Levensduur roodneuszalm


Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,266
Locatie
Assen
Hoe oud kunnen roodneuszalmen eigenlijk ongeveer worden? Ik heb rond deze tijd vorig jaar een school van zo'n 60 gekocht en tel er inmiddels nog maar 15-16. Ziekte heb ik niet in de bak gehad en ik heb maar een of twee keer een dode vis aangetroffen. Het enige wat ik me dus kan bedenken is dat ze overleden zijn en tussen de beplanting zijn verdwenen, waar ze vervolgens door de overige vissen opgegeten zijn.

Iemand suggesties?
 
Dat had ik dus ook, helemaal omdat ik verder totaal geen onverklaarbare uitval heb gehad en ik geen dode vissen heb gezien. Nu is mijn bak aardig dicht beplant, dus het zou op zich kunnen dat ze achterin terecht zijn gekomen en opgegeten zijn. Maar dat vind ik met dit aantal ook wel weer wat bijzonder.
 
Dat had ik dus ook, helemaal omdat ik verder totaal geen onverklaarbare uitval heb gehad en ik geen dode vissen heb gezien. Nu is mijn bak aardig dicht beplant, dus het zou op zich kunnen dat ze achterin terecht zijn gekomen en opgegeten zijn. Maar dat vind ik met dit aantal ook wel weer wat bijzonder.
Maar welke soorten vis zitten er dan nog in je bak die in staat zijn om roodneus zalmpjes te kunnen vangen en eten?
 
Maar welke soorten vis zitten er dan nog in je bak die in staat zijn om roodneus zalmpjes te kunnen vangen en eten?
Ik heb werkelijk geen flauw idee. De grootste vissen zijn Sleutelgatcichliden en Bujurquina Vittata en daar zie ik nog geen Roodneuszalmen in gaan. Enige wat ik me zou kunnen voorstellen is dat ze tussen of achter de planten en het hout dood zijn gegaan en daar direct weggewerkt zijn door de Corydorassen. Maar aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat er van 1 soort zoveel uitval is zonder dat ik regelmatig een dood exemplaar aantref.
 
Ja Cory's zijn meervallen dus zou goed kunnen. Slakken of andere meervallen (ogenschijnlijke algeneters) indien je die hebt willen ook nog wel is snel ruimen. Ik hou al meer dan 10 jaar Roodneuzen. Heb inderdaad exemplaren gehad die de 8+ jaar hebben gehaald. Gemiddeld worden ze bij mij denk een jaar of 5, als ik de uitval van een nieuwe school van vorig jaar niet mee tel (ziekte). Zijn wel in het begin wat gevoeligere visjes en kunnen nog al snel stressen. Hoge nitraat gehaltes zouden ze volgens de literatuur niet goed tegen kunnen evenals hoge pH waarden.

Gr
Stefan
 
De LFS schatte in dat de Bujurquina's ook nog wel eens mee zouden kunnen spelen en 's nachts eentje pakken. Ik vraag me dat af, want kleiner spul zwemt nog steeds vrolijk rond. Nitraat en PH zijn bij mij nooit bijzonder hoog geweest (heb al een tijdje niet gemeten) en aangezien de rest het uitstekend doet kan ik me niet voorstellen dat het hem daarin zit. Het blijft een raadsel...
 

Terug
Bovenaan