Maanvissen selecteren


G

Geert80

Guest
Hallo mensen,

Het is weer even geleden dat ik op het forum was. Had wat moeite met inloggen op dit nieuwe forum (erg mooi geworden, mijn complimenten)

Nu even terug naar mijn topic. Ik heb vorig jaar bij Jos Hut 8 jonge maanvissen gekocht, namelijk Pterophyllum scalare "Redshoulder Manucapuru" en nu worden ze echt te groot om allemaal in mijn rio 240 (120x40x50) te houden. Ik heb nog steeds het voornemen om een grotere bak aan te schaffen, wellicht een rio 400 maar zo lang kunnen de vissen niet meer wachten!

Nu heb ik besloten om twee koppels over te houden, dus er moeten 4 vissen weg. Ik heb alleen heel veel moeite om te selecteren welke blijft en welke gaat. Wekelijks zijn er eitjes en ik zie ook echt wel koppels gevormd worden. Maar hoe houd ik ze nou uit elkaar?!?!? Ik geloof dat er 3 koppels zijn gevormd en dus twee buitenbeentjes zijn. Maar ik vind het echt moeilijk, als ik de ene vis eitjes zie leggen weet ik de volgende dag al niet meer welke van de 8 dat was. Ze lijken ten slotte allemaal op elkaar en zwemmen door elkaar... Maar er moet toch een manier zijn om ze te onderscheiden van elkaar?

Zijn er uiterlijke kenmerken bij maanvissen waaraan ik individuen makkelijker kan herkennen?? Of bestaat er een manier om ze te "merken" zonder dat ze daar last van ondervinden??
 
Hallo Geert,

Het gaat dus erg goed met je vissen. Maar liefst drie koppels van de acht stuks.

Het komtber nu op aan om je vissen goed te observeren, heel erg goed te observeren en kijken wat de spe ifieke kenmerken van elke vis zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de borstvinnen. Die zijn vaak verschillend per vis maar ook een linker of rechter borstvin kan er anders uit zien. Zijn je mannen groter dan je vrouwen? Welke is het meest dominant van de groep en welke vrouw hoort daarbij? Deze man verjaagt namelijk de andere vissen, op eentje na: zijn vrouwtje.

Ook kan je letten op de buitenste vinstralen van de staarten. Die zijn per vis ook vaak verschillend qua lengte.

Succes en Hobbygroet Jos Hut
 
Hallo Jos,

Het gaat inderdaad erg goed met de vissen! Ik had niet gedacht nu te moeten selecteren, ze zijn pas een klein jaartje oud. Maar ze komen dan ook van goede huize ;)

Bedankt voor onderstaande tips. Daar kan ik echt iets mee, ik ga maar een notitieboekje en camera bij het aquarium leggen en ze de komende weken uitgebreid observeren. Nu ik weet waar ik op moet letten zal het wel makkelijker gaan.

Kijk bijvoorbeeld naar de borstvinnen. Die zijn vaak verschillend per vis maar ook een linker of rechter borstvin kan er anders uit zien. Zijn je mannen groter dan je vrouwen? Welke is het meest dominant van de groep en welke vrouw hoort daarbij? Deze man verjaagt namelijk de andere vissen, op eentje na: zijn vrouwtje.

Ook kan je letten op de buitenste vinstralen van de staarten. Die zijn per vis ook vaak verschillend qua lengte.
 
In een Rio 240 kan je best 8 maanvissen samen laten opgroeien als je er maar voor zorgt dat ze op een gegeven moment een groter aquarium hebben die voldoende groot is. Je leest ook in het stuk van Geert 80 dat hij het voornemen heeft om een groter aquarium aan te schaffen bv een Rio 400, en een dergelijke bak is groot genoeg. Geert heeft al van dit plan vertelt bij de aanschaf van het groepje van 8, het gebeurt wel vaker op deze manier.

Hobbygroet Jos Hut
 
Hallo Geert,

Het gaat dus erg goed met je vissen. Maar liefst drie koppels van de acht stuks.

Het komtber nu op aan om je vissen goed te observeren, heel erg goed te observeren en kijken wat de spe ifieke kenmerken van elke vis zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de borstvinnen. Die zijn vaak verschillend per vis maar ook een linker of rechter borstvin kan er anders uit zien. Zijn je mannen groter dan je vrouwen? Welke is het meest dominant van de groep en welke vrouw hoort daarbij? Deze man verjaagt namelijk de andere vissen, op eentje na: zijn vrouwtje.

Ook kan je letten op de buitenste vinstralen van de staarten. Die zijn per vis ook vaak verschillend qua lengte.

Succes en Hobbygroet Jos Hut

Wat zou kunnen helpen is om foto's te maken. Dan kun je ze beter leren kennen, en ook iets beter herkennen als je ze uitvangt want door de stress gaan kleuren weg en vinnen worden ingeklapt....
 
Wat een leuk verhaal! Gefeliciteerd met je koppels. Wat bij mij erg van belang was waren de markeringen net achter de laatste streep. Het vrouwtje had 3 zwarte stukjes en het mannetje 1 klein streepje precies in het midden van de staart. Mijn mazzel was ook dat mijn vrouwtje haarzelf bezeerd had waardoor er een klein schammetje op haar linker zijkant zat.

Veel succes met het observeren en uitvangen. Dat is een gedoe opzich

Voorbeeld:
Capture+_2018-01-08-13-48-19.png
 
Een foto maken van het koppel en dan kenmerken op de foto zoeken en dan de vis zoeken.
Ipv naar je vissen blijven kijken en zoeken naar kenmerken terwijl je ze tijdens het zoeken door elkaar haalt
 
Als een koppel een nestje heeft, die samen laten en de rest uitvangen, op een aantal. Goed letten op gedrag en kenmerken, zoals reeds vermeld
 
En probeer het liefst zo min. Mogelijk de kleur tekeningen links te laten liggen. Tijdens het uitvangen heb je daar meestal niks meer aan.
 

Terug
Bovenaan