Malawibestand RIO 180


D

De Fischer

Guest
Na jaren een gezeldschapsaquarium te hebben wil ik nu graag overgaan op Malawi Cichliden.
Na een hoop lezen ben ik op de volgende soorten gekomen die wel geschikt lijken:
Pseudotropheus Saulosi
Pseudotropheus sp. Acei
Aulonocara Baenschi

Wat voor bezetting kan ik voor gaan?

Zelf dacht ik aan:
5 Pseudotropheus Saulosi 1m/4v
4 a 5 Pseudotropheus Acei

Misschien t.z.t. nog enkele synodontis.

Het gaat dus om een aquarium van 100x40x50

Zijn er nog soorten die ik over het hoofd zien die ook geschikt zijn?

Ik ben benieuwd :)
 
Een meterbak is eigenlijk te klein voor Malawi. De rustigste Mbuna soorten kunnen vanaf 1.2m, de aggresievere Mbuna soorten en de Aulocara's vanaf 1.5m. Als je toch echt perse malawi's wilt in een meterbak dan zijn er vier soorten die zouden moeten kunnen met wat planning, zie een stukje hieronder.

Je bakbezetting is sowieso veeeeel te laag voor mbuna (Pseudotropheus zijn mbuna), Aulonocara kan al helemaal niet in een meterbak en sowieso beter niet i.c.m. mbuna.



Ik plak mijn eigen post maar weer eens:


Tips voor Malawi mbuna:

Inrichting:
1) plaat piepschuim !!
2) grote stenenstapel
3) zandbodem
4) water

Voer:
Plantaardig voer (droogvoer speciaal voor mbuna afgewisseld met verse groenten, diepvriesvoer voor mbuna etc), aangevuld met een beetje (!!) harde kreeftachtigen zoals diepvries mysis, gedroogde of diepvries vlokreeftjes enzo.
Absoluut geen rode muggelarven of vlees voeren, en in principe ook geen "standaard" visvoer.
Ik heb zelf het idee dat mbuna niet goed tegen voerpauzes kunnen, ze krijgen bij mij meer en vaker gevoerd dan de vlees/vis/insecteneters die ik ook heb.

Bakbezetting:
Mutjevol. Bij eventuele toevoegingen: de hele inrichting opnieuw doen zodat de boel er heel anders uitziet, en dan alle vissen er tegelijk weer indoen, zodat de territoria geheel opnieuw kunnen worden verdeeld.

Verdeling:
Houden in harems, 1m/2vminimum. Hoe agressiever de soort, hoe meer vrouwen per harem.

Filter:
Flink overbemeten, ivm de overbezetting en het vele voeren. Geen standaard intern filter dus, een grote externe potfilter is noodzakelijk (voor grotere bakken is een bioloog natuurlijk beter). Ter referentie, ik heb zelf een potfilter van 1800 l/uur op een bak van 160 liter.


Als je een malawi bak wilt zonder agressie problemen, of je hebt een bak die aan de kleine kant is voor mbuna (1m tot 1.2m) neem dan alleen 1 of meerdere van de volgende 4 soorten:
Labidochromis caeruleus, Iodotropheus sprengerae, Pseudotropheus saulosi en/of Pseudotropheus socolofi.
Zolang je wat meer vrouwen dan mannen neemt kan dit eigenlijk niet fout gaan.

Als je een grote bak hebt (1.2m of groter) en het een beetje goed aanpakt kun je ook rustig als malawi/cichliden beginner de medium-agressieve soorten nemen:
Labidochromis sp hongi red top (en andere Labidochromis), Pseudotropheus cynotilapia, Pseudotropheus elongatus, Pseudotropheus sp perspicax orange cap, Cynotilapia axelrodi nkhata bay, Pseudotropheus sp. acei enz

Ik zou echt wegblijven van de zeer agressieve soorten, tenzij je er 1 van erg tof vindt en je hele bak zou willen voldoen met die ene soort, dan is het nog wel te doen.

Hoe agressiever de soort, hoe meer vrouwen per man je neemt.

Je kunt soorten Labidochromis wel combineren, ik zou geen kleurvormen combineren (bv verschillende kleuren caeruleus) ivm kruisen.

Hoe agressiever de mbuna hoe beter je op moet letten met combineren van op elkaar lijkende sooren, bv zwart/blauw met strepen in dezelfde richting zijn nogal wat soorten van.

Voor ervaren malawi houders en grote 1.5m+ bakken (want: zeer agressieve soorten):
Alle Melanochromis, alle Labeotropheus, Pseudotropheus demasoni, Metriaclima lombardoi, Pseudotropheus crabro.


Gewoon beter niet doen: mixen van mbuna soorten en niet-mbuna, zoals Aulonocara. Kiezen dus, mbuna bak of Aulonocara's.
Ook beter niet doen: mixen van de zeer agressieve mbuna met minder agressieve soorten.
 
Ok duidelijk verhaal.
Dan zou ik het liefst voor een groep Pseudotropheus Saulosi met nog 1 andere genoemde soort willen gaan.
Is een groep van 2mannen en 5 a 6 vrouwen goed voor de Saulosi?

Met dan bijvoorbeeld Iodotropheus sprengerae in een klein groepje van 1 man en twee vrouwen?
 
Ok mooi zo. Ik zal een nieuw topic aanmaken over de opbouw als het zover is.
 
Heyyyy een topic die ik moet gaan bijhouden!!.

Na precies een jaar een gezelschap bak te hebben (rio 180) ga ik nu ook over naar Malawi mbuna.
Ik had dat vorig jaar al willen doen maar toen kreeg ik veel tegenwerking hier in huis omdat een stenenbak zonder planten niet mooi zou zijn....Nou..kep nu genoeg voorbeelden gezien hoe ontzettend mooi een Malawi bak kan zijn.

Dus...nu goed inlezen in de aankleding, hoe een achterwand te maken of waar te koop..welke stenen etc etc etc.
En natuurlijk welk visbestand ik erin wil hebben...En de huidige bak inhoud verkopen natuurlijk ..

De Fischer...laat zeker meer van je zien als je er mee bezig bent ok?
 
Nou SaskiaZ heeft alles keurig uitgelegd ! Niet veel aan toe te voegen!
Als je je saulosi koopt, ga dan wel naar iemand die er echt verstand van heeft en eventueel geslacht kan checken! Sommige zien er qua uiterlijk(geel) uit als een vrouw, maar blijken later toch nog om te kleuren (blauw zwart gestreept) naar een man! Als je er bijv 5 hebt gekocht en dit doen er 3 , heb je natuurlijk wel een probleempje ! Slimst is dus om echt volwassen vissen te kopen, dan wordt die kans al kleiner . Je hebt trouwens ook een oranje variant van de saulosi ! Ook erg mooi! Ik ga dit wel volgen en succes met je bak ! Groetjes
 
Ik heb het voor elkaar gekregen en heb inmiddels een Rio240 gekocht en staat al in te draaien.
Over het Malawibestand heb ik een nieuw topic geopend.
 
Super, ik volg ook, ben intussen klaar met mijn inrichting, dus binnenkort ook indraaien...

Benieuwd naar jouw bak...

Groetjes, Anja
 

Terug
Bovenaan