lichtkap maken van sandwichpaneel


kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Berichten
872
Ik wil een lichtkap maken van aluco/dibo/Reyno bond maar heb wat vragen

Het idee is een kap te maken uit 2 delem me een totale afmeting van 160x60x11 welke aan elkaar worden verbonden. De verbindingshoken wil ik gaan frezen onder een hoek van 45gr.
Aan de achterzijde wil ook enkele uitsparingen maken voor de doorvoer van slangen e.d.

De lichtkap wil ik d.m.v. platen van het zelfde materiaal aan de bovenzijde kunnen afsluiten.
We hebben 2 eheim power led verlichtingen die nu met beugel op het aquarium rust,1 daylight
Lengte 1266 mm en de andere Actinic Blue met een lengte van 1543 mm


Nu zoek ik een manier om beide led lampen te intergreren in de lichtkap.

Vragen waar ik een oplossing voor zoek zijn:

Mijn voorkeur voor het openen van de lichtkap gaat uit naar een schuif.

Op welke manier kan ik de led lampen intergreren en wel zo dat wanneer ik de kap open schuif de lampen niet in de weg zitten.

Welke freez kan ik het beste hiervoor gebruiken
Waar moet ik op letten bij het frezen
Welke dikte van plaat kan ik hiervoor het beste gebruiken
Welke kit/lijm heb ik nodig om de kap vast te "plakken" aan het aquarium.
Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten.
De zichtkant wil ik voor het bewerken beschermen met folie
 
niet vervelend bedoelt dit maar ik vermoed dat de meeste van ons dit niets zegt aluco/dibo/Reyno bond :S:juggle:
zou als ik je wat wat meer info geven over hoe en wat voor materiaal dit is :sorry::book::D

om iets vast te lijmen op glas is bv tec 7 prima geschikt
 
Denk gewoon een 45gr bovenfrees of een cirkelzaag of zaagtafel.
Het schuivende verhaal zou ik maken met aluminium U profielen rondom aan de binnenkant, 2 lagen hoog zodat de panelen langs mekaar kunnen schuiven

De verlichting zal je denk ik zelf wat op moeten verzinnen wat jij het makkelijkst vind
 
Oke bedankt voor de info

aluco/dibo/Reyno bond zijn merknamen voor aluminium sandwichplaten (denk aan luxafles is merknaam voor horizontale lamellen) met een relatief licht en toch zeer stijve aluminium composiet materieaal, bestaand uit een polyethyleen kern en aluminium dekplaat met verschillende dikte van ca. 03mm. Voorzij en achterzijde hebben laklaag, de platen zijn zeer licht.
De platen hebben een verschillende dikte van 2mm tot....

Ik heb ook aan aluminium profiel gedacht en heb het e.e.a. uitgeprobeerd maar ben niet te vreden over het resultaat. Begin er steeds meer aan te denken om in een profiel in de sandwich paneel te verwerken hoe weet ik nog niet.
 
Over zo'n lengte zul je toch moeten gaan verstevigen, het materiaal is niet zo stijf dat het helemaal niet gaat doorhangen.
Ik heb de afgelopen week verschillende leveranciers benaderd die dit allemaal aangeven. Ik kreeg van 1 te horen dat hard PVC niet zou doorbuigen maar anders geven ook weer aan dat dit zeer zeker wel gaat gebeuren.
Ik ben uiteindelijk maar voor 10mm betonplex gegaan, met een brede rand om op te rusten, zodat het niet gaat buigen.
 
Heb net alupanel platen ontvangen. 2 stuks van 87x49,7cm.
het is zeer stijf plaatmateriaal, ik zie het niet 1-2-3 door gaan hangen.

maar eerlijk is eerlijk, moet dat eerst een tijdje uitproberen voordat ik dat definitief kan zeggen.
 
Als je daar ook een sandwich van maakt , en de tussen stukken verlijmt, zal het schelen.
Alles zakt op de duur door.
 
Bertus hoe dik heb je besteld.
 
We hebben nog enkele vragen m.b.t. bouw lichtkap.
De lichtkap wordt geplaats zoals dit:
juwel 1.jpg
Dit is een juwel lichtkap.

Enkel vragen zijn:
hoeveel mm moet er tussen raam en lichtkap zijn
Welk materiaal komt er eventueel tussen het raam en lichtkap
Waarmee wordt de lichtkap aan het aquarium vastgemaakt.
 
Heb net alupanel platen ontvangen. 2 stuks van 87x49,7cm.
het is zeer stijf plaatmateriaal, ik zie het niet 1-2-3 door gaan hangen.

maar eerlijk is eerlijk, moet dat eerst een tijdje uitproberen voordat ik dat definitief kan zeggen.
Ik heb ook van dat materiaal, maar met de warmte aan 1 kant buigt het wel wat; ik heb 3mm;
wat heeft U dat het niet buigt/doorhangt?
Ik zou 1 deksel van 160x60 cm willen maken, maar dacht dit te moeten versterken met alu profielen.
Cor
 
Ik heb ook van dat materiaal, maar met de warmte aan 1 kant buigt het wel wat; ik heb 3mm;
wat heeft U dat het niet buigt/doorhangt?
Ik zou 1 deksel van 160x60 cm willen maken, maar dacht dit te moeten versterken met alu profielen.
Cor

kijk even in mijn foto album (in mijn handtekening staat de link)
daar zie je hoe ik het heb aangepakt.

tot nu toe nogsteeds geen doorbuiging geconstateerd.
 
We hebben nog enkele vragen m.b.t. bouw lichtkap.
De lichtkap wordt geplaats zoals dit:
Bekijk bijlage 81056 Dit is een juwel lichtkap.

Enkel vragen zijn:
hoeveel mm moet er tussen raam en lichtkap zijn
Welk materiaal komt er eventueel tussen het raam en lichtkap
Waarmee wordt de lichtkap aan het aquarium vastgemaakt.

1 zorg dat iets ruimte tussen je glas en kap zit paar mm is voldoende zodat je materiaal nog wat kan werken
tussen glas en kap hoeft geen materiaal te zitten rust immers op de randen van het glas.
wel de kap met lijm bv tec 7 verlijmen op de rand.
had dat zelf eerst niet maar kreeg last met condens water tussen kap en glas.
nog iets zorg voor voldoende oplap van kap en glas heb hem nu zelf zon 3,5 cm over het glas staan is eigenlijk te kort.
bij een beetje verdamping komt de waterlijn nu onder de kap rand door piepen

succes

om een idee te krijgen kijk even bij de 1050 foto map daar staan een paar foto's van de kap in aanbouw
let wel de kap is bij mij van multiplex gemaakt de deksels zijn gewoon van juwel de licht balken ook trouwens :D
 
Laatst bewerkt:
flipper34 en RichD1011 op een of andere manier zie/kan ik jullie album niet vinden misschien een linkje!

Flipper34 je schrijft......voldoende oplap van de kap............ wat bedoel je hier eigenlijk mee!
 
Laatst bewerkt:
flipper34 en RichD1011 op een of andere manier zie/kan ik jullie album niet vinden misschien een linkje!

Flipper34 je schrijft......voldoende oplap van de kap............ wat bedoel je hier eigenlijk mee!

De kaprand wordt 4mm dik en wordt ca. 110 hoog. We zitten eraan te denken om in de kaprand een gleuf uit te frezen van 30x2mm waar een ongelijke allu. profiel van 30x15x2 ingeplakt gaat worden -ben eigenlijk op zoek naar een soortgelijke kunststof profiel dan hoeven we er geen filt op de rand van het aquarium te zetten-.

Aan de kant van 15 mm allu. willen we dan een filt leggen welke op de rand van het aquarium komt te liggen. Om te voorkomen dat de rand scheef gaat hangen willen we tussen de brede rand (110) en het aquarium ook filt plaatsten.


Bij ons komen er 2 eheim powerled in te liggen van 43 en 45Watt en daarom willen we aan de achterzijde enkele ronde gaten gelijk in frezen waar naast het benodigde leidingwerk doorheen kan deze tevens kan dienen om de warmte af te voeren, misschien middel een pc ventilator.

De powerled willen we middels een ledcontroller aansturen.
 
Flipper34 je schrijft......voldoende oplap van de kap............ wat bedoel je hier eigenlijk mee!
daar bedoel ik mee
omdat je bak nooit helemaal tot de rand gevuld kan worden er zit bij mijn bak bv een stabilisatie strekstrip om door buigen van de glasplaat te voor komen op zon 2,5 cm onder de rand. aangezien je moet zorgen dat je water onder deze strip blijft ivb oppervlakte beweging is het dus zaak dat je kap rand deze afstand kan overbruggen zo dat je de waterrand niet kan zien.
hoop dat het zo duidelijk is.
http://www.aquaforum.nl/threads/jaaps-1050-liter-avontuur-250x60x70-door-flipper-34.94117/
 

Terug
Bovenaan