Limnophila Sessiliflora


Thijs.ariens

Active member
Lid geworden
27 april 2024
Berichten
28
Leeftijd
23
Hallo,

Mijn Limnophila Sessiliflora toon kransen die erg samengetrokken naar boven gaan. Dit wisselt heel vaak, soms zijn ze heel breed en nu staan ze strak naar boven samen, wat zou hier de reden voor kunnen zijn? Nu staan ze weer ietsjes van de steek af, maar t was een rechte kaars omhoog
image.jpg
 
Om welke tijd staan ze dicht of bijna dicht? Ik neem aan dat dit tegen of in de avond is en dan gaat een plant in ruste denk ik.
 
Om welke tijd staan ze dicht of bijna dicht? Ik neem aan dat dit tegen of in de avond is en dan gaat een plant in ruste denk ik.
Dit was wel in de avond ja, had toen nog wel licht aan staan. Is dit een teken dat ik mijn licht uit moet doen. Had na dit teken nog 2 uurtjes blauw licht en daarna heb ik hem uit gedaan. Ben nog zoeken naar hoeveel licht en welk licht ik moet doen. Ik heb een led, 36w en 7000 lumen. Kan wit/rood/groen, alleen blauw licht en wit/rood/blauw dus roze effect. Kan wit en blauw verhogen per keuze.
 
Nou nee uitdoen is niet nodig want dit is bij elke plant anders. Een plant heeft zover ik weet geen 24 uur fotosynthese maar ik denk dat @Cornelius dat beter kan uitleggen.
 
Limnophila gaat inderdaad slapen bij onvoldoende licht. Als je je licht eerder uitdoet, gaat de plant eerder slapen, dus dat is geen optie.
 
Een plant heeft zover ik weet geen 24 uur fotosynthese maar ik denk dat @Cornelius dat beter kan uitleggen.
Bij licht heb je fotosynthese waarbij de plant licht als energiebron gebruikt om voedingsstoffen op te bouwen (koolstofassimilatie)
In de nacht heb je voortgezette assimilatie waarbij koolhydraten, eiwitten en vetten verder worden opgebouwd en verwerkt.
Tijdens deze periode heb je ook te maken met regeneratie. Dit is voornamelijk het enzym rubisco. Dat is voor onze onderwaterplanten erg belangrijk voor de verwerking van koolstof.

Als de zuurstofverzadiging op haar hoogst is komen bladeren op een bepaalde interne spanning te staan waardoor de cellen opzwellen en de bladeren zich omhoog gaan richten. Dan lijkt het net alsof de bladeren zich sluiten. (nyctinastie).
Dat doet de plant om energie te sparen.
 
Dit is voornamelijk het enzym rubisco.
Dit zorgt toch ook voor de opname van co2? Met weinig co2 wordt hiervan meer aangemaakt meende ik om zo voldoende koolstof op te kunnen nemen.
 
Bij licht heb je fotosynthese waarbij de plant licht als energiebron gebruikt om voedingsstoffen op te bouwen (koolstofassimilatie)
In de nacht heb je voortgezette assimilatie waarbij koolhydraten, eiwitten en vetten verder worden opgebouwd en verwerkt.
Tijdens deze periode heb je ook te maken met regeneratie. Dit is voornamelijk het enzym rubisco. Dat is voor onze onderwaterplanten erg belangrijk voor de verwerking van koolstof.

Als de zuurstofverzadiging op haar hoogst is komen bladeren op een bepaalde interne spanning te staan waardoor de cellen opzwellen en de bladeren zich omhoog gaan richten. Dan lijkt het net alsof de bladeren zich sluiten. (nyctinastie).
Dat doet de plant om energie te sparen.
Dus als de plant omhoog staat is dit een goed teken? Vanmorgen met licht klapte die weer lekker open! Aquarium staat nu 3 dagen. Aan het wachten op algen pieken?
 
Je zal vast nog wel de opstart perikelen krijgen.
 
Je zal vast nog wel de opstart perikelen krijgen.
Heb nu soms wat witte lichte alg of schimmel. Kon geen kwaad las ik. Verder gebeurt er nog vrij weinig. Planten groeien lekker en water waarden zijn stabiel. Hoe weet ik wanneer deze opstart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja hoelang dat duurt is lastig te zeggen maar het kan geen kwaad.
 
Bij licht heb je fotosynthese waarbij de plant licht als energiebron gebruikt om voedingsstoffen op te bouwen (koolstofassimilatie)
In de nacht heb je voortgezette assimilatie waarbij koolhydraten, eiwitten en vetten verder worden opgebouwd en verwerkt.
Tijdens deze periode heb je ook te maken met regeneratie. Dit is voornamelijk het enzym rubisco. Dat is voor onze onderwaterplanten erg belangrijk voor de verwerking van koolstof.

Als de zuurstofverzadiging op haar hoogst is komen bladeren op een bepaalde interne spanning te staan waardoor de cellen opzwellen en de bladeren zich omhoog gaan richten. Dan lijkt het net alsof de bladeren zich sluiten. (nyctinastie).
Dat doet de plant om energie te sparen.
hoi cornelius,

Mijn nieuwe toppen van de plant worden wat bruin geel. Is dit normaal bij het nieuw groeien van de krans bij deze plant? Of wat mis ik hier?
IMG_3983.jpeg
IMG_3982.jpeg
 
Ik herinner me dat met meer licht die bruin/rood kunnen kleuren maar hou me ten goede want ik heb de plant al lang niet meer.
 
Mogelijk is er sprake van wat bruinalg (diatomen). Iets wat vaker zichtbaar wordt bij pas opgestarte bakken.
 
Ik herinner me dat met meer licht die bruin/rood kunnen kleuren maar hou me ten goede want ik heb de plant al lang niet meer.
Zal vandaag eens aankijken en anders morgen het licht wat lager zetten 👌🏼
 
Mogelijk is er sprake van wat bruinalg (diatomen). Iets wat vaker zichtbaar wordt bij pas opgestarte bakken.
De kleur zit echt in het blad niet erop. Maar ik hou het in de gaten
 
Vers nieuw blad van limnofilum is een beetje anders van kleur dan de volwassen bladeren. Dat is normaal.
 
 
Interessant gezicht al die wortels zo! Moet ik hier wat mee?
IMG_3988.jpeg
 
Ik heb ze gister met onderhoud er allemaal gewoon afgetrokken omdat ik het lelijk vind :br:
 
Ik heb ze gister met onderhoud er allemaal gewoon afgetrokken omdat ik het lelijk vind :br:
Wat zou dr gebeuren als je die wortels in de grond duwt? Het heeft geen functie dus zo hoog in t water?
 
Dat noemen ze wel luchtwortels. @benvo kan daar altijd mooi over vertellen als ik mij herinner.
 
Wat zou dr gebeuren als je die wortels in de grond duwt? Het heeft geen functie dus zo hoog in t water?
Dat durf ik niet helemaal te zeggen. Ik kan me voorstellen dat ze wel voeding uit het water kunnen halen, maar ze groeien bij zonder ook prima
 
Ik heb wel eens ergens gelezen dat het een manier is van de plant om een nieuwe plek op te zoeken. Met de wortels kunnen ze zich ergens aan verankeren en op die manier naar die nieuwe plek toegroeien.
In hoeverre dat echt waar is en of dat iets zegt over hun huidige plaats durf ik niet te zeggen.
 
Ik heb wel eens ergens gelezen dat het een manier is van de plant om een nieuwe plek op te zoeken. Met de wortels kunnen ze zich ergens aan verankeren en op die manier naar die nieuwe plek toegroeien.
In hoeverre dat echt waar is en of dat iets zegt over hun huidige plaats durf ik niet te zeggen.
Als het goed is dan is dat precies wat @benvo heeft uitgelegd.
 
Ik heb wel eens ergens gelezen dat het een manier is van de plant om een nieuwe plek op te zoeken. Met de wortels kunnen ze zich ergens aan verankeren en op die manier naar die nieuwe plek toegroeien.
In hoeverre dat echt waar is en of dat iets zegt over hun huidige plaats durf ik niet te zeggen.
Als het goed is dan is dat precies wat @benvo heeft uitgelegd.
Dat is inderdaad iets wat wat je vaak kan zien bij met name Ludwigia soorten. Maar over het algemeen kan de functie van luchtwortels verschillen. En dat is vaak afhankelijk van de omstandigheden in de natuur. Luchtwortels kunnen door het hebben van een "sponzig" weefsel bijvoorbeeld vocht vasthouden. Hetgeen heel nuttig kan zijn om te overleven in een drogere periode. Maar luchtwortels kunnen ook dienen om de plant op een plek vast de houden. Of om de klimmen als extra houvast. Luchtwortels kunnen in sommige gevallen ook voeding en/of vocht uit de lucht te halen. Door een beschermende laag en die sponsinhoud van die luchtwortels nuttig voor moeilijke omstandigheden. Maar luchtwortels zijn ook weer van nut om zij loten los te laten om als aparte plant te wortelen en door te groeien. Het hang dus eigenlijk van de omstandigheden van het moment af. Overigens kan je de luchtwortels wanneer er teveel zijn wel weghalen. Ik geloof niet dat een gezonde plant hierdoor zal doodgaan.
 
Dat is inderdaad iets wat wat je vaak kan zien bij met name Ludwigia soorten. Maar over het algemeen kan de functie van luchtwortels verschillen. En dat is vaak afhankelijk van de omstandigheden in de natuur. Luchtwortels kunnen door het hebben van een "sponzig" weefsel bijvoorbeeld vocht vasthouden. Hetgeen heel nuttig kan zijn om te overleven in een drogere periode. Maar luchtwortels kunnen ook dienen om de plant op een plek vast de houden. Of om de klimmen als extra houvast. Luchtwortels kunnen in sommige gevallen ook voeding en/of vocht uit de lucht te halen. Door een beschermende laag en die sponsinhoud van die luchtwortels nuttig voor moeilijke omstandigheden. Maar luchtwortels zijn ook weer van nut om zij loten los te laten om als aparte plant te wortelen en door te groeien. Het hang dus eigenlijk van de omstandigheden van het moment af. Overigens kan je de luchtwortels wanneer er teveel zijn wel weghalen. Ik geloof niet dat een gezonde plant hierdoor zal doodgaan.
Interessant, hij pakte ook erg veel stroming. Ik heb hem gesnoeid en die steel weer in de grond gestopt. Wil een volle bos! Dank
 
Interessant, hij pakte ook erg veel stroming. Ik heb hem gesnoeid en die steel weer in de grond gestopt. Wil een volle bos! Dank
Met plezier gedaan. Overigens, stromend water is juist positief voor deze plant. Vaak in de natuur te vinden in snelstromende riviertjes.
 

Terug
Bovenaan