Levendbarenden en andere vissen buiten: 2022


Frank3

Active member
Lid geworden
2 mei 2022
Berichten
39
Leeftijd
63
Omdat niemand anders het nog gedaan heeft heb ik dit leuke topic maar geopend.

Ik zelf ben net begonnen met een kuip van ongeveer 300 liter, die overloopt in een 90 liter kuip. De regenton loopt over in de 300 liter kuip.
Ik wil met een pompje het water laten circuleren door regenton, grote kuip en kleine kuip.

Als bewoners ga ik voor Dwergtandkarpers.
Die heb ik nog niet, wel een oproep geplaatst in gevraagd. Dus als iemand nog wat heeft of wat weet dan hoor ik het graag!!
 

Bijlagen

  • IMG-20220430-WA0003.jpeg
    IMG-20220430-WA0003.jpeg
    241.2 KB · Weergaven: 132
Omdat niemand anders het nog gedaan heeft heb ik dit leuke topic maar geopend.

Ik zelf ben net begonnen met een kuip van ongeveer 300 liter, die overloopt in een 90 liter kuip. De regenton loopt over in de 300 liter kuip.
Ik wil met een pompje het water laten circuleren door regenton, grote kuip en kleine kuip.

Als bewoners ga ik voor Dwergtandkarpers.
Die heb ik nog niet, wel een oproep geplaatst in gevraagd. Dus als iemand nog wat heeft of wat weet dan hoor ik het graag!!
Leuke setup!
Geef je dwergtandkarpertjes voldoende beschutting. De jongen zullen er veel gebruik van maken. Een kuip die flink is dichtgegroeid en/of drijvers en ze hebben heel erg goede kansen.
Maar hoe ga je voorkomen dat de vissen allemaal in de kleinste kuip eindigen en vervolgens niet in de opvoerpomp 'gemangeld' worden?
Dwergtandkarpertjes zijn maar klein en minste of geringste zuigkracht en ze zitten in de slang.

Ik heb ze binnen gehad en water verversen was een crime. Ik deed dat uiteindelijk door een stukje panty strak over het uiteinde van de slang te spannen en vast te zetten met een elastiekje. Bodem af hevelen was bijna niet te doen zonder dat er meerdere de glijbaan naar de emmer namen.
 
Een forse begroeing van de kuipen is inderdaad de bedoeling.
De "overloop" slangen die er nu zitten worden vervangen door slangen met een grotere diameter en hier overheen komt een schuim voorfilter. Dan experimenteren met een klein opvoerpompje.

Ik heb toch nog geen visjes en als ik ze kan krijgen komen ze toch eerst in een aquarium.
 
Ik doe het niet.
Elk jaar weer alg kweken....😔
Na 7 jaar (ofzo) de bak leeggehaald.
De visjes blijven lekker binnen.
IMG_20220504_202242695.jpg
 
De eerste proef met pompje... Het overstroom buisje wordt nog vervangen door een slangtule, zoals in de regenton. En aan de binnenkant komt een 40 mm buis met gaatjes en daarom heen schuim. Zodat er geen levende have mee kan stromen.
 

Bijlagen

  • VID_20220507_111646.mp4
    40.7 MB
Ik heb nog geen Dwergtandkarpers, er zijn er 5 in Groningen (1 vrouw 5 man) en in Ede zitten ze. Ik wacht nog even, kan alles zich nog wat ontwikkelen.

Verder nog mensen met iets buiten bezig?
 
Ik doe dit jaar helemaal niets, ben ook gestopt met de aquariums. Maar wie weet dat dit jaar voor buiten besluit wel nog iets te doen.
Ik weet niet of het bij jouw systeem nodig is omdat je de regenton gebruikt maar heb je gedacht aan een overloopje in het geval van flinke plensbuiten?
Ik heb hierdoor de waterstand behoorlijk zien stijgen destijds.
 
Op de regenpijp zit een "regentonautomaat", op het buisje wat de regenton in gaat komt een kapje met een gat erin. Dat bepaalt de hoeveelheid regenwater dat in de ton komt en dus in de kuipen. De kleine kuip zal dan gaan overlopen. Dat water kan goed wegkomen.

Als het langdurig heftig regent kan ik ook een dicht kapje gebruiken, dan gaat al het regenwater terug de regenpijp in
 
Inmiddels een waterjuffer op bezoek gehad, ook is er een libelle komen kijken. Die vloog door. Of hij/zij vond het niets of is zijn/haar familie aan het halen.... Wel grappig, voorheen zag je deze dieren hier niet, ze weten het water wel te vinden.
 

Bijlagen

  • IMG_20220522_124508.jpg
    IMG_20220522_124508.jpg
    206.8 KB · Weergaven: 94
Ik kan ze toch niet tegenhouden (libelles enzo), dus maar beter van genieten.
 
Ik zie het ook wel tussen de jongen, zitten regelrechte waterjuffers tussen.
😲😨
 
Inmiddels 10 Heterandria Formosa opgehaald, 5 jonge mannetjes en 5 jonge vrouwtjes...zitten nu in dit bakje. Lijkt erg klein op de foto maar is toch nog 60x60x40 (144 liter bruto)
De opdracht die ze hebben meegekregen luid: gaat heen en.......
 

Bijlagen

  • DSC_0722.JPG
    DSC_0722.JPG
    156.2 KB · Weergaven: 110
Mooi boek lijkt me dat. Wij hebben nu sinds twee jaar een moestuintje aangelegd in zo'n grote fruitkist. Aanvankelijk vooral voor de kids, maar ondertussen heeft papa er ook veel plezier in om groenten en kruiden te kweken. Ook al stelt de opbrengst (voor een gezin van 5) niet veel voor. Ik gooi regelmatig wat GFT of snoeiresten uit het aquarium erin, prima mest. En op den duur neem ik weer wat van die vruchtbare aarde uit de moestuin voor de vijverrand, een mossarium of een bonsai project.

Wat ik overigens kan aanraden is informatie over combinatieteelt, in het kort stelt het dat je bestrijdingsmiddelen kunt vermijden door op een natuurlijke wijze bepaalde planten naast elkaar te laten groeien, zo hebben wij sinds dit jaar knoflook in de tuin groeien en daardoor aanzienlijk minder last van slakken. Ook zou het de opbrengst en smaak van bepaalde combinaties verbeteren.
Ik heb dit boek over combinatieteelt (klik) al een tijdje op mijn verlanglijstje staan, hij lijkt me erg goed.
 
Vandaag in het aquarium de eerste jonge Heterandria Formosa gezien. Eigenlijk gisteren al maar toen geloofde ik hét nog niet. Ik had het nog niet verwacht want de ouders zijn zelf nog erg klein.
 
ijpelijk, en toch zou ik zo'n grote bak in mijn tuin niet leeg kunnen laten staan, sterk van je 😁
Je zou er ook daphnia in kunnen kweken? 😏
Hij staat nog steeds leeg.
Geen enkele behoefte om er wat mee te doen.

Daphnia kweken gaat prima.
Er heeft een heel klein laagje water gedurende de winter in gestaan dat ook bevroren is geweest.
Afgelopen zomer had ik er daphnia in gekweekt, en van het voorjaar zag ik opeens weer kleine puntjes in het water heen en weer schieten.

Die beestjes kunnen wel erg veel hebben....
 

Terug
Bovenaan