Lido 120 van Vluggejaap


VluggeJapie

Active member
Lid geworden
24 september 2020
Berichten
35
Leeftijd
36
Locatie
Hedel
Goedenavond,

Na 2 aqualantis bakken te hebben gekocht welke het net niet waren qua kleur of omvang (vrouw vond het te groot) heb ik een Juwel Lido kunnen kopen met Helialux verlichting erin.

20240120_113815.jpg


20240120_131245.jpg

Eenmaal thuis gekomen meteen filter eruit gehaald.

20240120_132215.jpg


20240120_133321.jpg


Nadat het filter uit was heb ik de bal gevuld voor een lek test.

20240127_185200.jpg


Nog wat te hebben gelezen en rond gevraagd aan andere leden hier heb ik het een en ander besteld bij Aquariumbemesting.

Op de bodem komt fijn zwart zand met kleibolletjes en capsules. De plantjes waren helaas vertraagd dus eerst maar gestart zonder planten.

20240201_114841.jpg


20240201_182843.jpg


Na wat vertraging kwamen vandaag 03-02 eindelijk de plantjes binnen. Ik heb gekozen van een pakket van Aquaplantsonline.

Plantenpakket bestaat uit:
Ceratopteris thalictroides 1x pot
Hygrophila polysperma 1x pot
Elodea densa 2x bos
Hygrophila siamensis 2x pot
Ludwigia mullertii 2x pot
Lobelia cardinalis 2x pot
Heteranthera zosterifolia 1x pot
Cryptocoryne wendtii groen 1x pot
Anubias nana mini 1x pot

Verder nog extra erbij :
Justicia Gendarussa
Alternanthera reineckii mini

20240203_141922.jpg


20240203_181107.jpg


Ben benieuwd hoe de planten aanslaan.

Tips en opmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom.

Gr
 
Ziet er mooi uit , de mullerti heb ik ook en deze doet het bij mij goed, moet niet te dicht op elkaar staan en dan wordt het een flinke bos . in de toppen rood en bij mij de onderbladeren meer groen.
lekker laten groeien die planten.
De stenen zorgen ook voor wat hoogte voor wat afwisseling in de bak. Het sterrekruid heb ik ook gehad maar deze na een jaar eruit gehaald want hij was niet meer mooi. Maar voor de opstart is het een prima plant om alle overtollige voeding op te nemen. Een prima snelgroeier.
 
Vandaag een eerste waterwissel gedaan, helaas heeft de Justicia Gendarussa het niet overleefd. De bladeren voelde al helemaal verslijmd. De bak ook een beetje heringericht en er één groot stuk hout uitgehaald. De Anubias mini ook verplaatst, meer op het hout.

De mist wordt met de dag minder, dat is wel mooi om te zien. Vooral de nachten lijken de bak flink helder te maken.

Ook een klein beetje voer in de bak gegooid.

Vooralsnog lijkt alles het goed te doen.

20240207_182520.jpg
 
Zaterdag en vandaag weer water ververst. Vanaf komende zaterdag ga ik naar 50% per week.

Gisteren was mijn co2 fles leeg, gelukkig vandaag alweer laten vullen in Berlicum bij devisvoerwebwinkel. Top service!

Verder zie ik bij veel planten "luchtwortels", dit terwijl er capsules en kleibolletjes in de bodem zitten. Daarom de voeding maar iets verhoogd, van 2x8ml per week naar 2x12ml.


20240214_182559.jpg


20240214_182623.jpg


20240214_182627.jpg


20240214_182705.jpg
 
Vanavond weer een verversing gedaan en wat gesnoeid.

Volgende week nog een keer een verversing en na volgende week eens mijn water testen. Dan zijn we 4 weken onderweg hopelijk kan ik dan kijken voor de eerste bewoners.

20240223_202626.jpg


20240223_203942.jpg


20240223_202635.jpg


20240223_202648.jpg
 
Mooi hoor(y), al enig idee over de bewoners welke dat gaan worden?

Ik denk in het begin vooral simpel wat garnalen, een aantal corydoras en wat tetras of fantoomzalmen. Lekker geduldig opstarten en we zien het wel.

Twijfel zelf nog over de inrichting, met name die grote stam daar twijfel ik over of dat geen stronk driftwood moet worden met meer verstopplekken.
 
Vandaag eindelijk zover, de bewoners konden er in.

Heb gekozen voor
Neon tetras
Blauwe mannetjes guppen
Albino corydoras
Anentome helena slakken
Red crystal garnalen

Verder wat gesnoeid en de spraybar verplaatst van de achterwand naar de linker zijkant.

20240305_190702.jpg
 
Dank jullie wel allemaal, ben er erg blij mee.

Leuk formaat aquarium, heb hem hier ook. Mag ik vragen welke bodem je erin hebt?

Er zit aquarium zand in van de Hornbach, het moet zwart zijn maar is meer grijs. In de bodem heb ik wat voedingscapsules gestopt en kleibolletjes.
 
Dat is een fijne bodem en inderdaad neigt dat in de bak ook wat naar grijs. Ik heb hem ook gehad zoals diverse leden en als bodem is het top.
 
Vandaag weer water ververst, had sporen van blauw alg dus de komende tijd wat extra in de gaten houden. Hoop dat het door verandering van de plek van de spraybar en een keer goed de bodem afzuigen binnen de perken blijft.

De vissen doen het overigens wel goed, alleen de eerste last van 5 dode tetras. Verwacht dat deze al erg zwak waren of dat ze wellicht toch ten prooi zijn gevallen van de dominante guppen.

Verder heb ik de anubias er uit gehaald. Deze liet ook elke keer los bij het hout en was aan het vergaan.

Al met al erg tevreden over de bak zo.

20240309_182258.jpg
 
Mooie groene bak hoor. Ik heb ook de Eheim skimmer en merk op dat de drijfvlotter vaak lastig bij het aangaan in de goede positie gaat drijven en dan veel lucht meezuigt. Heb jij dat ook?
 
Mooie groene bak hoor. Ik heb ook de Eheim skimmer en merk op dat de drijfvlotter vaak lastig bij het aangaan in de goede positie gaat drijven en dan veel lucht meezuigt. Heb jij dat ook?


Goedemorgen, ja dat klopt dat heb ik ook. Vooral de eerste 5-10min heeft die daar last van dan lijkt alle lucht eruit. Scheelt wel dat het iets minder lijkt te zijn sinds ik een Shrimp guard erop heb zitten. Misschien omdat die dan wat zwaarder is.
 
Heb je een shrimpguard op de skimmer?
Bij mij geeft de skimmer langer lucht en dan staat de drijver/vlotter niet op de juiste hoogte.
 
Heb je een shrimpguard op de skimmer?
Bij mij geeft de skimmer langer lucht en dan staat de drijver/vlotter niet op de juiste hoogte.

Bij mij lijken de problemen niet zo erg als bij jou. Wat ik wel altijd doe na een verversing is de vlotter er helemaal uit zodat die goed vol kan lopen en dan de vlotter helemaal onderwater erin en dan "plopt" die omhoog en zit die goed.

Shrimpguard zit erop van Eheim, zal een linkje delen.

[/QUOTE]
 
Laatst bewerkt:
Mooie bak japie! Ik lees dat je co2 toevoegt? Ik vind je co2 checker wel heel erg blauw die mag wel tot geel groen zijn.
 
Mooie bak japie! Ik lees dat je co2 toevoegt? Ik vind je co2 checker wel heel erg blauw die mag wel tot geel groen zijn.

Hoi Tim dat kan helemaal kloppen, de meeste foto's zijn van net na een waterwissel. Vandaar dat de indicator blauw is. Normaliter is deze altijd netjes groen.
 
Ja die spoel ik wekelijks om dus dat zal het niet zijn. het is meer de hoogte van de vlotter volgens mij die dan wat lucht aantrekt. Mn oude deed het en heb nu sinds 3 weken een nieuwe en ook die doet dat. De ene keer wat meer dan de andere keer.
 
Vandaag weer water ververst en een klein beetje gesnoeid. Ook de slangen en in/out helemaal school gemaakt. Verder links voor een nieuw plantje geplaatst Vallisneria.

De sporen van blauw alg zijn inmiddels helemaal verdwenen. Alleen heb ik nu last van een kleine slakkenplaag. Heb van JBL een slakkenval besteld, hopelijk dat daardoor het een beetje binnen de perken blijft.

20240316_182957.jpg
 
Nee hoor en die plaats je op de bodem en die blijft keurig staan. Omdat je de korrels niet los kan kopen heb ik er al 2 gehad maar geen problemen. Ipv korrels kun je er ook wat granulaat indoen bijvoorbeeld.
 
Btw, in de reviews daar lees ik dat probleem ook niet en als ik hem in de bak plaats zitten er na enkele uren al tientallen puntslakjes op.
 
Btw, in de reviews daar lees ik dat probleem ook niet en als ik hem in de bak plaats zitten er na enkele uren al tientallen puntslakjes op.

Ga daar even ook voor kijken, ik dacht te hebben gelezen op Amazone dat die bleef drijven. Bedankt voor de tip ;-)
 

Terug
Bovenaan