Mag een goudvis straks nog in een kom? De nieuwe dierenwet en onze hobby


Stefan Akerboom

Well-known member
Lid geworden
8 mei 2020
Berichten
517
Goedendag allen,

Een actueel onderwerp waar je misschien wel wat van hebt meegekregen of juist niet maar er is een nieuwe dierenwet aangenomen waarvan sommige aspecten ook wel toepasbaar kunnen zijn 'in theorie' op onze hobby. En dacht misschien is dit wel een leuk discussie onderwerp voor op dit forum. Allereerst wat houdt de wet in?

'' De Partij voor de Dieren diende een aanpassing van de wet in, een amendement. Die aanpassing had tot doel dat dieren niet langer worden aangepast aan het huisvestingssysteem, maar dat het systeem wordt aangepast aan de dieren. Het amendement regelt dat het na 2022 niet langer is toegestaan om een dier pijn te doen. Maar ook om bij een dier letsel te veroorzaken, dan wel de gezondheid of het welzijn van het dier te benadelen met als doel om het dier op een bepaalde manier te kunnen huisvesten. '' --> BRON: RTL nieuws: Konijn niet alleen in een hok, hond niet aan een riem? 'Nieuwe wet dwingt ons tot nadenken'

Kortgezegd bij het houden van dieren mag het dier niet beperkt worden in het vertonen van natuurlijk gedrag en mag het dier geen pijn of hinder ondervinden van het houden van dat dier. Eigenlijk best prima uitgangspunten. Hoe de wet ten uitvoering moet worden gebracht is nog onbekend en gaat minister van Landbouw nog uitzoeken. Deze wet zou in theorie verstrekkende gevolgen kunnen hebben voor het houden van dieren in welke vorm dan ook, ik beperk nu alleen even tot onze hobby. Zoals ik in de titel al schreef: Mag een goudvis straks nog in een kom? Volgens deze wet niet. Maar wat mag straks wel en wat mag niet? Dat is onduidelijk en even los dat dit uiteraard een redelijk filosofisch gehalte zal hebben omdat de handhaving hierop ook niet echt te doen is vond ik het wel leuk om hier in dit topic over te filosoferen en te discussiƫren.

Ikzelf denk dat de meeste aquarianen het beste met hun vissen voor zullen hebben en dat 'fouten' in het houden en welzijn van vissen vaak vanuit onwetendheid erin sluipen. Denk dat wij in het algemeen niet heel veel met deze wet te maken zouden krijgen. Uitgangspunten zijn dat dat vissen uiteraard hun 'natuurlijk' gedrag moeten kunnen vertonen, geen stress ervaren van hun leefomgeving en dat soms onze wensen soms moeten wijken voor het welzijn van de vis. even terugkomend op de controverse die ik gebruikte over de goudvissenkom in mijn titel... Ben net als de meesten tegen het houden van vis in vissenkommen maar vat in mijn beleving prima de relatie tussen deze wet en onze hobby samen.

Hoe denken jullie erover, wat zijn jullie uitganspunten? Vind je de wet goed of vind het je idee totale onzin? Wees vrij te reageren uiteraard met respect voor elkaars mening en probeer het een beetje bij de aquaristiek te houden šŸ˜‰ .

Gr
Stefan

Nog wat naslagwerk uit de media voor wie hier meer over wilt weten:
 
Het handhaven van die wet op particulieren gaat natuurlijk (vrijwel) niks worden. Moet meneer agent, of bevoegd ambtenaar, bij mensen thuis langsgaan om te kijken hoe de huisvesting van huisdieren eraan toe gaat? Of Instagram's van mensen gaan volgen ofzo? Dat zie ik niet gebeuren. Wet zal voornamelijk in de professionele dierenhouderij (veeteelt, maar ook dierenwinkels wellicht) gehandhaaft worden. Misschien dat vissen in dierenwinkels voortaan in grotere bakken moeten worden gehouden, ookal is dat maar tijdelijk verblijf, geen idee hoe dat uit gaat pakken. In dat geval zal het assortiment van menig dierenwinkel inkrimpen en sommige soorten duurder worden verwacht ik.
 
1 van de eerste goede standpunten van de partij voor dieren!

En goudvis in een vissenkom
Een kanarie in een kooi van 60x30
Een konijn in een hok van 60x30
Een mens in een dixie

Even een paar voorbeelden, maar ik denk dat de mens ansich hier word opgeroepen om verantwoord met dieren om te gaan.

Natuurlijk is een dieren speciaalzaak (verblijf +-3 weken) iets anders dan iemand die hetzelfde dier de rest van zijn leven houdt.

- Hoeveel mensen zijn er, die niet weten dat een goudvis 20+ jaar oud word
- hoeveel mensen weten niet dat een konijn/kanarie in groepe van 20 of wel meer bij elkaar leven.

Ik denk dat dit precies is, wat we hier op het forum al jaren proberen voor elkaar te krijgen.
- Een corydoras gooi je niet in zn 1tje bij een groep grote cichliden.
- een kardinaaltetra zet je niet in zn 1tje in een gezelschapsbak.
- een groep maanvissen zet je niet in een 80cm bak

Hier draait denk ik heel deze discussie/wet om.
Heb respect voor de dieren, en zorg dat ze een veilig verblijf hebben, en waarin ze een natuurlijk gedrag kunnen vertonen.

Natuurlijk ga ik hier reactie's op krijgen. Maar ik ben er van overtuigd dat als wij de dieren (onze vissen) op een zo natuurlijk als mogelijke wijze proberen te houden, we hier ook veel meer plezier aan zullen beleven.
 
Elk initiatief ter verbetering van dierenwelzijn is meegenomen. Ik ben alleen bang dat deze wet een "tandenloze tijger" wordt. Hoe kan een ambtenaar nou beslissen over iets waar wij hobbyisten het al amper over eens worden? Extreme uitzonderingen zoals de (kleine) vissenkom daargelaten, daar bestaat wel min of meer consensus over.

Ook als ze de wet breder willen gaan toepassen, zoals op de veeteelt....... Good luck with that! Ten eerste is het moeilijk te objectiveren wat gewenste en wat ongewenste omstandigheden zijn. Je kan een X-aantal vierkante meters zus en zo noemen, maar dat gebeurt nu ook al. Ten tweede kunnen we er denk ik wel van uitgaan dat de boerenlobby "dit" niet over zich heen laat gaan. Serieus werk maken van deze wet betekent heel veel gedoe....... ik moet het nog zien.
 
hebben vooral niet meer wetten nodig.
het gaat nu gewoon prima tuin centrums etc hoe die soms vissen houden zou wel mogen veranderen opzig
 
Ik denk persoonlijk dat het goed is dat er meer in een ā€˜wetā€™ geregeld wordt op het gebied van dierenwelzijn. Ik weet dat het moeilijk te handhaven is doormiddel van het controleren bij mensen thuis maar veel mensen gaan niet bewust verkeerd om met dieren maar meestal is het onwetendheid (hoop ik).
Dus als er een wet komt die duidelijkheid geeft dan hoop ik dat mensen zich beter gaan inlezen als ze dier(en) willen gaan houden.

Misschien is het een idee om een soort kennis examen te moeten afleggen voordat je een dier mag kopen ;). We zien het hier genoeg op het forum dat iemand ā€˜verkeerdā€™ begint en als er dan advies komt schrikt men vaak en zie je gelukkig vaak dat er verbeteringen worden gezocht. Maar hoeveel mensen komen helemaal niet op een forum en doen maar wat????
Ik bedoel te zeggen de mens is niet altijd bewust verkeerd bezig. Dus als het houden van dieren door de overheid serieus wordt genomen is dat wat mij betreft wel een goed signaal die hopelijk opgepakt gaat worden door de handel maar met name ook door de mensen die uiteindelijk dieren willen gaan houden.
 
Misschien gaat men dan naar een systeem waarbij wanneer men een klacht krijgt over mogelijke mistanden een bezoekje gaat brengen. Heb zoiets wel al is op TV gezien, was ook in NL en waren speciale BOA's. In het ergste geval konden dieren uit huis worden genomen. Dus als je buurman last van je heeft en die weet dat je vissen houdt dat die dan een klacht indient dat je ze te klein houdt šŸ¤·ā€ā™‚ļø .

Een ander punt waar wel echt wat te halen valt is voorlichting, eigenlijk zou men bij of eigenlijk voor de aankoop van dieren eerst correcte info moeten krijgen. Beetje net zoals een verplicht advies bij de apotheek of als je nog een tandje strenger wilt een verplichte cursus. Je was me net voor @paulusdeboskabouter šŸ˜ .

Hoe kan een ambtenaar nou beslissen over iets waar wij hobbyisten het al amper over eens worden?
Ambtenaar kan ook niet alles weten, meestal hebben ze daar mensen voor waar ze zich door voor laten lichten. Kabinet heeft ook een OMT. Maar er blijven idd altijd grijze gebieden.
 
Een ander punt waar wel echt wat te halen valt is voorlichting, eigenlijk zou men bij of eigenlijk voor de aankoop van dieren eerst correcte info moeten krijgen. Beetje net zoals een verplicht advies bij de apotheek of als je nog een tandje strenger wilt een verplichte cursus. Je was me net voor @paulusdeboskabouter šŸ˜ .
Haha ja ik was je net voor, die verplichte info zou inderdaad geen kwaad kunnen.
Bij de Intratuin sta ik nog wel eens lang op de dierenafdeling visjes te kijken (tot ergernis van mijn vrouw) en dan zie ik weer iemand met een kar vol vertrekken. Aquarium, bodem en vissen tegelijk. Dan wil ik bijna wat opmerken over indraaien en zoā€¦maar durf dat dan weer nietā€¦
 
Eerlijk gezegd denk ik dat er in de praktijk niet veel veranderd. Want in de Wet Dieren waren de 5 vrijheden van Brambell al opgenomen (Artikel 1.3 derde lid).

Nu worden particulieren niet meer zomaar (zonder aanleiding/melding*) gecontroleerd op hun huisdieren. Dat zal straks niet anders worden. Ik denk dat het voor de handhaver ook weinig toegevoegde waarde heeft, maar de toekomst zal het uitwijzen.

Voor de echte fanatieke mensen onder ons:


Ook zonder deze wet ben ik van mening dat vissen zo goed mogelijk verzorgt moeten worden. Daar valt ook een groot genoeg aquarium onder. (Tjah en wat is groot genoeg..? šŸ¤”)

* Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld dieren waar ook papieren bij horen (cites e.d.).
 
Haha ja ik was je net voor, die verplichte info zou inderdaad geen kwaad kunnen.
Bij de Intratuin sta ik nog wel eens lang op de dierenafdeling visjes te kijken (tot ergernis van mijn vrouw) en dan zie ik weer iemand met een kar vol vertrekken. Aquarium, bodem en vissen tegelijk. Dan wil ik bijna wat opmerken over indraaien en zoā€¦maar durf dat dan weer nietā€¦

En wie bepaald dan dat dat (verplicht info, het meteen alles installeren) zo is? want volgens mij kan dat prima! niet echt natuurlijk maar zie hier al dilemma nr 1.

M.i. gewoon een kansloze k*t wet, PvDD lekker laten brabbelen en het vervaagd vanzelf.

ik snap ook niet dat men zich hier zo druk over maakt.. vergeleken met het buitenland doen wij het prachtig (uitzonderingen daargelaten).
Kan het beter? ongetwijfeld... maar zolang er grotere problemen zijn (lees mensen die met kinderen en al op de vloer moeten slapen in hun kantoor omdat er geen huisvesting is, werkeloosheid, malloten die in het wild op zich heen gaan schieten/steken ect ect ect) vind ik dit hele grote bijzaken.
 
Laatst bewerkt:
En nu het voorbeeld van de goudvis in de vissenkom.

Dit staat in de Wet.

3. Voor de toepassing van het tweede lid wordt tot de zorg die dieren redelijkerwijs behoeven in elk geval gerekend dat dieren zijn gevrijwaard van:

a.dorst, honger en onjuiste voeding;
b.fysiek en fysiologisch ongerief;
c.pijn, verwonding en ziektes;
d.angst en chronische stress;
e.beperking van hun natuurlijk gedrag;

voor zover zulks redelijkerwijs kan worden verlangd.

Nu de vraag: mag een goudvis nu wel in een vissenkom??
 
vind dat van zelf sprekend je mag doen wat je wil
 
De Dibevo heeft al 10, 20 jaar (of misschien wel langer) als richtlijn dat de bij hun aangesloten dierenwinkels geen kommen mogen verkopen voor goudvissen. Maar als je daar op staat kun je die wel elders kopen en dan vissen er in doen. De kom is een ouderwetse gewoonte evenals het idee dat goudvissen goede huisdieren/aquarium vissen zijn (wel heel goed voor in de vijver) Echter als je dit gaat verbieden, in een vage omschrijving nog wel, ben je nog veel verder van huis. Gegarandeerd dat goedwillende mensen beboet gaan worden en hun huisdieren onteigend, omdat het kan of omdat de Boa je niet mag of zijn quotum moet halen. Ik ben helemaal voor dierenwelzijn maar je kunt dat niet, net als moraliteit, door een wet afdwingen. Geef goede voorlichting, boycot slechte dierenwinkels of tuincentra, er zullen altijd wat mensen zijn die moedwillig een wet overtreden. Per saldo zal er niets veranderen aan het "dierenleed", en de Dierenpartij zal de wet over een paar jaar willen aanscherpen, zodat mensen eerst een prijzige vergunning of cursus zullen moeten nemen voor ze een aquarium "mogen" hebben.
 
Nou gister de PvdD gehoord op de tv en het is niet echt bedoeld voor huisdieren maar meet voor de veeteelt. Mensen met huisdieren hoeven zich niet druk te maken.
 
Goedemorgen allemaal, goedemorgen @Stefan Akerboom . Interessant onderwerp waar ik ook graag mijn gedachten even plaats.

Om te beginnen is het in de chat gelezen door mij dat iemand schreef - Ken lachen als er weer een melding komt van een dode livestock. Wanneer je daar lol in schept dan is dat i.m.o. een misplaatste grap. Echt vreselijk om plezier te hebben in andermans ellende als je mee hebt gemaakt om dode dieren te vinden in je aquarium. Nieuwe regelaar voor Co2 gekocht omdat daar de oorzaak lag en dat is volgens mij stukken beter dan risico te nemen op herhaling. Wel wil ik benadrukken dat ik er niet van houdt om oude koeien uit de sloot te halen. Wat gebeurt is is gebeurt.

Waarom er nu weer naar de veeteelt wordt gekeken via een aangenomen amendement is me een raadsel, waarom de boerenlobby nu ook weer als groep wordt genoemd is me als oud varkenshouder een raadsel. Elke veehouder, uitzondering daargelaten is gebaat bij een goed dierenwelzijn. Een dier, elk dier, elke vis dat zich in welzijn bevindt is eerder gezond. Een goed klimaat is voor zowel mens als dier daarvoor noodzakelijk. Zit zelf maar eens in de trek, dat is veel slechter dan dat het koud is.

Dierwelzijn staat hoog in het vaandel. Er zullen ongetwijfeld ook mensen zijn van het NVWA die waarschijnlijk het volgende kunnen beamen. Een gezond dier gehouden in welzijn en een gezonde mens die zich ook in welzijn bevindt is een belangrijke uitgangspunt. Daarom hadden we ook een speciaal klimaatplafond in elke afdeling. Ik hoop dat deze wet het niet zodanig maakt dat de kosten te hoog worden voor onze hobby. Ik hoop/denk dat jullie wel zullen kunnen begrijpen hoe het is om door een lege stal te moeten lopen, een stal die compleet gestript is, leeg, niets meer herinnert aan wat ik had. Hoe ellendig dat voelt ook al heb je geen anders keuze omdat doorgaan met erg hoge kosten als gevolg geen optie meer was.

Wat ik me eigenlijk best wel afvraag is het volgende... Wat gebeurt er eigenlijk voordat de dieren bij hun nieuwe eigenaar zijn. Vissen kweken, vissen transport uit buitenland, welk effect heeft dit op wildvang? Als ik alleen al kijk naar diertransporten in de agrarische sector... Tussenstop in virusvrije verblijven, eten, drinken... transport wat uiterst lux is met zelfs ventilatoren in de vrachtwagen.

Zet dat eens ff af t.o.v. een volgepropte busreis naar een vakantiebestemming in het buitenland meerdere dagen onderweg.. šŸ˜…

Wij hebben behoorlijk wat pech gehad met honden. Vorige hond, een labrador op veel te jonge leeftijd in moeten laten inslapen. Een Duitse herder gehad, 2 maanden.... Zien verongelukken.. Ik moet er niet aan denken dat honden niet aangelijnd zouden mogen zijn. Dat beeld van je hond voor een auto zien lopen vergeet je nooit meer. Je voelt je zo ellendig, zo machteloos.

Ik betwijfel zelfs of dit Ć¼berhaupt wel gebeurt en/of hoe dit ingevuld gaat worden bijvoorbeeld in gebieden met jonge reekalfjes.

Dat was mijn 2 cents bijdrage voor nu.
 
Misschien is het een idee om een soort kennis examen te moeten afleggen voordat je een dier mag kopen ;).
Dat gaat er natuurlijk never nooit komen. Zulks zou ik dan nog eerder graag verplicht zien bij mensen die aan kinderen willen beginnen.
Een LFS verplichten om bepaalde info mee te geven, zij het mondeling en/of in een leaflet ofzo, bij aanschaf van huisdieren zie ik nog wel brood in. Qua implementatie lijkt een beetje op dat 'heeft u Coronaklachten gehad de afgelopen twee weken'-gebeuren dat je nu veel krijgt, prima mogelijk dus.
 
FF tussen komen maar ik dacht dat er in Nederland zo'n boek was waarin de handelaar de klant moet informeren . Deze boek zou deze info bevatten en ik vermoed dat er hier ook al over werd gesproken .
 
De intentie van de wet zal goed zijn, de zwakte zit hem in het ruimte laten voor heel veel interpretatie. Hiermee werk je in de hand dat belangengroepen/activisten naar de rechter stappen en iets, wat misschien helemaal niet de bedoeling was van deze wet, er via de rechtbank doorheen duwen.
 
Tja de politiek is er heel erg goed in om onduidelijk te zijn.
 
FF tussen komen maar ik dacht dat er in Nederland zo'n boek was waarin de handelaar de klant moet informeren . Deze boek zou deze info bevatten en ik vermoed dat er hier ook al over werd gesproken .
Dat heb ik ook ooit gehoord maar bij Frits zie ik die niet en wordt er ook nooit over gesproken zover ik weet.
 
Dat heb ik ook ooit gehoord maar bij Frits zie ik die niet en wordt er ook nooit over gesproken zover ik weet.
Ze waren ooit ij Utaka stage gaan lopen en hadden veel info van Michael overgenomen voor in hun boek , maar dacht nog te weten dat het al bij de goudvis foutliep
 
Deze wet is, zoals dit eigenlijk voor elke wet geldt, vrij te interpreteren. En dat zal dus dan ook gebeuren. Mogelijk kan dit zelfs leiden tot rechtspraken waarmee er dan meer duidelijkheid zou kunnen ontstaan.

Hoe kan je bijvoorbeeld aantonen, op ons gebied, dat er foutieve adviezen gegeven zijn in een winkel naar de argeloze koper toe? Wat maar al te vaak gebeurd, de verkoop is te vaak het belangrijkste.
Argeloze koper? Misschien kan je eisen stellen naar kopers toe? Bijvoorbeeld een verplichting om te weten wat je koop en hoe het te verzorgen?

Mijn idee is dat dit vooral tot wijzigingen in de intensieve veeteelt moet leiden. Ook al om komende stikstof problemen te voorkomen. Maar ook kan je denken aan de uitsluiting van virus infecties door te grote dier aantallen in de stallen. Wat, zo moeten wij nu toch wel weten, tot grote, ook economische, problemen kan leiden.
 
Dat heb ik ook ooit gehoord maar bij Frits zie ik die niet en wordt er ook nooit over gesproken zover ik weet.
ik woon in groningen en frits kuiper zegt altijd wel iets als er iets speciaal is, bijvoorbeeld grote plecos en maanvissen die groot en agresief kunnen worden. wat ik daarmee probeer te zeggen is dat frits kuiper zeer zeker mensen probeert in te lichten over vissen die mensen kopen.
 
ik heb de wet gelezen en ik heb niks gelezen over aquariums
 
ik heb de wet gelezen en ik heb niks gelezen over aquariums
Nee staat ook niet per se expliciet iets over kanarie pietjes. Gaat om het welzijn en houden van dieren anzich en dus ook diens verblijf. Voor onze vissen is dit het aquarium voor een vogel ' vaak ' een kooi. Daarnaast gaat deze gewijzigde versie van de wet pas in 2023 in dus zal je dat in de huidige wet nog niet vinden. Veel dingen staan juist niet expliciet beschreven wat dus ruimte laat voor verschillende interpretaties. Zoals de hoogleraar op dit gebied van het WBR (Wageningen) in een van de nieuwsartikelen al aangaf is de wet ook van toepassing op particulieren. Wel geeft de PVDD toe dat de wet vooral is bedoeld voor de veehouderij en particulieren hier minder mee te maken zouden krijgen, maar het kan wel.
 
Als je ā‚¬5 bijbetaald wil ik ze wel hebben.
Mooier kan ik het niet maken. :sorry:
 
ik woon in groningen en frits kuiper zegt altijd wel iets als er iets speciaal is, bijvoorbeeld grote plecos en maanvissen die groot en agresief kunnen worden. wat ik daarmee probeer te zeggen is dat frits kuiper zeer zeker mensen probeert in te lichten over vissen die mensen kopen.
Ja dat klopt in zoverre meestal wel maar er is ooit een boekje in de handel gebracht die bij de lfs zou horen te liggen met info en die je aan klanten mee moest geven. Dat is doodgebloed volgens mij.
 
Er bestaat een Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren dat bijsluiters uit geeft over het (juist) verzorgen en houden van allerlei soorten huisdieren, waaronder ook vissen. Moet je ook maar net weten, als (beginnend) aquariaan. En daar zit volgens mij een beetje de winst: Zo'n wet kan ervoor zorgen dat LFS verplicht worden deze informatie (op pamflet, of digitaal) als bijsluiter mee te geven. Of je het dan leest en er naar handelt is een tweede, maar je geeft mensen in ieder geval daarmee gelijk de toegang tot wetenschappelijk gefundeerde info, die niet geschreven is door een fabrikant van waterverbeteraars of een winkelier zelf die zelf ook een belang heeft bij verkoop. Belang van het te houden dier staat dan voorop, als enige. Ik denk dat zoiets best kan uitmaken in het aantal 'verkeerd gehouden vissen'.

 

Terug
Bovenaan