Limnophila lelijk en bruinig


Koppen toppen en terugplaatsen is prima, de oude stengels zou ik verwijderen. In de regel ( dus niet altijd!!) maken de oude stompen alleen maar scheutjes die een beetje staan te kwarren, ze blijven schraal en iel en willen niet echt groeien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Deze plant met snoeien volledig uit de bak halen. Schuin afknippen cq snijden en de plaatsen waar je hem doorsnijdt of knipt onder de kraan afspoelen, alvorens de plant terug te plaatsen. Onderkanten en toppen in de bak terugzetten, of enkelt de toppen, naar gelang wat je zelf wilt of mooi vind. Reden is dat deze plant bij snoeien op de wonden een stof afgeeft, die de groei van andere planten tijdelijk stopt. Er zijn meer planten die zo"n stof bij snoeien afgeven bv, Lobelia cardinalis.
 
Ik knijp de stengels altijd gewoon door met de nagels en plant ze terug maar bemerk geen problemen met de planten die er dan naast staan.
 
vorige week 3 redelijk groene stengels afgeknipt halverwege en de toppen weer teruggeplaatst. Maar ze zijn geen mm hoger en de stelen worden nu ook bruin en de blaadjes ook. Denk dat ik deze plant maar volledig uit mn aquarium ga halen en ga vervangen voor een andere (makkelijke) snelgroeier. Lees veel dat dit een zeer makkelijke plant is maar voor mij helaas dus niet.

De rest van de planten doen het goed. Vooral de ceratopteris siliquosa groeit als kool. Ook de nieuwe voorgrondplant staurogyne repens doet het heel goed en raakt al redelijk dicht begroeid door vele uitlopers en is mooi donker groen.
 
Laatst bewerkt:
Kan je nog een redelijk weinigeisende (zuurstof) plant aanbevelen?
 
Wat me trouwens wel steeds opvalt is dat de limnophila wel steeds nieuwe jonge frisgroene plantjes aanmaakt, maar wanneer ze wat groter worden er mee ophouden en bruin worden, alleen het het topje blijft dan een beetje groen
 
Waterpest kun je ook prima in de bodem plaatsen en zoals al gezegd ook de |Hoornblad. Braziliaanse Klimop is ook niet zo n moeilijke plant.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Ik voeg easycarb en profito toe
Hmmm dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat je Limnophila de geest gaf. Ik heb ervaren dat die er niet tegen kan.
Wat ik begrepen heb is dat veel echte waterplanten moeite hebben met carbo. Iets als waterpest zal het denk ik ook niet redden (was hier tenminste zo).
 
Tja dan zal ik een volledig co2 systeem dus moeten gaan aanschaffen. Ook niet het goedkoopste helaas. Maar blijf het dan wel gek vinden dat er wel geregeld nieuwe scheuten ontstaan en sommige toppen ook nog wat groen zijn.
Maar ik zal dan eerst de komende dagen de carbo wat minderen van 3,5 naar 2,5 ml
20180919_190125.jpg
20180919_190131.jpg
 
Ik weet niet of op de eerste foto de kleur erg vertekend is? De plant lijkt erg geel?
 
Ja het is wat geel/bruin zit er een beetje tussenin
 
Hmmm dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat je Limnophila de geest gaf. Ik heb ervaren dat die er niet tegen kan.
Wat ik begrepen heb is dat veel echte waterplanten moeite hebben met carbo. Iets als waterpest zal het denk ik ook niet redden (was hier tenminste zo).


Alleen is dit geen echte waterplant maar een moerasplant. Zoals ik al eerder aangaf en ook wordt bevestigd in de site die @Tomg aangaf.
 
Nu ik zo zit te denken lijkt het me sterk dat het aan de easycarbo ligt. Van de zomer was ik een week weg en toen is er een week geen carbo gegeven, toen ik terugkwam was de plant nog bruiner/geler.
 
Alleen is dit geen echte waterplant maar een moerasplant. Zoals ik al eerder aangaf en ook wordt bevestigd in de site die @Tomg aangaf.
Ik zeg ook niet dat het een waterplant is, maar dat veel echte waterplanten het moeilijk hebben met carbo, zoals de waterpest.
Staat er wellicht wat onduidelijk, maar ik bedoel zeker niet dat Ambulia een waterplant is.
 
Nu ik zo zit te denken lijkt het me sterk dat het aan de easycarbo ligt. Van de zomer was ik een week weg en toen is er een week geen carbo gegeven, toen ik terugkwam was de plant nog bruiner/geler.
Hij kan natuurlijk al een tik hebben gehad.
Helaas blijft het gissen wat de oorzaak is.

Bij mij ging hij hard achteruit toen ik met carbo begon, ik kan alleen mijn ervaring er mee vertellen, maar ik besef me dat niet elke bak hetzelfde is en dat het in een andere bak natuurlijk wel goed kan gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Dan lijkt me de beste keuze om hem toch te gaan vervangen. Ik zal nog even kijken welke het word.
 
Kan sterrenkruid ook een vervanging zijn? Ik weet niet of deze plant het goed zal doen met carbo, plantenvoeding en 8 uur 28 watt led verlichting?

Of zal ik voor de pogostemon erectus gaan?
 
Laatst bewerkt:
Kan sterrenkruid ook een vervanging zijn? Ik weet niet of deze plant het goed zal doen met carbo, plantenvoeding en 8 uur 28 watt led verlichting?

Of zal ik voor de pogostemon erectus gaan?
De Pogostemon erectus is in ieder geval een plant die ook van licht houdt. Hij wordt dan voller en compacter. Ze ontwikkelen, vind ik, ook vrij groot wortelstelsel. Wel een heel mooie plant.
Heteranthera zosterifolia is een gemakkelijke plant maar houdt ook weer van veel licht hoewel de tolerantie best groot is. Hij doet het goed op zandgrond. Naar mate er licht is worden de bladerenkransen groter en mooier.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Kunnen beide planten over carbo? En hebben ze ook voeding in de grond nodig? Zal 8 uur op een dag genoeg zijn of gaat het om de lichtsterkte?
 
Ik ga voor de pogostemon erectes, hierbij heb ik capsules van tropica besteld. Vandaag even de limnophila er uit halen, hopelijk wordt de bodem niet te veel omgewoeld. Ben benieuwd of deze plant het in mn bakje wil doen
 
Even een vraagje over deze capsules, als ik ongeveer 10 plantjes plaats, moeten er dan ook 10 capsules bij? En hoever moeten deze in de grond en hoever mogen ze naast de plant zitten?
 
Staat er niets op de verpakking? Ik heb ooit voeding voor aan de wortels gehad waarop stond x bolletjes per x cm.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Ik heb ze nog niet ontvangen, zal dan eens kijken. Kon zo niks op internet vinden. Voegen jullie ook nitraat en fosfaat toe aan jullie aquarium of is dit overbodig?
 
Ik heb ze nog niet ontvangen, zal dan eens kijken. Kon zo niks op internet vinden. Voegen jullie ook nitraat en fosfaat toe aan jullie aquarium of is dit overbodig?
Wanneer je waterwaarden eens meet, of laat meten bij je Lfs, liefst met een druppeltest, dan kom je er vanzelf achter of je nitraat en fosfaat moet toevoegen. Probeer dit dan in de verhouding 10:1 te doen. Dus wanneer bij Nitraat de waarde 20 wordt aangegeven zou fosfaat op 2 moeten staan.
 
Ik deed bij elke plant die voeding bij de wortels vereist een bolletje of capsule. Nitraat en fosfaat zijn beide belangrijk voor planten dus zoals Ben al aangeeft moet je dit meten of laten meten.
 
Lees net ook dat in de capsules ook fosfaat en nitraat inzitten. Het is nu wel aardig kaal in het aquarium zonder de bos limnophila.
 
Een plant die EN snelgroeiend is EN ook nog eens erg weinig eisen stelt, die kunt poten in de bodem, of inklemmen tussen stenen of hout of gewoon laat drijven is een familielid van de java varen en wel de Ceratopteres thalictroides.

Heeft heel fijn verdeeld blad en is erg mooi groen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Bedankt voor je tip. Ik heb al de Ceratopteris siliquosa, lijkt sprekend op die jij zegt en groeit inderdaad als onkruid. Nieuwe bladeren groeien wel 2 cm per dag. Nadeel van deze plant vind ik wel dat hij een enorm wortelstelsel ontwikkelt. De wortels komen daadwerkelijk overal tevoorschijn.
 
Nog even een vraagje, morgen komen dan eindelijk de pogostemon erectus binnen en de voedingscapsules. Nu vroeg ik mij af of het wel zin heeft deze capsules bij deze planten te stoppen. Neemt de pogostemon ook voeding via de wortels op of alleen via de bladeren?

Mijn echinodoris magdalenensis zal er denk ik ook wel blij mee zijn. Deze eerste maand groeide deze als een raket, maar is ondertussen volledig gestopt met groeien en de bladeren worden smaller en hij maakt ook geen nieuw blad meer aan. Zou misschien ook co2 tekort kunnen zijn? Ben benieuwd of de capsules wat zullen helpen.
 
Kwaad zal het niet kunnen maar het is een stengelplant en als je die met regelmaat moet toppen dan woel je de bodem om en zal de voeding boven komen dus ik zou het niet doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Heb je toevallig ervaring met deze plant? Als ik een wat vollere bos wil krijgen, kan ik dan de oude stengels er het beste uithalen en nieuwe toppen terugplaatsen? Of alles terugzetten?
 

Terug
Bovenaan