Mag je meer plantenvoeding geven dan nodig is?


Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
660
Ik lees tegenstrijdige berichten over teveel plantenvoeding geven.

Ik lees in het ene artikel dat meer plantenvoeding geven juist goed is en algengroei tegen gaat/de algen weg houdt.
Maar in een ander artikel lees ik weer dat teveel plantenvoeding geven juist algengroei bevordert.

Wat is nu waar?
 
De voeding moet allemaal wel een beetje in balans zijn met elkaar maar opzich veroorzaakt wat extra voeding geen algen.
 
Macro voedingsstoffen kan je zonder gevaar 'teveel' doseren, mits in acceptabele concentraties. Micro's niet. Want het zijn juist de micro's die schade aanrichten in je bak, zowel voor planten als bewoners.

En (knuppel hoenderhok opmerking) van teveel anorganische voedingstoffen (dus de plantbemesting die je toevoegt) in je bak krijg je géén alg.
Tenzij je geen optimale omgevingsconditie met optimale parameters (licht, voedingsstoffen, CO2, stroming, bodem, enz) kan creëren. Lukt je dat niet dan speelt plantenvoeding een cruciale rol in de ontwikkeling van alg!
 
Zelf ben ik er niet zo'n voorstander van maar er zijn mensen die bewust over doseren. De Estimative Index adepten (ook wel bekend als EI) methode....
 

Terug
Bovenaan