Malawi opstart - blauwalg


Haroldcuba

Well-known member
Lid geworden
23 november 2020
Berichten
158
Hi,

Ik ben aan een nieuwe uitdaging begonnen, Malawi Mbuna.

Schets;
280 liter, staat nu 2 weken in te draaien. Dus nog geen vis. Ik heb vanaf start 1 waterpest “opstartplantje” erin gedaan, voor een minimale bioload.

Cijfers; ph 7.6, nitriet 0,01 (paar dagen geleden iets hoger nu weer praktisch 0, nitraat < 10 mg.

Na de eerste week, water 50% ververst.

Filter 2 maal 1500 liter bruto per uur. Plus nog een kleine wave pomp. Denk prima stroming bijna een 3d vortex (controle met zo een wolkje)

Het probleem, ik denk een beginnende blauwalg. Kleine spots blauw op de stenen.

Advies / hulp gevraagd, wat te doen. Soms lees je blauwalg als gevolg van te weinig nitraat in de bak. Maar ik neem aan dat het dan een plantenbak betreft.

Bak is niet vervuild (kan ook moeilijk zonder vissen en planten na 2 weken). Verlichting weinig aan, circa 9 uur op 15% sterkte.

Aan welke “knoppen” kan gedraaid worden.

Het water is de afgelopen 2 weken wel warm geweest, hittegolf. Tussen de 28-29 graden.
 
Ja dat van een te lage nitraat hoor je wel vaker en wellicht icm de warmte en de opstart dat dit mogelijk is. Ik zou zoveel mogelijk dagelijks het handmatig verwijderen.
 
Dank, ja verwijderen doe ik braaf. Maar nog even over het nitraat, gaat dat ook op voor kale plantenloze bakken? Ik koppelde een tekort aan nitraat-blauwalg aan een plantenbak…
 
Ja zoals ik al zei heb ik die redenatie al vaker gehoord maar ook wel het tegenargument dat je dan met bakken zonder planten rap blauwalg zou moeten hebben omdat in kraanwater vaak weinig no3 zit.
Volgens mij is het niet zo dat leden met bv een Malawi of Tangabak snel blauwalg hebben.
Misschien kan @Ed Tensen daar iets over kwijt met zijn bak.
 
Blauwalg heeft vooral te maken met een hoge organische belasting. Dat kan idd zijn door een te grote planten massa waardoor er door bv lichttekort blad of delen van planten afsterven, waardoor blauwalg de kop op kan steken. Ook kan het komen door teveel voeren wat dan niet verwerkt kan worden door je filtratie in je bak (hiermee doel ik dan ook op je bodem). Op deze manier stijgt je organische belasting dan ook weer.

Voor "plantloze" bakken is een goede filtratie, stroming (mede voor afvalstoffen verplaatsing en natuurlijk nog wel meer zaken) en een wekelijkse 50% waterwissel wel een must zou ik zeggen.

Gr. Ed
 
Blijft de verbazing waarom blauwalg in een bak met praktisch 0 organische belasting kan toeslaan. Mogelijk toch de combinatie van opstart en hoge temperatuur? Ik hou het in de gaten…
 
De belasting zou ook afkomstig kunnen zijn uit de waterpest, er is niets anders organisch.
Hopelijk nemen andere gewenstere algen voor je malawies het over
280 , wel klein, wat ga je houden?
 
Hi, ok ik mik de waterpest eruit. Die heeft zijn “dienst” wel bewezen.

Ja ik weet het 280 is aan de kleine kant.

Visbestand (denk ik)
Labidochromis caeruleus kakusa (1m/3v), Pseudotropheus socolofi blauw (1m/3v) en ik denk aan Pseudotropheus elongatus neon spot (1 man, 3v)

Ik heb ook gedacht ipv socolofi de Pseudotropheus sp. Acei maar ik “bang” dat deze te groot wordt.

Tevens mogelijk wat synodontis polli white.

Wat denk je van dit bestand, advies welkom.
 
Nou eerlijk gezegd is je bak te klein, laten we zeggen het kan wel maar 1.5meter voor een paar mbunas is toch wel heel anders.
En neem ze in grotere groepen , geen haremgedoe en dat voor zooi
 
Hi, ok ik mik de waterpest eruit. Die heeft zijn “dienst” wel bewezen.

Ja ik weet het 280 is aan de kleine kant.

Visbestand (denk ik)
Labidochromis caeruleus kakusa (1m/3v), Pseudotropheus socolofi blauw (1m/3v) en ik denk aan Pseudotropheus elongatus neon spot (1 man, 3v)

Ik heb ook gedacht ipv socolofi de Pseudotropheus sp. Acei maar ik “bang” dat deze te groot wordt.

Tevens mogelijk wat synodontis polli white.

Wat denk je van dit bestand, advies welkom.
Ik zie hier geen problemen in. Je zegt het zelf al over de acei. Zou ik in jou geval niet doen. Zelf zou ik in Pseudosoort nemen trouwens. Vanwege mogelijke kruissingen.

Gr. Ed
 
Hi, ok ik mik de waterpest eruit. Die heeft zijn “dienst” wel bewezen.

Ja ik weet het 280 is aan de kleine kant.

Visbestand (denk ik)
Labidochromis caeruleus kakusa (1m/3v), Pseudotropheus socolofi blauw (1m/3v) en ik denk aan Pseudotropheus elongatus neon spot (1 man, 3v)

Ik heb ook gedacht ipv socolofi de Pseudotropheus sp. Acei maar ik “bang” dat deze te groot wordt.

Tevens mogelijk wat synodontis polli white.

Wat denk je van dit bestand, advies welkom.
Ik zie hier geen problemen in. Je zegt het zelf al over de acei. Zou ik in jou geval niet doen.

Gr.
 
Dank voor het advies, dan ga ik op zoek en vervang denk ik de neon spot door een soort wat past bij de scolofi en de kakusa. Adviezen welkom
 
Of beperk me tot 2 groepen (denkend aan de opmerking van Edwin). Kop koffie en rustig overdenken. Bak inrichten. Leuke fase.

De blauwalg lijkt zich niet uit te breiden, ik heb de stroming iets aangepast. Monitoren…
 
De opmerkingen van
Edwin en Ed overdenkende denk ik dat ik switch naar 1 groep. Waarbij ik dan de pseudotropheus saulosi overweeg dan heb ik toch geel (vrouw) en blauw (man) in de bak.

Mijn vraag stel ik neem 12 stuks, kan je dan bijv 5 mannen en 7 vrouwen nemen of is dat onverstandig?
 
Neem geen overhaaste beslissingen hoor. Even goed afwegen en overdenken 😉👍.

Gr. Ed
 
Bij 3 mannen gaat er ongelofelijk eentje de pispaal worden, dat ga je niet leuk vinden om aan te zien.
Zou ik liever willen stellen , doe je 7 mannen en bv 3 vrouwen.
Dan krijg je dat die mannen elkaar bezig houden en alles wat die vrouwen na het muilbroeden uitspugen dat is toch wel geel, dus met kleurenevenwicht.
Mag wel zeggen dat ik in de loop der jaren aardig wat malawi versleten heb,
Lees de boeken van ad konings en beroep je bij catarina verduyn van verduyn cichlids.
En zoek een grotere bak je moet ff van aquariaan naar aquarioot tot cichlidenboer en dan gaan we praten over liters 🤗
 
Edwin bedankt voor de tips. Met Catherina van Verduijn cichlids al contact gehad. Ze gaf goed advies in zake de afweging volwassen exemplaren aanschaffen met een hoge kans op een juiste sexe verhouding maar veel agressie versus jonkies maar waarschijnlijk geen juiste sexe verhouding maar minder agressie omdat ze samen opgroeien.
 
Ze hebben daar altijd kleintjes om mee te beginnen, goed en helemaal met het boek , malawimeer heeft een zeer interessante geschiedenis , zoveel soorten en de prachtigste kleuren
 
Kleine update tav de blauwalg, ik kan geen spot blauwalg meer vinden. Het lijkt allemaal verdwenen.
Aangezien er nog geen vissen in de bak ben ik stevig te keer gegaan, in deze:

1. Extra stromingspomp over de bodem
2. Blue exit kuur
3. Paar spots geinjecteerd met waterstofperoxide 3%
4. 3 dagen blackout

Nu een paar dagen gadegeslagen. Waterwaarden nitriet 0, nitraat 15 mg.

Ik denk dat een dezer dagen een groepje synodontis lucipinnis erin gaat
 
Avond….
Nog steriel. Eens prutsen of ik er gecontroleerd wat groene alg ik kan krijgen
 

Bijlagen

  • 10FB9A25-E72C-4D9D-A638-F02D089227F4.png
    10FB9A25-E72C-4D9D-A638-F02D089227F4.png
    3 MB · Weergaven: 85
Stromingspomp laag over de grond langs de achterwand. Eens kijken of die de rommel tussen de stenen uit kan blazen richting filterinstroom
 
test je waterwaarden nog een keer voor je er vissen in zet.
Je bak draait nog niet zo lang en met je kuur tegen blauwalg kan het wel eens zijn dat er wat bacteriën in je nog niet volledig ingedraaide filter zijn afgestorven.
 
Zo het eerste groepje vissen zit er in. 5-tal synodontis polli white. Zwemmen lekker verkennend rond. Nu de waterwaarde in de gaten houden, 2 weken dagelijks even meten.

Als het goed gaat dan over 2-3 weken de volgende (en laatste groep erin). Ik hou het bij 1 soort het wordt denk ik 12 stuks metriaclima sp membe deep. Of 12 pseudotropheus saulosi coral red. Heb nog even de tijd om de knoop door te hakken (wordt vast pas in de winkel besloten ….)

Catherina (verduijn cichlids) zit op de lijn van Edwin, meer mannen dat gaat in een grote groep (vaak) beter en uiteraard jonkies.
 
Ok de mbuna erbij gezet. Het is geworden 11 stuks Melanochromis cyaneorhabdos. Veel mannen, 1 groep (mede op advies van Edwin en Catherina Verduijn), agressie spreiden.
En omdat zowel man als vrouwen blauw zijn een klein geel accent Labidochromis caeruleus kakusa. 3 stuks, 1m/2v

Optisch een fraai gezicht.

Afwachten hoe het zich qua gedrag ontwikkeld. Ze hebben allemaal keuze uit meerdere verstopplekjes.

Nu genieten.
 

Terug
Bovenaan