Lumen per liter water TL vs Led


edje555

Well-known member
Lid geworden
11 november 2015
Berichten
1,316
Leeftijd
53
Ben toch eens benieuwd of mijn berekeningen kloppen over het aantal lumen dat minimaal en maximaal nodig is voor een beplante bak.

Nu ben ik een beetje aan het stoeien met de belichting boven een Rio 180 van bruto 180liter.

De oude verlichting was T5 : 1x daylite 7000K en volgens specificatie 45Watt en 2800lumen
: 1x Special plant van denerile specificatie 45Watt 3500K en 2600lumen

Hiermee kom ik op een totaal van 5400lumen - verlies met reflector i.v.b 360 graden strooilicht 33% = 3618lumen houden we over, wat neer komt op 20,1lumen per liter water.

Nu heb ik al een poosje led er boven hangen van JBM die als specificatie opgeven dat hun led wit 100lumen per led geeft en rood 50lumen per led en blauw ook 50lumen per led.

Boven mijn rio hangt een 90cm ledbalk met 27leds totaal waarvan 5x rood en 22 witte leds en als mijn berekening klopt 22x 100lumen voor de witte leds = 2200lumen en 5x 50lumen = 250lumen voor de rode leds en als gezamenlijk totaal aantal lumen per balk van 90cm op 2450lumen zou uit komen.
Daarbij liggen er twee van zulke Ledbalken op mijn rio en daarmee zou ik op een totale licht opbrengst van 4900lumen uitkomen.

Als ik dit deel over 180liter water zou dat uitkomen op 27lumen de liter water.

Klopt deze berekening omdat bij led er geen verlies optreed omdat er geen strooilicht op treed zoals bij TL buizen en deze waarde van 27lumen dan ook wel kloppen.

Uit voorzorg heb ik mijn led draaien op 70% wat ongeveer uitkwam op 19lumen de liter water wat in mijn ogen toch voldoende is voor mijn planten.

Ik heb hoofdzakelijk zwaardplanten, Valisinera gigantea, Crypto en javavaren die niet echt veel licht vragen dan is 27lumen in mijn ogen gewoon teveel als ik mijn led op 100% zet.


Maar zijn mijn berekeningen wel juist ?
 
Laatst bewerkt:
Jouw berekeningen kloppen uitstekend.
Toevallig heb ik van de week een Daytime ECO 100 met 5400 lumen aangeschaft voor mijn Rio180.
70% is prima zo. Maar je kunt hem ook op 100% zetten en dan dempen met bv drijfplanten.
 
Dus bij een gewone tl moet je van het aantal lumen nog een percentage aftrekken ivm strooilicht begrijp ik? Maakt het nog uit of je dan wel of geen reflector gebruikt?
 
Kan je niet ergens een PAR meter lenen? Dan weet je tenminste zeker hoe het zit.
Theoretisch kloppen de berekeningen. Maar ja, theorie en praktijk...
Maar als je planten het prima deden met de ouder verlichting dan houd je toch dezelfde waarden aan? 20 lumen per liter is prima voor low-light. 27 lumen zit je op de grens en is mijn inziens teveel
 
Jouw berekeningen kloppen uitstekend.
Toevallig heb ik van de week een Daytime ECO 100 met 5400 lumen aangeschaft voor mijn Rio180.
70% is prima zo. Maar je kunt hem ook op 100% zetten en dan dempen met bv drijfplanten.

Nou ben blij dat de berekening klopt,

Nou economische gezien is 70% ook weer 30% minder stroom verbruik uitgaande van 27Watt 2x is 54Watt op 100% zou dan op een verbruik met 70% op 38watt uit komen :D .
Tenminste als de specificaties echt kloppen dat elke led ook maar 1Watt bij 12vlt gebruikt, dat zou uit komen dat 1 balk 1,2amp stroom trekt bij 12vlt.
Kan wel kloppen omdat ik hier ook nog 2x Eheim led balken heb liggen die 24watt per stuk zijn en gezamelijk 48Watt 2ampere trokken bij 12vlt, gemeten op een voeding met voltage meter en ampere meter.
 
Dus bij een gewone tl moet je van het aantal lumen nog een percentage aftrekken ivm strooilicht begrijp ik? Maakt het nog uit of je dan wel of geen reflector gebruikt?


Met reflector is het verlies c.a 33% en zonder reflector kan dit op lopen tot 60% e met name als je een zwarte lichtkap gebruikt dan wordt het meeste strooilicht geabsorbeerd , bij een witte lichtkap heb je nog reflectie dan zal het verlies ongeveer 45 tot 50% zijn zonder reflectoren.
 
Dus bij een gewone tl moet je van het aantal lumen nog een percentage aftrekken ivm strooilicht begrijp ik? Maakt het nog uit of je dan wel of geen reflector gebruikt?
Ja, bij TL heb je uiteraard veel strooilicht omdat ze 360 graden licht geven, terwijl een led dat met 120 graden gericht doet. Met een reflector heb je dan nog wel wat extra voordeel.
 
Kan je niet ergens een PAR meter lenen? Dan weet je tenminste zeker hoe het zit.
Theoretisch kloppen de berekeningen. Maar ja, theorie en praktijk...
Maar als je planten het prima deden met de ouder verlichting dan houd je toch dezelfde waarden aan? 20 lumen per liter is prima voor low-light. 27 lumen zit je op de grens en is mijn inziens teveel

Op de T5 buizen een jaar geleden deden de planten het ook prima, ben alleen overgestapt naar led om de stroomkosten wat te drukken al is het eigenlijk de investering niet waard aan de aanschafkosten en dat beetje stroom wat je bespaard en dit weer terug probeert de verdienen op je besparing van stroom.
Komt neer dat beetje wat ik bespaar moet ik ruim 7jaar doen met deze leds en dan pas heb ik mijn investering weer terug verdiend met de besparing op stroom :sorry:
 
Ja, bij TL heb je uiteraard veel strooilicht omdat ze 360 graden licht geven, terwijl een led dat met 120 graden gericht doet. Met een reflector heb je dan nog wel wat extra voordeel.

Dus met een reflector zou je ongeveer 33% moeten corrigeren en zonder een reflector?
 
Op de T5 buizen een jaar geleden deden de planten het ook prima, ben alleen overgestapt naar led om de stroomkosten wat te drukken al is het eigenlijk de investering niet waard aan de aanschafkosten en dat beetje stroom wat je bespaard en dit weer terug probeert de verdienen op je besparing van stroom.
Komt neer dat beetje wat ik bespaar moet ik ruim 7jaar doen met deze leds en dan pas heb ik mijn investering weer terug verdiend met de besparing op stroom :sorry:
Ik bedoel dat je de oude lumen waarde van de TL moet gaan behouden/gebruiken met je LED. Niet de oude TL zelf...
 
Komt neer dat beetje wat ik bespaar moet ik ruim 7jaar doen met deze leds en dan pas heb ik mijn investering weer terug verdiend met de besparing op stroom
Vergeet niet de jaarlijkse vernieuwing van je T5's (+/- 50 euro) mee te nemen in je besparing ;)
 
Vergeet niet de jaarlijkse vernieuwing van je T5's (+/- 50 euro) mee te nemen in je besparing ;)

Waarom die jaarlijks vervangen want tot de opgegeven branduren zullen die niet minder dan 90% zijn zover ik weet en dan is jaarlijks vervangen wel wat veel lijkt me toch?
 
Waarom die jaarlijks vervangen want tot de opgegeven branduren zullen die niet minder dan 90% zijn zover ik weet en dan is jaarlijks vervangen wel wat veel lijkt me toch?
Ik weet niet beter dan TL buizen ieder jaar te vervangen. In vergelijking met LED neemt de kwaliteit snel af met gewone buizen.
 
Vergeet niet de jaarlijkse vernieuwing van je T5's (+/- 50 euro) mee te nemen in je besparing ;)

Ja dat is natuurlijk ook wat er nog bij hoort, dus achja alle hobby's kosten geld.

Led is gewoon erg duur als je het gaat aanschaffen maar je haalt er ook weer andere voordelen mee, minder stroom, minder warmte en met name in de zomer maanden erg gunstig, het is dimbaar om zon opgang en ondergang te creeren wat veel beter is voor de vissen in plaats van paf boem aan of uit.
 
Ik bedoel dat je de oude lumen waarde van de TL moet gaan behouden/gebruiken met je LED. Niet de oude TL zelf...


Dat had ik ook begrepen dat ik nu met led op 70% op 19lumen gewoon goed zit omdat met mijn oude T5 dat 20lumen was.
Dus gewoon voldoende licht.
 
Ik weet niet beter dan TL buizen ieder jaar te vervangen. In vergelijking met LED neemt de kwaliteit snel af met gewone buizen.
Onderstaande heeft lid Jurgen Douchy ooit hierover gezegd:

In principe kan je T5 en T8 gebruiken tot ze stuk zijn. De degradatie is tegenwoordig slechts 10% op 20000 branduren.
T5 heeft een gemiddelde levensduur van 25000 uren. T8 met VSA ongeveer 12000. T8 met evsa ongeveer 15000
 
Onderstaande heeft lid Jurgen Douchy ooit hierover gezegd:

In principe kan je T5 en T8 gebruiken tot ze stuk zijn. De degradatie is tegenwoordig slechts 10% op 20000 branduren.
T5 heeft een gemiddelde levensduur van 25000 uren. T8 met VSA ongeveer 12000. T8 met evsa ongeveer 15000


Dat verhaal heb ik ook vaker gehoord en daarom deed ik met mijn T5 buizen gewoon 3jaar en dan nog deden ze het prima, vroeger verving ik pas een T8 buis als hij ging knipperen of het helemaal niet meer deed.
Het heeft bij mij althans nog nooit problemen opgeleverd om buizen niet om het jaar te vervangen maar gewoon opbranden tot de dood en nooit iets van verschil gemerkt aan mijn planten toen er nieuwe in kwamen.
10% verlies is niet veel op 2000 branduren in mijn ogen met T8 soms heb ik wel een beetje het idee dat veel dingen geroepen worden om geld uit je zak te kloppen.
Vroeger had ik een 40x40x30 bakkie met enkel een 40watt gloeilamp er boven, ik heb nog nooit zo vaak moeten snoeien van een Vaantjesplant en Nobelia stricta dat de bak gewoon uit wilde groeien , niks geen hightech geen Co2 ik gooide 3ml Pokon voor kamerplanten voeding per week in dat bakkie en het enigste wat er in rond zwom was een Betta en 5 kardinalen.
Was een test bakje om ook stekken op te kweken voor het grote aquarium, en ja pokon voor kamerplanten bevat fosfaat en nitraat (NPK) en spoor elementen maar werkte als een speer met 3ml in de week.

Ook in mijn meter bak 20jaar geleden met 3x T8 buizen gaf ik Hydrocultuur voeding zonder nitraat en fosfaat en deed osmoscote NPK bolletjes bij de wortels zonder Co2 en zonder voedingsbodem overbevolkt van allele biotopen door elkaar van guppie tot bijzalmpjes en een koppel Zebra chiclide die 2x per jaar een nest met jongen opleverde op de grote steen die ze elke keer uit graafde tot op de bodem van het glas.

Kortom soms he.. al die higtech middelen ga je wel eens twijfelen of het echt allemaal wel zo veel beter is geworden dan een dikke portomonee leeg kiepen :cool:
 
Laatst bewerkt:
10% verlies is niet veel op 2000 branduren in mijn ogen met T8 soms heb ik wel een beetje het idee dat veel dingen geroepen worden om geld uit je zak te kloppen.


Dat denk ik ook en ze willen natuurlijk liever ieder jaar je nieuwe buizen verkopen;)
 
Zover ik weet ook niet meer voor de moderne T8 toch?
 

Terug
Bovenaan