Luchtpomp gebruiken om co2 toe te voegen


Niels_

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2023
Berichten
45
Leeftijd
37
Locatie
De Meern
Ik heb enkele vragen:
1. Ik lees regelmatig dat een bruissteen in het aquarium zorgt dat Co2 verdreven wordt uit het water. Komt dit doordat de zuurstof in het water de co2 verdrijft uit het water, of komt dit doordat de waterbeweging van de bruissteen de co2 verdrijft uit het water?
2. En is het ook mogelijk om een luchtpomp aan te sluiten op een co2-reactor, want in de lucht uit de luchtpomp zit toch ook Co2? De lucht vermengt zich dan geleidelijk in het water van de Co2-reactor zonder waterbeweging, en op deze manier zal zowel de co2 als de zuurstof uit de luchtpomp worden toegevoegd aan het water in de reactor. Om de luchtpomp op de reactor aan te sluiten zal alleen wel een slang-kraantje benodigd zijn om de luchtpomp wat te dempen. Of is dit een vreemd idee?

Ik heb momenteel geen aquarium, maar ik heb er in het verleden al wel meerdere keren ééntje gehad. Ik overweeg nu om er weer een aan te schaffen, want de hobby blijft ik altijd erg leuk vinden. Ik wil een eenvoudig beplant aquarium van ±125 liter met misschien wat garnalen. Ik wil de hobby graag eenvoudig houden zonder co2...

Alvast bedankt!
 
Door een bruisteentje heb je meer oppervlaktebeweging en dus meer gasuitwisseling.
In de lucht zit maar erg weinig zuurstof en dat heeft weinig meerwaarde denk ik. Voor co2 kun je ook eens wat lezen over bio co2 met een omgekeerd bakje.
 
Ik heb momenteel geen aquarium, maar ik heb er in het verleden al wel meerdere keren ééntje gehad. Ik overweeg nu om er weer een aan te schaffen, want de hobby blijft ik altijd erg leuk vinden. Ik wil een eenvoudig beplant aquarium van ±125 liter met misschien wat garnalen. Ik wil de hobby graag eenvoudig houden zonder co2...

Alvast bedankt!

Dan voeg je toch gewoon géén CO2 toe?
Als je genoeg garnalen hebt, en eenvoudige planten lijkt het me het proberen waard om te kijken hoever je met een goede, afgestemde plantenvoeding (NO3, PO4, K en sporenelementen, dus méér dan de meeste 'All in one'voedingen waar lang niet altijd NO3, PO4 en K inzit) kunt komen. Het zou me verbazen als je dan nog CO2 nodig hebt.
Verdiep je eerst in verschillende typen en soorten plantenvoeding, in het testen daarvan en wat je planten nodig hebben, voordat je meteen op CO2 duikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: svl
Wanneer je zonder co2 wil werken dan moet je niet teveel licht hebben of dit kunnen dimmen. Veel moderne bakken met led hebben vrij veel licht en dat is het kunnen dimmen wel een pre.
 
Wanneer je zonder co2 wil werken dan moet je niet teveel licht hebben of dit kunnen dimmen. Veel moderne bakken met led hebben vrij veel licht en dat is het kunnen dimmen wel een pre.
Bedankt voor jullie reacties.
Wat u schrijf klopt. Ik had al in een youtube filmpje gezien dat co2 werkt als een soort gaspedaal voor de groei van planten. Met meer co2 is ook meer licht en meer plantenvoeding benodigd, en vervolgens moet er ook meer gesnoeid worden.

Maar mijn idee over het toevoegen van gewoon 'lucht' vind ik eigenlijk wel een goed idee... Het is in ieder geval het proberen waard. Ik was benieuwd naar ervaringen van andere hobbyisten.
 
Bedankt voor jullie reacties.
Wat u schrijf klopt. Ik had al in een youtube filmpje gezien dat co2 werkt als een soort gaspedaal voor de groei van planten. Met meer co2 is ook meer licht en meer plantenvoeding benodigd, en vervolgens moet er ook meer gesnoeid worden.

Maar mijn idee over het toevoegen van gewoon 'lucht' vind ik eigenlijk wel een goed idee... Het is in ieder geval het proberen waard. Ik was benieuwd naar ervaringen van andere hobbyisten.
Nee, met meer CO2 is er niet meer licht nodig maar met meer licht gaat een plant sneller groeien en dientengevolge om meer voeding, waaronder ook CO2 hoort, vragen.
 
gewone lucht door een reactor blazen zal m.i. weinig tot geen effect hebben.
maar je kan het proberen en meten of er iets veranderd.
 
Door een bruisteentje heb je meer oppervlaktebeweging en dus meer gasuitwisseling.
In de lucht zit maar erg weinig zuurstof en dat heeft weinig meerwaarde denk ik. Voor co2 kun je ook eens wat lezen over bio co2 met een omgekeerd bakje.
In de buitenlucht zit ongeveer 400-450ppm co2
In je woonkamer is dit ergens tussen de 500-1000ppm afhankelijk van je ventilatie.

Het aquarium wil je 20-30ppm hebben als je een plantenbak hebt.
Dus zo heel gek is de redenatie niet om co2 toe te voegen met een luchtpomp, of het efficiënt is word een heel ander verhaal
 
Klopt Wouter maar ik denk dus ook dat het effect erg klein is maar ik heb het nog nooit geprobeerd. Met een woning met goede ventilatie zal het effect denk ik minimaal zijn.
 

Terug
Bovenaan