Maanvissen baby's naar kweekbak


Marlau

Active member
Lid geworden
1 augustus 2021
Berichten
28
Leeftijd
50
Ik wil vandaag de maanvis larfjes die morgen of overmorgen vrij gaan zwemmen over gaan zetten in mijn kweekbak. Water is in orde..bruisteentje staat erin, stroming is goed, pantykousje om de inzuig...artemia staat op kweek....

De visjes zitten op een blad nu, HOE ga ik ze overzetten? Ik had zelf de gedachte, netje onder het blad waar ze op zitten, blad afknippen en ze dan met blad en al neer leggen in het kweekaquarium....hebben jullie nog een ander idee?
Want als ik het zo zeg klinkt t zo makkelijk, maar ik vind het stiekem wel heul spannend..🙈
 
Je kan ze, als ze vrij zwemmen met een slang afhevelen in een emmer en deze toevoegen aan de kweekbak.
 
Probleem is, dat de ramirezi's op wacht hangen...er zijn nog 8 baby's dus ik durf daar niet echt op te wachten....🙈
 
Met mijn kogelvis baby's verplaatste is ze één voor één met een pipet. Ik weet niet of dat misschien ook mogelijk is? Ik weet niet zoveel van maanvissen(larven).

En anders zou ik het blad afknippen en die in een bakje transporteren zodat ze niet uit het water gaan gezien hoe kwetsbaar ze in dit stadium waarschijnlijk nog zijn. Als het water dezelfde waarden en temperatuur heeft kan je ze dan in je kweekbak leggen. Dat is in elk geval wat ik zou doen.
 
Ja klopt idd....maar nu is het zo, dat als ik het aquarium opendoe, pakt moedermaan ze in haar bek en spuugt ze pas weer terug als ik uit beeld ben🙈😂
 
Je weet dan niet hoe mams reageert met de kleintjes in de bek. Ik zou zelf afwachten of er iets overblijft en anders op een volgens legsel wachten.
 
Ja, ik ga dat ook niet doen....ik probeer t zo nog 1 keer als mn licht gedimt is...als t dan niet lukt laat ik t gaan.....maar dan gaan ze het zowiezo niet halen....óf ze worden opgevreten, en anders t filter ingezogen....dus duimen dat t lukt straks
 
Ik doe dat al hevelend met een stuk luchtslang aan een stukje buis (van 6mm)
Of met een grote "Jeanette spuit" Dat is een spuit met een grote spuitmond
 
Van zodra ze vrijzwemmen kan je ze artemia geven, voordien zijn microaaltjes beter geschikt.
Ik hoop dat je een bruissteen hebt met grote luchtbellen, de jongen blijven namelijk gemakkelijk kleven aan kleine belletjes, met dodelijke gevolgen.
Verder is het vooral vaak genoeg voeren en vaak genoeg verversen.
 
Artemia staat te kweken....luchtsteentje in orde!👍
 
Ze leven nog...net vlooitjes, levendig en springerig, maar zwemmen nog niet.....
 
Klinkt goed en de artemia zal ook wel snel uitkomen zodat je voldoende voeding kan geven.
 
In de eerste dagen kan een katappablad (of ander blad) helpen om extra infuus te kweken.
Maar daarvoor is het nu te laat, dat dien je al in te wateren eens de eieren gelegd zijn.
 
Ze zwemmen sinds vanmiddag....artemia wordt goed gegeten....in de bak waar ze geboren zijn liggen altijd standaard catappabladen, morgen ga ik de bak waar de kleintjes inzitten verversen, catappablad toevoegen ook? Want dan water ik die vast in vanavond
 

Bijlagen

  • 20211104_182853.mp4
    111.8 MB
Katappa toevoegen kan zeker geen kwaad. Maar z'n grootste nut is nu voorbij.
Nu zorgen dat ze ten allen tijde een oranje buikje hebben en zorgen dat je water zo weinig mogelijk nitraat (en andere verontreinigingen) bevat en binnen 2 maand heb je verkoopbare visjes van topkwaliteit
 
Ze doen t prima! Mooie oranje buikjes. Ik voer zo ongeveer om het uur met verse artemia, en als de kweek iets langer op zich laat wachten, (doordat het wat kouder wordt ws?) Voer ik daarnaast met gedroogde artemia poeder van jbl...waterwissel doe ik om de dag...( 6 visjes maar, 60 liter kweek aquarium) ik vind het verversen een ding....als de dood dat ik ze opzuig🙈....ik vraag me wel af hoe het zit met hun leeftijd....tel je vanaf de dag dat ze uitkomen, of vanaf de dag dat ze vrij zwemmen?
 

Bijlagen

  • 20211106_102716.mp4
    18 MB
Hun leeftijd gaat niet op die enkele dagen komen. Ik tel vanaf uitkomen.
Het lijkt me dat je het prima onder controle hebt.
Het enige wat ik zou veranderen is de bodembedekking weg laten. Zonder bodembedekking heb je meer zicht op de afval die geproduceerd wordt. (bvb hoeveel voer niet opgegeten wordt)

Water verversen doe ik met een hevel met een stukje blauwe spons over. Gaat prima zo
 
Zo leuk dit! 🥰 de oudermanen hebben weer nieuw kroost ook sinds gisteren.....heel handig tegen de kitnaad. Ik heb een afzetkegel in het aquarium gezet in de hoop dat ze de eitjes morgen verplaatsen daarheen....ik zal ze er iets eerder proberen uit te halen in de hoop dat er meer overleven....ze haden er dr laatste keer nog 6 die ik dus nu in de kweekbak heb zitten😉🥰
Hun leeftijd gaat niet op die enkele dagen komen. Ik tel vanaf uitkomen.
Het lijkt me dat je het prima onder controle hebt.
Het enige wat ik zou veranderen is de bodembedekking weg laten. Zonder bodembedekking heb je meer zicht op de afval die geproduceerd wordt. (bvb hoeveel voer niet opgegeten wordt)

Water verversen doe ik met een hevel met een stukje blauwe spons over. Gaat prima zo
Ja die bodem......dat was niet zo handig....ik wil m er ook uit, maar dat gaat nog niet met dat kleine grut....als ze wat groter zijn gaat het eruit.ik kan t niet schoonhouden zo...t is mn eerste keer, en van fouten leer je....😉
 
Zo leuk dit! 🥰 de oudermanen hebben weer nieuw kroost ook sinds gisteren.....heel handig tegen de kitnaad. Ik heb een afzetkegel in het aquarium gezet in de hoop dat ze de eitjes morgen verplaatsen daarheen....ik zal ze er iets eerder proberen uit te halen in de hoop dat er meer overleven....ze haden er dr laatste keer nog 6 die ik dus nu in de kweekbak heb zitten😉🥰

Ja die bodem......dat was niet zo handig....ik wil m er ook uit, maar dat gaat nog niet met dat kleine grut....als ze wat groter zijn gaat het eruit.ik kan t niet schoonhouden zo...t is mn eerste keer, en van fouten leer je....😉
Je doet het voor de eerste keer al stukken beter dan vele anderen.
 
Trots op mijn Henkies🥰
 

Bijlagen

  • 20211109_133342.mp4
    58.3 MB
Heb het ook gedaan. was erg leuk, Mama staats er trots bij :)
Succes. Vaak water wisselen en artemia. En het begin ouders erbij laten. Na een tijdtje eten ze ook de artemia op. Dat is het moment om ze weg te halen.
WhatsApp Image 2021-11-10 at 10.10.49.jpeg
 

Terug
Bovenaan