Maanvissen vechten..


M

Marijn Arts

Guest
hoi

ik heb nu zo al bijna 2 jaar 2 maanvissen. mijn vader heeft ze ooit gekocht voor mij als cadeautje. ze hadden tegen mijn vader verteld dat het een mannetje en vrouwtje waren. (ook hadden ze verteld dat de maanvissen misschien net iets te groot werden, maar maanvissen waren toen mijn favorieten vissen en ik wou ze al zo lang hebben. was een beetje dom mis, maar ja)

nu begin ik me af te vragen of het wel een mannetje en vrouwtje zijn. want volgens mij vecht een mannetjes en vrouwtjes maanvis niet met elkaar.
ook is 1 maanvis overduidelijk de baas in mijn aquarium en doet er alles aan om het meeste eten te krijgen en zo. en wat hij ook doet is dat hij de hele tijd achter de andere maanvis gaat. hem gaat pikken en zo, waardoor hij ook kapotte schubben krijgt (niet veel hoor)daardoor blijft die andere maanvis heel bang en schuw en schuilt hij altijd onder een zwaardplant en durft vaak niet meer te voorschijn te komen.

nou heb ik dus een paar vragen:
hoe kun je het verschil zien tussen een mannetje en vrouwtjes maanvis?

en hoe zou ik dit oplossen. de maanvissen alle bij apart verkopen naar een ander aquarium of eentje weg doen of iets anders.

alvast heel erg bedankt voor de tips/hulp.

gr. Marijn
 
Wat is de bakmaat?
 
Dat ze gaan vechten als ze groter worden, dat klinkt mij als logisch, niet vergeten dat het een scholenvis is die minstens met 6 gehouden moet worden in een bak van minimaal 130cm(liever nog 150cm)en minstens 50 cm hoog.
Het geslacht kan alleen vastgesteld worden, als ze volwassen zijn, en ze eieren gaan leggen, dan pas kun je het geslacht bepalen.
Er is al zoveel over geschreven, hier in het forum, dat ik dat niet gaat uitleggen.

Gr Rob.
 
Laatste misverstand: mannetjes en vrouwtjes maanvissen vechten wel met elkaar als ze niet op de juiste manier worden gehouden. Lees: een te klein aquarium, te weinig schuilplaatsen.

Hobbyproject,
Jos Hut
 
Een mannelijke maanvis heeft een vlakke kop en een vrouwelijke maanvis heeft een bolle kop. Daarnaast is het lichaam van de vrouw (na aftrek van de vinnen) groter dan die van de man, maar die conclusie kan je natuurlijk niet trekken als je de achtergronden (op het gebied van leeftijd/groei) van beide vissen niet kent.
 
Daar staan toch twee statements die volkomen indruisen tegen opmerkingen van bekende maanvissenkweker Jos Hut:

Als je maanvissen koopt neem dan een groepje en let erop dat de afmetingen verschillend zijn.Dit is vaak mijn advies aan liefhebbers die bij mij komen.Mannetjes maanvissen zijn vaak groter dan vrouwtjes en door vissen te nemen die verschillend zijn qua grootte heb je een grotere kans dat je zowel mannetjes als vrouwtjes hebt.
Toch hoor ik af en toe dat mensen het geslachtsonderscheid kunnen zien: mannetjes hebben een bult op de kop etc.Ik weet niet anders dat dat het alleen te zien is bij de paring.Mannetjes hebben een geslachtspapil en de vrouwtjes een legbuis.
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post494249

~ Ivo
 
Dan hebben mijn mannetjes zojuist eitjes gelegd hahaha
 
Dat is natuurlijk niet wat ik wil zeggen. Jij doet het voorkomen alsof je aan de vorm van de kop het geslacht kan zien. Ook schrijf je dat vrouwtjes groter zijn. Beiden is volgens Jos Hut niet zo.

Zou het niet heel toevallig zo kunnen zijn dat jouw mannetje een vlakke kop heeft en je vrouwtje groter is zonder dat dit iets zegt over alle maanvissen? ;)
 
Dat doe ik inderdaad. Aan de vormen van hun kop heb ik hun geselecteerd en het is altijd zo gebleken en niet gebaseerd op een enkele vis. In vijf gevallen hadden twee mannetjes een vlakke kop en drie vrouwtjes een bolle kop en zesde heeft z'n mannelijkheid nog niet bewezen.

Dat in vijf gevallen de vissen aan de criteria voldeden, die ik hiervoor noemde, noem ik geen toeval... Jij wel?
 
Je hebt het wel over kweekvarianten toch? Jij hebt toch witte maanvissen schrijf je ergens anders?
Kan heel goed zijn dat dit een kenmerk is dat in een kweeklijn is geslopen, maar dat niets te maken heeft met de wildvorm maanvissen. Dan zegt het niet zo veel dat 5 vissen aan die kernmerken voldoen. Er zijn ook nakweek Apistogramma cacatuoides dames met rood in de vinnen terwijl dit toch echt alleen bij de mannen zo zou moeten zijn. Jos Hut heeft het wel over raszuivere, wildvorm maanvissen.

~ Ivo
 
Of ze raszuiver zijn... geen idee hahaha.
Ik kan het me echter niet voorstellen dat de vrouwtje in dit geval er op gekweekt zijn om deze mannelijke kenmerk te krijgen en andersom. Ik ben geen kweker. Ik heb wat nesten gehad maar die zijn nog nooit langer dan en dag vrij zwemmend geweest.

Ik discuseer de kennis van Dhr. Hut ook niet. laat het dan in mijn gevallen zo geweest zijn.

Zojuist even wat filmpjes op internet bekenen. De vrouwtjes zijn in die gevallen wel die gene met een vlakke kop (@)
Dan zijn mijn maanvissen gewoon geniaal:p
 
Die mannelijke kenmerken in vrouwelijk exemplaren zal vast niet op worden gekweekt inderdaad, maar feit is wel dat je zo dus tegenkomt bij bv. die Apistogramma die ik noemde (maar ook ramirezi's). Dat soort dingen wil er wel eens insluipen.

Ik lees overigens wel dat er best een aantal kleine indicaties zijn, maar ben nog niemand tegengekomen die alleen daarop durft af te gaan, je leest toch vooral dat zekerheid pas bij de voortplanting gegeven kan worden en dan af te leiden is uit de geslachtsdelen. Zo kwam ik bijvoorbeeld iemand tegen die aangaf dat het in zijn ogen vaak de dominante vrouwtjes zijn die het meest van de andere kenmerken van mannen hebben.

~ Ivo
 
sorry voor dat ik heel lang geen antwoord meer had gegeven ik had proefwerkweek en andere dingen die voor gingen. bedankt voor alle reacties ik had er zo veel niet verwacht.

niet schrikken over de bakmaat maar de bakmaat is 80 bij 40 bij 45. als het goed is zat er 126 liter in mijn aquarium. ik merk nu ook dat het met vechten weer rustiger is geworden. behalve na het eten, als ze net gegeten hebben kan er nog wel eens gevochten worden. ook zijn de wonden van de ene maanvis al wat hersteld, je ziet ze bijna niet meer.

dus hopelijk loopt het goed af met mijn maanvissen.

gr. Marijn
 
Ze hebben al enkele nesten afgezet. ik spendeer een hoop tijd aan het begrijpen van hun gedag, aldus observeren. Daardoor heb ik twee van de drie nesten ook geplaats zien worden waardoor ik zeker ben van het geslacht van drie van mijn vier maanvissen.

Die theorie die je zojuist benoemde over dominante vrouwen dat is ook zeker waar in mijn geval. Ellen (naam vis... ja, als ik ze wil begrijpen moet ik ze op z'n minst uit elkaar kunnen houden en verdienen ze een naam) is altijd de leidster geweest in de hele bak. haar partners kon ze maken of kraken.

Tja Martijn het werd een beetje een dialoog, mijn excuus voor het op het verkeerde been brengen door mijn eigen uitzonderingen. Ik hoop toch dat je door die hele discussie een beetje wijzer bent over geslacht.

Hou het er maar op dat je pas zeker bent van de geslachten als ze gaan paren. Mocht je geen getuigen zijn van dat de eitjes gelegd worden dan weet je zeker dat je een vrouwtje hebt. Mochten deze eitjes dan ook nog uit komen dan weet je zeker dat je een mannetje en een vrouwtje hebt. Komen de eitjes niet uit dan kan het zijn dat je maanvissen lesbiennes zijn of dat een of beide last hebben van onvruchtbaarheid.

Ik hoop dat je toetsen goed zijn gegaan :D

Mvg. Twan
 
ik hoop ook dat mijn toetsen goed zijn gegaan :) denk het wel hoor. maar maakt niet uit hoor ik ben er ook inderdaad wat wijzer op geworden.

nog bedankt voor je reactie en ik zal er op letten maar ik denk niet dat ze een nest gaan maken in een vrij kleine bak (voor hun dan.)
alhoewel ze sinds een paar dagen de hele tijd in een klein hoekje zitten. ze zitten wel erg krap op die plek maar dat is dan wel hun eigen keuze.

gr. Marijn

ps. het was niet Martijn maar Marijn xD. maakt niet uit hoor, foute zijn menselijk haha! :D
 
Dus de conclusie:

Te kleine bak en te weinig vissen.

Gr. Rob.
 
Sorry Marijn,

Maar goed als hobbyist dat je waarschijnlijk bent ga je ze vast niet weg doen. Laat ze lekker met z'n twee�n ook al is de bak te klein, maar inderdaad ik zou der niet meer bij doen. Persoonlijk zou ik het ook niet over mijn hart verkrijgen om een van mijn maanvissen weg te doen. Ze hebben zelfs namen.

Dat de maanvissen een nest maken is ��n ding, maar dat ze dit nest ook nog eens weten groot te brengen tot vrij zwemmende jonge visjes is een tweede. Ga er niet vanuit in ieder geval. Zo te horen hebben ze niet veel partnerschap laten zien. Als je nest komt is het weer een mooie ervaring rijker niet waar?!
 
Na de ophef in een topic van iemand die maanvissen in 60l. houdt blijft het hier verdacht rustig. Alsof ze in dit bakje niet kapot groeien. Ook de onderlinge agressie is al goed aanwezig blijkbaar...

@ Marijn: De maanvissen zitten echt te klein behuisd. Ik begrijp het heel goed als je de vissen niet wil wegdoen, maar dit is geen goede situatie voor ze. De agressie zegt genoeg. Probeer een goed plekje voor ze te zoeken, er zijn genoeg vervangende vissoorten te vinden die net zo leuk (of zelfs leuker) zijn!
 
TwanB zei:
Sorry Marijn,

Maar goed als hobbyist dat je waarschijnlijk bent ga je ze vast niet weg doen. Laat ze lekker met z'n twee�n ook al is de bak te klein, maar inderdaad ik zou der niet meer bij doen. Persoonlijk zou ik het ook niet over mijn hart verkrijgen om een van mijn maanvissen weg te doen. Ze hebben zelfs namen.

Dat de maanvissen een nest maken is ��n ding, maar dat ze dit nest ook nog eens weten groot te brengen tot vrij zwemmende jonge visjes is een tweede. Ga er niet vanuit in ieder geval. Zo te horen hebben ze niet veel partnerschap laten zien. Als je nest komt is het weer een mooie ervaring rijker niet waar?!

klopt ik doe er ook echt niet meer bij. ik heb nu al genoeg vissen er in, ik heb de maanvissen nu ook al bijna 2 jaar of zo en ik heb een aquarium al iets van 7 jaar geloof ik. maar ik denk ook niet dat ze een nest gaan maken hoor. maar het zal natuurlijk wel mooi zijn, maar ik hoef het ook niet perse.

Jones zei:
Na de ophef in een topic van iemand die maanvissen in 60l. houdt blijft het hier verdacht rustig. Alsof ze in dit bakje niet kapot groeien. Ook de onderlinge agressie is al goed aanwezig blijkbaar...

@ Marijn: De maanvissen zitten echt te klein behuisd. Ik begrijp het heel goed als je de vissen niet wil wegdoen, maar dit is geen goede situatie voor ze. De agressie zegt genoeg. Probeer een goed plekje voor ze te zoeken, er zijn genoeg vervangende vissoorten te vinden die net zo leuk (of zelfs leuker) zijn!

ja klopt maar ik weet ook al eigenlijk heel lang dat ze te klein zitten. ik had ze vroeger een keer gekregen van mijn vader na dat de dwerggoerami's en antennenbaarsjes (als ik het goed spel) waren doodgegaan. mijn vader had ze gekocht bij de dierenwinkel en die informeerde niet eens dat die dieren erg groot konden worden en al snel te klein waren. als ik van te voren wist dat ze te groot werden, dan had ik ze ook niet gekocht en had ik gewoon weer dwerggoerami's of antennenbaarsjes gekocht.

ik heb ook veel moeite om ze weg te doen. stel je voor dat ze dadelijk in een nog kleiner aquarium komen of ergens in een aquarium waar ze niet eens verzorgd worden of zo. en ik geef ze al helemaal niet aan een dierenwinkel. dan zitten ze voorlopig nog wel in een super klein bakje en moeten ze afwachten tot dat ze weer verkocht worden. ik zal nog wel ff kijken waar ik ze zal weg doen (mischien weten jullie een plek).

gr. Marijn
 
Je kunt op zijn minst ze aanbieden en bij iedereen die ze wel wilt hebben vragen naar zijn/haar formaat aquarium. Dan doe je je best voor de diertjes om ze bij jou weg te krijgen en ook naar een groter huisje te vinden.

Oh en 'gewoon weer' dwerggourami's of antennebaarsjes bestaat eigenlijk niet. Dat zijn geen visjes die je zomaar ergens bij doet, want dan houden ze het vaak niet lang uit. Eerst zeker weten dat je voldoet aan hun eisen.

~ Ivo
 
Je zou ze hier op het forum bij 'aangeboden' kunnen zetten. Grote kans dat je van mensen die reageren hun bak kan zien en de vissen verder kan volgen in hun foto-albums. Dat maakt het een stukje makkelijker (ik spreek uit ervaring :) ).
 
Mascha&Ivo zei:
Je kunt op zijn minst ze aanbieden en bij iedereen die ze wel wilt hebben vragen naar zijn/haar formaat aquarium. Dan doe je je best voor de diertjes om ze bij jou weg te krijgen en ook naar een groter huisje te vinden.

Oh en 'gewoon weer' dwerggourami's of antennebaarsjes bestaat eigenlijk niet. Dat zijn geen visjes die je zomaar ergens bij doet, want dan houden ze het vaak niet lang uit. Eerst zeker weten dat je voldoet aan hun eisen.

~ Ivo

ja zo bedoelde ik het ook weer niet, ik bedoelde meer van als de maanvissen weg zijn dan wil ik graag een van die 2 soorten. maar omdat ik vooral alleen maar Zuid-Amerikaans vissen heb ga ik waarschijnlijk voor de antennebaarsjes. aangezien de dwerggourami's uit Azi� komen.

Jones zei:
Je zou ze hier op het forum bij 'aangeboden' kunnen zetten. Grote kans dat je van mensen die reageren hun bak kan zien en de vissen verder kan volgen in hun foto-albums. Dat maakt het een stukje makkelijker (ik spreek uit ervaring :) ).

ik zal daar nog even kijken en het er over hebben met mijn vader wat hij er van denkt. nog bedankt voor de tip :)

gr. Marijn
 
En dat is het probleem niemand wil vergroeide manen hebben ,als je ze gratis aan bied komen ze weer in een te kleine bak ,en de Scalaren zijn in de winkel goed koop 4 euri per stuk
Heb ze zelf gehad in een rio 125 maar het zijn toch behoorljke vissen geworden is fout ik weet het :stom:
Gr Rienke
 

Terug
Bovenaan