Luchtsteen


S

Stefanneman

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een 54 liter aquarium. Ik hoor verschillende argumenten over een luchtsteun. Kunnen jullie mij helpen?

Heb ik het nodig?
Ik heb er nu een gehaald maar het lijkt of mijn vissen er bang van zijn.

Wat is jullie ervaring?

Groetjes,
Stefan(neman)
 
Normaal gesproken heb je het niet nodig.

Het kan een hulpmiddel zijn bij zuurstof tekort.
 
Als je voldoende planten hebt dan geven die al voldoende zuurstof af en je hebt gasuitwisseling aan het oppervlak. Ik gebruik ze dus nooit moet ik zeggen.
 
Hallo allemaal,

Ik heb een 54 liter aquarium. Ik hoor verschillende argumenten over een luchtsteun. Kunnen jullie mij helpen?

Heb ik het nodig?
Ik heb er nu een gehaald maar het lijkt of mijn vissen er bang van zijn.

Wat is jullie ervaring?

Groetjes,
Stefan(neman)

Het kan handig zijn als het water heel warm is waardoor de opname van zuurstof lastiger gaat bv maar de luchtbelletjes verdrijven ook co2 uit het water en dat is weer voeding voor de planten.
Hoeveel liter lucht per uur geeft het pompje?
 
Heb het aquarium nu ongeveer 3 maanden
15362597770595008805337670812934.jpg
 
Mooie bak. Meer zuurstofplanten inzetten. he. Vinden ze wel fijn.

En co2 heb je niet,hoor.
 
Een luchtsteentje heb je alleen nodig bij een bak met heel weinig planten ( bv chiclidenbak) of een bak met een zware visbezetting of bij te warm water. Dat steentje dient dan om zuurstof aan het water toe te voegen, en om enige verdamping te bevorderen, dat koelt dan het water ( een beetje) af. Sommige liefhebbers hebben er speciaal eentje met ledlicht, ziet er redelijk spectaculair uit
Naast het vaak op den duur irriterende gebrom van het pompje, is het eigenlijk een onding, beter is het een goede filterpomp te hebben en een flinke hoeveelheid, liefst snelgroeiende waterplanten.
Maar zoals zo vaak, er zijn mensen genoeg die het graag kopen, dus is het op de markt en al heel erg lang!.
 
Doe wat je wilt. Verschil van mening hou je altijd.
Voor mij. ze hangen in alle bakken. en doen geen kwaad.
Ze hebben ze ook aan sponsfilters of hoekfiltertjes.

In tijd van nood, ben je blij dat je er 1 hebt.
 
Wij hebben in alle benedenbakken luchtsteentjes erin, het zorgt voor gasuitwisseling aan het oppervlak en zijn er uitermate tevreden over, en de planten groeien gewoon ook goed (zonder toevoegingen)
 
Leuke bak.

Een luchtpompje is misschien wel handig om in huis te hebben maar persoonlijk zet ik ze nooit standaard in mijn bakken...
Ik zou eerder adviseren om

- te zorgen dat je voldoende stroming hebt aan het wateroppervlak voor gasuitwisseling (door te spelen met de uitstroomrichting van je filter kan je zoeken naar een positie die genoeg beweging in de bovenlaag geeft)

- inderdaad nog wat extra planten toe te voegen.
Wat snelgroeiende zuurstofplanten en misschien ook wat drijfplantjes (dimmen het licht een beetje, vissen vinden de beschutting leuk en ze nemen vrij veel voeding op uit het water).

Sowieso gaan je vissen zich beter op hun gemak voelen met meer beplanting, meestal worden ze minder schrikachtig en met genoeg planten krijg je vanzelf goede zuurstofwaardes in je bak...

Off topic: Dit is volgens mij de eerste bak met een zeehondje op het forum!
Hoewel dergelijke decoratie niet perse mijn stijl is moet ik bekennen dat ik dit stiekem toch een beetje schattig vind... :engel: :D
Wat is het transparante "koepeltje" rechts vooraan eigenlijk, net naast je zeepuppy? :S
 
@Honeybadger dankjewel.
Het doorzichtige koepeltje is een slakkenvanger, er zijn een aantal slakken meegekomen met de planten en die hebben zich flink vermenigvuldigd. Dus vandaar het koepeltje:D
 
Het doorzichtige koepeltje is een slakkenvanger, er zijn een aantal slakken meegekomen met de planten en die hebben zich flink vermenigvuldigd. Dus vandaar het koepeltje:D

Aha, duidelijk! Thanks!
En? Efficiënt valletje?

Een objectieve bedenking:
Slakken zijn eigenlijk best nuttige diertjes hoor. ;)
Goede opruimers, sommige soorten houden de bodem luchtig, eventuele explosies in aantal zijn veelal een indicatie dat je teveel voert...

In mijn ervaring stabiliseert hun aantal trouwens gewoonlijk vanzelf na een tijdje...
 
Volgens mij is het in een ander topic al aangegeven maar je bak is qua inrichting niet echt ideaal. Bodem is erg grof en er mogen meer planten in.
 
Die bodem is aqua grint. . Dat heb ik ook overal in de bakken. beter dan zand , wat dichtslaat.
 
Vertel mij nu wat, he. Filterzand is voor in een filter. waar het water doorstroomt.
Gewoon op de bodem gaat het er niet doorheen.

Ga jij nou maar bakken nakijken. of je donkere vlekken ziet.

Heb je bij grint niet.
 
Advies: grof zand of grind onderin een zandfilter zorgt voor maximale doorstroming, ook bij backwash.

Vanwege de samenstelling niet geschikt als bodembedekking voor aquaria


Filterzand. Mwah. . grint is betr, omdat het grover is.
 


voor zandfilters Filterzand 0,4 - 0,8mm
Advies: grof zand of grind onderin een zandfilter zorgt voor maximale doorstroming, ook bij backwash.
Artikelnummer:
Niet voor aquariums. Dat ze et wel verkopen wil niet zeggen dat het goed is.
 


voor zandfilters Filterzand 0,4 - 0,8mm
Advies: grof zand of grind onderin een zandfilter zorgt voor maximale doorstroming, ook bij backwash.
Artikelnummer:
Niet voor aquariums. Dat ze et wel verkopen wil niet zeggen dat het goed is.
Ik gebruik instrooi zand voor kunstgras.
Heeft ongeveer dezelfde korrelgrootte alleen een andere tint.
Merk niks aan bodemrot of iets..
Uitgezonderd de misser die mijn vrouw heeft gemaakt met de voederautomaat :p
 
Hier al jaren filterzand zonder problemen.

Buiten dat zijn er aardig wat vissen die het er veel beter op doen.
Heb nog nooit een microgeophagus een grindkorrel zien zeven.. kleine mbuna Malawi's ook niet.
 
Bij de Mbuna, s had ik ook grint. wit en zwart door elkaar. wit kleur van de kalk stenen.
 
Vertel mij nu wat, he. Filterzand is voor in een filter. waar het water doorstroomt.
Gewoon op de bodem gaat het er niet doorheen.

Ga jij nou maar bakken nakijken. of je donkere vlekken ziet.

Heb je bij grint niet.
Geen donkere vlekken in het zand. En ja een stoel is om op te zitten maar je kunt er ook iets opzetten of zoals we als kind deden, met een laken er een tent mee bouwen :)
 
Ik heb hetzelfde probleem gehad met zand als Bertus, iedere keer opnieuw bodemrot, en dan de reacties die je daarop krijgt zijn ronduit irriterend of hilarisch, alsof mensen van achter hun computer kunnen zien wat jij uitvreet met je aquarium, maar nee het lag allemaal aan mij die bodemrot volgens de zogenaamde kenners :stom:
 
Ik denk dat het soort aquarium en de bezetting ook bepalen welke bodem beter werkt.

Zelf zou ik niet anders dan zand willen. Grind gaf altijd problemen. En moest ook vaak uitgezogen worden.

De zandbodem heb ik al een jaar niets aan gedaan.

Ik heb behoorlijk veel corydoras. Deze houden de bovenlaag mooi schoon en luchtig.
 
Ne, dat is het niet. Zand , hoe groot de korrel ook is, geeft ruimte. en daar slibt het op dicht. .
Slib is fijner dan het zand, en kruipt er tussen.
Grint zuig ik nooit uit.
Gaat het ook tussen zitten, is maar 3 cm dik, gat vanzelf met stroming mee.
 
Geen donkere vlekken in het zand. En ja een stoel is om op te zitten maar je kunt er ook iets opzetten of zoals we als kind deden, met een laken er een tent mee bouwen :)


2 stoelen en de bank. Heb in het begin ook zand gebruikt. 18 jaar terug. .wist ook niet waar die stank vandaan kwam.
Tot mijn vriendin in de bakken bezig was. rotte eieren lucht. methaan.


Toen alle bakken opgeschoond. met aquarium grint. zand is leuk, voor een klein plekje.
 
Hallo allemaal,

Ik heb een 54 liter aquarium. Ik hoor verschillende argumenten over een luchtsteun. Kunnen jullie mij helpen?

Heb ik het nodig?
Ik heb er nu een gehaald maar het lijkt of mijn vissen er bang van zijn.

Wat is jullie ervaring?

Groetjes,
Stefan(neman)


IK had er eerst ook eentje in maar kwam er snel achter dat dit best wat bruis geeft en gezoem van de pomp. Omdat mijn Diamantzalmen een wat schuwer karakter hebben reageren ze wat schrikerig op geluid en trillingen als voetstappen, beker neerzetten enzo. Met een bruissteen kan je dit verstoren doordat ze continu geluid hebben en "horen" ze je minder goed maar twijfel of dit een stressfaktor kan zijn. Heb er eens een keer iets over gelezen dat ze aan een continu geluid kunnen wennen maar zelf zou ik er een hekel aan hebben.

Uit mijn gedachtegang als ik het persoonlijk als irritant ervaar dan is het ook niet okay voor mijn huisdieren.

Een andere reden om die er uit te hales is de bewering dat je er zuurstof bij brengt door stroming aan je oppervlak maar dus ook CO2 uit je water verliest wat niet goed voor je plantjes is. Het beetje stroming van de spraybar is dan voldoende en die zorgt dan ook dat de kaamlaag van je oppervlak wordt afgebroken.

Een luchtsteentje zou dan geen meerwaarde hebben enkel als decoratie.Voor een bak met planten dus niet direkt een voordeel te vinden.
Hij is er dus bij mij weer snel uitgegaan en heb een heerlijk stille bak.

Een ander persoonijk irritatiepunt is de scherpte van de LED verlichting en omdat mijn vissen gedempt licht wensen ben ik daar ook mee aan het stoeien geweest tot ik er zelf ook comfortable ik kan kijken gelijk een TL buis. Nu leven die beestjes helemaal op.

Laatste bron van irritatie zou kunen zijn de LED in de verwarmingselement. Zelf zit ik niet te wachten op een knipperrende neon reclamebord van het red light district als ik slaap dus waarom zouden de vissen hier dan wel in de nacht naar moeten kijken als zij ook rusten? MIschien wat ver gezocht maar als je dit soort dingen op jezelf projecteert ga je (ik) er wel over denken.

mvg! Erik
 
klik maaJa, je zoekt het te ver. Als ik nou zie, dat de jonge sturi, s in de opgaande string hangen. Zou jij het weg halen.


Dat is geen een spraybar, hangt er helemaal niet in. water komt op 2 plaatsen de bak in.
Gebruik geen spraybars,
in geen van de bakken.

DSC_0004.JPG


DSC_0005.JPG


DSC_0006.JPG
 
middelste foto, links van schoonmaakblokje. zou je de bellen zien. Bak is een oerwoud. goed voor de vissen.
 
2 stoelen en de bank. Heb in het begin ook zand gebruikt. 18 jaar terug. .wist ook niet waar die stank vandaan kwam.
Tot mijn vriendin in de bakken bezig was. rotte eieren lucht. methaan.


Toen alle bakken opgeschoond. met aquarium grint. zand is leuk, voor een klein plekje.
Jeugdherinneringen :)
Altijd mooi! Ik zie kleine Bertus al voor me hihi.

Maar Bertus, wat voor zand gebruikte je toen? Gebruikte je toen ook filterzand?
 
Nee, grofzand .wat het zelfde is, voor beton te maken. Zat in de bouw, he.
Filterzand kwam later voor in de filters te doen.
 

Terug
Bovenaan