malawi bak


M

mister_koekie

Guest
hallo iedereen,
ik heb een vraag ik wil een malawi bak gaan beginnen met deze vissen :Labidochromis Hongi red top
PSEUDOTROPHEUS SP. POLIT LION'S COVE
Pseudotropheus sp.red zebra

nu is de vraag wat denken jullie kan dit samen ofniet hoor het graag

mvg mister-koekie/aron
 
Als je een bak hebt van minimaal 1.5m kan dit op zich wel samen. Met name de polit is te agressief voor de meer standaard 1.2m malawi bak. Ik denk niet dat je keuzes verstandig zijn voor een malawi beginner, maar met een voldoende grote bak zou het moeten kunnen.
 
hoi saskia mijn bak is 1,10m
dus dan zou het niet opgaan dan
 
Nee dat zou ik zeker niet doen.

1.1m is sowieso aan de kleine kant voor malawi's, als je ze toch perse wilt houdt het dan bij de rustigste soorten:
Labidochromis caeruleus
Pseudotropeus socolofi
Pseudotropeus saulosi
Iodotropheus sprengerae
 
vanaf 1m kan je bepaalde mbuna's nemen. Wel geldt natuurlijk hoe groter de bak hoe beter.
Wat zijn de afmetingen verder van je aqua?

Heb zelf een 1,20m met Pseudotropheus Demasoni 13x en Labidochromis Caerellus Yellow 5x.


Demasoni ken je eventueel ook wel overwegen, alleen zijn zij wel iets agressiever (schijnt).
Ik merk er vrij weinig van want heb redelijk wat schuilplekken waar ze zich in vermaken.
Dat opgejaagde/opgefokte gedrag wat je wel is lees merk ik vrijwel niets van.
 
Mijn ervaring is dat sommige soorten mbuna's soms ook het leven zuur maken van de andere vissen vooral de Lombardoi kan er wat van.
 
Haha hah ja sinds mijn overjarige lombardoi mannetje (laatste overgebeleven uit eigen kweek van bijna 20 jaar lang) is overleden is mijn bak ineens een heel stuk rustiger.

1.2 m vind ik zelf ook te klein voor demasoni dat is ook geen lievertje en de caeruleus juist wel (relatief dan). Andere te vermijden soorten voor bakken <1.5m zijn bv alle Melanochromis soorten en de Metriaclima crabro.
 
Marcello zei:
Mijn ervaring is dat sommige soorten mbuna's soms ook het leven zuur maken van de andere vissen vooral de Lombardoi kan er wat van.

Mijn M.buna,s doen anderen geen kwaad.

Kan ook niet,zit maar 1 soort in, niet groter dan 10 cm.

Leven in de muurwand. of wel gatensteen.
 
_aUaN4SWSRbRAmK5SUT6CeZys90evK1j.jpeg



_aUaN4SWSRbRAmK5SUT6CeZys90evK1j.jpeg



Tijdelijk. Grote schoonmaak, na lekkage.

_aUaN4SWSRbRAmK5SUT6CeZys90evK1j.jpeg

_aUaN4SWSRbRAmK5SUT6CeZys90evK1j.jpeg
 
Marcello zei:
Mijn ervaring is dat sommige soorten mbuna's soms ook het leven zuur maken van de andere vissen vooral de Lombardoi kan er wat van.
Tsjah zijn cichliden he?! ;)
 
Bertus zei:
Kan ook niet,zit maar 1 soort in, niet groter dan 10 cm.

Ja dat scheelt wel enorm denk ik, maar 1 soort houden.

Als je maar 1 soort houdt en je bak lekker vol hebt zitten met vis dan kun je evt voor een agressievere soort gaan.

Het gaat vaak fout bij weinig vissen, het mixen van verschillende agressie niveaus of zelfs mixen van 'gewone' vissen met mbuna, dan zijn zelfs caeruleus behoorlijk agressief te noemen soms... Zo ben ik aan een aantal volwassen mbuna gekomen, bij gewone dierenwinkels waar ze waren (terug)gebracht als zijnde te agressief (voor bij gourami's enzo wel ja). Krijg ik ze nog weleens gratis mee... ALSJEBLIEF.

:D
 
Nee,zitten er genoeg in, na jongen,en jongen....

Schat een 20-25.
Die blauwe is er helaas uit. Dood.
Kijken voor een andere.

En dat is dan weer mooi, gratis vissen.

Zie je wel meer, Malawi bij anders zoetwatervissen, vinden ze MOOI.

Waterwaarden>>>???wat is dat?
 
Mascha&Ivo zei:
Marcello zei:
Mijn ervaring is dat sommige soorten mbuna's soms ook het leven zuur maken van de andere vissen vooral de Lombardoi kan er wat van.
Tsjah zijn cichliden he?! ;)


Klopt maar de ene soort is de andere niet ;-) Aulonocara Sp. 5-color waren ook altijd erg fel bij mij tegen anderen ook grotere Malawi cichliden, niet dat die nou gelijk onder de indruk waren maar toch, felle rakkers.

Lijkt mij een erg slechte combi het houden van Malawi en andere gewone zoetwatervissen zoals Goeramies e.d heb het ook zelf nooit gezien, maar er zijn vast mensen die het doen.
 
Nou, heb er wel gezien, op Fb.
Vinden ze normaal.
 
Wat ik eigenlijk nooit heb gesnapt is dat men Zuid-Amerikanen bij Aziaten en gewone Afrikanen zet(gezelschapsbak)
maar als men spreekt over de drie grote meren(Tanganyika, Malawi en het Victoriameer)dan kan het plots niet meer.
Ik begrijp ook wel dat er Agressieve soorten zijn, echter moeten ook hier soorten bij zijn die je kan samen zetten, het zal volgens mij enkel goed zoeken zijn.

Alleen hier al over denken, laat staan spreken is gelijk aan "tegen heilige huisjes schoppen" ;)
 
Ik ken zat bakken met combi's van victoria/malawi/tanganika hoor, op zich is dat niet zo heel vreemd mits je het goed uitzoekt. Tanga alen of meervallen passen prima bij malawi, sommige ZA meervallen kom je ook weleens tegen, sommige victoria passen mooi bij aulonocara, alleen bij mbuna zeker in bakken <1.5m moet je echt geen andere cichliden zetten IMO vanwege de agressie en vanwege het voer. De combi malawi/tanga en gezeldschap, dat is vaker het probleem. Maar ja,ook bv kersenbuiken or rode acara's kunnen dan een probleem zijn...
 

Terug
Bovenaan