Mag een goudvis straks nog in een kom? De nieuwe dierenwet en onze hobby


Bij mijn LFS liggen ook brochures, nou meer factsheets en kleine boekjes samengesteld voor alle levende have die ze verkopen. Die worden inderdaad aangeraden wanneer je helemaal blanco start. Staan vooral dingen in over het opstarten, inrichten en onderhoud e.d. in. Bij mij hadden m'n ouders dit geregeld met een 'mijn eerste aquarium' boekje die ik eerst moest lezen/inkijken voordat ik m'n aquarium kreeg. Bij een andere LFS waar ik afgelopen jaar was moest ik zelfs advies krijgen of in mijn geval een korte overhoring voordat ik de vissen met garantie meekreeg. Dus het kan wel. Moet ik er wel bij zeggen dat dit beide speciaalzaken zijn, weet niet of daar verschil in zit, of in zou mogen zitten.
 
Tja het zal per zaak verschillen want Frits is ook een speciaalzaak maar info om mee te geven is er niet en je moet er wel om vragen als je iets wilt weten. Ik denk dat de meeste winkels er voor het gemak maar vanuit gaan de klanten zich hebben ingelezen.
Ik heb hier dat soort boekjes/info in elk geval nog nooit zien liggen of het moet aan mij liggen.
 
Ja dat klopt in zoverre meestal wel maar er is ooit een boekje in de handel gebracht die bij de lfs zou horen te liggen met info en die je aan klanten mee moest geven. Dat is doodgebloed volgens mij.
aha
 
Nee staat ook niet per se expliciet iets over kanarie pietjes. Gaat om het welzijn en houden van dieren anzich en dus ook diens verblijf. Voor onze vissen is dit het aquarium voor een vogel ' vaak ' een kooi. Daarnaast gaat deze gewijzigde versie van de wet pas in 2023 in dus zal je dat in de huidige wet nog niet vinden. Veel dingen staan juist niet expliciet beschreven wat dus ruimte laat voor verschillende interpretaties. Zoals de hoogleraar op dit gebied van het WBR (Wageningen) in een van de nieuwsartikelen al aangaf is de wet ook van toepassing op particulieren. Wel geeft de PVDD toe dat de wet vooral is bedoeld voor de veehouderij en particulieren hier minder mee te maken zouden krijgen, maar het kan wel.
oke
 

Terug
Bovenaan