Mag-float


Aqua-fan

Well-known member
Lid geworden
2 juli 2023
Berichten
129
Leeftijd
35
Hey iedereen,

Wij hebben een eheim vivaline 240. De glasdikte staat op 10mm.

We hebben nu voor de ruiten de mag-float long gekocht en staat op de verpakking up to 10mm. (Zie foto )Deze kunnen we toch dan gebruiken voor ons aquarium?

We hadden hiervoor de mag-clean van superfish de mini, maar deze is zo klein dat we heel lang bezig zijn en lijkt ook niet echt sterk genoeg te zijn voor het huidge aquarium om de ruiten schoon te krijgen.

Kunnen we de mag-float long veilig gebruiken of adviseren jullie iets anders voor de ruiten?
 

Bijlagen

  • 1696422183960435979756687481813.jpg
    1696422183960435979756687481813.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 30
Ik zou dat niet gebruiken,
heb er zelf 1 liggen maar gebruik het niet meer.
Volgens mij kan je er snel krassen mee maken,
als er een stukje vuil/grind of iets tussen komt.
Ik gebruik nu al een hele tijd een stukje filterwatten,
Knip ik een stukje van bv 10 op 10 cm en plooi het dubbel,
krijg je het glas ook heel gemakkelijk mee proper.
Je moet dan natuurlijk wel met je arm de bak in he.
Mijn bak is ongeveer even groot als die van jou,
en dat duurt maar een paar minuutjes om even over het glas te gaan.
Wat ik ook doe,ik blijf een cm of 2 boven het grind met mijn filterwat,
als ik dan rond ben doe ik nog even die laatste 2cm rondom,
moest er dan wat in de watten blijven hangen wat een kras kan maken ,
dan heb je het toch niet over de gehele hoogte van het glas.
Maar is hier nog nooit gebeurd en de bak staat bijna een jaar :)
 
Ik zou dat soort dingen ook niet gebruiken hoor en doe het zelf met een plukje watten filterfleece.
 
Ik heb er drie en gebruik ze nie! 🤪
Er waren er twee bij de bak toen ik hem kocht, maar die plakten nauwelijks. Toen heb ik een sterkere gekocht, maar ook daar kun je alleen heel langzaam mee. Anders ben je hem zo kwijt.
Eigenlijk werkt poetsen van binnenuit veel makkelijker. En ik doe zowiezo elke week iets van onderhoud in de bak.
 
Ondingen vond ik het want als de magneet losliet kon je telkens in het water om dat ding weer op te rapen met het risico op steentjes die je raam vernielen.
 
Ik heb er een en gebruik hem altijd. Waar je de ruit ook mee schoonmaakt moet je erg voorzichtig zijn als je in de buurt komt van het zand.
Het voordeel van de "float" is dattie drijf. Je hoeft dus niet met de handen het water in en er komt ook geen zand in.
 
Ik heb er een en gebruik hem altijd. Waar je de ruit ook mee schoonmaakt moet je erg voorzichtig zijn als je in de buurt komt van het zand.
Het voordeel van de "float" is dattie drijf. Je hoeft dus niet met de handen het water in en er komt ook geen zand in.
Ja die float drijft maar de mijne destijds niet. Maar ja er blijft vrij snel een stukje grind zitten als je wel te dicht bij de bodem komt.
 
Ja die float drijft maar de mijne destijds niet. Maar ja er blijft vrij snel een stukje grind zitten als je wel te dicht bij de bodem komt.
Maar is dat heel anders dan met filterwatten of een andere manier dan? Als daar zand tussen komt is het volgens mij niet anders.

De rand van het zand doe ik meestal ff met een bankpasje of tandenborstel.
 
Nou ja deels heb je gelijk maar dat plukje watten gooi ik weg en gebruik die niet meer. Die float gebruik je wel telkens dus als daar zand tussen zit dan zal dat telkens weer krassen.
Bij beide moet je natuurlijk opletten.
 
Ik heb altijd zacht papier gebruikt. Maak een flinke prop en wrijf daarmee langs je raam, je prop stevig als prop houdend. Een doorweekte prop krast niet en je gebruikt het nooit herhaald.
 
Hey iedereen,

Wij hebben een eheim vivaline 240. De glasdikte staat op 10mm.

We hebben nu voor de ruiten de mag-float long gekocht en staat op de verpakking up to 10mm. (Zie foto )Deze kunnen we toch dan gebruiken voor ons aquarium?

We hadden hiervoor de mag-clean van superfish de mini, maar deze is zo klein dat we heel lang bezig zijn en lijkt ook niet echt sterk genoeg te zijn voor het huidge aquarium om de ruiten schoon te krijgen.

Kunnen we de mag-float long veilig gebruiken of adviseren jullie iets anders voor de ruiten?
trekt krassen....
ik ben dol gelukkig met mn tunze care magnet, 1000% kras vrij
 
Altijd van boven naar beneden (omhoog waar je naar beneden bent gegaan en dan opzij en dan weer naar beneden. Dan kan je ook krassen voorkomen. Ik heb laatst een pasje gebruikt dat werkt wel flot en dan krijg je het hardknekkige er ook af. Met een pasje blijft het ook langer weg omdat je het net iets beter er af kan krabben. Liever 1 randje waar je controle over hebt dan een propje filterwatten met 1000 randjes waar misschien een zandkorrel tussen blijft hangen.
 
Altijd van boven naar beneden (omhoog waar je naar beneden bent gegaan en dan opzij en dan weer naar beneden. Dan kan je ook krassen voorkomen. Ik heb laatst een pasje gebruikt dat werkt wel flot en dan krijg je het hardknekkige er ook af. Met een pasje blijft het ook langer weg omdat je het net iets beter er af kan krabben. Liever 1 randje waar je controle over hebt dan een propje filterwatten met 1000 randjes waar misschien een zandkorrel tussen blijft hangen.
Een tunze care magnet zijn 2 pasjes op een magneetje als het ware.
Scheelt je weer natte handen
 
Een tunze care magnet zijn 2 pasjes op een magneetje als het ware.
Scheelt je weer natte handen
Dat vermoeden had ik al ja, is dat krachtig genoeg? Zo iets kan je bij houden natuurlijk. Kzal er eens naar kijken. Vond dat geklieder niets of ik moet toch al toevallig aan het knippen zijn.
 
Dat vermoeden had ik al ja, is dat krachtig genoeg? Zo iets kan je bij houden natuurlijk. Kzal er eens naar kijken. Vond dat geklieder niets of ik moet toch al toevallig aan het knippen zijn.
Stop je vingers er ff tussen en meld ff de grootte van de blauwe plek :p
Heb al een paar keer de care Magnet dicht laten slaan met een velletje ertussen, kan je vertellen dat het maar goed is dat de kinderen al sliepen xD
 
trekt krassen....
ik ben dol gelukkig met mn tunze care magnet, 1000% kras vrij
Dat ziet er inderdaad uit als een goede optie. Zou er alleen nog niet zo zeker van zijn dat het onmogelijk is hier krassen mee te trekken als de onderrand bij het zand schoongemaakt moet worden.
 
Of neem een paar otocinclusjes, heb al maanden geen glas meer hoeven reinigen.
 
Of neem een paar otocinclusjes, heb al maanden geen glas meer hoeven reinigen.
Maar dat geldt uiteraard niet voor alle situaties waarbij alg groeit, ik denk dat het vd otocinclussen meer als grappig bedoelt is, voor wat betreft mien dobbelstenen over het glas.
 
Goed en voornamelijk zonder krassen dat gaat alleen maar als je van boven naar beneden veegt met een plastic pasje of met zo,n stikker en lijm verwijderhouder met een stanleymesje erin.
Krasvrij ben ik nooit, maar het scheelt wel een hoop vgl wanneer je op en neer of van links naar rechts gaat zitten vegen, gewoon je mouwen opstropen dus.
 
Protip: bij een waterwissel wanneer het water laag staat een vel bruin bakpapier opfrommelen en dat gebruiken. Kraakhelder in een handomdraai.
 
Ik heb laatst een pasje gebruikt dat werkt wel flot en dan krijg je het hardknekkige er ook af. Met een pasje blijft het ook langer weg omdat je het net iets beter er af kan krabben. Liever 1 randje waar je controle over hebt dan een propje filterwatten met 1000 randjes waar misschien een zandkorrel tussen blijft hangen.
Zijn jou ruiten dan zo vuil of poets je ze niet vaak dat je zo hardnekkig vuil hebt?
Nou,om met een stukje filterwat over het glas te gaan lijkt me toch niet iets waar je de controle over gaat verliezen,
of je moet al echt onhandig zijn.
 
Dat ziet er inderdaad uit als een goede optie. Zou er alleen nog niet zo zeker van zijn dat het onmogelijk is hier krassen mee te trekken als de onderrand bij het zand schoongemaakt moet worden.
Als je met zand werkt het je altijd kans op krabben wat voor materiaal je ook gebruikt. Het voordeel van zn pas of zn magneet zoals @tuinkabouter aanbeveelt is practies omdat het zand niet tussen iets blijft hangen. Als je namelijk voorzichtig doet en het goed doet dan probeer je ook tijdens het schoon maken te voorkomen dat er zand tussen komt. Maar 1 verkeerde beweging met een verkeerde zandkorrel met de verkeerde druk en je hebt een steep ongeacht wat je gebruikt ook met een pas.

Zo zou na een tijdje zelfs met de houtvezel van keukenpapier ook krassen kunnen ontstaan. Hoe minder je hoeft schoon te maken hoe beter daarom maak ik liever 1 keer goed schoon met een pas ipv dat ik 20 keer er overheen moet net een spons. En als je eenmaal de goedde hoek hebt, en rustig beweegt dan krijg je in 1 beweging zo de biofilm met alle alg en kalk er af.

Ook een mesje van een standymes zou kunnen werken. Als je maar voorzichtig doet. En aangezien pasjes van plastic minder snel krassen uit zich zelf gebruik ik die liever. Om een kras met een standymes te maken moet je ook wel in een ongelukkig hoek krabben. Kunst is zorgen dat er niets tussen komt. Met een spons heb je geen controle daar over vind ik zelf. Of je moet bij elke beweging dat ding op tillen en schoonmaken met het risico dat je dan juist zand er tussen krijgt. Ik houd met bij het pasje denk ik. In anderhalf jaar maar 1 keer nodig gehad.

Mn punt is denk ik dat het niet draait om wat je gebruikt maar hoe je het gebruikt 😄
 
Als je met zand werkt het je altijd kans op krabben wat voor materiaal je ook gebruikt. Het voordeel van zn pas of zn magneet zoals @tuinkabouter aanbeveelt is practies omdat het zand niet tussen iets blijft hangen. Als je namelijk voorzichtig doet en het goed doet dan probeer je ook tijdens het schoon maken te voorkomen dat er zand tussen komt. Maar 1 verkeerde beweging met een verkeerde zandkorrel met de verkeerde druk en je hebt een steep ongeacht wat je gebruikt ook met een pas.

Zo zou na een tijdje zelfs met de houtvezel van keukenpapier ook krassen kunnen ontstaan. Hoe minder je hoeft schoon te maken hoe beter daarom maak ik liever 1 keer goed schoon met een pas ipv dat ik 20 keer er overheen moet net een spons. En als je eenmaal de goedde hoek hebt, en rustig beweegt dan krijg je in 1 beweging zo de biofilm met alle alg en kalk er af.

Ook een mesje van een standymes zou kunnen werken. Als je maar voorzichtig doet. En aangezien pasjes van plastic minder snel krassen uit zich zelf gebruik ik die liever. Om een kras met een standymes te maken moet je ook wel in een ongelukkig hoek krabben. Kunst is zorgen dat er niets tussen komt. Met een spons heb je geen controle daar over vind ik zelf. Of je moet bij elke beweging dat ding op tillen en schoonmaken met het risico dat je dan juist zand er tussen krijgt. Ik houd met bij het pasje denk ik. In anderhalf jaar maar 1 keer nodig gehad.

Mn punt is denk ik dat het niet draait om wat je gebruikt maar hoe je het gebruikt 😄
Nee is het echt onmogelijk.
 
Nee is het echt onmogelijk.

Ook in het filmpje zeggen ze dat het mogelijk is 😛 "its very hard" dat neemt niet weg dat er net een klein raar gevormd korreltje ergens tussen blijft hangen. In principe is dit niet anders dan een pasje, dit is alleen nog smaller dus dat kans dat er dan nog iets blijft hangen is klein. Je ziet bij hem ook het zand langs het glad bewegen, het komt er goed tussenuit dat is zo maar elke keer is een risico op een kras. Het is ook maar hoe je het gebruikt als je als een gek elke dag zoals in het filmpje door het zand heen woelt dan vraag je om problemen. Beetje voorzichtigheid kan nooit kwaad. Ziet er wel degelijk uit in iedergeval!
 
Het probleem met een mag-float of algen magneet is dat de binnenzijde van de algen schraper-magneet aan de binnenzijde, dus in de bak voorzien is van een soort van schuursponsje, en is dus een beetje grof van structuur is en daardoor makkelijk een zandkorrel vasthoud.

We kunnen ook een klein / dun laagje filterwatten op de binnenzijde van deze magneet bevestigen en dit dan eenmalig gebruiken, het kleine aangebrachte laagje filterwatten zorgt er dan voor dat het zand niet op de grove structuur van de magneet komt.

Een stanly mesje heeft niet mijn voorkeur, beter is dan nog om een speciale / langwerpige schraaper te gebruiken waar een scheermesje in past, maar dit ook weer niet al te lang gebruiken want dit scheermesje gaat ook weer roesten, en deze aanslag kan ook weer zorgen voor krassen, samengevat is het algvrij houden van de voorruit een geduldig karweitje.
 
Bedankt iedereen voor de tips en adviezen, ga eens kijken wat ik kan gebruiken en/of ik de mag-float hou of niet.
 

Terug
Bovenaan