m. boesemani in RIO350


Rene88

Well-known member
Lid geworden
26 juli 2017
Berichten
148
Leeftijd
36
He allen,

Ik heb een bak van L120xH60xB50 (netto 300liter gok ik) en zoek mooi kleurende vissen voor midden/boven laag. Nu zag ik vandaag in de LFS toevallig een paar van dit soort maar ik vraag mij af of het een goed idee is.

Huidig bestand:
5x Appistogramma cacatuoides (4v/1m)
1x L134
1x Crossocheilus Reticulatus
8x Japonica garnaal
15x neontetra

Wat denken jullie? Zou een klein schooltje van 5-6 dieren mogelijk zijn?
 
Ik geloof dat ze meer zwemruimte willen. Het zijn grote, actieve vissen dus ik zou het niet doen. Er zijn wel andere soorten Melanotaenia die erin zouden kunnen, M. praecox bijvoorbeeld.
 
Ben het er wel mee eens dat de bak daar eigenlijk wat aan de krappe kant voor is. Maar gelukkig zijn er genoeg soorten regenbogen welke wel passen.

Zelf ben ik nog steeds fan van de M. maccullochi. Onderstaande foto van exemplaren welke ik 7/8 jaar geleden in mijn 200 liter had zwemmen.

B3B1D335-0825-4E33-B58F-0680385517EE.jpeg
 
Ik had het helaas al een beetje verwacht. Ik vind de boesemani wel de mooiste variant dus ik ga nog eens nadenken over een geheel ander soort vis.
 
Met een volwassen formaat tussen de 12 en 16 cm en een actief zwemgedrag is 100 cm (en ook 120 cm) voor een school van deze vissen echt te klein.
 
Ik heb zes boesemani in een rio 450 (3m, 3v) sinds oktober 2020. Dat gaat en ging helemaal prima, maar ze zijn nu rond de 9 cm denk ik, nog niet uitgegroeid dus.
Bij mij maken ze goed gebruik van de ruimte. Ze zwemmen veel, snel, graag, zijn erg actief. Daarom denk ik dat ze goed zitten op (minstens) 150cm, en dat 100 cm echt te klein is voor ze. 120 cm vind ik lastig, met het aantal liters zit je denk ik wel goed, maar die 30 cm extra zwemruimte die ik hier heb zie ik ze hier ook wel gebruiken. Dus, als ze ergens rond de 15 cm zijn, dan vraag ik me af of die 120 cm genoeg voor ze is. Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Ik heb geen ervaring met ze op volwassen formaat.

Mocht je ze nemen, dan zou ik eerder voor 6 gaan dan voor 5, en dan een gelijk aantal man en vrouw. Dat gaat hier heel gemoedelijk samen.

Er zijn wel andere soorten Melanotaenia die erin zouden kunnen, M. praecox bijvoorbeeld.
Dit is ook een erg mooie variant die wat kleiner blijft. Denk dat deze soort ook heel erg mooi in kleur combineert met je neontetra's.
 

Terug
Bovenaan