lijstje met guppenpredators


Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Berichten
3,172
Leeftijd
51
Locatie
Roermond
Aangezien we de vraag nogal vaak krijgen en het dus misschien handig is om naar een kant en klare lijst te kunnen verwijzen, een aanzetje hiervoor. (Ik heb zelf best wel moeite om er te verzinnen en wil mensen wel graag helpen).
Dit wordt dus een lijstje met vissen die in een gemiddeld (dus kleiner) guppenaquarium passen,
die graag guppenbaby's eten en gelukkig zijn met het gezelschap van volwassen guppen en hun bij behorende waterwaarden, maar de volwassen vissen met rust laten.
Solitaire vissen of in een schooltje (maar zet het er wel bij).

Ik zal aftrappen met:
Epiplatys dageti (Kleine groep)
kleinere meervallen (wie kan er soorten bij zetten?)
 
Maar als je guppen niet meer bijvoerd , dan wordt het ook niet veel meer dan blijven de meest aangepasten.
Of was u op zoek naar guppysharkys , elke dag een bijtje uit een vin ofzo of wou je dat ze geheel ingeslikt worden.❤❤
 
Het is niet eens zozeer voor mezelf, maar ik zie regelmatig de vraag langs komen welke vis(sen) je bij guppen (of platy's of zwaarddragers) kunt zetten om te zorgen dat de aanwas wat afgeremd wordt.
Natuurlijk kun je ze laten jongen tot er een evenwicht ontstaat, maar ik kan me voorstellen dat als je er ook andere vissen bij hebt, dat je niet om voeren heen kunt.
Ik heb zelf zwaarddragers en die gaan naar de 2m bak, waar maanvissen inzwemmen, een vlindervis en een stuk of wat wimpelalen. Maar niet iedereen heeft een dergelijk formaat bak en een dergelijk vissenbestand.
Welke vissen kan ik dan iemand aanraden?
Waarschijnlijk zijn er wel wat vleesetende meervalletjes te verzinnen, maar welke?
Kunnen sumatranen erbij of houden je guppen dan vinnen en staart meer over?
Zijn killivissen een optie?
En andere voorstellen natuurlijk!
 
Nou heb ik heel veel fantasie, maar guppen bezorgen het levendvoer met hun nageslacht aan elke vis die dat ook lust. En weet maar dat vissen vissen eten.
 
Ik heb guppen ,zwaarddragers,2 platy's en een black molly in mijn bak (240l).
Redelijk beplant met voldoende schuilplaatsen,
ik zie al weken zo nu en dan een jong visje zwemmen,
maar geen enkel groeit uit tot dat je ze door de bak ziet zwemmen,
ze worden allemaal opgevreten.
 
Barbelen en zalmsoorten vinden baby guppen over het algemeen volgens mij lekker. Eigenlijk eten de meeste vissen elkaar wel op, als ze maar in de bek van de vis past. Mijn roodoogzalmen zijn een stukje groter dan de volwassen guppen. Die laten de volwassenen met rust maar de babys zijn geloof ik niet veilig. Danios staan er ook wel om bekent om babys te eten
 
Een soort die altijd aangeraden wordt in dit soort gevallen, worden in dat opzicht ook wel beschreven als de "mini piranha": gymnocorymbus ternetzi aka de rouwtetra (is er in het zwart en een witte kweekvariant).
 
Onze groep Betta Dimidiata laat niets heel van jonge vissen.
 
Ik combineerde toen ik jong was zwaarddragers met neontetra's, heb ooit 1 jong gezien, wel altijd zwangere zwaarddragers.
 
Dan zijn keizertetra's waarschijnlijk ook heel geschikt en net een maatje groter. (Nematobrycon palmeri)
 
Iemand bekend met de badis Badis Blauwe Baars? Werd vanuit lfs ook evt aangeraden maar soms mn twijfels over hun adviezen, dus klopt dit?
 
Wat heeft dan evt de voorkeur in een 60L bak, zwarte tetra (rouwtetra) of de badis Badis?
 
Is ook wat jij de mooiste/ leukste vis vindt. Killi's zijn ook enthousiaste jagers en kunnen goed in een kleine bak, en is dus zeker ook een optie.
 
Is ook wat jij de mooiste/ leukste vis vindt. Killi's zijn ook enthousiaste jagers en kunnen goed in een kleine bak, en is dus zeker ook een optie.
Er zijn zoveel killivisjes, welke zou dan evt kunnen in een 60L bak?
 
Zou Nothobranchius rachovii dan ook kunnen, die is zo mooi gekleurd ook
 
kijk hier even en check het met de waterwaarden van jouw bak:
En er zijn heel veel prachtig gekleurde killi's. Fundulopanchax gardneri wordt vrij veel aangeboden en is ook een schitterend visje.
 
Dieronvriendelijk (n)
Natuurlijk is geen enkel aquarium is helemaal vrij van dierenleed (bijv het visvoer), maar jij geeft wel heel weinig om het leven van je vissen.
 
Kun je dat even toelichten @Miro, en vertellen wie je precies bedoelt met 'jij'?
 
Aangezien we de vraag nogal vaak krijgen en het dus misschien handig is om naar een kant en klare lijst te kunnen verwijzen, een aanzetje hiervoor. (Ik heb zelf best wel moeite om er te verzinnen en wil mensen wel graag helpen).
Dit wordt dus een lijstje met vissen die in een gemiddeld (dus kleiner) guppenaquarium passen,
die graag guppenbaby's eten en gelukkig zijn met het gezelschap van volwassen guppen en hun bij behorende waterwaarden, maar de volwassen vissen met rust laten.
Solitaire vissen of in een schooltje (maar zet het er wel bij).

Ik zal aftrappen met:
Epiplatys dageti (Kleine groep)
kleinere meervallen (wie kan er soorten bij zetten?)
Bovenstaand vind ik een zeer dieronvriendelijke praktijk.
Ik besef me dat ik me waarschijnlijk in een minderheid bevind op dit forum, maar wees eerlijk, welke van de 2 situaties is in jouw ogen dieronvriendelijker:

1. Een aquarium waarin continue jonge dieren geboren worden en opgegeten; ook al gaat het om 'lagere levensvormen'. I.e. jouw aquarium met guppen en guppenbaby-'predators'.
Hier bovenop komt het feit dat het geen onafwendbaar toeval is, maar een bewuste keuze van de aquariumhouder.

2. Een aquarium zonder guppen, waarin natuurlijk ook af en toe wel iets zal gebeuren, maar op een veel en veel kleinere schaal. Daarnaast is het de intentie is van de aquariumhouder om het dierenleed tot een minimum te beperken.

Zeg jij het maar.

P.S. Het argument "Het gebeurt in de natuur ook" is een drogredenering. Idem voor "de bio-industrie".
 
Bovenstaand vind ik een zeer dieronvriendelijke praktijk.
Ik besef me dat ik me waarschijnlijk in een minderheid bevind op dit forum, maar wees eerlijk, welke van de 2 situaties is in jouw ogen dieronvriendelijker:

1. Een aquarium waarin continue jonge dieren geboren worden en opgegeten; ook al gaat het om 'lagere levensvormen'. I.e. jouw aquarium met guppen en guppenbaby-'predators'.
Hier bovenop komt het feit dat het geen onafwendbaar toeval is, maar een bewuste keuze van de aquariumhouder.

2. Een aquarium zonder guppen, waarin natuurlijk ook af en toe wel iets zal gebeuren, maar op een veel en veel kleinere schaal. Daarnaast is het de intentie is van de aquariumhouder om het dierenleed tot een minimum te beperken.

Zeg jij het maar.

P.S. Het argument "Het gebeurt in de natuur ook" is een drogredenering. Idem voor "de bio-industrie".
Gelukkig kunnen ze het niet navertellen ;)
Als je kijkt naar levendvoer, dat zijn diertjes zonder zenuwen. Die voelen letterlijk niets en zijn primitief. Guppen zijn daarin tegen wat gevoeliger,ze hebben zenuwen al betekent dat niet dat ze pijn als een last ervaren. Zoals wij pijn als iets lastigs iets pijnlijks ervaren. Kan het best zijn dat het bij vissen vooral bij onderbewustzijn blijft zonder dat ze bewust zijn wat er gebeurd. Daarnaast hebben ze ook wat simpelere gedachten gangen als ze deze uberhaubt hebben.
Zeggen dat iets zielig is voor een vis is vermenselijken van de vis, een vis kent het gevoel zielig niet. Die kent het hier en nu, het is wat het is en leeft met de flow mee.

Ik ben het helemaal met miro eens. Super zielig( in onze ogen), ik merk ook dan mn baby guppen minder hard groeien in een bak waar ze opgejaagd worden
Tegelijkertijd leeft het leven onder stress. Stress is een drijfveer van het leven. Die guppen in mn kweekbak vervelen zich waarschijnlijk de apenlazerus.

Wat is goed en fout.
Ik denk niet dat het zielig is, maar als je van dieren houd en ze graag niet door ziet gaan dan is het niets voor jou (dan zal je over heel de hobby na moeten denken)
Fout denk ik niet dat het is. Het leven is maar een briesje vergelegen de orkaan "het universum" zolang jij en ik er niet wakker van ligt is het prima.
Ik denk dat met dit soort onderwerpen het meeste belangrijke is om respect en begrip voor elkaars verschillende zienswijzen te hebben. Omdat het erg moeilijk is harde feiten te benoemen en het vaak meningsgericht is.

Als mn vrouwtjesguppen lijden onder de continuïteit van bevallingen, en/of de babyguppen hun natuurlijke behoefdes niet kunnen behalen dan zou ik me vooral zorgen maken..

Beetje china iedee, daar loopt de brvolking ook uit de hand, wat moet die teddybeer daar nou op doen... Knoop er in leggen bij iedereen? We zijn te succesvol gefokt en de guppen ook. Tenkosten van het grote geheel. Dan maar mars koloniseren en een extra aquaruim aanschaffen. Zou me niet verbazen als er schepen vol mensen die richting in gestuurd worden binnen de kortste keren uit wanhoop van chaos geld eten en ruimte. Maar om nou een kweekverbod in te lassen. Een gup hoort het recht te hebben op babys! De gup is tenslotte op aarde gekomen om zich voort te planten. Door de gup dat te ontnemen, ontneem je de gup zn levenswaarde. De enige waarde waar de gup voor leeft en om geeft 😂

Wat wil de gup zelf? Waarschijnlijk gunt mama gup haar babys van harte opgegeten te worden, zodat ze weer zwanger kan worden en xe boel niet overbevolkt raakt. Guppen zijn egoistisch. Alle vissen. Ze denken na in hun eigen belang. Uit dierlijk instinct. En guppen denken niet echt na over wat de gevolgen zijn als het aquarium overbevolkt is. Net zo min denken ze na wat er gebeurt als hun pasgeboren babys gebeurt. Sterker nog. Als je pech hebt eet mam ze op voor de andere de kan hebben. Zo egoïstisch zijn ze.

Mijn plant is precies het tegenovergestelde. Die maakt babystekjes aan als hij drijgt te sterven. Vissen zijn anderom. Die doen er alles aan om zelf te leven en nog een nummertje te kunnen maken. Misschien is dat het verschil. Man plant kent het genot van voortplanting niet. Misschien zijn guppen seks verslaaft. Hop de isoleer in daarmee! Afkicken! Zal ze goed doen :)
 
Ik denk dat deze discussie niet in dit topic thuishoort, dit is een discussie over dierenwelzijn etc. Omdat ik zeker niet deze discussie uit de weg wil gaan, vraag ik daarom om een mod een 'stelling' te openen: het plaatsen van een roofvis in een guppen/platy-bak is goed voor het welzijn van zowel de roofvis als de prooi-babies. Verder vraag ik om de mod @jessicapilon de topics in deze thread daar naar toe te verhuizen.

(Edit: sorry MIro, ik was nog niet tevreden over mijn topic, ik hoop dat je het nog steeds een duimpje vindt)
 
Laatst bewerkt:
Over vermenselijken gesproken: je maakt behoorlijk wat aannames over wat de gup wil, Don.

een vis kent het gevoel zielig niet.
--> vroeger dacht men dat geen enkel dier in staat was om pijn te ervaren.

Een gup hoort het recht te hebben op babys! De gup is tenslotte op aarde gekomen om zich voort te planten. Door de gup dat te ontnemen, ontneem je de gup zn levenswaarde. De enige waarde waar de gup voor leeft en om geeft.
--> Dus het belang van die ene moedergup om zich voort te planten is groter dan het belang van de vele babyguppen om uberhaupt te leven? Vreemd.


Wat ik kwalijk vind is dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen leed dat onvermijdelijk is en leed dat voorkomen kan worden. Het is een wrede wereld, maar dat mag niet als vrijbrief dienen in mijn optiek. Laten we iig ons best doen.

@Lysia en mod: goed idee om er een apart topic van te (laten) maken. Ik heb niet de illusie mensen via internet te kunnen overtuigen; maar gezien het gemak waar in jouw topic over dierenlevens gesproken werd (door personen die zichzelf als vissenliefhebber zien) maakt dat een tegenreactie in mijn ogen gerechtvaardigd is.
 
Rouwtetra/zwarte tetra wordt vaak genoemd als een vis die overbevolking tegen kan gaan/in de hand houden van guppen. Echter lees ik ook dat deze vissen aan de staart van volwassen guppen kunnen gaan bijten etc. Wat is jullie ervaring?

Heb dwergcichlide 2 weken in mn bak gehad, populatie werd goed in stand gehouden van de guppen baby (had er uiteindelijk nog maar 2 babys) maar we zagen gisteren dat het mannetje opeens 1 vd mannelijke volwassen endlerguppen in z'n bek had. Dit was niet de bedoeling dus we hebben de dwergcichliden (de cacutoides) naar een vriendin gedaan. Dus die helaas dus geen succes.

Dus nu nog op zoek naar een vredelievend visje maar die wel van een baby gupje houdt

We hebben nu een bak van 120 cm breed, 40 cm diep en 50cm hoog
 
Keizertetra (Nematobrycus palmeri) misschien? Wordt net ietsje kleiner, zeker het vrouwtje en mijn ervaring (ik houd ze samen met maanvissen) is dat ze veel te druk zijn met elkaar het hof te maken om aan vinnen te gaan bijten.
 
Ik heb altijd een groepje rouwtetra's in mijn bakje gehad voor de post-natale geboortebeperking.

Ik heb ze nooit aan vinnen zien knabbelen.
Sterker: ze negeerden de guppen totaal.
(Behalve de jonkies.)
 
Bedankt voor de tips. We hebben nu een groepje albino zwarte tetra in ons aquarium zitten. Ze hadden er op dat moment niet meer....mn vraag is of dit groepje te klein voor ze is om te gaan scholen of zijn het niet echt vissen die echt een schooltje vormen? Ze zwemmen bij mij nu echt vnl verspreid van elkaar
 
Vissen scholen bij elkaar als ze vinden dat er gevaar dreigt. Dit is dus volkomen natuurlijk gedrag dat je bij ontspannen scholenvissen ziet.
En hoe groot is je groepje nu?
 
Dat is wel een hele kleine school, hoewel ze zich er kennelijk niet onveilig door voelen.
 
Ik had een man met twee vrouwtjes.
Drie stuks dus.
Die scharrelden de hele dag op hun gemakje door de bak.
Apart van elkaar.
 

Terug
Bovenaan