lucht in mijn eheim prof 4


ropje

Well-known member
Lid geworden
17 maart 2019
Berichten
652
Leeftijd
63
Locatie
nijmegen
ik krijg regelmatig luchtbellen uit mijn uitstroom van mijn prof 4-600.het filter is 7 maanden in gebruik.dit verschijnsel doet zich pas een paar weken voor. heb gecontroleerd op lekkage en alle dichtringen vervangen.in de aan en afvoerslangen zitten dubbele kranen.het vreemde is dat als ik de kraan op de aanvoer of afvoer of de hendel op de slang adapter half dicht zet is het lucht blazen over.misschien zijn er leden die dit ook meegemaakt hebben.en mij misschien een tip kunnen geven waar het aan zou kunnen liggen.

alvast bedankt ropje
 
Trek de stekker er uit.en wacht/10 minuten.
Kijk of er water ergens uit komt.

handdoeken bij de hand houden.

Waarom heb je dubbelle kranen?
 
heb ik reeds geprobeerd heb er ook lichte druk opgezet met een afpers setje maar lekt geen water.de kranen zitten erop voor het gemak als ik het filter wil afkoppelen en de adapter wil reinigen.
 
de pompstaat 3 meter van de bak in de gangkast.omdat ik hem soms zachtjes hoorde zoemen iedereen verklaarde mij voor gek.zit tussen de oren.maar ja zo hebben we allemaal wat
 
Nee, hoor.heb je gelijk in.
Pas als hij lange tijd draait, wordt het minder.

Vraag alleen af, of de afstand niet te groot is.\

En lucht kan hij ook uit het water opnemen.

Met 3 meter , en omhoog. geeft weerstand, he.
 
dat is zo maar als ik de kraan half dicht zet heb ik nog meer weerstand maar is het wel weg.en dat is het vreemde hieraan
 
HHet blijft dan in de rotor kop hangen.
Dat geeft ook dat geroezemoes,
Wordt dan niet mee gesleept.
 
ik heb toevallig gister een aqua medic reactor aangesloten,zonder de bioballen en de luchtbellen worden daar goed in opgelost zodat ze niet meer uit de spraybar komen.maar ik was toch vooral benieuwd waar de lucht vandaan zou kunnen komen.
 
Hoelang heb je die pomp? Nieuw of gebruikt.
google eens. lucht in mijn eheim prof 4

Kan gewoon een fout in de pomp zijn.

Wat ook kan, teveel grof materiaal in de pomp.
Dat hij lens moet trekken.
 
pomp in november nieuw gekocht,er zitten 2mandjes siporax in de rest alleen filterschuim.op een duidts forum was iemand die iets soortgelijks had en daar dachten ze dat het mischien aan het zuurstof gehalte van het water lag,maar ja dat weet ik ook niet
 
ik heb toevallig gister een aqua medic reactor aangesloten,zonder de bioballen en de luchtbellen worden daar goed in opgelost zodat ze niet meer uit de spraybar komen.maar ik was toch vooral benieuwd waar de lucht vandaan zou kunnen komen.
Toch uit de pomp.
 
dat filmpje ken ik,maar wat duidt erop dat het uit het filter komt,behalve dan dat ik andere filtermedia gebruik.zou het zo n verschil maken dat ik in.plaats van die plastic pijpjes siporax gebruik.en in de andere mandjes blauw filterschuim.als ik van de week tijd heb zal ik hem eens laten draaien zonder media met alleen het witte filtervlies,en kijken wat hij dan doet.in ieder geval fijn dat je meedenkt bertus
 
Denk toch dat va de kop aan gezogen wordt, door de drukknop. vacuum zuigen.

Zou betekenen dat de invoer te weinig is. beetje dicht.
 
ja maar zoals ik al eerder zei,als ik de toevoer knijp,dus minder toevoer geef is het verschijnsel weg.
 
Mijn filter (JBL902) deed dat een tijdje geleden ook, om de 10 minuten kwamen er een paar kleine belletjes uit bij de uitstroom.
Nadat ik de slangen had schoongemaakt (die waren ook erg vuil) was het probleem verholpen.
Het water gaat dan niet vloeiend door de slangen en dit creëert volgens mij dan wat werveling/luchtbelletjes, dat blijft dan hangen in de kop en komt er zo nu en dan uit.

Als je de toevoer iets knijpt wordt die werveling in de (vuile) slang wat minder, en lijkt het probleem verholpen.
 
ik heb zojuist het filter nog maar eens een keer open gemaakt,alles bekeken,wat filterspons eruitgehaald en op aanraden van patrix de slangen schoongemaakt.nu maar afwachten of het goed is.het is niet zo dat het filter slecht werkte ik was alleen benieuwd waar de lucht vandaan kwam.
 
Nou ja, aanraden, bij mij lag het het iig aan de (te) vuile slangen, dat gaf minder stroming als ook de belletjes.
Maar hopelijk geld dat voor jou ook, waren ze erg vuil?
 
dat viel wel mee,ben zelf ook benieuwd of het verschil gaat maken.
 
hallo heb ik ook gehad maar nadat ik het terugslagklepje no 14 en 15 eruit heb gehaald was het probleem weg.
 

Bijlagen

  • 20190513161328066.pdf
    131.9 KB · Weergaven: 104
die zijn er al uit ivm tikkend geluid,dus dat is het bij mij niet
 
eheim-terugslagklep-2071-2073-2075.jpg

Dezer?
nee ik heb de tekeing bijgevoegd en daar staat nummer 14 en 15 op van de pompkop die moet je eruit zit achter de slangadapter
 
hallo heb ik ook gehad maar nadat ik het terugslagklepje no 14 en 15 eruit heb gehaald was het probleem weg.
Opvallend! In een ander topic heeft iemand het over lekkage in het prime systeem, ook bij een Eheim. Deze terugslag is ook bedoelt voor de aanzuiging. Kennelijk zit er een fout een het aanzuigsysteem van dit type filters?
 
nee bertus nietdat klepje die zit er nog in en beweegt ook soepel,hans bedoeld het vlottertje in de uitstroombuis
 
ikga van de week de o ringen van de xtender knop ook vervangen,die heb ik wel nooit gebruikt,maar ik zeg maar zo niet geschoten is altijd mis
 
Zou ik niet doen. als hij niet lekt.
Als het filter pas paar maanden is.
 
daar heb je ook wel weer gelijk in,dat is een nadeel als je de laatste 35 jaar als automonteur gewerkt hebt,dan zoek je altijd wel een reden om te klungelen
 

Terug
Bovenaan