Lijst van geschikte vissen voor de startende (zoetwater-)aquariumhouder


W

Weemism

Guest
Vooraf: Ik heb de stickies erop nagezocht, maar ik kon eigenlijk geen geschikt topic vinden die deze materie afdekt. Wel worden er her en der veel nieuwe topics gestart met min of meer dezelfde vraag, en waar dan telkens een nieuwe discussie uit voortkomt waardoor deze informatie redelijk diffuus en willekeurig lijkt, en afhankelijk van wie aan die discussie deelneemt.

Wel zijn er topics zoals Welke vissen kunnen waarin?, hoewel die een redelijk onleesbare lay out heeft, en Visbestanden per bakmaat, maar dat is vooral gericht op welke vis in welke bak thuishoort. Beide topics worden echter ook vergezeld door lange onoverzichtelijke discussies.
Geïnspireerd door dit YouTube filmpje vroeg ik me daarom af of het ook op dit forum niet nuttig is om een soort basislijst te maken van wat 'geschikte' startersvissen zouden zijn. Nu weet ik dat dit een hele uitdaging is en iets waar de meningen nogal kunnen verschillen, maar het is niet te ontkennen dat er nu eenmaal vissen zijn die beter bestand zijn tegen de vaak wisselende/mindere omstandigheden bij een beginnende aquariumhouder dan andere soorten.

Zelf had ik er als beginnende aquariaan een aantal jaar geleden zeker profijt bij gehad als ik van tevoren een lijst als deze had gehad zodat ik een aantal vissen had vermeden die achteraf veel te kwetsbaar bleken, en meer plezier aan m'n nieuwe hobby door te zien dat de vissen het goed doen, en niet steeds en masse te zien sterven door verkeerde verzorging. Iets waar op dit forum nog wel een relaas over valt te lezen door tot wanhoop gedreven beginners die (onbewust) verkeerde beslissingen hebben genomen bij hun bestand of verkeerd zijn voorgelicht door hun LFS, en hier dan soms ook nog eens verwijten te verduren krijgen (hoewel ook vaak goed bedoeld).

Doel van dit topic is wat mij betreft dus om een start te maken van een lijst van 10 soorten startersvissen waarbij ik zou willen aftrappen met het lijstje zoals dat ook in het genoemde YouTube filmpje wordt genoemd. Reden daarvoor is dat ik het zelf eigenlijk (met hier en daar een uitzondering, zeker v.w.b. de minimale bakmaat) wel een goede opsomming vond waar ik het mee eens kon zijn op basis van mijn eigen ervaringen. We kunnen hier dan eventueel discussiëren of het inderdaad een goed startpunt is, aanpassingen of suggesties doen, en uiteindelijk een sticky maken die vervolgens ook wordt gesloten om ellenlange threads met opnieuw discussie en tegenwerping te voorkomen. Volgens mij houden we het dan ook optimaal overzichtelijk en duidelijk voor nieuwe bezoekers.

Mocht ik iets totaal hebben gemist op het forum, is deze materie volgens de admins elders op het forum al voldoende afgedekt of stoot ik hier iemand onbewust mee tegen het hoofd, kan dit topic wat mij betreft ook weer meteen weer worden gesloten/verwijderd. Wel ben ik dan benieuwd waar ik dan alsnog een goede opsomming zou kunnen vinden.

In het filmpje worden in ieder geval de volgende 10 soorten benoemd (in willekeurige volgorde):
  • Guppy (levendbarend, veel variatie in kleur, 20-40 liter)
  • Platy/Zwaarddrager (levendbarend, veel variatie in kleur, houden planten schoon, 75-125 liter)
  • Betta (mooie vissen, wel regelmatig water wisselen, beperkingen v.w.b. gezelschap en andere mannetjes, 10 liter)
  • Danio (veel verschillende soorten, robuust, makkelijk te kweken)
  • Neon Tetra (schoolvis, vredig, klein, leuk om te zien, 20 liter)
  • Corydora (vredig, opletten met soort substraat, minimaal 4-6 exemplaren)
  • Kegelvlekbarbeel (robuust, schoolvis, 20 liter)
  • Zwarte Tetra (zeer robuust, schoolvis, samen met beweeglijke vissen)
  • Blauwe Spat (kunnen agressief naar elkaar zijn, robuust, makkelijk te houden, 1-2 exemplaren, 100 liter)
  • Maanvis (statige indrukwekkende vis, moet in een grote en hoge bak, 120 liter, robuust, makkelijk te houden, kan in gemeenschap, maar jagen wel op kleinere vissen).
Voor de volledigheid het filmpje waar ik naar verwees, weliswaar gesponsord door Fluval in dit geval, maar daarom niet minder informatief. Wel mist er hier en daar wat informatie v.w.b. de bakmaat/aantal liters zoals in de bovenstaande opsomming al duidelijk was.

 
Super topic heb je hier aangemaakt François waar inderdaad veel jonge en nieuwe beginnende aquarianen een mooie leidraad aan gaan hebben en niet voor teleurstellingen komen te staan achteraf.:thumbs:
 
Er staan een aantal flinke fouten in het lijstje.
Maanvissen beginnersvis? Op 120 liter? Nee, lijkt me niet.
Blauwe spat op 100 liter? Zou ik niet doen...
Een aantal scholenvisjes op 20 liter?
Nee, als je op zo'n manier met zo'n topic begint gaat het al niet goed.
 
Ik vind de lijst die jij aangeeft niet bepaald correct. Ten eerste zou je in bakken onder de 40 liter geen vissen moeten houden, behalve betta's, en die kunnen pas vanaf 20 liter. Maasvissen kunnen niet in 120l, blauwe spatten willen minimaal 1 meter, liever 1,2 m.
Guppen uit dierenwinkels zijn vaak heel zwak, hetzelfde geldt voor neon tetra's.

Wat voor mij een beter lijstje zou zijn:

Honinggoerami (Trichogaster chuna) minimaal 60cm.

Vuurtetra (Hyphessobrycon amandae), minimaal 50cm.

Betta Splendens, minimaal 20 liter.

Apistogramma borelli, minimaal 60cm.

Nannostomus sp., minimaal 60cm.

Corydoras sp. minimaal 60cm voor de kleinere soorten.

Pangio sp. minimaal 60 cm.

En voor wat grotere bakken:

Trichopodus leerii, minimaal 120 cm.

Sluierstaart goudvis (Carassius auratus), minimaal 120 cm.

Maanvis (Pterophyllum sp.) Minimaal 120cm en 50cm waterhoogte.
 
Er staan een aantal flinke fouten in het lijstje.
Maanvissen beginnersvis? Op 120 liter? Nee, lijkt me niet.
Blauwe spat op 100 liter? Zou ik niet doen...
Een aantal scholenvisjes op 20 liter?
Nee, als je op zo'n manier met zo'n topic begint gaat het al niet goed.
Maanvissen zou je als beginnersvissen kunnen zien, zolang de bak groot genoeg is.
 
Super topic heb je hier aangemaakt François waar inderdaad veel jonge en nieuwe beginnende aquarianen een mooie leidraad aan gaan hebben en niet voor teleurstellingen komen te staan achteraf.:thumbs:
Dank!

Er staan een aantal flinke fouten in het lijstje.
Maanvissen beginnersvis? Op 120 liter? Nee, lijkt me niet.
Blauwe spat op 100 liter? Zou ik niet doen...
Een aantal scholenvisjes op 20 liter?
Nee, als je op zo'n manier met zo'n topic begint gaat het al niet goed.
Zoals ik al aangaf, dit is een discussietopic, geen definitieve lijst, die moet hieruit juist volgen. Heb ook aangegeven dat ik het ook niet met alles eens was wat in het filmpje wordt aangegeven (maar alleen heb gequote). De kleine bakmaten die werden opgegeven verbaasden mij ook enigszins, wellicht denkt men daar in de VS anders over, aan de andere kant is Fluval ook een leverancier van voornamelijk kleinere aquaria, dus heeft dat het advies gekleurd.

Ik vind de lijst die jij aangeeft niet bepaald correct. Ten eerste zou je in bakken onder de 40 liter geen vissen moeten houden, behalve betta's, en die kunnen pas vanaf 20 liter. Maasvissen kunnen niet in 120l, blauwe spatten willen minimaal 1 meter, liever 1,2 m.
Guppen uit dierenwinkels zijn vaak heel zwak, hetzelfde geldt voor neon tetra's.

Wat voor mij een beter lijstje zou zijn:

Honinggoerami (Trichogaster chuna) minimaal 60cm.

Vuurtetra (Hyphessobrycon amandae), minimaal 50cm.

Betta Splendens, minimaal 20 liter.

Apistogramma borelli, minimaal 60cm.

Nannostomus sp., minimaal 60cm.

Corydoras sp. minimaal 60cm voor de kleinere soorten.

Pangio sp. minimaal 60 cm.

En voor wat grotere bakken:

Trichopodus leerii, minimaal 120 cm.

Sluierstaart goudvis (Carassius auratus), minimaal 120 cm.

Maanvis (Pterophyllum sp.) Minimaal 120cm en 50cm waterhoogte.
Prima toevoegingen natuurlijk, waarvoor dank, de huidige zwakte van Guppen en Neons was me idd bekend, dank voor die aanvulling en goed om mee te nemen/te vervangen door andere soorten.

Denk dat ik dit topic dan op jullie aanwijzingen volg, uiteindelijk een aangepaste lijst van 10 maak, met de juiste gegevens erbij, en we die dan kunnen gebruiken.
 
Goed initiatief! Ik zal ook even het lijstje proberen aan te vullen. Ik ben het eens met d eopmerkingen dat fancy guppies en maanvisse bepaald geen beginnersvissen zijn. Platy is een veel beter keuze als beginnersvis, evenals zwaarddragers, al worden zwaarddragers wel vrij fors. Betta's zijn wat mij betreft een absolute perfecte beginnersvis, wegens mooie kleuren, het feit dat ze goed gedijen op verschillende watertemperaturen en parameters, en niet al te veel ruimte nodig hebben. Wel altijd minstens 20 liter en drijvers! Met danio s ben ik het niet per se eens. Vooral omdat de groep danios erg groot is.

Tanichthys albonubes, chinese danio.
Dit is mijns inziens een mooie en goede beginnersvis. Sterke vissen voor aquaria met temp. Van 18-22 graden en een lengte van 60 cm (liever 80 cm)

(Brachy)danio rerio, zebrabarbeel.
Een van de meest bekend een iconische zoetwatervissen (naast guppies misschien). Dit is een ijzersterke vis, die het liefst lekker koel zit, onder 20 graden Celsius. Wegens het drukke gedrag wel het beste te houden vanaf 100 cm. Wegens tolerantie van lage temperaturen ook de ideale beginnersvijvervis bij uitstek.
 
Goed, op basis van het bovenstaande het onderstaande overzicht dan voor wat het waard is, want weinig respons van de admins verder zo te zien, dus veel interesse lijkt er niet te zijn voor een sticky. Daarna kan het topic wat mij betreft op slot of worden verwijderd.

  • Honing/Diamantgoerami (fraaie rustige vissoort die in alle lagen zwemt. Niet combineren met (te veel) drukke medebewoners, let ook op voldoende schuilmogelijkheden, moet in een bak van minimaal 90 cm)
  • Platy/Zwaarddrager (levendbarend, veel variatie in kleur, houden planten schoon, 75-125 liter, let wel op dat deze vissen zich snel kunnen voortplanten)
  • Vuurtetra (i.p.v. de alom bekende Neon Tetra die momenteel niet te adviseren is vanwege kweekzwakte, moet in een bak van minimaal 60 cm)
  • Potloodvis (moet in een bak van minimaal 60 cm, leuk uitziend scholenvisje dus let ook op een minimaal wenselijk aantal van 10 stuks, houdt van niet te veel licht dus let ook op voldoende oppervlaktebeplanting)
  • Betta (mooie vissen, wel regelmatig water wisselen, beperkingen v.w.b. gezelschap en andere mannetjes, minimaal 20 liter maar dan is feitelijk geen combinatie mogelijk met andere soorten die doorgaans grote aquaria benodigen)
  • Danio (veel verschillende soorten, robuust, makkelijk te kweken, met name Chinese Danio's zijn leuk uitziende beweeglijke en robuuste visjes die graag met meerderen zijn, let wel op dat ze een wat lagere temperatuur van 20-24C prefereren, minimaal in een 60 cm aquarium)
  • Corydora (vredig, opletten met soort substraat want mag niet scherp zijn en bij voorkeur zand, minimaal 6 exemplaren, benodigen minimaal een 60 cm aquarium)
  • Kegelvlek- of zebrabarbeel (robuust, minimaal in een 80-100 cm aquarium, scholenvis dus liefst in minimaal 10 stuks te houden, houdt net als Chinese Danio's van koel water dus let op de combinatie met andere bewoners)
  • Zwarte Tetra (zeer robuust, schoolvis, kan samen met beweeglijke vissen, houden in minimaal een 60 cm aquarium)
  • Blauwe Spat (kunnen agressief naar elkaar zijn, robuust, makkelijk te houden, 1-2 exemplaren, minimaal 120 liter)
  • Maanvis (statige indrukwekkende vis, moet in een grote en hoge bak, 120-150 liter en minimaal 60 cm hoogte, robuust, makkelijk te houden, kan in gemeenschap, maar jagen wel op kleinere vissen).
  • Pangio (bijzonder uitziende slangachtige vis, minimaal in een bak van 60 cm, heeft wel een zanderige bodem, beperkt licht en beschutting nodig)
  • Nannostomus sp. (ook weer een leuk klein maar mooi uitziend scholenvisje die liefst met 10 of meer zijn, mannetjes kunnen wel agressief naar elkaar zijn, hoewel niet naar andere soorten, maar dus let op de verhouding mannetjes/vrouwtjes, benodigd minimaal een 90 cm bak voor meerdere exemplaren)
  • Dwergcichlide Borelli (vreedzame en mooie vis, maar ook hier minimaal een 60 cm aquarium nodig, houdt van veel planten en beschutting en staat bekend als territoriaal, Is gevoelig voor waterkwaliteit, dus regelmatig waterwisselen. Het best te houden in een harem, dus met één mannetje en meerdere vrouwtjes, bij meerdere exemplaren is een bak van minimaal 1,20 te adviseren)
Beter te mijden hoewel oorspronkelijk bekend een goede beginnersvis:
  • Guppy (verzwakt door te grote kweek)
  • Neon Tetra (idem als bij de Guppy)
Advies voor gezelschapsaquaria:
  • Hoewel de bovenstaande lijst van vissen dus bekend staan als geschikte startersvissen kunnen ze onderling wel afwijkende eisen hebben v.w.b. bijv. temperatuur, waterkwaliteit, belichting, soort substraat en bakinrichting. Doe dus vooraf zelf ook altijd onderzoek naar de soort die je voorkeur heeft, en welke combinaties het meest geschikt zijn voor in een gezelschapsaquarium, of hou het bij één soort.
 
Er staan een aantal flinke fouten in het lijstje.
Maanvissen beginnersvis? Op 120 liter? Nee, lijkt me niet.
Blauwe spat op 100 liter? Zou ik niet doen...
Een aantal scholenvisjes op 20 liter?
Nee, als je op zo'n manier met zo'n topic begint gaat het al niet goed.
Ja vindt het ook een slechte start van dit topic.
 
Ja vindt het ook een slechte start van dit topic.
Pfff... tsjonge jonge. Ik word wel een beetje moe van de houding hier, volgens mij had ik het al voldoende toegelicht in m'n reactie daarop, heb de lijst aangepast op de suggesties, dus wat voegt zo'n commentaar dan nog toe?

Maar goed, ik heb m'n best gedaan, dacht dat het een goed initiatief was, voor de rest zoeken jullie het maar uit hoor, ben wel weer even klaar met dat negativisme hier.
 
Neon Tetra (schoolvis, vredig, klein, leuk om te zien, 20 liter)

Mijn reactie heeft niks met negativisme te maken maar de info die in het eerste bericht staat is gewoon niet goed.

Het idee om dit topic aan te maken vind ik op zich geweldig.
Maar om even de neon tetra's eruit tepakken:
Ja de neon tetra is klein maar wel een active zwemmer.
Bovenstaande stelling zou mensen dus het idee kunnen geven dat je ze in een bakje van 20 liter kunt houden.
Misschien wordt er bedoeld 20 liter per vis maar datis niet duidelijk en kan ook tot verkeerde conclusies leiden.
 
François,

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik dit een prima initiatief vind.

Ook de meest ervaren aquarianen hier zijn ooit begonnen als nieuweling met nog heel veel te leren. En ik vind dat een forum als dit aan dat leren moet bijdragen.

Als beginneling met een aquarium is het bijzonder handig te kunnen lezen voor welke vissoorten je het best kunt kiezen. Veel aquariumzaken/dierenwinkels/tuincentra/bouwmarkten geven graag advies, maar helaas zijn die adviezen vaak gebaseerd op de economische waarde van een verkoop (winstmarge, soorten waar men liever van af wil, ...).

Ik ben het er echter niet mee eens dat je initiatief negatief ontvangen wordt. Misschien wèl je eerste lijst, maar dat was dan ook slechts een eerste lijst.

Het is gewoon niet echt heel eenvoudig aan te geven welke soorten wel, en welke soorten niet geschikt voor een beginner zijn.
Sowieso denk ik dat het verstandig is 2 lijsten te maken: één subtropisch (zonder verwarming) en één tropisch (mèt verwarming).
Maar het hangt er ook van af hoe die beginner zijn begin voor zich ziet. Met welke bakmaat wil hij/zij beginnen, met of zonder verwarming, met welk filter.

Om te beginnen is er de algemene misvatting dat het verstandig zou zijn klein te beginnen. Totaal onjuist!
In de natuur heeft elke vis een behoorlijke hoeveelheid water ter beschikking, en daarbinnen kiest hij de meest geschikte leefomgeving. Mogelijk bestrijkt die niet meer dan 20 liter water, maar de vis kan wel kiezen in wèlke 20 liter hij gaat wonen. En bij een verandering van omstandigheden kan hij verhuizen. Als de omstandigheden in een bekje van 20 liter niet optimaal zijn, zal de vis het toch daarmee moeten doen.
Bovendien hebben in een klein volume kleine veranderingen vaak al grote gevolgen, terwijl een groter volume makkelijker stabiel zal blijven.
Daarom zou ik, hoewel in een bakje van 50 liter best vissen kunnen worden gehouden, voor het houden van vissen sowieso een groter aquarium aanraden (en kleiner zou ik voor visjes beslist afraden).

Daarnaast stel ik voor hier de wetenschappelijke (zogenaamd latijnse) soortnamen te gebruiken, bij Nederlandse (triviale) namen kan veel onduidelijkheid ontstaan.

Dan kom ik, met hetgeen hierboven al is genoemd, op twee lijstjes beginnersvissen.

Subtropisch (onverwarmd):
- Apistogramma borellii (parapludwergcichlide) => schuilplaatsen (holen) noodzakelijk
- Brachydanio frankei (luipaarddanio)
- Brachydanio rerius (zebradanio)
- Colisa chuna (honinggoerami) => niet bij drukke vissen
- Corydoras ssp. (pantsermeerval) => zandbodem noodzakelijk
- Paracheirodon innesi (neon tetra)
- Poecilia reticulatus (guppy)
- Tanichthys albonubes (chinese danio)
- Trichogaster leeri (diamantgoerami)
- Trigonostigma espei / hengeli / heteromorpha (kegelvlekbarbeel)
- Xiphophorus helleri (zwaarddrager)
- Xiphophorus maculatus (platy)

Tropisch (verwawrmd)
- Apistogramma cacatuoides (kaketoe-dwergcichlide) => schuilplaatsen (holen) noodzakelijk
- Betta splendens (siamese kempvis) => drijfplanten of -bladeren noodzakelijk
- Corydoras ssp. (pantsermeerval) => zandbodem noodzakelijk
- Gymnocorymbus ternetzi (rouw- of zwarte tetra)
- Hyphessobrycon amandae (vuurtetra)
- Nannostomus sp. (beckfordi, marginatus, trifasciata; potloodvissen)

Misschien zouden we samen eens kunnen proberen deze lijsten uit te breiden?
Lijkt me een mooie opbouwende insteek.
 
Misschien dit als basis gebruiken voor een artikel.
 
Leuke en mooie bijdrage van jou hoor Paddy.:thumbs:
 
François,

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik dit een prima initiatief vind.

Ook de meest ervaren aquarianen hier zijn ooit begonnen als nieuweling met nog heel veel te leren. En ik vind dat een forum als dit aan dat leren moet bijdragen.

Als beginneling met een aquarium is het bijzonder handig te kunnen lezen voor welke vissoorten je het best kunt kiezen. Veel aquariumzaken/dierenwinkels/tuincentra/bouwmarkten geven graag advies, maar helaas zijn die adviezen vaak gebaseerd op de economische waarde van een verkoop (winstmarge, soorten waar men liever van af wil, ...).

Dank voor je uitgebreide reactie. Zoals je het hierboven schrijft is ook precies wat me heeft aangezet dit initiatief te nemen. Dat is mede omdat ik zelf, en nu ook om me heen, zie dat verkopers geregeld redelijk scrupuleloos gericht zijn op een maximale omzet i.p.v. het welzijn van de vissen die ze verkopen, of de zorgplicht naar de klant die wordt geconfronteerd met de financiële en ook emotionele gevolgen daarvan. Zelfde als wat jij al zegt dus inderdaad.
Ik ben het er echter niet mee eens dat je initiatief negatief ontvangen wordt. Misschien wèl je eerste lijst, maar dat was dan ook slechts een eerste lijst.

Wat je zegt, het was een eerste lijst, en dit specifieke topic was juist bedoeld om daar samen over te discussiëren om uiteindelijk tot één overzichtelijke lijst te komen waar consensus over was. Vervolgens zou daar dan een nieuwe sticky op kunnen worden gebaseerd, met dus maar één post, en zonder verdere discussie daaronder, met als explliciet doel maximale overzichtelijkheid en duidelijkheid voor nieuwe aquarianen die hier terecht komen, dus zonder door pagina's discussie met tegenstrijdige argumenten te moeten woelen, daardoor weer afhaken, en het doel voorbij wordt geschoten.

Ik weet dus dat mijn initiële lijst niet compleet of helemaal juist was, maar dat was ook niet wat ik suggereerde en m.i. ook had toegelicht, het was inderdaad een eerste opzet op basis waarvan we zouden kunnen uitbouwen. Mijn irritatie over een aantal van de reacties die daarop kwamen was dat er dan zonder verdere inhoudelijke toevoeging wordt gesteld dat het een slechte topicstart is, tsja.... dat motiveert dan niet echt en is volgens mij ook exemplarisch voor situaties die zich hier vaker op het forum voordoen waarbij (vaak) naïeve nieuwelingen hard worden aangepakt, en zich vervolgens niet meer durven laten zien. Natuurlijk heb je een verantwoordelijkheid om je eerst in te lezen als je met een hobby als deze begint, maar vaak gaat het hier over jonge mensen/kinderen die verder niet worden begeleidt door ouders (die er ook geen verstand van hebben), of verkopers (die alleen willen verkopen). En dat is dan nog los van overambitieuze en wellicht naïeve starters zoals ik ooit die net zo goed afhaken van zulke reacties. Vandaar dat m.i. een eenvoudig te lezen, overzichtelijke, en niet al te lange lijst van geschikte vissen in dit geval essentieel is, en dus ook mijn doel was.

Het is gewoon niet echt heel eenvoudig aan te geven welke soorten wel, en welke soorten niet geschikt voor een beginner zijn.
Klopt, maar er zijn m.i. toch wel een aantal soorten die bij voorbaat het meest geschikt zijn. Het is ook niet de bedoeling dat we daar dan de grensgevallen mee gaan opzoeken van vissen die net iets complexer zijn om te houden. Dat houdt de lijst ook compact, en ook daarin blijft er n.m.m. nog voldoende keus uit leuke vissen.

Sowieso denk ik dat het verstandig is 2 lijsten te maken: één subtropisch (zonder verwarming) en één tropisch (mèt verwarming).
Maar het hangt er ook van af hoe die beginner zijn begin voor zich ziet. Met welke bakmaat wil hij/zij beginnen, met of zonder verwarming, met welk filter.

Op zich met je eens, maar ik ben dus bang dat we het daarmee wellicht te veel informatie in één sticky gaan brengen wat weer ten koste gaat van de overzichtelijkheid. Wij kunnen het misschien niet begrijpen als ervaren aquariumhouders, maar ik denk dus dat veel mensen bij te veel informatie uiteindelijk afhaken. Vandaar dus mijn idee om het zo eenvoudig mogelijk te houden met een betrekkelijk korte lijst van soorten, met de belangrijkste eisen daarachter zoals idd. bakmaat, temperatuur, waterwaarden, geschiktheid voor een gezelschapsbak etc. Wat natuurlijk wel zou kunnen is om twéé stickies te maken voor zoals je zegt koudwater en verwarmde bakken, met dezelfde uniforme opzet in beide stickies.


Om te beginnen is er de algemene misvatting dat het verstandig zou zijn klein te beginnen. Totaal onjuist!
In de natuur heeft elke vis een behoorlijke hoeveelheid water ter beschikking, en daarbinnen kiest hij de meest geschikte leefomgeving. Mogelijk bestrijkt die niet meer dan 20 liter water, maar de vis kan wel kiezen in wèlke 20 liter hij gaat wonen. En bij een verandering van omstandigheden kan hij verhuizen. Als de omstandigheden in een bekje van 20 liter niet optimaal zijn, zal de vis het toch daarmee moeten doen.
Bovendien hebben in een klein volume kleine veranderingen vaak al grote gevolgen, terwijl een groter volume makkelijker stabiel zal blijven.
Daarom zou ik, hoewel in een bakje van 50 liter best vissen kunnen worden gehouden, voor het houden van vissen sowieso een groter aquarium aanraden (en kleiner zou ik voor visjes beslist afraden).
Dit zou een derde sticky kunnen zijn met de titel "Belangrijke misvattingen m.b.t. het starten van je eerste aquarium" o.i.d.. Ook hier kan de beginneling dan meteen zien waar het over gaat, en hoeft niet in één enkele post door een muur van tekst te scrollen om bij de informatie te komen die hij eigenlijk zoekt, maar ziet ie dit specifieke onderwerp meteen in de start van het forum.

Daarnaast stel ik voor hier de wetenschappelijke (zogenaamd latijnse) soortnamen te gebruiken, bij Nederlandse (triviale) namen kan veel onduidelijkheid ontstaan.
En dat was eigenlijk een bewuste overweging om juist geen Latijnse soortnamen te gebruiken. De soort vissen die in zo'n lijst zouden worden aangeraden zijn zo bekend en breed verkrijgbaar dat de Latijnse benaming m.i. niet noodzakelijk, en zelfs afschrikwekkend is voor een beginneling. Ik zie een jochie van 12 dit niet in een winkel opnoemen, nog los van of de verkoper die naam überhaupt kent en of het juist op de bak staat (wat vaak niet het geval is). Juist dus omdat het over herkenbare vissen als een kegelvlekbarbeel, een Platy of een Vuurtetra gaat (ervan uitgaande dat binnen die soorten geen grote afwijkingen zijn v.w.b. omgevingsvereisten) zou ik dus juist willen pleiten die vissen ook gewoon zo te noemen. Maar dat is mijn mening hoor, en zoals je het hieronder opsomt ziet er eigenlijk ook wel gewoon overzichtelijk uit, hoewel ik dan misschien de Latijnse en de handelsnaam zou omdraaien qua volgorde.

Dan kom ik, met hetgeen hierboven al is genoemd, op twee lijstjes beginnersvissen.

Subtropisch (onverwarmd):
- Apistogramma borellii (parapludwergcichlide) => schuilplaatsen (holen) noodzakelijk
- Brachydanio frankei (luipaarddanio)
- Brachydanio rerius (zebradanio)
- Colisa chuna (honinggoerami) => niet bij drukke vissen
- Corydoras ssp. (pantsermeerval) => zandbodem noodzakelijk
- Paracheirodon innesi (neon tetra)
- Poecilia reticulatus (guppy)
- Tanichthys albonubes (chinese danio)
- Trichogaster leeri (diamantgoerami)
- Trigonostigma espei / hengeli / heteromorpha (kegelvlekbarbeel)
- Xiphophorus helleri (zwaarddrager)
- Xiphophorus maculatus (platy)

Tropisch (verwawrmd)
- Apistogramma cacatuoides (kaketoe-dwergcichlide) => schuilplaatsen (holen) noodzakelijk
- Betta splendens (siamese kempvis) => drijfplanten of -bladeren noodzakelijk
- Corydoras ssp. (pantsermeerval) => zandbodem noodzakelijk
- Gymnocorymbus ternetzi (rouw- of zwarte tetra)
- Hyphessobrycon amandae (vuurtetra)
- Nannostomus sp. (beckfordi, marginatus, trifasciata; potloodvissen)

Dank voor je aanvulling, mooie lijst vind ik ook hoor. Opmerking is alleen dat je dan ook weer een aantal vissen noemt, zoals de Guppy en de Neon Tetra waarop een van de eerste reacties juist was dat die vermeden moeten worden a.g.v. zwakte a.g.v. te ver doorgefokt en/of te veel antibiotica bij de kweek. Het is dus lastig om daar een consensus over te bereiken, maar daar is dit topic (die m.i. uiteindelijk dan ook weer moet worden verwijderd als we tot een uiteindelijke lijst komen, of iig ergens anders moeten plaatsen) ook voor bedoeld, althans, dat was dus mijn idee erbij.

Misschien zouden we samen eens kunnen proberen deze lijsten uit te breiden?
Lijkt me een mooie opbouwende insteek.
Eens, maar ik zou 'm dus niet te veel uitbreiden met soorten, 10-15 soorten lijkt me de sweet spot om het overzichtelijk te houden, en daar dan de belangrijkste kenmerken bij te zetten in de vorm zoals ik hierboven al een beetje opsomde.

Voor wat betreft samen, bedoel je dan wij gezamenlijk, of wij allen samen als ervarener forumleden? Het gaat me namelijk ook absoluut niet om de credits, alleen om een goede informatievoorziening. De (drie?) stickies die uiteindelijk hieruit kunnen worden afgeleid worden dan gewoon door een admin in de forumheader geplaatst. Mijn verdere kennis is helaas ook beperkt tot wat ik hier tot dusver heb geschreven, weet niet of ik nog veel kan bijdragen, maar wil natuurlijk wel ondersteunen waar ik kan om tot een goed eindresultaat te komen. Waar ik dat kan hoor ik dan wel, maar hoop ook dat de rest van het forum zich nog laat horen, als dat ook echt nog wat opbouwends bijdraagt dat is. Daarna zou m.i. een admin het moeten oppakken voor de uiteindelijke formattering en plaatsing van de stickies.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wat zijn eigenlijk de regels voor beginnersvisjes?

Kijk veel midden amerikaanse cichliden zijn niet dood te krijgen, kunnen prima leven in diverse watersamenstellingen en erg mooi.

Als jij als beginner een bak heb van 600liter zijn dat prima beginnersvisjes
 
  • Leuk
Waarderingen: Asti
wat zijn eigenlijk de regels voor beginnersvisjes?

Kijk veel midden amerikaanse cichliden zijn niet dood te krijgen, kunnen prima leven in diverse watersamenstellingen en erg mooi.

Als jij als beginner een bak heb van 600liter zijn dat prima beginnersvisjes
Dan kan ie wat mij betreft op de lijst, zolang maar duidelijk is, en bij de vereisen wordt vermeld, dat je idd minimaal 600 liter ervoor nodig hebt. Ik had elders al op het forum al een keer opgemerkt dat ik zelf ook kennis heb met meer geld dan verstand op het gebied van aquaria, die zou dus zo een bak van 600 liter kunnen kopen, maar heeft er dan net zo goed baat bij een vis te kopen waarmee ie goed kan starten. Aan de andere kant wil je die lijst dus ook niet te lang maken t.b.v. de overzichtelijkheid, en wil je om die reden 'exoten' die dus wel 'makkelijk' zijn maar wel bijvoorbeeld buitensporige bakmaten nodig hebben en wat in de praktijk waarschijnlijk zeer zelden zal voorkomen bij een beginnende aquariaan willen mijden.
 
Ook de tweede lijst klopt niet.

  • Honing/Diamantgoerami (fraaie rustige vissoort die in alle lagen zwemt. Niet combineren met (te veel) drukke medebewoners, let ook op voldoende schuilmogelijkheden, moet in een bak van minimaal 90 cm)
  • Platy/Zwaarddrager (levendbarend, veel variatie in kleur, houden planten schoon, 75-125 liter, let wel op dat deze vissen zich snel kunnen voortplanten)
  • )
  • Blauwe Spat (kunnen agressief naar elkaar zijn, robuust, makkelijk te houden, 1-2 exemplaren, minimaal 120 liter)
  • Maanvis (statige indrukwekkende vis, moet in een grote en hoge bak, 120-150 liter en minimaal 60 cm hoogte, robuust, makkelijk te houden, kan in gemeenschap, maar jagen wel op kleinere vissen)
  • Nannostomus sp. (ook weer een leuk klein maar mooi uitziend scholenvisje die liefst met 10 of meer zijn, mannetjes kunnen wel agressief naar elkaar zijn, hoewel niet naar andere soorten, maar dus let op de verhouding mannetjes/vrouwtjes, benodigd minimaal een 90 cm bak voor meerdere exemplaren)
Honing- en diamantgoerami's vergelijken is niet slim. Ten eerste is 90cm te klein voor diamant goerami's, zoals ik al eerder had aangegeven. De honinggoerami daarentegen, kan al in 60cm.

Platy's en zwaarddragers hebben ook verschillende bakmaten nodig.

Blauwe spatten hebben 120cm nodig, 120 liter is te weinig.

Maanvissen hebben 120-150cm nodig, niet 120-150 liter.

Nannostomus kunnen al in 60cm.
 
[edited]
Honing- en diamantgoerami's vergelijken is niet slim. Ten eerste is 90cm te klein voor diamant goerami's. De honinggoerami daarentegen kan al in 60cm.

Platy's en zwaarddragers hebben ook verschillende bakmaten nodig.

Blauwe spatten hebben 120cm nodig, 120 liter is te weinig.

Maanvissen hebben 120-150cm nodig, niet 120-150 liter.

Nannostomus kunnen al in 60cm.
Dank voor je aanvulling, ik zal dit in een nieuwe lijst aanpassen. In de loop van komende week zal ik dan een nieuwe versie maken op basis van deze en deze en aanvullende correcties en suggesties die nog komen, deze vervolgens in Excel zetten voor een overzichtelijker format, en hier te publiceren.

Doel is om dan binnen een week of twee een definitieve lijst, en dus ook een concreet eindpunt voor deze lijst te hebben. Akkoord wat jou betreft zo ook @Paddy.K.1966? En had jij nog opmerkingen op mijn bovenstaande reactie op jouw topicbericht?
 
Dank voor je aanvulling, ik zal dit in een nieuwe lijst aanpassen. In de loop van komende week zal ik dan een nieuwe versie maken op basis van deze en deze en aanvullende correcties en suggesties die nog komen, deze vervolgens in Excel zetten voor een overzichtelijker format, en hier te publiceren.

Doel is om dan binnen een week of twee een definitieve lijst, en dus ook een concreet eindpunt voor deze lijst te hebben. Akkoord wat jou betreft zo ook @Paddy.K.1966? En had jij nog opmerkingen op mijn bovenstaande reactie op jouw topicbericht?
Leef je nog?.. 2 weken zijn om..
 
En nog wel iets meer dan twee weken.:D
(Kijk maar eens naar de datum van de laatste post)
 
En nog wel iets meer dan twee weken.:D
(Kijk maar eens naar de datum van de laatste post)
Ja daarom weet ik. . Maar vond raar dat er opeens niks meer gezegd werd...terwijl het toptic best goed begon. :juggle:
 
Ah, op die manier.

ja, dat is zo, maar ik denk dat TS niet meer hierop terug komt.
Anders was dat wel een keer gebeurd.
Hij is 13 mrt 2018 voor het laatst hier geweest.
 

Terug
Bovenaan