te groot voor mijn bak werden en ze dan zou moeten inwisselen.

Ik ben dus vandaag naar de dierenwinkel geweest en heb het probleem aangekaart, de oplossing was om 1 van de vissen weg te doen, of de kempvis of de goerami's. Ik heb dus nu mijn 2 goerami's ingewisseld voor 2 prachtige vrouwlijke kempvissen. Ook had ik al 2 sumatraantjes en heb het schooltje nu uitgebreid tot 5 vissen. Deze vissen zitten elkaar niet in de weg (de kempvissen en de sumatraantjes).

Ook heb ik verschillende nieuwe planten gekocht en schuilplekken gemaakt, wat de vrouwtjes fijn vinden zodat ze zich kunnen schuilen.

Dit alles is een leer voor mij geweest en ga nu eerst genoeg informeren voordat ik nieuwe vissen aanschaf en erbij doe.

Je kunt me dom noemen of dat ik dingen uit me duim heb gezogen, maar nee dat heb ik niet. Ik ben een beginnende Aquarium starter en beschik nog niet van alle informatie, wat me ook logisch lijkt, aangezien jullie ook begonnen als "beginner".

In ieder geval bedankt voor jullie tijd en meningen!

Groetjes!!
 
421883_0_82_dsc_0097.jpg

165826_0_82_dsc_0102.jpg


Hier een foto van de 2 vrouwtjes
 
kevingoerami zei:
Je kunt me dom noemen of dat ik dingen uit me duim heb gezogen, maar nee dat heb ik niet. Ik ben een beginnende Aquarium starter en beschik nog niet van alle informatie, wat me ook logisch lijkt, aangezien jullie ook begonnen als "beginner".

Je begrijpt mij volgens mij verkeerd... Ik gebruikte "dom" als ironische uitdrukking.
 
Oww zo!
 
Trouwens er zitten speciale sumatraantjes in niet die vinnen bijters. Ze zijn iets kleiner en minder hoog ook zie je iets neon stipjes op hun buik
 
Vijfstreepbarbeel?

En overigens, sorry, maar ook betta's kunnen niet in je bak. 1 man alleen wel, maar zonder vrouwen. De man kan de vrouw de dood in jagen in een klein bakje.
 
Fantoom zei:
Vijfstreepbarbeel?

En overigens, sorry, maar ook betta's kunnen niet in je bak. 1 man alleen wel, maar zonder vrouwen. De man kan de vrouw de dood in jagen in een klein bakje.

Daar is mijn mening nogal verdeeld over, betta`s kunnen wel in een 60 cm ,als er maar voldoende schuilplekken zijn en grotjes, hout of anderen elementen in de bak staan!! dan blijven ze nieuwsgierig en kunnen ze zich verstoppen voor elkaar. Ben het er wel mee eens dat vrouwen ook aggressief kunnen zijn, zij kunnnen ook elkaar "lastig" vallen. Dit hoeft niet altijd zo te zijn, het kan ook prima gaan maar adviseer altijd het in de gaten te houden.

PS: Dit gedrag is er ook een een grotere bak, ook naar ander bestand!!Vandaar veel groen en verstopplekken.
 

Terug
Bovenaan