Luminus Smart LED Controller instellen


ONiel

Well-known member
Lid geworden
22 september 2020
Berichten
206
Leeftijd
25
Ik heb net de Luminus controller binnengekregen die ik gelinkt heb aan mijn Tecatlantis Easy Led Universal (Freshwater).

Met deze controller kan ik de twee kanalen van mijn lamp apart instellen, elk kanaal heeft 4 aparte intervallen.
Per interval kan ik een fade en lichtintensiteit kiezen.

Kanaal 1 = Blauw/paars licht.
Kanaal 2 = Fel wit licht.

Er komen Malawi's in de bak, wat een belangrijk detail is want deze hebben niet veel licht nodig.

De vraag is nu: Wat moet ik met deze controller?

  • Is het mogelijk om ook nachtverlichting aan te zetten nu? Dat ik bijna heel de tijd licht heb?
  • Ik wil zoveel mogelijk de zonsop- en ondergang nabootsen.
  • Is het mogelijk meer blauw licht te krijgen?
  • Wat is de beste instelling die het dichtst aansluit bij de biotoop van de Malawi?
  • De Storm Mode doet niks. De controller zegt wel 'Storm Mode' op het scherm nadat ik dit aanduid op de app. Maar het doet niks.

De instellingen die ik in gedachten had:

ZONSOPGANG:
09u00 - Kanaal 1 laten opkomen in een fade van 10 minuten naar een lichtintensiteit van 80%.
09u30 - Kanaal 1 gaat naar 100% intensiteit. Kanaal 2 gaat naar 50% intensiteit.

ZON OP FELST:
12u00 - Kanaal 2 gaat naar 80% lichtintensiteit. Dit is wanneer de zon volop schijnt.

ZON BEGINT LANGZAAM ONDER TE GAAN:
18u00 - Kanaal 2 fade langzaam naar 50% intensiteit.

ZON GAAT ONDER:
20u00 - Kanaal 2 fade naar 0% intensiteit.

22u30 - Kanaal 1 gaat naar 30% intensiteit.

VOLLEDIG DONKER:
03u00 - Ook kanaal 1 naar 0%.


Wat denken jullie?
 
Laatst bewerkt:
Stormfunctie werkt wel trouwens. Heeft eerst 10min nodig om donker te worden zoals bij een echte storm. Best cool.
 
Ik heb ook de lumines maar heb er geen storm opzitten dacht ik. Volgens mij komt dat omdat jij de smart hebt en ik niet.
 
Ik heb ook de lumines maar heb er geen storm opzitten dacht ik. Volgens mij komt dat omdat jij de smart hebt en ik niet.

Niet getreurd. Leuk hebbedingetje die stormfunctie maar na een paar keer spelen heb je het wel gezien.
 
Ik heb ook de lumines maar heb er geen storm opzitten dacht ik. Volgens mij komt dat omdat jij de smart hebt en ik niet.

Lijkt mijn voorstel voor de instellingen een beetje ok in jouw ogen trouwens?
 
Ik heb het zo staan dat de middelste rij met rood en blauw maar op 10% staat. De witte rijen heb ik rond de 80 staan. Het is maar net wat je mooi vindt en ik heb weinig verstand van Malawi verder.
 
Waar pas je het rood/blauw/wit licht aan?

Ik zie alleen Channel 1 & 2 staan, met elk vier intervallen. Daar kun je de tijd, ramp on/off en lichtintensiteit (algemeen) bepalen.
 
Ja hele goede vraag en @biljoenblik heeft me destijds geholpen hoe ik de pluggen moest doen en daarna kan ik per ledbalk de witte apart van de middelste regelen.
Zelf heb ik er ook geen verstand van hoe dat werkt.
 
Beter gezegd de gelige leds zitten op 1 channel en de middelste met rood/wit/blauw op de andere channel.
 
Waar pas je het rood/blauw/wit licht aan?

Ik zie alleen Channel 1 & 2 staan, met elk vier intervallen. Daar kun je de tijd, ramp on/off en lichtintensiteit (algemeen) bepalen.

Ik denk niet dat dit standaard mogelijk is. Weet niet zeker, heb het wel eerder gelezen.
 
Ik snap het niet...
Ik wil bijvoorbeeld om 09u00 kanaal 1 op 80% intensiteit hebben. En het om 09u30 naar 100% laten gaan. Om de zonsopgang na te bootsen.

Hoe stel ik dit in? Ik krijg telkens de error interval overlap. Ik denk dat dit te maken heeft met de 'ramp off' die onmogelijk lager dan 10min kan.

Ik zou dus om 09u30 eerst de lamp laten uitgaan 10 min (de ramp off die niet lager kan dat dat aantal minuten), om pas dan naar 100% te gaan?? Dat is toch niet logisch.
 
Ik snap het niet...
Ik wil bijvoorbeeld om 09u00 kanaal 1 op 80% intensiteit hebben. En het om 09u30 naar 100% laten gaan. Om de zonsopgang na te bootsen.

Hoe stel ik dit in? Ik krijg telkens de error interval overlap. Ik denk dat dit te maken heeft met de 'ramp off' die onmogelijk lager dan 10min kan.

Ik zou dus om 09u30 eerst de lamp laten uitgaan 10 min (de ramp off die niet lager kan dat dat aantal minuten), om pas dan naar 100% te gaan?? Dat is toch niet logisch.
Ik heb ook dit probleem. Echt een irritant ding wat waarschijnlijk heel logisch is als je het weet haha.
Ik ben filmpjes op YouTube gaan kijken om te kijken hoe ik hem in moest stellen. Ik heb hem nu supersimpel ingesteld dus niet zoals jij dat graag zou willen maar gewoon kanaal 2 van 8 tot 18 met 2x 90 op en afloop en max 40% Dat was uiteindelijk makkelijk ingesteld. Ik zou wat filmpjes op YouTube gaan kijken als ik jou was.
 
Ik heb verschillende dingen geprobeerd. De verschillende intervallen zijn toch totaal nutteloos als je eerst de lamp helemaal moet laten uitfaden voordat je een nieuwe interval kan starten?
 
Het probleem is dus eigenlijk dat met de logica die in de Smart controller zit en je de zonsopgang wilt nabootsen door gebruik te maken van de intervallen je de 'zon' eerst moet laten uitgaan voordat je hem helderder kan maken...

Heb een mail gestuurd naar Aquatlantis, ik zal jullie het antwoord laten weten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Ik snap het niet...
Ik wil bijvoorbeeld om 09u00 kanaal 1 op 80% intensiteit hebben. En het om 09u30 naar 100% laten gaan. Om de zonsopgang na te bootsen.

Hoe stel ik dit in? Ik krijg telkens de error interval overlap. Ik denk dat dit te maken heeft met de 'ramp off' die onmogelijk lager dan 10min kan.

Ik zou dus om 09u30 eerst de lamp laten uitgaan 10 min (de ramp off die niet lager kan dat dat aantal minuten), om pas dan naar 100% te gaan?? Dat is toch niet logisch.
Je verteld de controller dus dat ie kanaal 1 om 0900 van 0 naar 80% moet brengen in 10 minuten tijd en om 0930 van 80% naar 100% moet brengen?
 
Je verteld de controller dus dat ie kanaal 1 om 0900 van 0 naar 80% moet brengen in 10 minuten tijd en om 0930 van 80% naar 100% moet brengen?

Inderdaad. De exacte tijdstippen zijn nog experimenteel, ik wil eerst even zien hoe de helderheidsniveau er uitzien. Dus ben er nog wat mee aan het spelen.
Maar wat je zegt klopt ja.

Het probleem is dus dat ik hen om 09u30 niet naar 100% kan brengen zonder interval 1 eerst helemaal te laten uitdoven.
 
Ja ik heb er geen verstand van verder en heb de gewone Lumines controller maar hier kan ik de rood/wit/blauwe rij met leds afzonderlijk regelen en ook gewoon de opkomst en ondergang van de zon.
Zoals ik al eerder schreef heet Biljoenblik me geholpen want anders deed het het nu nog niet. De stormmodus heb ik dan weer niet zover ik weet.
 
Heb net volgende test gedaan:

Kanaal 1:
  • Interval 1: 10u40 - 10u59 / ramp on 10m / ramp off 10m / 80% lum
  • Interval 2: 11u00 - 22u00 / ramp on 10m / ramp off 10m / 100% lum

Met als logica dat de ramp off-time misschien pas begon te tellen vanaf 10u59 waardoor deze misschien gecompenseerd werd door de ramp on-time van interval 2. Dit was dus niet het geval...

Om 10u59 ging de lamp gewoon uit, en om 11u00 begint deze weer langzaam helderder te worden...

Inderdaad dus niet het meest handige product... Ik zal dus gewoon 1 interval gebruiken voor overdag en voor het nachtlicht een tweede interval... en de 1 minuut lamp uit er maar gewoon bij nemen... Valt een beetje tegen... Zeker voor een controller van meer dan 120 eur.
 
Hier gaat het licht langzaam aan van 08.45 tot 09.00 en dan van 11.45 tot 12 weer langzaam uit om weer om 13.45 langzaam aan te gaan tot 14.00.
Dan gaat hij weer om 20.00 langzaam uit tot 21.00.
 
Dan zou je toch wel de storm-functie moeten hebben hoor. Maar deze kan enkel via de app gelanceerd worden.
 
Heb voor de volgende instellingen gekozen:

Channel 2 (wit fel licht):
09u30 - 22u00 (55% lum).
Ramp on 50m, ramp off 90m. -> Zonsopgang & ondergang.

Channel 1 (blauw/paars licht):
09u30 - 22u00 (85% lum).
Ramp on 30m, ramp off 30m. -> Zonsopgang & ondergang.

22u01 - 03u00 (50% lum).
Ramp on 10m, ramp off 45m. -> Maan.

De ramp on- en off-tijden zitten in de ingestelde tijd. Dus het witte licht begint eigenlijk dus al om 20u30u te doven.
Dit gaat in grote lijnen de configuratie worden denk ik, hier en daar de luminosity wat minder zetten en miss uurtje minder licht. Eens een dagje kijken wat het doet.
 
Laatst bewerkt:
Als ik channel 1 op 10% zet, ga ik dan niet juist meer wit krijgen?

Edit: Ik zie wat je bedoeld. Ik heb het geprobeerd en het licht is nu idd meer gelig ipv wit. Goeie tip!
 
Ja persoonlijk vindt ik dat ook veel mooier dan dat wittige licht. Ook ik heb de gelige leds op zo n 75% en de andere op 10% en dat is voor hier meer dan genoeg.
 
Ik wil nog even toevoegen aan deze thread dat als je je verwachtingen wat terugschroeft en het lekker simpel houd (less is more) zoals deze configuratie, het toch nog wel een cool en goed werkend product is.

De effecten, de kleuren van de lamp en hoe je met die kleurencombinatie kan spelen, het nabootsen van zonsop- en ondergang ziet er echt wel cool uit.

Gewoon simpel houden, en wanneer je het koopt ervan uitgaan dat je op elk kanaal maar één interval hebt, niet vier. Kan je op de een of andere manier toch iets knutselen dat voor jou werkt met de overige intervallen, des te beter.
 

Terug
Bovenaan