Maanvissen zwemmen enigszins scheef in het donker


E

ErikDOTNET

Guest
Hallo allemaal,

Sinds 2 weken zwemmen er 4 maanvisjes (grootte van iets groter dan een 2 euro munt) rond in mijn 260 liter (121cm) aquarium. Overdag hebben ze het prima naar hun zin en zwemmen ze actief rond. Maar zodra het licht uit gaat en ze rustig worden, zwemmen de meeste enigszins scheef (80 graden ipv 90).
Waterwaardes zijn getest en OK. Temperatuur is OK. De andere vissen in de bak doen het prima.
Moet ik me zorgen gaan maken?

Groeten,
Erik
 
Zorgen maken is niet nodig, want dit is heel normaal voor rustende Maanvissen.
 
Volgens mij doen vrijwel alle vissen dat omdat het lichaam zich richt naar het licht (wat in dit geval buiten de bak is).
 
Is normaal gedrag,bij rustende vissen.
 
Hartelijk dank voor de geruststelling.
Je merkt al wel wie hier de beginner is :)
 
Jones zei:
Volgens mij doen vrijwel alle vissen dat omdat het lichaam zich richt naar het licht (wat in dit geval buiten de bak is).


Dat dit zo bij alle vissen is weet ik niet maar wat maanvissen betreft klopt dit zeker wel.
Toen ik bij Joost1980 was werkte de lichtkap van een bepaalde bak met maanvissen niet in z'n kweekruimte.
De maanvissen zwommen toen allemaal met hun rug naar de voorruit toe,was echt een maf zicht.
 
Mijn goudvissen doen het ook heel duidelijk. Bij grote/platte vissen zie je het beter dan kleine torpedovormige visjes.
 
Mijn roofvissen en malawi/tanga cichlides heb ik het nooit zien doen, maar de congozalmen hier zwemmen behoorlijk scheef rond als het licht in de bak uit is maar het licht in de kamer nog aan. Serieus maf gezicht... :D

edit: hmmm, mijn rovers zijn vooral bodemgericht en oppervlaktegericht (vlindervissen). De tanga en malawi cichlides zijn bodem/stenen gericht. Veel daarvan zwemmen graag met hun buik naar stenen toe, dus die zwemmen met normaal licht al vaak 'scheef'. Denk dat richten naar het licht vooral geldt voor 'vrijzwemmende' middenlaag bewoners?
 

Terug
Bovenaan