Malawi bak opstarten


K

kpaulu

Guest
Beste allemaal,

Graag zou ik binnen afzienbare tijd een Malawi bak willen starten.

Ik heb mij al een aantal weken ingelezen en nu heb ik afgelopen vrijdag mijn nieuwe bak opgehaald. 200x70x70 waarvan de waterhoogte 60 is.
Ik heb 2 pompen met een totaal van 2700 liter filter per uur.
het geheel staat op een stalen frame wat door de vorige eigenaar bij een aquarium bouwer in belgie heeft laten maken.

De bak staat op het moment in de garage, omdat de achterwand opnieuw is beschilderd met schoolbordverf en het frame wordt nog opnieuw zwart gespoten wegens wat oppervlakte roest.

ik heb een groot aantal stenen en hout (al lees ik dat hout niet goed is voor het water)
ik heb een aantal leuke soorten gezien zoals de "Labidochromis caeruleus Yellow" en de "Cyrtocara moorrii"
alleen zijn dit weer al 2 verschillende soorten.

ik zou graag wat grotere vissen houden. Kunnen jullie mij met een aantal namen/ soorten helpen?

Foto's volgen nog.

Bij voorbaat dank.
 
Kijk eens bij MALAWI Cichliden.

Kom je genoeg tegen.
Onze Malawi-cichliden


Dit is een website over de Malawi-cichliden die wij verzorgen met tevens een
grote Malawi cichliden database. Ook met een Malawi-aqaria database.
www.onzemalawicichliden.eu/main.html
 
Ik zou als ik jou was een keuze maken tussen OF een bak tjokvol met mbuna (de 'algeneters'/planteneters) OF een bak met een aantal vleeseters (carnivoren/piscivoren). Dit voornamelijk vanwege voerproblemen.

De mbuna hebben een bak nodig met heel veel stenen, een muur tot het liefst de waterlijn, en een zandbodem. Een mbuna bak moet je overstocken, oftewel propvol vissen doen (om onderlinge agressie te beerken). Dit ga je niet redden met zo'n grote bak en maar 2700 l/uur. Verder mogen deze vissen ech alleen maar groenvoer eten, met af en toe wat hardere kreeftachtigen (mysis, krill etc).

De zandbewoners (bv de moorii) en de bewoners van de overgangszone zijn juist vleeseters. Deze houdt je in een 'normale' bezetting dus dan zijn je filters prima. Een zandbodem en wat stenen voldoen. Deze vissen zijn ook wat groter dan de mbuna. En ze zijn veel makkelijker te voeren. Kijk ook eens bij de Aulonocara soorten daar zitten gweldig gekleurde vissen tussen. Kijk eens wat je leuk vindt hier: http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... 0cichliden
Onder aulonocara, haplochromis, otpharynx, placidochromis en scaeniochromis.

De rest zijn mbuna.
 
Nou,Saskia, Propvol.
Beetje vol, de rest komt vanzelf wel.
Weer 9 jongen gespot.

De mbuna hebben een bak nodig met heel veel stenen, een muur tot het liefst de waterlijn, en een zandbodem.

Dit klopt wel,heb ik ook.
 
@SaskiaZ bedankt. ik heb al meer gekeken op veldhuis maar zal ook tussen de soorten kijken die je hier zet. evt heb ik nog 2 potfilters staan 2x 440 liter die nu op mijn andere bak draaien.

@bertus ik heb geloof ik wel iedere malawi site gehad en al een hoop vragen waren beantwoord. zand heb ik intussen ook.

hoe zit het met de regel voor het filter dan veel mensen spreken van 3x je bak ongv. 840 liter(leeg) en 2700/3000 liter filter is al over de 3x de bak.
verder heb ik al een groot aantal stenen liggen met een aantal flinke grote jongens er tussen. ook heb ik tempex gehaald voor de bodem.
 
Foto toen de bak nog vol met water stond bij de vorige eigenaar.

UrLJaKAcCx1fdSS2HIDVV31KkkmEp9-2.jpeg
 
Wat voor stenen heb je?

Is hij bij jou ook zo zwart? de achtergrond?
En dat filtreren ,komt wel goed,denk ik.
 
De achtergrond is zwart ja(schoolbordverf). de stenen zal ik eens op de foto zetten geen idee wat voor soort stenen het zijn (ook zal ik de kalk test eens doen).
 
kpaulu zei:
De achtergrond is zwart ja(schoolbordverf). de stenen zal ik eens op de foto zetten geen idee wat voor soort stenen het zijn (ook zal ik de kalk test eens doen).

De kalktest is een stuk minder belangrijk voor malawi/tanganyika ;) Je kunt in een afrikaanse-meren bak nl gerust kalkhoudende stenen gebruiken. Bijna alles is goed, behalve zandsteen (lost op, kan metalen bevatten) en lavasteen (te scherp).

Qua filtering, bij een roofvissenbak of cichlidenbak moet je wat meer tot flink meer filteren dan bij een normale bezetting, vandaar.
 
Heb een stuk of 27 stenen. dus daar kunnen we wel wat mee.
Gisteren het frame opnieuw gespoten hier zaten wat roestplekjes op.

Vof5EA8RFGbkHQ9HpOhHFO366qSXIx_r.jpeg

Vof5EA8RFGbkHQ9HpOhHFO366qSXIx_r.jpeg


morgen komt de 2e pomp binnen en kan ik het aanvullende filter materiaal gaan bestellen. ook komt er in het frame ledlicht te hangen en de tekeningen voor een ombouw rond het frame liggen er ook.
 
mooie stenen . weet je al wat je erin gaat doen ?
 
Ik heb wel een aantal soorten naast elkaar staan.

op het moment heb ik deze bij elkaar staan maar jullie weten vast of dit ook passend is. op aantallen heb ik mij nog niet gefixeerd.

* Placidochris sp. Phenochilus Tanzania
* Pseudotropheus Saulosi
* Pseudotropheus Socolofi
* Pseudotropheus Acei white tail
* lodotropheus Sprengerae
* labidochromis Caeruleus (hebben verschillende kleuren zag ik?)


Dit zijn de gene die ik nu heb opgeschreven als optie.
 
Op zich kan het wel, maar je hebt nu een aantal mbuna en een enkele soort utaka, dan moet je 2 biotopen maken in je bak (dat past wel in 2m) en vooral heel goed opletten met voeren (in het kort mogen de mbuna niet hebben wat utaka eten).

De labidochromis caeruleus die oorspronkelijk beschreven is was blauw (vandaar de naam, 'hemelsblauw'). Wat je het meeste tegenkomt zijn de knalgele ('yellow') en af en toe witte. Die blauwe zijn er wel maar zeldzaam in de handel (staan al 20 jaar op mijn verlanglijstje :smitten:)
 
SaskiaZ zei:
Op zich kan het wel, maar je hebt nu een aantal mbuna en een enkele soort utaka, dan moet je 2 biotopen maken in je bak (dat past wel in 2m) en vooral heel goed opletten met voeren (in het kort mogen de mbuna niet hebben wat utaka eten).

De labidochromis caeruleus die oorspronkelijk beschreven is was blauw (vandaar de naam, 'hemelsblauw'). Wat je het meeste tegenkomt zijn de knalgele ('yellow') en af en toe witte. Die blauwe zijn er wel maar zeldzaam in de handel (staan al 20 jaar op mijn verlanglijstje :smitten:)

Dankje. Ik ga even kijken wat wat voor soort precies is. het lijkt met niet handig om deze 2 door elkaar te hebben en zoals je zegt zeker niet met voeren.

Vandaag de druppel tester van jbl binnen gekregen. En de laatste keer het frame gespoten.
 
Een Malawi Cichliden Aquarium - Cichlidenkwekers


1 okt 2009 ... Ga niet een aquarium kopen wat vissen plaatsen etc. en later (komt wel een ...
Wilt u mbuna cichliden gaan houden, dan is het raadzaam om niet ..... Ik vind de
lichte kleur wel erg mooi en zie ook bij 1 van jouw foto' s ook ...
www.cichlidenkwekers.nl/malawi-cichliden-aquarium/
 
Bertus zei:
Een Malawi Cichliden Aquarium - Cichlidenkwekers


1 okt 2009 ... Ga niet een aquarium kopen wat vissen plaatsen etc. en later (komt wel een ...
Wilt u mbuna cichliden gaan houden, dan is het raadzaam om niet ..... Ik vind de
lichte kleur wel erg mooi en zie ook bij 1 van jouw foto' s ook ...
www.cichlidenkwekers.nl/malawi-cichliden-aquarium/

Ligt uitgeprint op tafel :D
 
Morgen zal ik proberen een aantal foto's te plaatsen van de ombouw rond het frame.
Vandaag is ook de 2e pomp binnen gekomen. En ik heb al was slangen ingekocht voor aan de filters
 
De bak
DEiFXEhm1D2cyaiOhc9PrTw2DailTHeG.jpeg

Frame
DEiFXEhm1D2cyaiOhc9PrTw2DailTHeG.jpeg

Het frame

DEiFXEhm1D2cyaiOhc9PrTw2DailTHeG.jpeg

frame met houten bekisting

DEiFXEhm1D2cyaiOhc9PrTw2DailTHeG.jpeg


2 luiken erin met magneet sluiting. De achterkant blijft open voor bekabeling en binnen in de kast komt nog led verlichting.
DEiFXEhm1D2cyaiOhc9PrTw2DailTHeG.jpeg

volgende week voor werk helaas niet thuis. Dus het verven zal even moeten wachten.
 
De bak staat inmiddels binnen en de stenen zijn geplaatst. deze week de bak vullen en de filters plaatsen.

ik lees overal dat er niet specifiek iets aan licht gedaan moet worden. maar nu ik mijn vraag meer wat is voldoende. voor deze bak. 1x tl 2x tl 3x tl? 30 watt? 50 watt?
 
Snelle test met 1 lamp
9J9ZHXxNncL6CjV0114ZRo32XnFVmJx0.jpeg
 
Ziet er mooi uit!
 
Dankje, er komt nog sowieso 1 lamp bij. Dinsdag zijn de nieuwe dekruiten klaar.
Helaas is de pomp die er bij zat is lek denk ik. "superfish aquapro 4" Onder druk lekt de pomp via de kraantjes, nieuwe kraantjes besteld voor de aqua pro 3/4 maar deze passen niet jammer genoeg.
 
Dan heb jij de niet de goeie besteld?

Hoezo passen ze niet? 3 en 4 zijn gelijke maten.

Laat ze eens zien?
 
Joh. die heb ik ook,op mijn pro 3.

Heb jij die 11 .00 euro betaalt? voor 2 kranen?

Terwijl je 2 complete kranen voor AQUA PRO 3 EN 4 SLANGKRAAN PILAAR Prijs: 5.95 PER TWEE !!!
 
Dat zijn alleen de pilaartjes staat zo aangegeven in ieder geval. Deze kranen worden terug gestuurd en geld terug.
 
Neem nou 2 complete kranen.
Die kan je zo in het deksel klikken.

Deksel schroef je met 4 schroeven los.
Zie je gelijk hoe het in elkaar steekt.
 
Dus die pilaartjes van �5,95 bestellen met de bestaande kranen erop
 
Ja, dat past dan op elkaar.
En zijn beide nieuw.
2 complete kranen voor AQUA PRO 3 EN 4 SLANGKRAAN PILAAR Prijs: 5.95 PER TWEE !!!

Zo staat het er,toch?
 
Ik ben er ondertussen achter dat de originele kranen niet meer verkocht worden en vervangen worden door jbl kranen. Die ik nu dis heb gehad. Als ik tijd heb morgen de kop is uit elkaar halen kijken of daar iets aan te zien is.
 
Waterwaardes net getest

Temperatuur: 26 (gaat omlaag foutje met verwarming)
Kh: 7
Ph: 7,5
No2: 0,025
No3 20
No4 tussen 0,05 en 0,1
 
.
 
ik heb besloten de aqua pro pomp te laten wat het is en ik ga een eheim pro 3 2075 kopen.
 

Terug
Bovenaan