libellenlarve in mijn bak... gevaarlijk?


A

AnjadW

Guest
ik heb een beestje in mijn bak, dat volgens mij na zoeken op internet, een libellenlarve is. hij is lichtgroen, lijkt op een volwassen vuurgarnaal, maar heeft een staart met 3 punten.
ik krijg hem niet te pakken.
in de bak zitten guppen(ook jonkies), vuurtjes en danio's choprae.
kan hij kwaad???

groetjes, Anja
 
Kort door de bocht...JA.
uitvangen en controleren of er meerdere, mogelijk nog kleinere inzitten.
 
Even de post afmaken....
Mogelijk is hij natuurlijk in je bak gekomen en kan je hem gewoon loslaten, maar ogelijk is het een exoot welke meegekomen is met een plantje waar je de herkomst niet van weet.

Mocht je duidelijk kunnen vaststellen welke het is dan zou je naar hun verspreidingsgebied kunnen kijken en je beslissing nemen.

Algemeen zeg ik, uitvangen en doden.
 
oke, duidelijk. hij moet weg dus. nu nog zien te vinden. ik had hem met de lange pincet bij zijn staart, maar hij wriemelde zich toch nog weg. beter misschien met een schepnetje proberen, als hij zich weer laat zien.
bedankt voor het advies!
groetjes, Anja
 
Dat is waar, maar ik zou ook niet willen dat dat beestje mijn visjes en garnaaltjes kwaad kan doen, die vind ik toch belangrijker...

Groetjes, Anja
 
Klinkt mss wreed maar als je hem niet te pakken krijgt omdat hij tegensparteld en je hem toch afmaakt. Dan is het mss een idee op hem met een schaar...? Maar denk dat dit niet echt humaan is en ik vrees dat hij nog even zal blijven leven dan dus bij nader inzien toch maar niet... Uitscheppen. Gewoon het netje al klaar leggen in je aquarium dan heb je minimale oppervlakteverstoring en heb je iets meer tijd om hem op te scheppen.
 
Nienepien zei:
Ik ben niet zo voor het doden zonder reden. 1 larve maakt geen jongen.
samen met die larve van dat forumlid dat morgen, of overmorgen, of de dag erna komt en te horen krijgt 'zet maar uit' wel...
de kreet 'doden zonder reden' is daarmee inhoudelijk gezien feitelijk ook onjuist, bij aanwezigheid van reden.
 
nekoneko zei:
Het is helemaal geen seizoen voor libellenlarven. Moet dan wel een inheem zijn.
Nee, nee, nee.

dat het geen seizoen is voor libellenlarven (al zou die stelling al juist zijn *) wil nog niet zeggen dat het ook een inheem is... we weten allemaal hoe de natuur van slag is geweest de afgelopen tijd met warmer weer dan normaal.

* want dat is natuurlijk veel te makkelijk gesteld, nadat erop is gewezen dat planten uit allerlei uithoeken der wereld komen, dus uit allerlei klimaten, waarmee aldus heel goed mogelijk is dat er wel degelijk eites/larven meekomen die het hier kunnen uithouden, of erger...
 
Is die lang en slank, of wat 'ronder'met korte staartdraden. in beide gevallen vangen en dood maken, maar het is wel een verschil in gevaar voor je bak. Zychoptera larven zijn ongeveer 1 jaar larf, Anisoptera kunnen dat tot 5 jaar zijn. Wat N zegt is natuurlijk onzin, IN vrijwel al het buitenwater zijn deze dieren het hele jaar te vinden, ik vang bijna dagelijks levend voer, en ik ben dan altijd even bezig om alle libellelarven er uit te halen.
 
Is het geen steenvlieg larve die komen wel vaker mee met levend voedsel.
1-vPv0h5SW7iVdxN7TOX6rENuTiAdEmF.jpeg
 
nee, hij is zeker niet de kleur zoals hierboven op de foto. Hij was heel lichtgroen. en die van de foto heeft hele dunne staartsprieten, die van mij heeft wat dikkere.
het is wel een lang dun lijf.
maar... hij heeft zich sinds die tijd goed verstopt...
het zit me niet lekker... stom he.
ik had hem voorheen ook nog nooit gezien, maar ik haalde de Braziliaanse klimop eruit, en toen kwam hij tevoorschijn. viel op de grond, en omdat ik dacht dat het een garnaaltje was, heb ik hem met mijn stomme kop snel opgeraapt en weer in het aquarium gezet! even later kon ik hem goed bekijken en zag ik dat de kleur niet klopte en de staart ook anders was.
dus ik baalde dat ik hem terug gezet had. maar ja, toen was het te laat.

jeetje zeg, als dat beest tot 5 jaar kan blijven leven zo... brrrr.

ik hoop dat hij zich snel weer laat zien.

groetjes, Anja
 
ALs die lang en dun is leeft die maar een jaar op deze manier, wel prettig om hem voor die tijd uit te vangen, want hij zal garnalen eten.
 
hehe, ik heb hem! nu maar hopen dat hij de enige was...
ik zat nog ff te denken, maar misschien heb ik hem wel via de watervlooien mee gekregen. Ik koop vaak bij de lfs een zakje watervlooien en soms zitten daar ook mij onbekende beestjes bij...
van de zomer ga ik zelf proberen watervlooien te kweken buiten, met fijn horrengaas eroverheen, dan weet ik tenminste wat ik binnen haal.

groetjes, Anja
 
Yep, kan inderdaad met levend voer zijn meegekomen, zelf geef ik het zelden omdat ik inderdaad vaak onbekend grut ertussen zie dwarrelen.
Ga er voor de zekerheid maar van uit dat hij/zij niet de enige was (al dan niet terecht), hou je drijfgroen in de gaten, wie weet zit er nog 1, ze zijn fascinerend maar ongewenst in een aquarium.
 
Goed dat je hem hebt Anja, maar wou nog even reageren.

Mascha&Ivo zei:
nekoneko zei:
Het is helemaal geen seizoen voor libellenlarven. Moet dan wel een inheem zijn.
Nee, nee, nee.

dat het geen seizoen is voor libellenlarven (al zou die stelling al juist zijn *) wil nog niet zeggen dat het ook een inheem is... we weten allemaal hoe de natuur van slag is geweest de afgelopen tijd met warmer weer dan normaal.

* want dat is natuurlijk veel te makkelijk gesteld, nadat erop is gewezen dat planten uit allerlei uithoeken der wereld komen, dus uit allerlei klimaten, waarmee aldus heel goed mogelijk is dat er wel degelijk eites/larven meekomen die het hier kunnen uithouden, of erger...

Heel de winter door kan je libelle en juffer larven vinden in de sloten en grachten, nog veel meer dan over zomer. De dieren wachten daar namelijk tot het warmer is en dus zomer, om zich dan pas te ontpoppen tot hun volwassen stadium. Op zoek te gaan naar een partner eitjes af te zetten en te sterven.
Ik voeder vaak levend slootvoer en wat je makkelijk kan doen is gewoon uitzeefden. Er zijn in de handel voldoende zeefjes te verkrijgen op verschillend formaat. Ik heb hier in de winter nog een juffer gehad in mijn hobbyruimte en dat is gewoon triestig voor dat beest. Wat moet je doen, loslaten en buiten laten doodvriezen ? Als ik nu zeef, gaat alles wat te groot is in de vijver.
 
Klopt inderdaad, Libellenlarven kan je het gehele jaar tegenkomen. De meeste soorten zijn 2 tot 5 jaar een larf, en als ze dan uiteindelijk zo'n prachtige Libel worden, kunnen ze daar helaas maar kort van genieten en leven dan nog enkele dagen.
Maar goed, zie ze liever ook niet in de vijver. :)
 
Ik heb altijd genoten van libelles die in en rond de vijver paren enzovoort. Maar kunnen ze dan ook kwaad in mijn vijver? Oh, jullie bedoelen de pasgeboren visjes lopen risico opgegeten te worden?
Klinkt misschien cru, maar ik heb ieder jaar genoeg (teveel) jonge visjes, dus die paar visjes die ze meepikken, kan ik nou niet echt een ramp vinden... En misschien worden de larven wel door mijn grote vissen opgegeten...
Of speelt er nog meer?
Ik hoor het graag.
Groetjes, Anja
 
Je hebt helemaal gelijk Anja, aangezien wij in aquaria over het algemeen vrij kleine vissen en garnalen houden zijn ze daarin gevaarlijk. Voor de meeste vijvervissen zullen ze eerder voer dan ene gevaar zijn.
 
Nienepien zei:
Ik ben niet zo voor het doden zonder reden. 1 larve maakt geen jongen.

Misschien is het wel een exoot die zich weet te vermenigvuldigen met de inheemse soorten...
 
Ik heb weer eens een portie watervlooien gekocht, en daar zat van alles in wat geen vlo was, dus grote kans dat de libellenlarve ook hierbij gezeten heeft.
Uit voorzorg heb ik nu alle beestjes die vreemd waren, met de pincet eruit gehaald.
 
AnjadW zei:
Ik heb weer eens een portie watervlooien gekocht, en daar zat van alles in wat geen vlo was, dus grote kans dat de libellenlarve ook hierbij gezeten heeft.
Uit voorzorg heb ik nu alle beestjes die vreemd waren, met de pincet eruit gehaald.

Dan moet je gaan reclameren bij de verkoper.
 
C�dric Vleminckx zei:
AnjadW zei:
Ik heb weer eens een portie watervlooien gekocht, en daar zat van alles in wat geen vlo was, dus grote kans dat de libellenlarve ook hierbij gezeten heeft.
Uit voorzorg heb ik nu alle beestjes die vreemd waren, met de pincet eruit gehaald.

Dan moet je gaan reclameren bij de verkoper.

volgens mij doe je dat dan bij de producent, en dan nog zullen ze zich daar geen bal van aantrekken.

gewoon goed kijken voordat je levend geeft en al het onbekende eruit vissen, persoonlijk geef ik liever diepvries dan is de kans op rare beesten door het voer een stuk kleiner.

maar zien hoe die levende larven enzo opgegeten worden is ook wel weer leuk om te zien natuurlijk :D
 
RichD1011 zei:
C�dric Vleminckx zei:
AnjadW zei:
Ik heb weer eens een portie watervlooien gekocht, en daar zat van alles in wat geen vlo was, dus grote kans dat de libellenlarve ook hierbij gezeten heeft.
Uit voorzorg heb ik nu alle beestjes die vreemd waren, met de pincet eruit gehaald.

Dan moet je gaan reclameren bij de verkoper.

volgens mij doe je dat dan bij de producent, en dan nog zullen ze zich daar geen bal van aantrekken.

gewoon goed kijken voordat je levend geeft en al het onbekende eruit vissen, persoonlijk geef ik liever diepvries dan is de kans op rare beesten door het voer een stuk kleiner.

maar zien hoe die levende larven enzo opgegeten worden is ook wel weer leuk om te zien natuurlijk :D

Dan moet je tegen de verkoper zeggen dat hij van merk moet veranderen :d

Nee,hoor, maar om te lachen.

Gaan ze hun inderdaad niets van aantrekken.


Je kan er spijtig genoeg niets aan doen...
 

Terug
Bovenaan